Permalänk
Medlem

Drivrutiner till Asus Xonar D2

Hej! Ledsnade på Windows och testar Linux igen. Vet att det har funnits drivrutiner till mitt ljudkort men det går inte att söka rätt på dom längre. Här det någon som vet var man hittar drivrutiner till ett Asus Xonar D2? Linux hittar mitt kort men vill bara köra det på två högtalare. Ja, jag har provat att googla

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Några drivrutiner utöver de som kommer med ALSA tror jag inte ska behövas. Testa att köra

amixer -c 0 sset Master 100% unmute

i en terminal.

Visa signatur

Stationär : i5 4670k, RX 580 8GB, Node 304, Pop!_OS 20.10
Thinkpad T14s : Ryzen 7 Pro 4750U, 32GB RAM, Void Linux

Permalänk
Medlem

Nej... linux hittar mitt ljudkort men vill inte fatta att det är 7.1. Går att aktivera två högtalare i systemet men that it. Det skulle antagline gå att köra med mitt inbyggda kort där den ser att det är 7.1 men ljudet lär ju vara bätttre på mitt Asus. Vet att det här ska ha funkat och hade kollat innan så att Asus funkade på linux (man fick dra om kablarna men ändå) men det finns liksom inga drivrutiner ute på nätet längre. Slutar linux-äventyret här?

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem

Att tänka drivrutiner är att tänka Windows, det behövs sällan särskilda drivrutiner för hårdvara i Linux.

Vad ser du om du startar alsa-mixer? Där kan du välja vad som skall vara aktivt mm.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bättre att säga vilken distribution du använder än att säga "Linux", då det i sig lämnar rätt många dörrar öppna.

`alsamixer` behöver du nog inte bry dig särdeles mycket om i en nyare distribution, då de generellt använder PulseAudio. Installera `pavucontrol` ("PulseAudio Volume Control", men det inkluderar även inställningar) om det inte redan finns och kolla där. Det är också möjligt att din distribution erbjuder ett eget konfigurationsverktyg, men `pavucontrol` bör vara ett säkert val om distributionen kör PulseAudio.

Att leta "drivrutiner" känns som fel ände att attackera problemet från. Modellen har en del år på nacken och stöds säkerligen "out of the box" direkt i kärnan du använder (om inte så hade du inte ens fått tvåkanaligt ljud).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Entusiast

Xonar-serien skall stödjas av Linux-kärnan utan besvär. Xonar-serien använder sig av virtuoso-modulen.
De flesta distributionerna borde få Xonar-ljudkorten att fungera "out of the box". Det kan dock hända att man får justera ljudvolymen, och ställa om ljudutgångarna.

Hur ni går tillväga med detta är svårt att säga eftersom ni inte uppger vilken distribution det handlar om.
Men generellt så borde allt upp till pulseaudio fungera, så ni behöver bara titta in i ljudmixern för att aktivera eller ställa om ljudutgångarna.
Vilken ljudmixer som gäller, beror helt på vilken typ av distribution, och ert valda användargränssnitt (Kommandoprompten, KDE, Gnome, Unity, ... )

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Förmodligen behöver du bara ändra några profiler för att få rätt 7.1 ljud. Förmodligen kommer dessa profiler skapas automatiskt av Pulseaudio.

Något liknande för dig men du kommer ha analogt 7.1 istället för Digitalt

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander: Jag får bara digital stereo med min Asus Xonar D2 så får koppla analogt för att få 5.1 ljud.
https://www2.iis.fraunhofer.de/AAC/multichannel.html

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Commander: Jag får bara digital stereo med min Asus Xonar D2 så får koppla analogt för att få 5.1 ljud.
https://www2.iis.fraunhofer.de/AAC/multichannel.html

Du måste aktivera AC3 samt fixa till en profil för 5.1/7.1 som den kan skicka digitalt.

(inte testat nedan men det är liknande mot vad jag gjorde iaf tidigare)
https://unix.stackexchange.com/questions/111428/how-do-i-conf...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander: Tack för detta, sparas och kommer nog till användning i framtiden. Men kopplade in analogt istället och funkar Uber.

I Windows 10 är detta gamla D2X ljudkort en liten katastrof med omstarter under installation tills man kom på att starta om utan drivrutins-signering och med w8 kompilatet. Men sedan fungerar det bättre än mitt nyare Creative Z kort som knastrade och hade sig med optiskt och DTS Direkt/DD Live sedan jag emigrerat till Ryzen.

I Ubuntu Gnome fungerade Xonar D2X out of box och måste säga att analog, med reservation för placebo från min sida, ljudar bättre än inbyggda (Creatvie Z stöds inte i 64 bit Linux). Lite synd på den extra strömförsörjningen som behövs.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Commander: Tack för detta, sparas och kommer nog till användning i framtiden. Men kopplade in analogt istället och funkar Uber.

I Windows 10 är detta gamla D2X ljudkort en liten katastrof med omstarter under installation tills man kom på att starta om utan drivrutins-signering och med w8 kompilatet. Men sedan fungerar det bättre än mitt nyare Creative Z kort som knastrade och hade sig med optiskt och DTS Direkt/DD Live sedan jag emigrerat till Ryzen.

I Ubuntu Gnome fungerade Xonar D2X out of box och måste säga att analog, med reservation för placebo från min sida, ljudar bättre än inbyggda (Creatvie Z stöds inte i 64 bit Linux). Lite synd på den extra strömförsörjningen som behövs.

Creative har aldrig fungerat bra på Linux över kanske Sound Blaster eran, de vägrar släppa information om kortet och tidigare bara haft beta drivrutiner med uselt stöd där knappt stereo och input på microfon fungerade. Det har blivit något bättre men skall man köra Linux är nästan Creative uteslutet rakt av på alla kort senare än Audigy2 serien. X-FI kanske fått bättre men skulle avråda deras kort med tanke på deras historia och beteende mot sina kunder.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander: Dualbootar förresten. Japp Creative är ökända för att inte släppa sina drivisar. Och jäklar vad mycket skit de vill installera med sina kort. Går att välja bort dessa program. Också synd att Asus inte vill betala för signeringen av drivisar till W10 så de kallar dem för Beta.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]