Hårddiskarna har gett upp. Döda, vill inte boota

Permalänk
Medlem

Hårddiskarna har gett upp. Döda, vill inte boota

Hej Sweclockers.

Plötsligt startar inte den äldre datorn utan visar endast detta:

Jaha, fan liksom.. Ligger en hel del bilder, filmer, dokument och annat sentimentalt/värdefullt material på dessa diskar.
Vet att man inte ska mixtra för mycket med trasiga hårddiskar men testade att koppla en hårddisk till en annan dator, även då var den tyst.

Hårddiskarna är alltså helt tysta, de startar inte.
De två hårddiskarna är Seagate Barracuda 7200.11 1,5 GB.

Så, söker kunskap och hjälp. IBAS och övrigt är ju dyrt. Såg dock att Ahlberg data erbjöd gratis undersökning.
Hur hårt kan denna Raid0 uppsättning skadat dataräddningen?
Är det något jag själv kan göra? Frystricket?

Och ja, läxan är lärd, väldigt lärd.
Tackar på förhand.

Visa signatur

Nöten: i7-5820K -- Asus GTX 1070 -- 16 GB DDR4 -- 1 TB m.2 + 500 GB ssd + 3*3 TB WD Green/Red -- 1x u2515h IPS + 1x HD TN -- Define R5

Permalänk
Medlem

kika gärna på det här

Permalänk
Hedersmedlem

Använd först och främst aldrig RAID0 om du är rädd om din data. Varför körde du inte RAID1 iaf?

Dataåterställning från RAID0 kräver båda diskarna och är oändligt mycket mer komplicerat och dyrare att fixa.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Mest troligen är väl kretskortet dött. Det du kan göra är att försöka få tag på en identisk disk till och flytta kretskortet.
jag har gjort detta med framgång men då hade jag flera diskar från samma batch så det underlättar helt klart. Sedan ingen garanti att det fungerar med alla typer av diskar.

Startar disken efter det så får du väl försöka laga raid arrayn från bios där.

Har du 2st 1.5TB seagates med 2st arrays på?
För jag ser 2st arrays men enbart en enhet hittas.

Köra raid0 är idioti för annat än data som ska temporärt lagras och kräver hög överföringshastighet.

Raid1 får nog anses säkrast. Även raid5 är lurigt för raid rent allmänt om man inte orkar sköta det är mer riskabelt än en ensam disk i många fall.
En välskött raid1,5,6 eller liknande är säker men är mycket till för smidigheten att inte behöva köra in en bakup vid ett disk haveri. Bakup ska göras ändå.

Labbat med det till och från genom åren, raid0 och raid5.

Raid är INTE bakup. Med raid0 skulle du ALLTID göra bakup på privata data ASAP. Med raid1 eller 5 bör du göra det regelbundet precis som med en ensam disk men raid kan ha fler haveriscenarion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Mest troligen är väl kretskortet dött. Det du kan göra är att försöka få tag på en identisk disk till och flytta kretskortet.

Fungerar det verkligen i RAID?
Ensam disk vet jag det kan fungera, men den lär ju aldrig kunna få ihop den raiden igen.

Sen håller jag med... RAID 0, utan backup.. är som att köra 200km/h utan bromsar... förr eller senare smäller det, och då smäller det rejält.

Permalänk
Medlem

Sa inte att det fungerar. Sa att det kanske fungerar. Närmsta jag kan tänka mig en billig fix.

Jag hade bytt PCB om möjlig sedan testat alternativ 4 i menyn där. Men utan att läsa manualer och satt upp det systemet innan så vet jag inte.
Med lite tur nöjer sig raid bioset med vad det ser på enheterna.

Jag kör inte Hostraid som är fallet för han.

Jag kör ren mjukisraid vilket är samma skit egentligen (OS och CPU får göra jobbet i grunden ingen HW avlastning) men hostraid kan bootas direkt av OS:et OM OS:et stödjer det vi säga. Linux som jag kör är det mycket enklare att bara lägga en boot partition i början på disken innan man skapar raid arrayn så kan man boota kernel och montera raid arrayn.
Mjukisraid styr man ju helt från OS:et och det är extremt förlåtande, man kan tvinga in enheter igen som man vet fungerar, man kan utan problem flytta diskar från ett system till ett annat osv.

Men som sagt han kör ju hostraid och ja då beror det väl på hans raid bios vad han kan och inte kan göra. Just det är ju ett problem som tillkommer med hostraid eller HW raid. Pajar raid kortet och du inte får tag i ett lika dant är det rätt jobbigt läge.
Sett att det fins mjukvara som emulerar kort men inte alltid ett alternativ.

En annan lösning kan ju kanske vara att hitta nåt program som kan emulera host raiden förutsatt att man kan få igång den trasiga disken med ett annat kretskort. Då bör man ju få mer kontroll.

Dock vet jag inte vad man hittar sådana program men någon kanske kan tipsa om ett om det finns.

men en bra början vore ju att få igång disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Mest troligen är väl kretskortet dött. Det du kan göra är att försöka få tag på en identisk disk till och flytta kretskortet.
jag har gjort detta med framgång men då hade jag flera diskar från samma batch så det underlättar helt klart. Sedan ingen garanti att det fungerar med alla typer av diskar.

Startar disken efter det så får du väl försöka laga raid arrayn från bios där.

Har du 2st 1.5TB seagates med 2st arrays på?
För jag ser 2st arrays men enbart en enhet hittas.

Köra raid0 är idioti för annat än data som ska temporärt lagras och kräver hög överföringshastighet.

Raid1 får nog anses säkrast. Även raid5 är lurigt för raid rent allmänt om man inte orkar sköta det är mer riskabelt än en ensam disk i många fall.
En välskött raid1,5,6 eller liknande är säker men är mycket till för smidigheten att inte behöva köra in en bakup vid ett disk haveri. Bakup ska göras ändå.

Labbat med det till och från genom åren, raid0 och raid5.

Raid är INTE bakup. Med raid0 skulle du ALLTID göra bakup på privata data ASAP. Med raid1 eller 5 bör du göra det regelbundet precis som med en ensam disk men raid kan ha fler haveriscenarion.

Ja raiden var aldrig något jag själv konstruerat, datorn var ett färdigköp från Dell. Vilket inte upprepades igen.
Inte riktigt kommit underfund med hur denna raid0 setup fungerat då det syntes som två diskar och läs/skriv har skett i relativt låga hastigheter. Nu i efterhand känns det mirakulöst att det höll så länge som det gjorde.

Så om jag tolkar allt rätt så har mina två 1,5 TB diskar delat jämnt mellan 1&0: or och allt är toast skagen. Att få liv i en hårddisk skulle inte ge mig något?

Visa signatur

Nöten: i7-5820K -- Asus GTX 1070 -- 16 GB DDR4 -- 1 TB m.2 + 500 GB ssd + 3*3 TB WD Green/Red -- 1x u2515h IPS + 1x HD TN -- Define R5

Permalänk
Rekordmedlem

Frågan är kanske om båda diskarna verkligen gått sönder samtidigt, det är ju en sak att arrayen är skadad men det kan ju bero på en trasig kontroller, för att 2 raid 0 ade diskar dör samtidigt är osannolikt om det inte beror på yttre faktorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En raid kan överleva när en disk dör eller faller ur så länge datan är oförändrad på båda vid tillfället.

Som sagt inte försökt rädda en hostraid men med mjukisraid kan man normalt sett stoppa tillbaks enheten som fallit ut och tvinga systemet att acceptera och detta fungerar oftast om man vet att innehållet på enheterna är OK. Gjort det ett par gånger själv men som sagt lite skillnad på mjukisraid i linux och hostraid just ur konfigurations och underhållssynpunkt.

Om detta går på en hostraid vet jag inte det beror väl på ditt bios. Men du kan inte pröva utan att få igång den trasiga disken.

Jag tolkar bilden som en disk är sönder då en verkar hittas enligt bilden.