i7-4790k och GTX 780 Ti Gaming 3gb - Känns som att skiten underpresterar, Hjälp?

Permalänk
Medlem

i7-4790k och GTX 780 Ti Gaming 3gb - Känns som att skiten underpresterar, Hjälp?

Tjena tjena.

Har uppgraderat datorn, följande komponenter är

Mobo Asus z-97 -A
Graffe MSI GTX 780 Ti Gaming 3gb
CPU i7-4790k
RAM 2x4gb Corsair Red Vengeance 1866mhz
Diskar SSD 120gb / Western 1TB
Nätagg Corsair CM 850, Guld Modulär 80+
Kylare till i7 Noctua 12-DH, monsterfläkt med andra ord.

Ethierway. Jag har alltid känt att.. datorn aldrig riktigt levererat ordentligt sen jag inskaffade mina komponenter. Värt att notera är att jag kör helt och hållet på stock inställningar - har alltså inte börjat klocka ännu. Dock var jag i kontakt med guru3D's admin och han bad mig köra lite tester i benchmarks och stresstesta hårdvaran dvs. Konstigt nog så kom testerna ut med helt fenomenala resultat.

Här har vi 3D mark resultatet -> http://www.3dmark.com/3dm/4431782
Vi landar alltså på följande, 10856p with NVIDIA GeForce GTX 780 Ti(1x) and Intel Core i7-4790K. Enligt honom är detta helt sinnesjuka poäng när allting är stock på komponenterna jag har. Han tyckte indirekt att jag inte borde oroa mig i huvudtaget för datorn, utan det är ofta dem som skapar spelen som inte riktigt optimerar allting till fullo. Sure, jag kunde väl tycka att han hade en sanning i det han sa, men det kändes ändå weird.

Jag tog kontakt med inet's expert och han bad mig dra några benchmarks också - dock enskilda, en för cpu, en för gpu. Likadär så tyckte han att 780'n var ett riktigt fredags exemplar, aka grymma scores för oklockat. Tempsen är också suveräna både CPU och GPU mässigt. Men jag känner fortfarande att jag inte får ut någon riktigt kräm ur grejjerna trots dessa lovande ord. Senaste checken jag gjorde var att kolla sweclockers egna diagnos på BF hardline där 780 GTX skulle kunna köra ultra utan att dippa för mycket med 1920x1080 res. Tyvärr kunde jag inte göra det utan att ligga runt 45 fps, inte alls dem nämnda 60+.

Det är dessa småsaker som får mig att fundera på om det verkligen står rätt till?

Saker jag redan testat att göra

*Swipat alla drivrutiner för graffekortet och kört om ordentligt
*Flashat BIOS till nyaste system kompabiliteten
*Formaterat Windows 7
*Cleanat reg's och annat skit på datorn
*Pillat i bios, av och på med hyper threading, massa skit. Resetat till default, same issue.

Saker jag inte prövat
*Klockat komponenterna

Står lite still här. Rekommenderar ni något? Har ni tips eller tricks? Benchmarks fortsätter ge suveräna resultat, men jag känner fortfarande att datorn inte levererar.. Är lite på dödens ände så säga.

Alla inputs är välkommna.

Mvh B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boyka91:

Tjena tjena.

Har uppgraderat datorn, följande komponenter är

Mobo Asus z-97 -A
Graffe MSI GTX 780 Ti Gaming 3gb
CPU i7-4790k
RAM 2x4gb Corsair Red Vengeance 1866mhz
Diskar SSD 120gb / Western 1TB
Nätagg Corsair CM 850, Guld Modulär 80+
Kylare till i7 Noctua 12-DH, monsterfläkt med andra ord.

Ethierway. Jag har alltid känt att.. datorn aldrig riktigt levererat ordentligt sen jag inskaffade mina komponenter. Värt att notera är att jag kör helt och hållet på stock inställningar - har alltså inte börjat klocka ännu. Dock var jag i kontakt med guru3D's admin och han bad mig köra lite tester i benchmarks och stresstesta hårdvaran dvs. Konstigt nog så kom testerna ut med helt fenomenala resultat.

Här har vi 3D mark resultatet -> http://www.3dmark.com/3dm/4431782
Vi landar alltså på följande, 10856p with NVIDIA GeForce GTX 780 Ti(1x) and Intel Core i7-4790K. Enligt honom är detta helt sinnesjuka poäng när allting är stock på komponenterna jag har. Han tyckte indirekt att jag inte borde oroa mig i huvudtaget för datorn, utan det är ofta dem som skapar spelen som inte riktigt optimerar allting till fullo. Sure, jag kunde väl tycka att han hade en sanning i det han sa, men det kändes ändå weird.

Jag tog kontakt med inet's expert och han bad mig dra några benchmarks också - dock enskilda, en för cpu, en för gpu. Likadär så tyckte han att 780'n var ett riktigt fredags exemplar, aka grymma scores för oklockat. Tempsen är också suveräna både CPU och GPU mässigt. Men jag känner fortfarande att jag inte får ut någon riktigt kräm ur grejjerna trots dessa lovande ord. Senaste checken jag gjorde var att kolla sweclockers egna diagnos på BF hardline där 780 GTX skulle kunna köra ultra utan att dippa för mycket med 1920x1080 res. Tyvärr kunde jag inte göra det utan att ligga runt 45 fps, inte alls dem nämnda 60+.

Det är dessa småsaker som får mig att fundera på om det verkligen står rätt till?

Saker jag redan testat att göra

*Swipat alla drivrutiner för graffekortet och kört om ordentligt
*Flashat BIOS till nyaste system kompabiliteten
*Formaterat Windows 7
*Cleanat reg's och annat skit på datorn
*Pillat i bios, av och på med hyper threading, massa skit. Resetat till default, same issue.

Saker jag inte prövat
*Klockat komponenterna

Står lite still här. Rekommenderar ni något? Har ni tips eller tricks? Benchmarks fortsätter ge suveräna resultat, men jag känner fortfarande att datorn inte levererar.. Är lite på dödens ände så säga.

Alla inputs är välkommna.

Mvh B

Skärm och upplösning?

Vad var märkvärdigt med den poängen i 3dmark?Ganska normalt på din hårdvara:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Skärm och upplösning?

Vad var märkvärdigt med den poängen i 3dmark?Ganska normalt på din hårdvara:)

Skärm är följande -> Asus VG248QE 24" / 1ms / DisplayPort + HDMI / 144Hz (Spelade mycket CS för tag sedan, därför inskaffade jag mig 144hz.) upplösning är 1920x1080, iallafall skärmen och det jag använder i spel.

Jag har absolut ingen aning om jag ska vara ärlig Jonas. Jag brukade vara insatt i datorer i yngre ålder, men är man borta ett år så har man i princip glömt bort allting som har med dagens utrustning att göra. Jag ifrågasatte deras 'fredags exemplar' förklaring eftersom jag fortfarande inte är nöjd med prestandan i spel som sagt.

Permalänk
Medlem

Du måste köra något benchmark som är repeterbart för att det ska gå att säga något. Prestandan i multiplayerspel kan variera väldigt mycket. SC kör t.ex. på en överklockad CPU vilken kan påverka resultaten. Vilken drivrutin kör du med på grafikkortet? Samma som i SC test?

Generellt så brukar folk kunna bli besvikna om dom kollar på benchmarks och tror dom kan få exakt den prestandan. Dom lirar i 10 min och lär ju kanske inte hinna med scener med mycket action i o.s.v. Det är i.a.f. svårt att säga. Med tanke på att det ser bra ut i 3d mark så tvivlar jag på att det är något fel.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ang Swecs Hardline test så spelar de multiplayer. Det är därmed otroligt svårt att dra några exakta slutsatser av det testet. Du kanske spelade med fler spelare på servern? Kanske hände det lite mer på din skärm samtidigt? Etc etc.

Swec skriver själva
"Observera! På grund av flerspelarlägets dynamiska natur är felmarginalen större än vanligt och skillnader att vänta. Det handlar dessutom om en testversion av spelet där det är okänt om alla objekt och grafiska finesser fungerar."

Det är inget fel på datorn din.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Du måste köra något benchmark som är repeterbart för att det ska gå att säga något. Prestandan i multiplayerspel kan variera väldigt mycket. SC kör t.ex. på en överklockad CPU vilken kan påverka resultaten. Vilken drivrutin kör du med på grafikkortet? Samma som i SC test?

Generellt så brukar folk kunna bli besvikna om dom kollar på benchmarks och tror dom kan få exakt den prestandan. Dom lirar i 10 min och lär ju kanske inte hinna med scener med mycket action i o.s.v. Det är i.a.f. svårt att säga. Med tanke på att det ser bra ut i 3d mark så tvivlar jag på att det är något fel.

Jo tack.. Detta fenomen känner jag till. Jag känner bara att jag borde få ut lite mer kräm för komponenterna jag har dvs. För bara någon månad eller två sedan så var i7-4790k den bästa processorn på marknaden, 780 Ti ligger fortfarande före 970 GTX som det ser ut just nu. Trots detta så känns det som att den inte riktigt pallar med vad den bör göra.

Har du några tips på fler tester jag kan köra, eller saker jag kan göra för att säkerhetsställa att datorn inte knasar?

;SnabbEDIT;

Drivrutin jag kör med just nu och den jag prövade hardline med är följande => 347.25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ang Swecs Hardline test så spelar de multiplayer. Det är därmed otroligt svårt att dra några exakta slutsatser av det testet. Du kanske spelade med fler spelare på servern? Kanske hände det lite mer på din skärm samtidigt? Etc etc.

Swec skriver själva
"Observera! På grund av flerspelarlägets dynamiska natur är felmarginalen större än vanligt och skillnader att vänta. Det handlar dessutom om en testversion av spelet där det är okänt om alla objekt och grafiska finesser fungerar."

Det är inget fel på datorn din.

Du är helt hundra på detta då? Vad tyckte du om 3D mark resultatet, inget och oroa sig över? Kanske borde klocka för att få upp prestandan lite då, hm. Kanske bara jag som inbillar mig att dessa komponenter är 'high end' so to speak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ang Swecs Hardline test så spelar de multiplayer. Det är därmed otroligt svårt att dra några exakta slutsatser av det testet. Du kanske spelade med fler spelare på servern? Kanske hände det lite mer på din skärm samtidigt? Etc etc.

Swec skriver själva
"Observera! På grund av flerspelarlägets dynamiska natur är felmarginalen större än vanligt och skillnader att vänta. Det handlar dessutom om en testversion av spelet där det är okänt om alla objekt och grafiska finesser fungerar."

Det är inget fel på datorn din.

Om han ligger runt 45fps och tycker att det laggar i bfh så är det något som inte fungerar till 100%, detta säger jag då jag själv i princip inte droppat under 90fps med allt på ultra i 1080p med datorn i sign på 64player maps

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boyka91:

Jo tack.. Detta fenomen känner jag till. Jag känner bara att jag borde få ut lite mer kräm för komponenterna jag har dvs. För bara någon månad eller två sedan så var i7-4790k den bästa processorn på marknaden, 780 Ti ligger fortfarande före 970 GTX som det ser ut just nu. Trots detta så känns det som att den inte riktigt pallar med vad den bör göra.

Har du några tips på fler tester jag kan köra, eller saker jag kan göra för att säkerhetsställa att datorn inte knasar?

;SnabbEDIT;

Drivrutin jag kör med just nu och den jag prövade hardline med är följande => 347.25

Inga direkta tips utom Unigine Valley i.s.f. Sen beror det på vilka spel du har tillgång till och om något av dom har ett inbyggt benchmark. Men man får ofta lägre fps än man tror man ska få.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Jag tycker du har lite låg score överlag även om du inte har klockat med tanke på vad man kan få med ett 770 och samma processor som är klockade.
http://www.3dmark.com/fs/3989036
Men jag vet inte hur Futurmark räknar ihop poängen..........

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Om han ligger runt 45fps och tycker att det laggar i bfh så är det något som inte fungerar till 100%, detta säger jag då jag själv i princip inte droppat under 90fps med allt på ultra i 1080p med datorn i sign på 64player maps

Swec sjönk ner till 55 fps i deras test, så att han ibland är nere i 45 är knappast konstigt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Swec sjönk ner till 55 fps i deras test, så att han ibland är nere i 45 är knappast konstigt.

Det konstiga är dock att ts ligger runt 45fps i princip konstant enligt min uppfattning vilket det inte bör göra. I sweclockers test använde de ett stock gtx 780ti och TS har ett fabriksöverklockat kort vilket betyder att resultaten bör vara bättre, jag ligger nästan konstant på 90fps+ med några enstaka drops till 65-70fps med mitt gtx 780ti överklockat till 1250Mhz

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Det konstiga är dock att ts ligger runt 45fps i princip konstant enligt min uppfattning vilket det inte bör göra. I sweclockers test använde de ett stock gtx 780ti och TS har ett fabriksöverklockat kort vilket betyder att resultaten bör vara bättre, jag ligger nästan konstant på 90fps+ med några enstaka drops till 65-70fps med mitt gtx 780ti överklockat till 1250Mhz

Här har vi mitt kort också.
https://www.inet.se/produkt/5411060/msi-geforce-gtx-780-ti-3g...

Detta stämmer, när jag kollar upp i himmelen eller mot bergen där det inte finns något så hamnar jag givetvis på 70+ fps, men så fort det är byggnader involverade så dippar jag direkt ner till 45. Kan även gå lägre så fort eld skjuts fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Jag tycker du har lite låg score överlag även om du inte har klockat med tanke på vad man kan få med ett 770 och samma processor som är klockade.
http://www.3dmark.com/fs/3989036
Men jag vet inte hur Futurmark räknar ihop poängen..........

Några förslag på vad jag kan göra för att felsöka ännu mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Jag tycker du har lite låg score överlag även om du inte har klockat med tanke på vad man kan få med ett 770 och samma processor som är klockade.
http://www.3dmark.com/fs/3989036
Men jag vet inte hur Futurmark räknar ihop poängen..........

notera dock att jag inte klockat något av GPU eller CPU alls.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Det konstiga är dock att ts ligger runt 45fps i princip konstant enligt min uppfattning vilket det inte bör göra. I sweclockers test använde de ett stock gtx 780ti och TS har ett fabriksöverklockat kort vilket betyder att resultaten bör vara bättre, jag ligger nästan konstant på 90fps+ med några enstaka drops till 65-70fps med mitt gtx 780ti överklockat till 1250Mhz

Fast inget av det här spelar någon roll eftersom det är ett test i ett multiplayer scenario som testas. Det går inte att replikera testet exakt. Att det skiljer 10+ fps då är knappast ett mysterium eftersom helt andra saker kan utspela sig på skärmen.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Det är inget fel på din dator. Avinstalleta dock med omedelbar verkan win7 och sätt in win8.1 återvänd hit om du fortfarande känner dig missnöjd.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boyka91:

notera dock att jag inte klockat något av GPU eller CPU alls.

Jag kollade precis igenom mina äldre resultat där jag inte klockar så våldsamt och då ser det mer rätt ut med ditt resultat.
http://www.3dmark.com/fs/3988841

Det i sin tur får mig att tro att något är knas med Firestrike eller iaf med en av mina mätningar för det kan inte vara rimligt att få till en sådan ökning jag lyckades med. Visserligen är det Superkänsligt med vilka drivar man har men ändå!?

Driver 344.11 gpu@1290 Mhz = 14746 i graphic score
Driver 344.11 gpu@1280 Mhz = 9055 i graphic score
Driver 344.11 gpu@1270 Mhz = 9039 i graphic score

Den på 1290Mhz Kan helt enkelt inte stämma!

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Jag kollade precis igenom mina äldre resultat där jag inte klockar så våldsamt och då ser det mer rätt ut med ditt resultat.
http://www.3dmark.com/fs/3988841

Det i sin tur får mig att tro att något är knas med Firestrike eller iaf med en av mina mätningar för det kan inte vara rimligt att få till en sådan ökning jag lyckades med. Visserligen är det Superkänsligt med vilka drivar man har men ändå!?

Driver 344.11 gpu@1290 Mhz = 14746 i graphic score
Driver 344.11 gpu@1280 Mhz = 9055 i graphic score
Driver 344.11 gpu@1270 Mhz = 9039 i graphic score

Den på 1290Mhz Kan helt enkelt inte stämma!

Ja, det verkar som ditt resultat där ligger hela 2.9k bakom, verkar stämma rent prestandamässigt. Men dina resultat därefter på 70, 80 respektive 90 låter jävla konstigt. Men mer på topic; du tycker ingeting ser konstigt ut? Bör jag göra något eller är detta vad som förväntas ur mina komponenter oklockade så säga?

Permalänk
Medlem

Jag tycker resultatet i 3D Mark ser normalt för den hårdvaran oklockat. Överklockning kan ge mycket, kolla bara på mitt resultat (med systemet i sign): http://www.3dmark.com/3dm/4192351

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Jag tycker resultatet i 3D Mark ser normalt för den hårdvaran oklockat. Överklockning kan ge mycket, kolla bara på mitt resultat (med systemet i sign): http://www.3dmark.com/3dm/4192351

Så ingeting och oroa sig över? Bör titta på andra saker maybe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boyka91:

Så ingeting och oroa sig över? Bör titta på andra saker maybe?

Nej, jag tycker inte du ska oroa dig. Om vill ha mer prestanda borde du överklocka och/eller installera Windows 8.1.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Lite högre BM borde han väl få?

Jagg får 11.200 med i7 3820 gtx 770SLI (utan OC) Win 7

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

Pröva att installera Windows 10 (eller 8.1 om du redan har det, onödigt att köpa nu då W10 kommer bli gratis om du har W7). Har själv märkt att, i alla fall nya spel (och faktiskt vissa lite äldre) fungerar bättre i Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Lite högre BM borde han väl få?

Jagg får 11.200 med i7 3820 gtx 770SLI (utan OC) Win 7

Precis vad jag menar. Har överklockat CPU från 4ghz till 4.6ghz och tryckt upp 780 GTX Ti lite mer, men får ut snarlika resultat. Lite högre på physics men inget märkvärt.. Här har du resultatet, alla klockningar är stabila so far. http://www.3dmark.com/3dm/5840553

Som du ser, får ut MINDRE än stock. Vadfan händer, vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem

Alright. Jag tog mig tid att klocka mina komponenter för att se vilken skillnad vi faktiskt får.

Jag började med CPU och höjde i7-4790k till 4.6 ghz från 4.0ghz med 1.25v utan problem. Stresstesterna fungerade utmärkt och tempsen är faktiskt riktigt bra. Sen tog jag mig an MSi 780 gtx Ti 3gb graffekortet och klockade ungefär såhär.

Stock settings >
Boost clock 1046 > 1100 mhz
GPU Volt 1138 > 1170 mhz
Mem Clock 7000 > 7400 mhz
Power target 100% > 105%

Med dessa klockningar så nådde kortet enbart 78 temp i extreme load under 3dmark och andra benchmarks som jag utförde.

Kört flera benchmarks och fick ut detta resultatet av 3Dmark med overclock http://www.3dmark.com/3dm/5847719 - Som du ser så har vi nått en förbättring, men är det verkligen en rejäl increase? Känns lite putt med tanke på att vi knappt gått upp 200 poäng totalt.

Utan några klocks alls så hade vi en score på 10856, med overclock så har vi nu istället 11050. Som jag nämnde ovan, känns väldigt, väldigt lite. Men när vi ändå är inne på samma spår, utan overclock så hade vi en physics och graphics score på följande

Oklockat
Graphics Score 12675
Physics Score 11727
Combined Score 4964

Klockat
Graphics Score 12737
Physics Score 12993
Combined Score 4983

Är det något som inte stämmer eller ska det vara en sådan liten ökning? Säg gärna till vad ni tycker.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boyka91:

Alright. Jag tog mig tid att klocka mina komponenter för att se vilken skillnad vi faktiskt får.

Jag började med CPU och höjde i7-4790k till 4.6 ghz från 4.0ghz med 1.25v utan problem. Stresstesterna fungerade utmärkt och tempsen är faktiskt riktigt bra. Sen tog jag mig an MSi 780 gtx Ti 3gb graffekortet och klockade ungefär såhär.

Stock settings >
Boost clock 1046 > 1100 mhz
GPU Volt 1138 > 1170 mhz
Mem Clock 7000 > 7400 mhz
Power target 100% > 105%

Med dessa klockningar så nådde kortet enbart 78 temp i extreme load under 3dmark och andra benchmarks som jag utförde.

Kört flera benchmarks och fick ut detta resultatet av 3Dmark med overclock http://www.3dmark.com/3dm/5847719 - Som du ser så har vi nått en förbättring, men är det verkligen en rejäl increase? Känns lite putt med tanke på att vi knappt gått upp 200 poäng totalt.

Utan några klocks alls så hade vi en score på 10856, med overclock så har vi nu istället 11050. Som jag nämnde ovan, känns väldigt, väldigt lite. Men när vi ändå är inne på samma spår, utan overclock så hade vi en physics och graphics score på följande

Oklockat
Graphics Score 12675
Physics Score 11727
Combined Score 4964

Klockat
Graphics Score 12737
Physics Score 12993
Combined Score 4983

Är det något som inte stämmer eller ska det vara en sådan liten ökning? Säg gärna till vad ni tycker.

Som någon annan skrev i tråden, Windows 10 och Windows 8.1 har en nyare WDM vilket ger ökad prestanda i många spel ( se BF4 ) med nyare komponenter. Testa att installera 10an och se om du får bättre prestanda.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Så med andra ord, ingeting konstigt här inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Som någon annan skrev i tråden, Windows 10 och Windows 8.1 har en nyare WDM vilket ger ökad prestanda i många spel ( se BF4 ) med nyare komponenter. Testa att installera 10an och se om du får bättre prestanda.

Danke. Ska kolla på detta. Vad tyckte du om benchmark resultaten?