Hjälp med val av lagring/gaming disk.

Permalänk

Hjälp med val av lagring/gaming disk.

Hej
Jag håller på att bygga en ny dator och behöver lite hjälp i lagrings djungeln. Jag har redan köpt en trevlig ssd till boot drive (samsung 850 pro 256 gb) så det är fixat. Detta räcker dock inte långt till vare sig gaming bibliotek eller foto lagring. Jag fotar mycket och behöver nog ca 1 tb för foto lagring av raw filer. Dessutom behöver jag något att lagra lite spel på vilket jag skulle gissa också ligger närmare 1 tb.

Jag har tittat runt lite och hastigheter och pris mm skiljer sig väldigt mycket. Vill helst inte lägga mer än max 1600 på hela lagrings utrymet. Ljudnivå är en stor faktor då jag försöker skapa ett så tyst bygge som möjligt (inom rimliga mått för gaming).

Jag funderar på om det vore bäst att dela upp dessa arkiv? Till exempel skaffa en lite långsammare tyst disk för foto lagring (wd green?) och en lite rappare för spelen (wd black?). Finns det fördelar/nackdelar till att skaffa två diskar istället för en stor. Tacksam för svar och gärna rekommendationer med länkar till specifika diskar ni rekommenderar. Sammanlagt behöver jag alltså ca 2-3 tb lagring antingen uppdelat eller i form av en stor hårddisk.

Permalänk
Medlem

Fördelen med separata diskar är ju att du kan jobba mot båda samtidigt. Men om den ena bara jobbar och den andra i vänteläge är det ju mindre nytta.

Fördelen med större disk är ju att om du en dag behöver 1,5TB lagring och bara 500GB spel, eller tvärt om, så har du det enkelt.

Eftersom snabbaste platsen på disken är i början, och den blir långsammare, både i sökning och läs/skrivning mot slutet, så tror jag en stor disk, som är snabb är bästa.
Lägg spel partitionen i början på disken, så liten som du tror du kommer undan med, och sedan resten blir lagring.
Dock räcker 256GB rätt långt både till OS och spel, bara du använder det vettigt.
Folk har ju klarat sig på 120GB diskar ett tag

Permalänk

tack för svaret verkar som en större disk är att föredra för mig.
Har du (eller någon annan) något tips på en disk i storleks kategorin 2-3 tb som skulle passa sig för mitt användnings område. Raid och liknande är inte aktuellt och lägre hastigheter är egentligen ingen fara så länge det inte påverkar spelandet (vore tråkigt att få hdd som bottleneck). Självfallet kommer ssd att utnyttjas till de spel jag spelar ofta/intensivt men vore trevligt med ett bibliotek så att man inte måste vänta när man känner för att spela något mer ovanligt.

Huvudkraven är:
2-3 TB
tyst
stabil (inga diskar som seagate barracuda som jag hört mycket dåligt om)
hyfsad garanti tid minst 2 år men gärna mer.
snabb nog för att slippa problem med spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ingen disk som uppfyller dina krav enligt min mening. Green är för slö för gaming. Ja, jag har provat under flera år men det dög inte. Fick byta till en Black, men den är inte speciellt tyst men prestandan duger för spelande.

Blue är möjligen någotsånär med sina 7200rpm och lite tystare än Black enligt min erfarenhet, men också långsammare genom annan firmware, men det kan variera mycket beroende på hur den används av spelen.

Red Pro kanske duger, ej provat än. 7200rpm-disk optimerad för NAS/flerdiskmiljöer/RAID. Som en Red fast bättre på alla sätt (vanlig Red = Green fast NAS-optimerad).

Alla diskar jag pratar om är WD.

Jag hade inte valt något annat än Black för spel. Den har även 5 års garanti, samma som Red Pro. Men som sagt, den smattrar en del när den jobbar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Är black så högljudd att det kommer höras genom nzxt h440? Har relativt tysta andra produkter. Strix 970, semi-passivt nätagregat, nzxt kraken x61 kylare och som sagt ssd och h440. Om en black kommer överrösta dessa komponenter är jag inte intresserad. Vad kan jag förvänta mig för följder av en långsammare green disk. Kommer jag få lag, fps-drops och andra visuella problem eller ytrar det sig bara i aningen förlängda loadscreens? Att vänta 2-3 sec extra kan jag leva med men inte det andra!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertSWE:

Är black så högljudd att det kommer höras genom nzxt h440? Har relativt tysta andra produkter. Strix 970, semi-passivt nätagregat, nzxt kraken x61 kylare och som sagt ssd och h440. Om en black kommer överrösta dessa komponenter är jag inte intresserad. Vad kan jag förvänta mig för följder av en långsammare green disk. Kommer jag få lag, fps-drops och andra visuella problem eller ytrar det sig bara i aningen förlängda loadscreens? Att vänta 2-3 sec extra kan jag leva med men inte det andra!!

Black låter å blir varma så är det men en bra disk mina gamla samsung f1 f3 var dock snabba och fortafande tysta jämfört med black.

Du får inge fps drop å inte direkt lagg borde du inte få men en grön seg disk kommer stå å tugga ett tag innan du kanske kommer in i spelet ska ladda saker.

Jag håller med multiman jag hade inte valt en 5400rpm till spel dock tror jag blue duger gott till ssd priserna sjunker ändå mer kan du köra den som lagringsdisk senare

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Borde inte blue låta lika mycket som black? De har ju samma rpm mm.

Om jag håller mig till att ha spel på ssd (radera efter ett spel är klart och bara spela 3-4 större spel i taget) räcker green till foto lagring och håller sig tyst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertSWE:

Borde inte blue låta lika mycket som black? De har ju samma rpm mm.

Om jag håller mig till att ha spel på ssd (radera efter ett spel är klart och bara spela 3-4 större spel i taget) räcker green till foto lagring och håller sig tyst?

Det har multiman bättre koll på om dem gör då jag inte haft blue! Men har haft seagate samsung diskar i 7200 rpm å dem låter inte alls lika högt eller blir lika varma

Sitter Dual processor vilket jag tror gör att den låter mer.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Kände inte till att det sitter en dual processor i black diskarna även om det låter logiskt att det skulle möjliggöra deras prestanda. Så vad tror ni? Black vs green vs blue i mitt fall (ev. en kombo av två om det är fördelaktigt på något sätt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertSWE:

Kände inte till att det sitter en dual processor i black diskarna även om det låter logiskt att det skulle möjliggöra deras prestanda. Så vad tror ni? Black vs green vs blue i mitt fall (ev. en kombo av två om det är fördelaktigt på något sätt.)

Eftersom jag inte tål knattrande diskar hade jag nog valt blue till mig själv men absolut inte en grön. Tål du höra lite knatter så kör på blacken

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Låter som en blue disk kanske inte är så dumt då. Om någon annan har input i ämnet är det välkommet annars känner jag mig nöjd med svaren jag fått. tack pompa_kumla, Paddanx och MultiMan för er hjälp.

Permalänk
Medlem

Jag kör en WD Black 4TB disk och den låter i princip inget i min maskin, som ändå är dödstyst i ett ljudisolerat rum (<40 dB som högst 47 med datorn igång).

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem

Min 4TB Black, FZEX knattrar mycket kraftigt under belastning i en Silverstone FT02 med hållare av nylon och gummibussningar. I samma hållare är det omöjligt att höra Green-diskarna.

Dock inte lika mycket som maxprestandaoptimerade RE-diskarna som i samma storlek riskerar slå hål i lådsidan vid fullast.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken WD blue 1tb och jag märker av när de jobbar men inte något som stör eller låter högt (enligt mig). Dom är relativt snabba och lagom på de flesta fronter, jag rekomenderar dom.

Visa signatur

CPU:Intel i5 4670k @4.2Ghz CPUKylare:Noctua NH-D14 MOBO:Asus SABERTOOTH Z87 RAM:Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP PSU:Corsair AX860 80+ platinum GPU:MSI Geforce GTX 780ti SSD:Samsung evo 840 120gb HDD:WD 1TB x2 Chassi:NZXT H630

Permalänk

Tack allihopa!
Trevligt med fler svar. Jag tror att en black eller blue disk fungerar bra för mig. Eftersom jag har ssd borde ju disken inte behöva jobba konstant vilket borde minska irritations momentet. Nu är det bara en fråga om ekonomi vilken det blir. Får se hur mycket jag lyckas kränga min gamla dator för till lillebrorsan

Permalänk
Medlem

körde med wd green diskar i min pc, funkade hur bra som helst.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av pellski87:

körde med wd green diskar i min pc, funkade hur bra som helst.

Hade du inga problem med spel på de diskarna? Känns som de skulle kunna utgöra en bottleneck i prestanda törstiga spel på en dator med just hög prestanda.