köpt dator från marknaden. Bedrägeriförsök?

Permalänk
Medlem

köpt dator från marknaden. Bedrägeriförsök?

Tjena allihopa. Köpte nu i helgen en dator av en kille här i marknaden.
Jag fick bild på hans körkort. Samt att jag betalade via swish. Hans namn på swish stämde överens med namnet på legitimationen.
Fick även en print screen på hela ordern på hans dator som var från Inet.

Har haft Pm och sms kontakt med honom.
Nu så skulle han ha skickat datorn igår. Men han svarar inte på sms eller pm längre. Har även försökt ringa. Mobilen verkar vara avstängd.

Hur tycker ni jag borde gå tillväga? Är det för tidigt att agera eller tro att det skulle handla om någon bedrägeri?

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Postat igår, söndag alltså. Du får nog datorn imorgon eller på onsdag.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Hur tycker ni jag borde gå tillväga? Är det för tidigt att agera eller tro att det skulle handla om någon bedrägeri?

Ja, det är för tidigt att agera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Postat igår, söndag alltså. Du får nog datorn imorgon eller på onsdag.

Problemet är att jag inte ens vet om det är postat eller inte. Jag har inte fått någon kollinummer. Han svarar inte ens.

Skrivet av Falcon:

Ja, det är för tidigt att agera.

Kan kännas så. Dock så blir man ändå lite osäker.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Tjena allihopa. Köpte nu i helgen en dator av en kille här i marknaden.
Jag fick bild på hans körkort. Samt att jag betalade via swish. Hans namn på swish stämde överens med namnet på legitimationen.
Fick även en print screen på hela ordern på hans dator som var från Inet.

Har haft Pm och sms kontakt med honom.
Nu så skulle han ha skickat datorn igår. Men han svarar inte på sms eller pm längre. Har även försökt ringa. Mobilen verkar vara avstängd.

Hur tycker ni jag borde gå tillväga? Är det för tidigt att agera eller tro att det skulle handla om någon bedrägeri?

Seriöst? Vad hade du väntat dig? Att han skulle skicka grejerna med en taxi till dig eller? Vanlig post transporteras och levereras under vardagar.

Hur länge har du väntat på att hen ska svara?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt. Andas. Har datorn inte dykt upp inom en vecka kan du börja skrika möjligt bedrägeriförsök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Seriöst? Vad hade du väntat dig? Att han skulle skicka grejerna med en taxi till dig eller? Vanlig post transporteras och levereras under vardagar.

Hur länge har du väntat på att hen ska svara?

Har du läst allt jag har skrivit? Jag har inte sagt något om att jag vill ha datorn idag. Säger bara att det verkar skumt att killen inte svarar på Pm eller Telefonen nu i 2 dagar.
Sen är det onödigt att ha en sån attityd som du har.

Skrivet av Havrefras_:

Ta det lugnt. Andas. Har datorn inte dykt upp inom en vecka kan du börja skrika möjligt bedrägeriförsök.

Jag är lugn. Har inte skrikit bedrägeriförsök heller ännu. Rådfrågar bara.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Har du läst allt jag har skrivit? Jag har inte sagt något om att jag vill ha datorn idag. Säger bara att det verkar skumt att killen inte svarar på Pm eller Telefonen nu i 2 dagar.
Sen är det onödigt att ha en sån attityd som du har.

Jag har läst det. Där står det att han skulle skicka datorn igår. Om du försökt fått tag i honom igår så har det ju bara gått 1 dag. Sen kanske han inte har möjlighet att svara dig. Du får väl lugna dig så att posten fått en chans att leverera varorna. Det kommer en avi hem till dig eller med sms om några dagar. Om det inte gör det så kan du börja ifrågasätta.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Har du läst allt jag har skrivit? Jag har inte sagt något om att jag vill ha datorn idag. Säger bara att det verkar skumt att killen inte svarar på Pm eller Telefonen nu i 2 dagar.
Sen är det onödigt att ha en sån attityd som du har.

Jag är lugn. Har inte skrikit bedrägeriförsök heller ännu. Rådfrågar bara.

Lördag - ute och drack
Söndag - bakis, orkade inte svara
idag - Jobb. har hör säkert av sig efter jobbet

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Tjena allihopa. Köpte nu i helgen en dator av en kille här i marknaden.
Jag fick bild på hans körkort. Samt att jag betalade via swish. Hans namn på swish stämde överens med namnet på legitimationen.
Fick även en print screen på hela ordern på hans dator som var från Inet.

Har haft Pm och sms kontakt med honom.
Nu så skulle han ha skickat datorn igår. Men han svarar inte på sms eller pm längre. Har även försökt ringa. Mobilen verkar vara avstängd.

Hur tycker ni jag borde gå tillväga? Är det för tidigt att agera eller tro att det skulle handla om någon bedrägeri?

Tror det är samma person som scammade mig då, han skickade bild på alla specs och datorn också. Betalade 4500kr och han svarade inte igår eller idag.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Jag har läst det. Där står det att han skulle skicka datorn igår. Om du försökt fått tag i honom igår så har det ju bara gått 1 dag. Sen kanske han inte har möjlighet att svara dig. Du får väl lugna dig så att posten fått en chans att leverera varorna. Det kommer en avi hem till dig eller med sms om några dagar. Om det inte gör det så kan du börja ifrågasätta.

Absolut. Jag har inte tänkt ta fram strids yxan direkt. Självklart ger jag det mera tid. Men tycker ändå att det är otroligt dåligt sätt att sköta det hela på ifall det nu visar sig att det inte är ett bedrägeri.

Skrivet av imjohannes5670:

Lördag - ute och drack
Söndag - bakis, orkade inte svara
idag - Jobb. har hör säkert av sig efter jobbet

Hehe. Får hoppas på det.
Hade faktiskt sms kontakt med honom vid 2-3 tiden lördag natt.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Tror det är samma person som scammade mig då, han skickade bild på alla specs och datorn också. Betalade 4500kr och han svarade inte igår eller idag.

Skicka mig ett Pm med namn så kan vi undersöka det hela mera.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Är nu ganska säker på att det är ett bedrägeri försök.
killen verkar ha sålt samma dator till minst 2 personer. Han svarar inte på någon av oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Är nu ganska säker på att det är ett bedrägeri försök.
killen verkar ha sålt samma dator till minst 2 personer. Han svarar inte på någon av oss.

Skickades från m.sweclockers.com

Aj då, verkar ju vara dummt av honom att skicka bild på sitt körtkort till två personer, förväntar han sig att komma undan eller kanske hade han flera?
Är väl inte speciellt lätt att regga swish med ett annat namn så hans legitimation bör ju vara riktig.

Verkar ju inte överdrivet positivt iallfall, hoppas ni hör något snart.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag får be er som misstänker att ni blivit utsatta för bedrägeri att kontakta oss för vidare utredning av vad som kan ha hänt. Tråden låses tills vidare.

*Tråd låst*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro