Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Min dator stängs av helt plötsligt

Tjena. Behöver lite hjälp här. Det är så här att jag nyligen har tagit ur min processor för att byta med min bror när vi kom på att det inte passar i varandras moderkort. Vi satte tillbaka det som vanligt igen. Men vi bytte processorkylare/fläkt. Sen när jag startar min dator så stängs den av efter ett tag? Är det för min processor blir överhettad eller vad kan felet vara. Är inte så kunnig när det gäller sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av diinkeyy1337:

Tjena. Behöver lite hjälp här. Det är så här att jag nyligen har tagit ur min processor för att byta med min bror när vi kom på att det inte passar i varandras moderkort. Vi satte tillbaka det som vanligt igen. Men vi bytte processorkylare/fläkt. Sen när jag startar min dator så stängs den av efter ett tag? Är det för min processor blir överhettad eller vad kan felet vara. Är inte så kunnig när det gäller sånt.

datorspecs?

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Intel core 2 duo. 2,66 Hz. Skit.. Jag vet.
3 GB ram minne.
Nvidia GeForce gtx 770

Men nu när jag kollar speccy så står det att min processor är uppe i 90 grader? Det har aldrig hänt innan att datorn bara stängts av sådär. Det måste väl bero på översättning i och med att det hänt efter vi bytat processorkylare. Borde jag fixa ny kylpasta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av diinkeyy1337:

Intel core 2 duo. 2,66 Hz. Skit.. Jag vet.
3 GB ram minne.
Nvidia GeForce gtx 770

Men nu när jag kollar speccy så står det att min processor är uppe i 90 grader? Det har aldrig hänt innan att datorn bara stängts av sådär. Det måste väl bero på översättning i och med att det hänt efter vi bytat processorkylare. Borde jag fixa ny kylpasta?

Du kör väl inte utan kylpasta nu? För annars ligger problemet där! Om du kör med kylpasta, så gör om! Det är troligast att problemet ligger där

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini Moderkort: Asus TUF B450-PLUS CPU: AMD Ryzen 5 2600 RAM: Corsair Vengeance 16GB GPU: Asus RTX 2070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2014

Ganska säkert att det är kylaren då. Säkert att den sitter fast rätt? Säkerhetskolla och följ instruktionerna ännu en gång. Hur mycket kylpasta la du på? det ska vara lika mycket som ett riskorn ungefär.

mvh

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Det va åratalssen jag la på kylpasta. Borde jag lägga på nytt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2011

Pastan blir seg med tiden... Funkar så länge du inte rör något.

Så det måste tvättas bort noga och på med ungefär två knappnålshuvudens mängd-.

Kraschfield

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jan 2013

Ja det måste du göra!

Aerocool Xpredator X1 l Gigabyte GA-970A-D3 l Fractal Design Integra R2 650W l AMD FX-6100@4,2Ghz med egentillverkat vattenblock l Corsair Vengeance DDR3 1600MHZ 2x4GB CL9 l GIGABYTE GTX980 G1 GAMING l SSD OCZ ARC 100 120GB, 240GB | Seagate Barracuda 500GB l Samsung DVD brännare l 6st 120mm och 2st 140mm fläktar l

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jan 2008

Du borde du köpa ny kylpasta, plocka bort kylaren och rengöra CPUn från resterna. T-sprit tror jag ska funka bra

Lägg på ny kylpasta, brukar själv ta som ett riskorn i mitten. Kolla sedan anvisningarna så du sätter dit kylaren rätt och montera den. Brukar aldrig smeta ut kylpastan utan brukar låta kylaren göra det åt en när man skruvar dit den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Okej. Men är det någon särskild kylpasta som jag behöver? Vet att Kjell & comoany har för drygt en hundralapp? Tror ni det ska räcka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

fixade det nu. processor kylaren satt inte i riktigt på ena "sidan". Men fixat nu Tack för all hjälp