Permalänk

Min dator stängs av helt plötsligt

Tjena. Behöver lite hjälp här. Det är så här att jag nyligen har tagit ur min processor för att byta med min bror när vi kom på att det inte passar i varandras moderkort. Vi satte tillbaka det som vanligt igen. Men vi bytte processorkylare/fläkt. Sen när jag startar min dator så stängs den av efter ett tag? Är det för min processor blir överhettad eller vad kan felet vara. Är inte så kunnig när det gäller sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av diinkeyy1337:

Tjena. Behöver lite hjälp här. Det är så här att jag nyligen har tagit ur min processor för att byta med min bror när vi kom på att det inte passar i varandras moderkort. Vi satte tillbaka det som vanligt igen. Men vi bytte processorkylare/fläkt. Sen när jag startar min dator så stängs den av efter ett tag? Är det för min processor blir överhettad eller vad kan felet vara. Är inte så kunnig när det gäller sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

datorspecs?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

Intel core 2 duo. 2,66 Hz. Skit.. Jag vet.
3 GB ram minne.
Nvidia GeForce gtx 770

Men nu när jag kollar speccy så står det att min processor är uppe i 90 grader? Det har aldrig hänt innan att datorn bara stängts av sådär. Det måste väl bero på översättning i och med att det hänt efter vi bytat processorkylare. Borde jag fixa ny kylpasta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av diinkeyy1337:

Intel core 2 duo. 2,66 Hz. Skit.. Jag vet.
3 GB ram minne.
Nvidia GeForce gtx 770

Men nu när jag kollar speccy så står det att min processor är uppe i 90 grader? Det har aldrig hänt innan att datorn bara stängts av sådär. Det måste väl bero på översättning i och med att det hänt efter vi bytat processorkylare. Borde jag fixa ny kylpasta?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kör väl inte utan kylpasta nu? För annars ligger problemet där! Om du kör med kylpasta, så gör om! Det är troligast att problemet ligger där

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ganska säkert att det är kylaren då. Säkert att den sitter fast rätt? Säkerhetskolla och följ instruktionerna ännu en gång. Hur mycket kylpasta la du på? det ska vara lika mycket som ett riskorn ungefär.

mvh

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

Det va åratalssen jag la på kylpasta. Borde jag lägga på nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Pastan blir seg med tiden... Funkar så länge du inte rör något.

Så det måste tvättas bort noga och på med ungefär två knappnålshuvudens mängd-.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Ja det måste du göra!

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Du borde du köpa ny kylpasta, plocka bort kylaren och rengöra CPUn från resterna. T-sprit tror jag ska funka bra

Lägg på ny kylpasta, brukar själv ta som ett riskorn i mitten. Kolla sedan anvisningarna så du sätter dit kylaren rätt och montera den. Brukar aldrig smeta ut kylpastan utan brukar låta kylaren göra det åt en när man skruvar dit den.

Permalänk

Okej. Men är det någon särskild kylpasta som jag behöver? Vet att Kjell & comoany har för drygt en hundralapp? Tror ni det ska räcka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

fixade det nu. processor kylaren satt inte i riktigt på ena "sidan". Men fixat nu Tack för all hjälp