CD ROM-spelaren matar ut skivan?!

Permalänk
Medlem

CD ROM-spelaren matar ut skivan?!

Hej, jag har ett underligt problem med min nybyggda dator (se signatur). Då jag lägger i en skiva i CD/BD ROM-spelaren så tar det bara någon minut innan skivan matas ut av sig självt. Det är något som stör CD/BD ROM-spelaren. Härom dagen skulle jag installera Adobe Photoshop från skiva, men mitt i installationen matades skivan ut och installationen avbröts. Då jag startar datorn i felsäkert läge så fungerar den som den ska. Jag har felsökt genom att avinstallera program och montera bort ljudkort, grafikkort mm, men tyvärr utan framgång.

Någon som har varit med om samma sak? Någon idé om vad det är som kan störa? Något tips på felsökning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Optiska enheter ska vara anslutna till en sataport i ideläge, är den det så du inte använder ahci eller raid till den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Optiska enheter ska vara anslutna till en sataport i ideläge, är den det så du inte använder ahci eller raid till den ?

Tack för snabbt svar. Jag kikade i BIOS och mycket riktigt så är BIOS inställt i AHCI-läge. Det finns dock bara en "SATA Mode Selection"-switch i BIOS och den verkar gälla för alla SATA-portarna. Det finns även en "Aggressive LPM Support"-switch, men den kanske inte har med detta att göra?

EN sån här CD/BD ROM-spelare är det jag har: http://www.asus.com/Optical_Drives/BW16D1HT/

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av General Nord:

Tack för snabbt svar. Jag kikade i BIOS och mycket riktigt så är BIOS inställt i AHCI-läge. Det finns dock bara en "SATA Mode Selection"-switch i BIOS och den verkar gälla för alla SATA-portarna. Det finns även en "Aggressive LPM Support"-switch, men den kanske inte har den detta att göra?

Det brukar gå att ställa om en eller 2 portar till ide oberoende av de andra eller så kanske du har flera satakontrollers på moderkortet och kanske ska ansluta via "den andra" LPM vet jag inte vad det är men läs igenom moderkortsmanualen och länka den gärna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Enligt sidan 3.35 i den manualen så kan du har du välja ideläge på sataportar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Enligt sidan 3.35 i den manualen så kan du har du välja ideläge på sataportar.

Ja, jag noterade det. Är det inte ett problem att växla tillbaka till IDE-läge då jag använt AHCI tidigare (och även installerat OS med AHCI)?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av General Nord:

Ja, jag noterade det. Är det inte ett problem att växla tillbaka till IDE-läge då jag använt AHCI tidigare (och även installerat OS med AHCI)?

Nej det är bara problem att gå från ide till ahci eftersom win inte alltid installerar ahci, du har också 2 kontrollers som det verkar, sata 1-4 och 5-6 är separerade.
Du kan ju testa om det påverkar, du kan ju ha nått annat fel också men optiska enheter brukar inte trivas med annat än ide så det är en bra start att se till att interfacet inte får kommandon det inte förstår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är bara problem att gå från ide till ahci eftersom win inte alltid installerar ahci, du har också 2 kontrollers som det verkar, sata 1-4 och 5-6 är separerade.
Du kan ju testa om det påverkar, du kan ju ha nått annat fel också men optiska enheter brukar inte trivas med annat än ide så det är en bra start att se till att interfacet inte får kommandon det inte förstår.

Bytte plats på CD/BD ROM-spelaren till SATA plats 5 - tyvärr med samma resultat.

Jag vill vara lite försiktig med att byta till IDE-mode. Så som jag förstått det så är AHCI snabbare än IDE, speciellt om SSDs används.

En fråga till: Om det nu är så att det är AHCI-mode som förstör för CD/BD ROM-spelaren, hur kommer det sig då att CD/BD ROM-spelaren fungerar då Windows bootas i Safe Mode?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av General Nord:

Bytte plats på CD/BD ROM-spelaren till SATA plats 5 - tyvärr med samma resultat.

Jag vill vara lite försiktig med att byta till IDE-mode. Så som jag förstått det så är AHCI snabbare än IDE, speciellt om SSDs används.

En fråga till: Om det nu är så att det är AHCI-mode som förstör för CD/BD ROM-spelaren, hur kommer det sig då att CD/BD ROM-spelaren fungerar då Windows bootas i Safe Mode?

Ahci använder en del kommandon som inte optiska enheter stödjer så det kan bli lite snabbare, man brukar som sagt separera portarna så att man har möjlighet att köra ide till den optiska enheten oavsett vad hdd och ssd använder.
Felsäkert läge låter bli att ladda drivers och exakt vad som skiljer i ditt fall vet jag inte men troligen nått som påverkar diskkontrollern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ahci använder en del kommandon som inte optiska enheter stödjer så det kan bli lite snabbare, man brukar som sagt separera portarna så att man har möjlighet att köra ide till den optiska enheten oavsett vad hdd och ssd använder.
Felsäkert läge låter bli att ladda drivers och exakt vad som skiljer i ditt fall vet jag inte men troligen nått som påverkar diskkontrollern.

Endast om du kör avancerade drivrutiner. De ska stöda allt enligt AHCI 1.0 standarden, annars får de inte ha sata kontakt.
Problemet är ju som du säger, de mer avancerade drivrutinerna lägger till fler funktioner utöver det. Att behöva köra optiska enheter i IDE har jag aldrig behövt dock. Inte en enda gång, på något av de maskiner som har optiskt SATA.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har behövt köra optiska enheter i IDE-läge, men det är inte speciellt ofta och ett tag sedan nu.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

Endast om du kör avancerade drivrutiner. De ska stöda allt enligt AHCI 1.0 standarden, annars får de inte ha sata kontakt.
Problemet är ju som du säger, de mer avancerade drivrutinerna lägger till fler funktioner utöver det. Att behöva köra optiska enheter i IDE har jag aldrig behövt dock. Inte en enda gång, på något av de maskiner som har optiskt SATA.

Det kan nog vara så att drivermjukvaran spökar till det så det blir värre, jag vet bara att det ofta brukar strula och en i princip idiotsäker metod att få optiska enheter att fungera är att köra dem i idemode.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.