The Pirate Bays domäner kan beslagtas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Det är väl ungefär som att skicka ut insatsstyrkan på en väg och säga att nu äger staten gatan, ingen får använda den längre, för en gång i tiden gick det att hämta gratis piratkopior i en av butikerna här och när de stängde ner butiken började en annan på gatan med samma verksamhet.

Ähh. En gata kan man behöva passera ibland. Piratebay behöver du inte passera för att komma till någon annan site. Dessutom är inte en gata märkt och dedikerad till dess verksamhet på samma sätt som exempelvis thepiratebay.org är. Jag tycker helt enkelt inte att en gata delar alla egenskaper med en domän och de bör inte behandlas identiskt heller.

Jag kan bara inte se det som ett stort problem att ingen annan kan sätta ut verksamhet på thepiratebay.org om det nu blir beslagtaget av staten. Det kan ju ingen annan göra i nuläget heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=JCzEdcjKbrc

Citat:

Vi kommer stå enade och le!
Vi kommer jobba för vår del.
Tillsammans ska vi krossa dom,
Som leker Mr Lag.com

Snälla herr Ingblad, gör ett försök.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Kanske dags för staten att beslagta lite andra domännamn när de ändå är i farten då. Avpixlat etc...

EDIT: Tankevurpa... Men det vore kul om svenska staten kunde beslagta utländska domäner

Ursäkta, men hur menar du nu? Är Avpixlat en sida/varumärke/organisation som är dömd på något sätt (nej jag tar inte sida emot TPB, men de finns en dom emot dem och det är ju det som utgås ifrån i just denna debatt)? Eller är du en sådan som inbillar dig att censur och åsiktsförtryck är rätt så länge den stämmer in på just dina värderingar?

Eller är det så att vi har lika åsikter här och att du var ironisk? Inte alltid svårt att utläsa detta i text..

Lägg märke till att jag inte tar ställning för eller emot Avpixlat, utan tar ställning emot censur och åsiktförtryck, oavsett vilken sida man står på!

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Ähh. En gata kan man behöva passera ibland. Piratebay behöver du inte passera för att komma till någon annan site. Dessutom är inte en gata märkt och dedikerad till dess verksamhet på samma sätt som exempelvis thepiratebay.org är. Jag tycker helt enkelt inte att en gata delar alla egenskaper med en domän och de bör inte behandlas identiskt heller.

Jag kan bara inte se det som ett stort problem att ingen annan kan sätta ut verksamhet på thepiratebay.org om det nu blir beslagtaget av staten. Det kan ju ingen annan göra i nuläget heller.

Det är sant. Mer som att skicka in insatsstyrkan i ett hus och sen ta över det och inte låta någon annan använda huset.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd

Dom pushar bara på utvecklingen mot alternativa DNS rootar, decentraliserad DNS och peer-to-peer (P2P) baserad namnuppslagning och lösningar som DNSCrypt, Namecoin, etc.

Ju mer dom klämmer åt näven, ju mer rinner ut genom fingrarna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Det är sant. Mer som att skicka in insatsstyrkan i ett hus och sen ta över det och inte låta någon annan använda huset.

Ja lite mer så kanske. Eller snarare att staten skulle förhindra att post/telefon fungerar till adressen. Själva siten får ju gärna vara kvar men det ska inte vara i kontakt med omvärlden.
Jag ser inte den stora skadan i det å andra sidan.
När det gäller hus ser jag en del problem. Dels är det dyrt att bygga hus och därmed går en hel del pengar förlorade om det inte får användas till annat. Dels är ett hus inte per definition förknippad med en viss typ av verksamhet på samma sätt som ett domännamn är. Dessutom förändrar ett beslagtaget hus en del saker i dess geografiska omgivning vilket inte heller ger samma följdproblem när det gäller en site.
Så jag missar nog den stora nackdelen med att piratebay.se skulle bli oåtkomligt för andra om staten nu klipper den domänen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sedan har vi en annan viktig aspekt. Svenska politiker och det Svenska rättsväsendet har en förkärlek för ändamålsglidning.

Sedan blir ju det här extra intressant med tanke på händelseutvecklingen kring detta: http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4ngningen_av_Sverigedemok...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Finns det nått land som inte USA kommer åt? Det är inte kul att vara på deras fiendelista... Till och med stora starka Ryssland har rätt så struligt nu när USA börjat med medial och ekonomisk krigföring mot dem. USA skulle kunna sänka Sverige till ett u-land om de ville. Bara George Soros (hemsk människa) skapade rätt så stora problem i Sverige tidigt 90 tal. Med kraft från hela den Amerikanska staten tar det bara några år att kollapsa ett litet land som Sverige.

Kortsiktigt så har USA stärkt dollarn och "vunnit" över ryssen men vad Putin och Ryssland sysslar med är mycket mer långsiktigt.
Dom har gjort stora delar av Europa beroende av Gas och olja. Kolla bara på Ukraina nu.

USA är rika för att Oljan säljs i dollar. Många vill ha Evro istället. Ryssarna skulle vara nöjda med det tex.
Men nu när ryssarna inte kan sälja olja i dollar så kan dom sälja i Evro, Rubel eller yuan istället så där jobbar sanktionerna för Ryssland och det är nog lite tanken. USA och EU får nu stå sitt kast för nu kan ryssarna erbjuda rabatterad olja i en valuta som passar dom villket gynnar deras ekonomi långsiktigt.

USA förlorar på detta madens Ryssland vinner på det i längden.

Jag bara väntar på att dollarn ska rasa igen.

I USA köper man en president, samma sak kan inte sägas om Putin. USA, svenska staten mm gör allt för att få Putin att framstå som en dum idiot men en sak är säker, Putin är inte president i Ryssland för han är någon marionett som Obama.

Permalänk
Medlem

En gatuadress är ett hjälpmedel vid drogsmuggling. Eller varför inte beslagta hela huset och tomten?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thomas_skane:

En gatuadress är ett hjälpmedel vid drogsmuggling. Eller varför inte beslagta hela huset och tomten?

Ja om man inte får bukt med verksamheten trots flertalet ingripanden och fällande domar där verksamheten fortsätter att återuppstå i byggnaden och det är just byggnaden som är den viktiga delen för verksamheten så är det kanske inte helt orimligt att överväga detta kan jag tycka.

Fast det tillkommer en del problem med beslagtagna tomter som jag skrivit mer om här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Texter...

Resonemenaget haltar lite eftersom en stor del av medborgarna inte tycker att det är brottsligt, det är ju snarare upphovsrättslagstiftningen som inte stämmer med det medborgarna anser.
Svensk författningssamling 1974:152
Regeringsformen
1 kap. Statsskickets grunder
1 § All offentlig makt i Sverige utgår från folket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det är lättare att kontrollera folket med censur och kränkande övervakning, och kontroll är något som ALLA länder vill ha. För har man inte kontroll så är man sårbar. Det är tyvärr bara att acceptera att det här är vår framtid. Sverige är mer kontrollerat än vad man kan tro. T.ex. all propaganda om att ryssen kommer, bara för att få oss att vilja gå med i NATO. Vi trängs in i ett hörn av fruktan, vilket till slut gör att vi ger med oss och går med i NATO för att få den där "tryggheten".

Kontroversiella partier som SD censureras konstant. Jag minns bara här innan jul när de skulle berätta om hur de tänkte rösta vid budgetförslaget. Visst, det spårade ur lite och de tog tillfälle i akt för att prata om sin egen politik, men det slutade med att Aftonbladet, Expressen m.fl. bröt sändningen och SVT, som inte ska ha någon politisk åsikt, valde att gå över till reportern för en "kommentar" om vad som händer. Även om jag inte håller med om deras politik så anser jag inte att demokratiskt att hålla på så här.

Det är det verkligen inte det har du rätt i. SVT borde få en rejäl käftsmäll, opartisk media my ass. Sedan kan man ju diskutera om vi överhuvudtaget förtjänar att ha titeln "demokrati" överhuvudtaget.

Ang. ryssen så håller jag inte riktigt med, och då grundar jag det på deras beteende det senaste och vem det är som styr i det där landet...

Skrivet av pa1983:

Kortsiktigt så har USA stärkt dollarn och "vunnit" över ryssen men vad Putin och Ryssland sysslar med är mycket mer långsiktigt.
Dom har gjort stora delar av Europa beroende av Gas och olja. Kolla bara på Ukraina nu.

USA är rika för att Oljan säljs i dollar. Många vill ha Evro istället. Ryssarna skulle vara nöjda med det tex.
Men nu när ryssarna inte kan sälja olja i dollar så kan dom sälja i Evro, Rubel eller yuan istället så där jobbar sanktionerna för Ryssland och det är nog lite tanken. USA och EU får nu stå sitt kast för nu kan ryssarna erbjuda rabatterad olja i en valuta som passar dom villket gynnar deras ekonomi långsiktigt.

USA förlorar på detta madens Ryssland vinner på det i längden.

Jag bara väntar på att dollarn ska rasa igen.

I USA köper man en president, samma sak kan inte sägas om Putin. USA, svenska staten mm gör allt för att få Putin att framstå som en dum idiot men en sak är säker, Putin är inte president i Ryssland för han är någon marionett som Obama.

Med andra ord tycker du det är helt ok hur Putin tagit makten? Att folk inte vågar uttrycka sina åsikter offentligt? Det är ju inget paradis, även om både USA och Sverige är rena träsk så är inte Ryssland bättre, snarare åt det andra hållet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Resonemenaget haltar lite eftersom en stor del av medborgarna inte tycker att det är brottsligt, det är ju snarare upphovsrättslagstiftningen som inte stämmer med det medborgarna anser.
Svensk författningssamling 1974:152
Regeringsformen
1 kap. Statsskickets grunder
1 § All offentlig makt i Sverige utgår från folket.

Nej. Mitt resonemang undviker just den biten.

Om du läser inlägg 51 så ser du att jag specifikt har undvikit detta:
- Man kan vara missnöjd med utfallet i rätten, men det är en annan fråga som jag medvetet inte går in närmre på.

Jag tycker att din poäng är relevant. Men det är inte den delen jag har givit någon input på ;).

Edit:
För att förtydliga lite. Jag har bara diskuterat själva verktyget att staten skulle kunna ta över siter. Det verktyget ser jag som rätt rimligt.

Utfall i specifika rättsprocesser har jag däremot velat undvika för jag vill inte prata om rätt kontra rättvisa ur ett generellt perspektiv. Iaf när det kommer till piratkopiering. Den debatten är har stagnerat för flera år sedan och är för min del inte intressant.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Resonemenaget haltar lite eftersom en stor del av medborgarna inte tycker att det är brottsligt, det är ju snarare upphovsrättslagstiftningen som inte stämmer med det medborgarna anser.
Svensk författningssamling 1974:152
Regeringsformen
1 kap. Statsskickets grunder
1 § All offentlig makt i Sverige utgår från folket.

Eller all offentlig makt utgår från Rättighetsalliansen, om herr Ingblad får bestämma.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ser att mina skattepengar blir väl använda...
Känns som det blir utlandsflytt snart från detta skitland med dess jävla fascist politik.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sedan har vi en annan viktig aspekt. Svenska politiker och det Svenska rättsväsendet har en förkärlek för ändamålsglidning.

Sedan blir ju det här extra intressant med tanke på händelseutvecklingen kring detta: http://sv.wikipedia.org/wiki/St%C3%A4ngningen_av_Sverigedemok...

Spot on.

Det skrämmande med detta är framförallt hur det kommer/kan utnyttjas framöver OM domstolen skulle få för sig att det är OK för staten att expropriera domäner.
Vad är nästa steg? Expropriering när någon sajt skriver illa om någon politiker?
Stinker NordKorea .....

Permalänk
Medlem

Ännu ett vårdslöst slöseri med våra skattepengar efter påtryckningar från amerikanska företag utan egentligt existensberättingande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

saxat från wikipedia
Soros is a well-known supporter of progressive-liberal political causes.[12] Between 1979 and 2011, Soros gave away over $8 billion to human rights, public health, and education causes.[13] He played a significant role in the peaceful transition from communism to capitalism in Eastern Europe (1984–89)[9] and provided one of Europe's largest higher education endowments to Central European University in Budapest.[14] Soros is also the chairman of the Open Society Foundations.

Verkar vara en förjävlig människa, som bl.a. ensam orsakade finanskrisen i Sverige '92.

Wow, du kanske borde läsa på lite om herr Soros och inte lita blint på Wikipedia? Ska vi slå vad om att det är någon med anknytning till herr Soros som skrivit den "objektiva" texten? Det vore ju inte precis första gången som Wikipedia används till att bilda falska uppfattningar.
Wikipedia är ett utmärkt redskap för att sprida vinklad information och samtidigt uppfattas som trovärdig. Tro inte på allt som står där när det kommer till intressekonfliker och politik.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Undrar vad man försöker åstadkomma? Rent praktiskt lär det vara en fullständigt tandlös insats, det finns ju allsköns proxies och sajter som håller reda på vilket ipnummer/adress TPB råkar ligga på för närvarande. Den som vill slanga från TPB kan göra det ändå, .se-domän eller ej.

Handlar det om ren revirinpissning och maktdemonstration? I sådana fall kanske det börjar bli dags att ta sig en funderare på varför mediabolagen har så mycket att säga till om att de kan få vårt rättsväsende att ta nya och tämligen kontroversiella initiativ i deras intresse.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

det här var, jag vet inte jag vill inte försvara tbp, men jag tycker detta är väldigt tveksamt,
jag är allt för att vi har blandekonomi, men när utomstående intressen trycker på för att vi ska böja oss,
och sedan be oss gå vad som känns som en väldigt obehaglig väg att gå,

jag inser att hoppet härifrån till att staten ska börja förbjuda rättigheter är stort, men det känns ändå fel och lite obehagligt, att sverige ens ska ta upp så här gråskaliga frågor,

värt att notera är att jag kan vara rätt cynisk av mig, Men det sista jag vill göra är att vi ska ta efter usa,

Permalänk
Medlem
Skrivet av TBD:

Spot on.

Det skrämmande med detta är framförallt hur det kommer/kan utnyttjas framöver OM domstolen skulle få för sig att det är OK för staten att expropriera domäner.
Vad är nästa steg? Expropriering när någon sajt skriver illa om någon politiker?
Stinker NordKorea .....

Ja det är ju det som är det farliga i det hela. Ge dom lillfingret och de tar hela handen. Staten skall tjäna folket i en Demokrati, inte tvärt om. De som har problem med fildelning är i minoritet och därför är det sjukt att det ens ser ut som det gör med lagen, och ännu olyckligare att upphovsrättsbrott prioriteras så högt att det fått en egen specialåklagare med lön och allt. Vi betalar alltså pengar för något vi inte vill ha.

Sedan tycker jag för den delen att det här visar faran med att låta länder ta hand om sina egna toppdomäner. Låt ICANN och IANA ta hand om allt istället. De må vara USA-baserade men de är fan så restriktiva när det kommer till att stänga ner saker bara för att någon med makt och pengar säger att det skall vara så.

Sedan står ju .SE-stiftelsen visserligen på sig i det här, men jag misstänker att de kommer följa en fällande dom. Man kan ju hoppas att det överklagas ända upp till EU-domstolen för då lär det ta 5-6 år innan något händer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Så tydligt att det nästan har blivit ett personligt krig mot just TPB, de börjar bli desperata nu. Det kommer inte hjälpa att ta ner en .se domän, den behövs ju inte ens. De skulle kunna regge en DNS-tjänst i vilket land som helst och peka den mot sina dynamiska ip-adresser och hosta sidan i flera olika moln runt om i världen, den kommer aldrig gå ner. Ska de gå så långt att de ska begränsas hela friehten på internet för att stänga ner EN site? Snacka om att USA har lobbat hårt för att trycka ner just TPB...

* Poppar popcorn"

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Mins när det var lagligt att ladda hem och inneha piratkopior. När jag var liten fans begreppet piratkopiera men var mest relaterat till folk som sålde kopior av VHS band och byggde egna piratkort för TV boxar med egen flashad EEPROM och linande och tog betalt för detta.

Kidsen lånande nintendo kassetter och VHS band höger och vänster och då kallades det låna och det var så man uppfostrades för IGEN hade råd att varken köpa eller hyra vart enda film och spel.
Ska man gå på vad som står på ett fodral så var det inte OK att låna ut åt höger eller vänster heller.
Vad är skillnaden liksom. Låna eller göra en kopia? Egentligen igen om man inte har råd att köpa ett eget exemplar från början.

Ett 8bit nintendo spel vi fick en gång kostade 699Kr och detta var väl 20 år sedan. Ville man spela ett spel fick man spara hela året eller så lånade man det av grannen och hade man tur kanske man fick ett spel om året.

När jag praktiserade som ungdom på väldigt stort statligt ägt företag, 1000-3000 anställda så var det helt normalt med e-mail listor som skickades runt över nätverket. Någon skrev ut den och sedan samlade en individ in beställningar och kontaktade personen bakom listan. För 700Kr fick du kanske 5 skivor och program värt 40000Kr med nycklar och allt i handen inne i matsalen på rasten. Var helt normalt då det tekniskt sett inte var illegalt förutom för den som sålde eller då kopierade materialet.

Polisen, statens företag skiter fullständigt i reglerna själva. Bara lilla Svensson som ska sättas på plats allt för att en politiker ska få ett välavlönat jobb på något företag denna politiker gynnat under sin karriär.

Är väl jag som börjar bli gammal men folk som tycker dessa fasoner att förbjuda kopiering hit och dit är helt OK är antigen för unga för att veta hur Sverige såg ut på 80 och 90 talet. Piratkopiering var vardag för folk hade inte råd på annat vis om man ville ta del av kulturen antigen det var spel, film eller musik.
I dag är allt så lätt att få tag på jämfört med då och även billigare men numera finns det så mycket mer istället vilket gör att mycket ändå inte är lätt tillgängligt i alla länder.

I princip igen åkte dit på den tiden så länge du inte sålde det högt och lågt typ direkt i butik.
Men piratkopiering utan att tjäna pengar ansågs helt normalt.

Jag personligen har svårt att tro att när TPB rättegången hölls och 800K svenskar tankade ner regelbundet då tror jag nog acceptansen är rätt hög, räkna in mörkertal och folk som kanske inte utövar vissa möjligheter men ändå har en åsikt i det hela så tror jag inte svenska folket var eller är emot att information som säljs till allmänheten inte ska får fritt kopieras av allmänheten också.

Jag själv är emot all form av piratkopiering som syftar på att tjäna pengar men jag anser inte att kopiering av media som är till allmän försäljning inte ska få kopieras för privat bruk.

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Jag röstar för Ahhhrrrrr-bay.se

Piratebay.so?

Jag satt och lyssnade på TBP rättegången, och den där Fredrik Ingblad var inte speciellt påläst i ämnet (0-koll)
*host* Korruption *host*
Kan ingen grävande journalist ta reda på hur Ingblad kom sig igenom juristhögskolan? Jag misstänker nämligen att mutbrott kan ha begåtts.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur någon alls kan vara emot piratkopiering/fildelning för privat bruk. Det är en teknisk utveckling som man borde bygga vidare på. Piratkopiering/fildelning i syfte att tjäna pengar på andras verk är en helt annan diskussion.

Om vi verkligen hade haft fri marknad så hade det varit fullt naturligt att dessa företag fått ändra sina döende affärsmodeller och anpassat sig till verkligheten, hittat nya sätt att ta betalt för sina produkter. Tvärtemot vad många artister verkar tro så är det ingen mänsklig rättighet att leva på skivförsäljning på samma vis som man gjort sedan 50-talet. Utvecklas eller gå till arbetsförmedlingen är vad det handlar om i en fri marknad.

Det är bra att det börjar dyka upp halvbra lagliga alternativ som Spotify och Netflix m.fl. Problemet är att man har byggt upp enorm copyright/patentlagstiftning i syfte att skydda affärsmodeller, vilket gör att lagliga alternativ förmodligen aldrig kommer att få samma utbud som exempelvis TPB. Även här måste det till utveckling.

Men än så länge verkar man fortsätta försöka jaga mygg med luftvärnskanon. Än så länge fortsätter USA med att försöka skydda superföretagen och "den fria marknaden" får inte rationalisera bort dem. Allt för att bevara imperiet och dess ekonomiska makt.

Lyckligtvis så är anden ute ur flaskan och varken USA eller någon annan kommer kunna stoppa tillbaka den.

Tekniskt sett tycker jag att staten överskrider sina befogenheter när man helt uppenbart blivit pressad/lobbad mot och ändrat lagstiftningen till direkt nackdel för medborgarna. Så även nu när man, helt verkningslöst, ska försöka överta domänen. Det är säkerligen helt lagligt. Men det hör inte hemma i en demokrati.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja det är ju det som är det farliga i det hela. Ge dom lillfingret och de tar hela handen. Staten skall tjäna folket i en Demokrati, inte tvärt om. De som har problem med fildelning är i minoritet och därför är det sjukt att det ens ser ut som det gör med lagen, och ännu olyckligare att upphovsrättsbrott prioriteras så högt att det fått en egen specialåklagare med lön och allt. Vi betalar alltså pengar för något vi inte vill ha.

Sedan tycker jag för den delen att det här visar faran med att låta länder ta hand om sina egna toppdomäner. Låt ICANN och IANA ta hand om allt istället. De må vara USA-baserade men de är fan så restriktiva när det kommer till att stänga ner saker bara för att någon med makt och pengar säger att det skall vara så.

Sedan står ju .SE-stiftelsen visserligen på sig i det här, men jag misstänker att de kommer följa en fällande dom. Man kan ju hoppas att det överklagas ända upp till EU-domstolen för då lär det ta 5-6 år innan något händer.

I första instans blir det nog ganska säkert en fällande dom, som vanligt. Tingsrätten är ett ypperligt exempel på första instans, mer populistiskt än juridiskt styrt. Jag tror faktiskt att det inom det tidsperspektiv du säger kommer det att lösas upp och någon form av prejudikat på att det är ajabaja för Svenska staten och domänen släpps fri. Det finns ganska saftiga domar redan i just det avseendet av att strypa informationsflöde/kanaler som ju är en av stöttepelarna i yttrandefriheten. Inte en chans att staten kan gå in och censurera/kidnappa vissa domännamn, inte en chans.

EU != USA

Permalänk
Medlem

asså lol? Hur svårt är det för tpb att bara byta domän namn då? lmao

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av L'ombra:

Men vafan, hur kan alla tycka det här är så orimligt? Hur är det så annorlunda än att bomma igen ett fysiskt tillhåll för valfri illegal verksamhet? Detta räknas knappast som censur.

Det är snarare som att ta bort en vägskylt som det står "olagligheter, ditåt --->" på, medans huset där olagligheterna pågår står kvar.

Permalänk
Avstängd

Je Suis Piratebay

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Ser att mina skattepengar blir väl använda...
Känns som det blir utlandsflytt snart från detta skitland med dess jävla fascist politik.

Nog för att jag förstår din ilska och uppgivenhet, men det är inte bättre utomlands. Jag lovar.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz