Permalänk

köpråd cpu kylare i7 4790K 1150

tjena, uppgraderade min dator häromdan med ny cpu, moderkort och ramminnen.
kör just nu med orginalkylaren men den låter lite illa och presterar riktigt dåligt, bara jag startar typ bf4 så kliver cpu upp emot 100 grader utan att jag ens kommit in i spelet.
någon som har ett tips på en tyst och bra cpu kylare?, har inte tänkt överklocka cpun utan vill bara få ned temp till en duglig nivå.
grafikkortet håller sig på en bra temp, är osäker på om mina minnen är höga eller låga så drar med en specc här nere.

setup
Gigabyte GA z97x gaming 3
Intel i7 4790k
Corsair vengence lp 8gb ddr 3
AMD 6950 2gb

Permalänk
Medlem

Du har inte monterat kylaren korrekt. Ett mycket vanligt problem. Gör om.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Du har inte monterat kylaren korrekt. Ett mycket vanligt problem. Gör om.

på vilket sätt?, den sitter fast och går ej att röra/vicka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fractal101:

på vilket sätt?, den sitter fast och går ej att röra/vicka på.

Har du rätt BIOS för den processorn? Annars återstår felaktig montering. Väldigt många har svurit på att monteringen varit korrekt, men så efter några ommonteringar så blir det bättre. Dessa kylare är lite småknepiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fractal101:

på vilket sätt?, den sitter fast och går ej att röra/vicka på.

Ta ett kort. Med dina temps är det inte en chans att kylaren sitter rätt. Är alla push-pins nedtryckta ordentligt?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Hej, vad har du för budget + vad bor delarna i för chassi?

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Har du rätt BIOS för den processorn? Annars återstår felaktig montering. Väldigt många har svurit på att monteringen varit korrekt, men så efter några ommonteringar så blir det bättre. Dessa kylare är lite småknepiga.

okej får ta och prova igen då

Skrivet av LemonIllusion:

Ta ett kort. Med dina temps är det inte en chans att kylaren sitter rätt. Är alla push-pins nedtryckta ordentligt?

kikar igen.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte Cooler masters vattenkylning till min rigg, Kostade 300:- på kompletts kampanj och datorn är mycket tystare och svalare.. Ligger runt 55C när jag kör BF4

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Jag är själv förtjust i BeQuiets Dark Rock.

Permalänk
Medlem

Om det får plats i chassit - en Noctua NH-D15.

http://www.sweclockers.com/recension/19144-noctua-nh-d15-bjas...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Avstängd

https://www.komplett.se/cooler-master-seidon-120v-v2-cpu-kyla... Denna köpte jag .. Och jag är supernöjd.. Svalare, Tystare..

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fractal101:

tjena, uppgraderade min dator häromdan med ny cpu, moderkort och ramminnen.
kör just nu med orginalkylaren men den låter lite illa och presterar riktigt dåligt, bara jag startar typ bf4 så kliver cpu upp emot 100 grader utan att jag ens kommit in i spelet.
någon som har ett tips på en tyst och bra cpu kylare?, har inte tänkt överklocka cpun utan vill bara få ned temp till en duglig nivå.
grafikkortet håller sig på en bra temp, är osäker på om mina minnen är höga eller låga så drar med en specc här nere.

setup
Gigabyte GA z97x gaming 3
Intel i7 4790k
Corsair vengence lp 8gb ddr 3
AMD 6950 2gb

Du har low profile minnen som passar även med de större tornkylarna. Ta en titt på Cooler Master Hyper 212 Evo Du hittar den för under 300:-. Tror inte du blir besviken. Tyst och kyler riktigt bra för priset.

Skrivet av Llhweiir:

Visst, riktigt bra kylare, men då trådskaparen inte ska klocka så känns den något "overkill".

Permalänk
Skrivet av retro123:

Du har low profile minnen som passar även med de större tornkylarna. Ta en titt på Cooler Master Hyper 212 Evo Du hittar den för under 300:-. Tror inte du blir besviken. Tyst och kyler riktigt bra för priset.
Visst, riktigt bra kylare, men då trådskaparen inte ska klocka så känns den något "overkill".

Skrivet av Neonodia:

https://www.komplett.se/cooler-master-seidon-120v-v2-cpu-kyla... Denna köpte jag .. Och jag är supernöjd.. Svalare, Tystare..

Skrivet av Llhweiir:
Skrivet av Haellgren:

Jag är själv förtjust i BeQuiets Dark Rock.

Skrivet av Neonodia:

Jag köpte Cooler masters vattenkylning till min rigg, Kostade 300:- på kompletts kampanj och datorn är mycket tystare och svalare.. Ligger runt 55C när jag kör BF4

får ta och köpa något till helgen, just nu fick jag ned temp genom att bara ta bort sidodörren så får väl slänga in nån fläkt i chassiet oxå.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför alla rekommenderar lite dyrare kylare när TS säger att han inte ska överklocka.

Den här räcker utmärkt om den får plats i ditt chassi:
CM 212 Evo

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Du har low profile minnen som passar även med de större tornkylarna. Ta en titt på Cooler Master Hyper 212 Evo Du hittar den för under 300:-. Tror inte du blir besviken. Tyst och kyler riktigt bra för priset.
Visst, riktigt bra kylare, men då trådskaparen inte ska klocka så känns den något "overkill".

Jag överklockar inte heller i dagsläget, men denna kylare ger mig extremt låg ljudnivå - och samtidigt en flexibilitet inför framtiden. Jag överklockade inte min gamla i5-750 till en början, men sista året innan uppgradering så gjorde jag det.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060