Permalänk
Medlem

Köpa GTX 970?

Tja. Vart riktigt nära på att köpa ett MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB (GTX 970 GAMING 4G) igår.
Sedan bestämde jag mig för att åka hem och läsa på lite om eventuella problem med kortet. Sen fick jag reda på 3.5Vram problemet.

Hur mycket kommer det att påverka mig ifall jag lirar spel på en 32tum full hd tv? Eller om jag beslutar mig för att köra i upplösning med 1920x1080 med en vanlig 24tum datorskärm? Just nu sitter jag på ett GTX770 och vill kunna spela utan lagg på te.x Far cry 4, Evil Within och Diying light.
Har inga planer på att köra på 4k eller med flera skärmar. Kanske kör jag 970SLI i framtiden men inte det närmaste året iaf.

Väldigt osäker på vad jag ska göra, 3800kr är pengar trots allt.
Sedan vill jag veta skillnaden på de olika 970 korten, finns te.x gtx 970 palit versionen för 3100, medans MSI går på 3800kr.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

du kommer inte märka något så länge du inte kör med en massa mods i skyrim eller liknande eller kör med hög upplösning. det är när man har hög upplösta texturer och höga upplösningar som problemet kommer fram men kör man i 1080p så är det inga problem.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Så länge du inte har flera grafikort så kommer det inte vara något problem
Asus strix modellen skulle jag köpt

Visa signatur

Ursäktar för stavfel

Permalänk
Medlem

Hade först Radeon 290X och bytte sen till MSI 970 Gaming. Jag ångrar att jag bytte. Radeon kortet är snabbare, billigare och inga dumheter samt bättre om du planerar att köra två kort.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2481674

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

I 1080p kommer du aldrig få problem, så länge det är på en skärm du ska hålla dig !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem

Så om jag ska hålla mig till en skärm så behöver jag oroa mig alls över det hela det pratas om?
Har ett MSI gaming moderkort. Därför lutade jag mig åt MSI kortet, då det ser bättre ut.
Men vill gärna komma billigare undan också.

Tips?
Och ska jag verkligen köra på ett 970?

Permalänk
Medlem

I 1080p så är det väldigt få spel som kommer över 3,5GB, storleken på skärmen spelar ingen roll, bara upplösningen. Så du lär inte märka av problemet om du inte aktivt försöker göra det.
Om du kör SLI så är är det dock en risk att 3,5GB vram blir en flaskhals (men även om allt vram fungerade så skulle det kunna bli en flaskhals i SLI).

Skillnaden i prestanda mellan de olika 970 modellerna är små, några få procent bara, men de dyrare korten har ofta lite extra finesser tex semi passiva (fläktarna är av om kortet inte belastas).

Permalänk

Kan inte annat än att stämma in i det andra har sagt. Så länge du kör på 1080 , kanske till och med ok med 1440, men ska du ge dig på 4k och eller sli är det mer tveksamt.

Efter strul med mina två 970 kort och 4k så fick sonen ta ena kortet och han kör 1440. Det funkar utmärkt.
(Så nu sitter jag själv och tjurar med ett 980 kort på min 4 k skärm och får nöja mig med låga fps'er... )

Visa signatur

Fractal Design define 7 // Asus ROG Strix Z690-A // Intel i7 12700KF // EVGA 1600W // Kingston 4 X 16gb 3600 DDR4 // Asus TUF RTX 3080 ti // 4xm.2 SSD 5,5TB // Asus 3x32" 1440p 144Hz //

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Stavalol:

Så om jag ska hålla mig till en skärm så behöver jag oroa mig alls över det hela det pratas om?
Har ett MSI gaming moderkort. Därför lutade jag mig åt MSI kortet, då det ser bättre ut.
Men vill gärna komma billigare undan också.

Tips?
Och ska jag verkligen köra på ett 970?

du kan annars kör på 290X om du vill ha något ifrån AMD, annars så finns det inte mycket ifrån nvidias som är nytt och som inte presterar sämre än vad du redan har.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Stavalol:

Så om jag ska hålla mig till en skärm så behöver jag oroa mig alls över det hela det pratas om?
Har ett MSI gaming moderkort. Därför lutade jag mig åt MSI kortet, då det ser bättre ut.
Men vill gärna komma billigare undan också.

Tips?
Och ska jag verkligen köra på ett 970?

Kan varmt rekommendera MSI-kortet om det har samma kylare som 980. Har än inte lyckats få fläktarna att snurra. Undvik Gigabytes G1 Gaming, det låter förfärligt mycket om du inte ordnar den biten själv.

Permalänk

Om du bara tänkte köra 1 kort och i en upplösning på 1920x1080 pixlar så kommer du inte märka av det.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Priserna på 970 bör ju sjunka efter att Nvidia fått en massa RMA, så lär dom vilja locka fler konsumenter att köpa upp deras lager, om inte annat så kommer Amds nya kort att få 970 och 980 att blekna och på så sätt tvinga prisdumpningar. Och troligen kommer även nytt kort med GM200 från Nvidia för att svara upp mot r9 390x.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Och hur stor skillnad kommer jag märka med 970 kortet om man gemför med mitt gamla MSI GTX 770?
Och värt 3800 för den skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stavalol:

Och hur stor skillnad kommer jag märka med 970 kortet om man gemför med mitt gamla MSI GTX 770?
Och värt 3800 för den skillnaden?

r9 290 och 290x är mycket billiga begagnade också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stavalol:

Och hur stor skillnad kommer jag märka med 970 kortet om man gemför med mitt gamla MSI GTX 770?
Och värt 3800 för den skillnaden?

Tänkte skriva köp ett till GTX 770 men sedan tittade jag på priserna.. kostar ju ungefär lika mycket som ett GTX 970 :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stavalol:

Och hur stor skillnad kommer jag märka med 970 kortet om man gemför med mitt gamla MSI GTX 770?
Och värt 3800 för den skillnaden?

Om du överklockar ett MSI 970 Gaming så börjar du närma dig ett oklockat 980.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Kan du leva med att kanske få problem i framtiden så kör på;)

om det är värt det?, hmm jag tycker personligen inte det är det då mitt 280x klarar sig rätt bra (däremot vill jag uppgradera),
det är därför jag väntar på 380x/390x då jag anser att det krävs minst 980 prestanda för att jag ska kunna använda korten tillräckligt långt framåt:D
nu har ju tahiti och kepler klarat sig väldigt länge, och jag tycker 970 har väldigt trevlig prestanda, men än så länge håller 770/280x ganska bra kvalitè i spel:) så jag avvaktar iaf:)

Permalänk
Medlem

Har aldrig överklockat förut. Men låter bra. Då jag började tänka på ett 980 också. Men tror ett 980 är för overkill.
Om jag förstått det rätt så får man en programvara från MSI där man enkelt kan överklocka GPUn?

Permalänk
Medlem

Eh varför chansa att få problem? Nvidia lär snart släppa ett ersättningskort utan bristen då försäljningen av 970 lär rasat.
Köra sli i framtiden är mycket osäkert då du i högre upplösningar lätt kommer över 3,5gb Vram usage.

Redan idag är där spel som iaf allokerar mer än 3,5gb Vram.

Jag hade inte köpt kortet idag innan alla frågetecken är utredda. Som du säger det kostar 3800kr. Inga småpotatis att chansa med.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stavalol:

Har aldrig överklockat förut. Men låter bra. Då jag började tänka på ett 980 också. Men tror ett 980 är för overkill.
Om jag förstått det rätt så får man en programvara från MSI där man enkelt kan överklocka GPUn?

msi afterburner fungerar på alla grafikkort så vitt jag vet:)

sen är det bara att hoppas på att man får en bra krets:D

och bli inte alltför rädd om skärmen skulle låsa sig eller liknande det är bara att hard resetta datorn:), sänka frekvensen eller höja powertarget:)

du kan ju pröva att överclocka ditt grafikkort nu och se hur det fungerar:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Eh varför chansa att få problem? Nvidia lär snart släppa ett ersättningskort utan bristen då försäljningen av 970 lär rasat.
Köra sli i framtiden är mycket osäkert då du i högre upplösningar lätt kommer över 3,5gb Vram usage.

Redan idag är där spel som iaf allokerar mer än 3,5gb Vram.

Jag hade inte köpt kortet idag innan alla frågetecken är utredda. Som du säger det kostar 3800kr. Inga småpotatis att chansa med.

Tror knappas att försäljningen av 970 rasat som du säger. Andelen personer som klagar är inte så stor sett till andelen som köpt.

Dock är det nog ingen bra idé att köra SLI trots allt även om jag ännu inte träffat på problem.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Eh varför chansa att få problem? Nvidia lär snart släppa ett ersättningskort utan bristen då försäljningen av 970 lär rasat.
Köra sli i framtiden är mycket osäkert då du i högre upplösningar lätt kommer över 3,5gb Vram usage.

Redan idag är där spel som iaf allokerar mer än 3,5gb Vram.

Jag hade inte köpt kortet idag innan alla frågetecken är utredda. Som du säger det kostar 3800kr. Inga småpotatis att chansa med.

Om man kommer över 3.5 GB och det faktiskt blir problem så är det mycket lätt att undvika genom att ändra någon grafikinställning. Finns ingen lag som gör att man måste ha alla inställningar på max.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Om man kommer över 3.5 GB och det faktiskt blir problem så är det mycket lätt att undvika genom att ändra någon grafikinställning. Finns ingen lag som gör att man måste ha alla inställningar på max.

nja, fast, har man kraft så grafikortet klarar max varför ska man då inte ha på högsta?,

jag kan se varför folk med 144hz skärmar tänker såhär, men i övrigt så köper man väl nya grafikkort för att "maxa" spel?

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag råkar låna tråden.
Men har kollat in 970, är väldigt sugen på att köpa.
Har hört att amd 3xxx serie är på g. Om jag skulle köpa imorgon, är det något jag kommer ångra. Är det värt att vänta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TexN:

Ursäkta om jag råkar låna tråden.
Men har kollat in 970, är väldigt sugen på att köpa.
Har hört att amd 3xxx serie är på g. Om jag skulle köpa imorgon, är det något jag kommer ångra. Är det värt att vänta?

Omöjligt att svara på. Men det beror förmodligen också på hur mycket pengar du är beredd att lägga på ett grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jag köpte ett msi 970 för en vecka sen på webhallen och det är väldigt mycket coilwhine på det, så jag väntar ett tag sen skickar jag in det och hoppas på att jag får tillbaka ett utan coilwhine, men om man inte ska spela på högre än 1920x1080 så skulle jag köpa ett 970 iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag undrar, som vän av ordning, i vilken tidsepok man har kunnat köpa grafikkort som maxar alla spel, ens vid release?

Konstigt nog verkar det alltid ha funnits enstaka spel där man av ett eller annat skäl får dra ner på något.

Permalänk
Medlem

Om man behandlar 970 som ett kort med 3,5 GB minne, får man några problem då?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag undrar, som vän av ordning, i vilken tidsepok man har kunnat köpa grafikkort som maxar alla spel, ens vid release?

Konstigt nog verkar det alltid ha funnits enstaka spel där man av ett eller annat skäl får dra ner på något.

Beror på, med SLI/crossfire så brukar det gå (och sen beror det på om man vill ha 60fps eller 30fps, vissa är mindre kräsna än andra).

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om man behandlar 970 som ett kort med 3,5 GB minne, får man några problem då?

Nej inga problem.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p