Permalänk

Formatera hårddisk

Hej!

Sökt efter detta här inne och överallt men inte funnit ngn lösning till mitt problem.

Jag har installerat win 7 på en dator som hade win 7 förut men gjorde det nu på en SSD disk.

Nu till problemet, jag kan inte formatera gamla hårddisken för den tjuter hela tiden om att den "används".
Gamla windows ligger ju kvar där. Jag har ändrat så att SSD-disken är nummer 2 efter DVD sen kommer gamla som nr 3, enligt
några skulle detta hjälpa men icke.

Jag har försökt med Killdisk så att man kan göra det innan windows startar men den bara fastnar sen händer inget.

Finns det något sett i Windows jag kan formatera gamla hårddisken? Alla typ av raderingsprogram jag provat skriker den att den används.
Är det för att den partitionerad? Jag vill ju bara ta bort det som finns på den en partitionen?

I övrigt fungerar datorn perfekt vill bara inte ha kvar windows på gamla pga. att det är samma cd-key nyckel.

P.s. är inte min dator utan min farbror och jag har använt Teamview eller telefon när det gäller att jobba med bootdisk.

Visa signatur

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Boota in i command line genom att trycka shift + F10 vid startup. Sen använder du diskparts kommando "clean" och formatterar sedan som du önskar i diskpart eller inuti windows 7.

restart
shift + F10
--> repair
--> recovery tools
--> command prompt

ELLER:
EDIT: kom just ihåg att W7 fortfarande hade ett enklare alternativ. Tryck F8 vid boot och välj "safe mode with command prompt". fortsätt sedan enligt nedan

diskpart
list disk

select disk x (x= nummret på din gamla disk från listan ovan)
clean

*resten kan du göra i windows eller fortsätta här*
create partition primary
format fs=ntfs QUICK
select partition 1
assign

exit
restart

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Hade du HDD inkopplad när du installerade windows på SSD?

Permalänk
Medlem

Kanske lite långsökt men koppla ur SSD disken och stoppa in installations skivan/usb och formatera/ta bort disken där ifrån och skapa en ny tom partition.

BTW hade du båda diskarna inkopplade när du installerade Windows på SSD disken? finns risk annars att ligger filer där på den vanliga disken som behövs vid boot eller liknande.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om du vill göra om Windows 7 installationen på SSDn så kan du kolla denna video som visar hur man kopplar bort den gamla systemhårddisken och aktiverar AHCI i BIOS innan man installerar Windows 7 på en ny SSD https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Och här ser du hur man tar bort allt på SSD och gör en ny och helt ren Windows 7 installation https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Hade du HDD inkopplad när du installerade windows på SSD?

Ja

Visa signatur

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Kanske lite långsökt men koppla ur SSD disken och stoppa in installations skivan/usb och formatera/ta bort disken där ifrån och skapa en ny tom partition.

BTW hade du båda diskarna inkopplade när du installerade Windows på SSD disken? finns risk annars att ligger filer där på den vanliga disken som behövs vid boot eller liknande.

Jag hade kvar den gamla. Eftersom jag kan välja båda två när jag starar datorn så antar jag att det är det som spökar. Dock är inte detta första gången jag gjort så här och då har det inte varit några problem.

Visa signatur

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Boota in i command line genom att trycka shift + F10 vid startup. Sen använder du diskparts kommando "clean" och formatterar sedan som du önskar i diskpart eller inuti windows 7.

restart
shift + F10
--> repair
--> recovery tools
--> command prompt

ELLER:
EDIT: kom just ihåg att W7 fortfarande hade ett enklare alternativ. Tryck F8 vid boot och välj "safe mode with command prompt". fortsätt sedan enligt nedan

diskpart
list disk

select disk x (x= nummret på din gamla disk från listan ovan)
clean

*resten kan du göra i windows eller fortsätta här*
create partition primary
format fs=ntfs QUICK
select partition 1
assign

exit
restart

Kör nog med F8 varianten!

Visa signatur

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Excalibur:

Då ligger det med säkerhet boot-filer på den disken, därav kan du inte tömma den.
Installera om med enbart SSD-disken i är kanske enklast.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Skrivet av janee:

Om du vill göra om Windows 7 installationen på SSDn så kan du kolla denna video som visar hur man kopplar bort den gamla systemhårddisken och aktiverar AHCI i BIOS innan man installerar Windows 7 på en ny SSD https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Och här ser du hur man tar bort allt på SSD och gör en ny och helt ren Windows 7 installation https://www.youtube.com/watch?v=hZivYMA2qRA

Puuhh, vet inte om jag orkar haha, men kanske måste, märker jag om jag kopplar bort den gamla och då kanske datorn inte startar ordentligt.

Visa signatur

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit

Permalänk

Tack för alla svar, vet inte om jag orkar prova det i kväll, tar det nog imorgon.

Visa signatur

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att SSDn är inte aktiv och bootbar utan boot-filerna ligger på gamla disken. Då bör du kunna koppla bort gamla disken, köra igång installationen igen och välja att reparera.

Har för mig att jag lagat någon installation genom att välja reparation/kommandotolken och sedan köra något fixmbr-kommando.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Kan det vara så att SSDn är inte aktiv och bootbar utan boot-filerna ligger på gamla disken. Då bör du kunna koppla bort gamla disken, köra igång installationen igen och välja att reparera.

Har för mig att jag lagat någon installation genom att välja reparation/kommandotolken och sedan köra något fixmbr-kommando.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan hålla på med fixmbr, bootrec och andra verktyg, men det brukar fungera bra med automatic repair. Säg till om du vill försöka manuellt ändå så kan jag skriva ihop en liten guide.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Man kan hålla på med fixmbr, bootrec och andra verktyg, men det brukar fungera bra med automatic repair. Säg till om du vill försöka manuellt ändå så kan jag skriva ihop en liten guide.

Ja tack det vore tacksamt!

Visa signatur

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Excalibur:

Ja tack det vore tacksamt!

**Bara en varning innan: Automatic repair brukar fixa felet på ett par sekunder, medans om du börjar fippla med det manuellt kan det ta lite tid**

restart
shift + F10
--> repair
--> recovery tools
--> command prompt

bootrec /fixmbr
bootsect /nt60 all /force

bootrec /RebuildBcd
bootrec /FixBoot

om detta inte skulle fungera så upprepar du proceduren genom att starta om och göra allt igen ett par gånger.

om detta av någon anledning fortfarande inte skulle fungera så kan det vara en ide att testa disken för fel med chkdsk /f
om disken inte uppvisar fel vid en fullständig chkdsk så får vi gå in i krigsläge.

för att garantera att vi har rätt referenser, så kör vi först fixmbr igen...

bootrec /fixmbr
bootsect /nt60 all /force

sen tar vi manuellt bort den gamla BCDn och skapar en fräsh...

attrib -h -s C:\boot\BCD
del C:\boot\BCD

bcdedit /createstore c:\boot\bcd.temp
bcdedit /store c:\boot\bcd.temp /create {bootmgr} /d "Windows Boot Manager"
bcdedit /import c:\boot\bcd.temp
bcdedit /set {bootmgr} device partition=c:
bcdedit /timeout 10
attrib -h -s c:\boot\bcd.temp
del c:\boot\bcd.temp

bcdedit /create /d "Microsoft Windows" /application osloader

sista linjen här borde returnera ett svar som innehåller ett GUID i formatet {xxxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxx}. Du behöver denna {GUID} i följande del...

bcdedit /set {GUID} device partition=c:
bcdedit /set {GUID} osdevice partition=c:
bcdedit /set {GUID} path \Windows\system32\winload.exe
bcdedit /set {GUID} systemroot \Windows

bcdedit /displayorder {GUID}

Lycka till!

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av ggwp:

**Bara en varning innan: Automatic repair brukar fixa felet på ett par sekunder, medans om du börjar fippla med det manuellt kan det ta lite tid**

restart
shift + F10
--> repair
--> recovery tools
--> command prompt

bootrec.exe /fixmbr
bootsect.exe /nt60 all /force

bootrec /RebuildBcd
bootrec /FixBoot

om detta inte skulle fungera så upprepar du proceduren genom att starta om och göra allt igen ett par gånger.

om detta av någon anledning fortfarande inte skulle fungera så kan det vara en ide att testa disken för fel med chkdsk /f
om disken inte uppvisar fel vid en fullständig chkdsk så får vi gå in i krigsläge.

för att garantera att vi har rätt referenser, så kör vi först fixmbr igen...

bootrec.exe /fixmbr
bootsect.exe /nt60 all /force

sen tar vi manuellt bort den gamla BCDn och skapar en fräsh...

attrib -h -s C:\boot\BCD
del C:\boot\BCD

bcdedit /createstore c:\boot\bcd.temp
bcdedit.exe /store c:\boot\bcd.temp /create {bootmgr} /d "Windows Boot Manager"
bcdedit.exe /import c:\boot\bcd.temp
bcdedit.exe /set {bootmgr} device partition=C:
bcdedit.exe /timeout 10
attrib -h -s C:\boot\bcd.temp
del c:\boot\bcd.temp

bcdedit.exe /create /d "Microsoft Windows" /application osloader

sista linjen här borde ge ett svar som innehåller ett GUID i formatet {xxxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxx}. Du behöver denna {GUID}i följande del...

bcdedit.exe /set {GUID} device partition=C:
bcdedit.exe /set {GUID} osdevice partition=C:
bcdedit.exe /set {GUID} path \Windows\system32\winload.exe
bcdedit.exe /set {GUID} systemroot \Windows

bcdedit.exe /displayorder {GUID}

Lycka till!

Uj ska jag göra allt detta via telefon till en person som inte kan något om datorer :). Allt fungerar ju som det ska nu, kanske ska vänta tills jag hälsar på där, är som sagt inte nästgård utan 40 mil dit :). Teamview fungerar väl inte i det läget?

Men tack ändå, hoppas det första fungerar så jag inte behöver göra allt annat :).

Visa signatur

MSI P67A-C45 B3|250GB SSD Samsung|115 GB, SSD Corsair|1TB Samsung F3|Intel Core i7 2600K 3,4GHz|Samsung SyncMaster 27" 1ms P2770FH| Corsair 16GB DDR3 1600Mhz|GeForce GTX 580 1536MB| Windows 8 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Excalibur:

Uj ska jag göra allt detta via telefon till en person som inte kan något om datorer :). Allt fungerar ju som det ska nu, kanske ska vänta tills jag hälsar på där, är som sagt inte nästgård utan 40 mil dit :). Teamview fungerar väl inte i det läget?

Men tack ändå, hoppas det första fungerar så jag inte behöver göra allt annat :).

Teamviewer funkar inte utanför OS miljön. Men jag har sagt det flera gånger nu - den metoden är inte att föredra, utan endast i nödsituationer. Jag skulle köra denna prioritering

1. Automatisk reparation från W7 USBn --> om inte detta funkar...
2. Ominstallera windows --> om detta inte är önskvärt/möjligt av någon anledning...
3. Manuellt fipplande med bootrec enligt ovan

Endast installationsdisken inkopplad när du sysslar med installation.

Även om du kör manuellt så borde du vara klar redan vid rad 3 med rebuildbcd kommandot. Allt annat är worst case scenario - tex om bcd är totalt korrupt.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell