Strömkälla för raspberry pi 2 kluster

Permalänk
Medlem

Strömkälla för raspberry pi 2 kluster

Jag har fått upp ögonen för enkortsdatorer och har tänkt leka runt med dem.

Jag ska bla försöka sätta upp ett kluster av dem och se om jag kan använda dem till något.

Till en början kommer jag bara köpa in två stycken Raspberry Pi 2 men kan konma att köpa flera i framtiden.

Jag funderar på att köpa en 10 ports usb hubb ifrån Kjell och Company. Se länk http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Har tyvärr glömt bort det mesta jag lärt mig om ellära. Kan den hubben driva upp till 10st Raspberry Pi 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q2:

Jag har fått upp ögonen för enkortsdatorer och har tänkt leka runt med dem.

Jag ska bla försöka sätta upp ett kluster av dem och se om jag kan använda dem till något.

Till en början kommer jag bara köpa in två stycken Raspberry Pi 2 men kan konma att köpa flera i framtiden.

Jag funderar på att köpa en 10 ports usb hubb ifrån Kjell och Company. Se länk http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Har tyvärr glömt bort det mesta jag lärt mig om ellära. Kan den hubben driva upp till 10st Raspberry Pi 2?

Beroende på vad du ska ha kopplat till dina PIs så räcker den till 2 - 4st PI

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Q2:

Jag har fått upp ögonen för enkortsdatorer och har tänkt leka runt med dem.

Jag ska bla försöka sätta upp ett kluster av dem och se om jag kan använda dem till något.

Till en början kommer jag bara köpa in två stycken Raspberry Pi 2 men kan konma att köpa flera i framtiden.

Jag funderar på att köpa en 10 ports usb hubb ifrån Kjell och Company. Se länk http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Har tyvärr glömt bort det mesta jag lärt mig om ellära. Kan den hubben driva upp till 10st Raspberry Pi 2?

Den kan driva 2-8st beroende på belastning. 4A är inte så mycket då det rekommenderas 2A till en ensam Rpi 2.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Den kan driva 2-8st beroende på belastning. 4A är inte så mycket då det rekommenderas 2A till en ensam Rpi 2.

Skrivet av Q2:

Jag har fått upp ögonen för enkortsdatorer och har tänkt leka runt med dem.

Jag ska bla försöka sätta upp ett kluster av dem och se om jag kan använda dem till något.

Till en början kommer jag bara köpa in två stycken Raspberry Pi 2 men kan konma att köpa flera i framtiden.

Jag funderar på att köpa en 10 ports usb hubb ifrån Kjell och Company. Se länk http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Har tyvärr glömt bort det mesta jag lärt mig om ellära. Kan den hubben driva upp till 10st Raspberry Pi 2?

Framgår dock inte hur mycket varje USB-uttag levererar. I teorin kan det var 0,4 A per USB?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Framgår dock inte hur mycket varje USB-uttag levererar. I teorin kan det var 0,4 A per USB?

Totalt max 4Ampere fördelat på antal aktiva USB. Använder man ett uttag så skall det teoretiskt sett kunna leverera 4Ampere.

Vcc och Vdd skall ligga parallellt på denna hubben, finns inget annat sätt att konstruera hubben på ett intelligent sätt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren. Ska se om jag kan hitta en annan hubb eller om jag får använda en strömadapter per enhet

Permalänk
Medlem

Finns en YouTube video där en snubbe gjort ett kluster på ty typ 31 eller 33 st, googla !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Jag har sett folk använda vanliga nätagg och 5v linorna till sina kluster. Verkar ju smart eftersom dom kan nog leverera bra med ampere.

Annars finns det ju usbhubbar med laddportar på, men det blir nog dyrt om du ska ha många pi's i ditt kluster
Laddportar som är gjorda för läsplattor brukar leverera minst 2 amp och det räcker ju långt för en nod skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Har sett folk använda lprodukter liknande den i länken
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10313__Turnigy_5A_...
med vilken matning som helst innan, typ gammal laptopladdare

Har köpt 2 (ej exakt denna hittar ej den jag köpte) själv för att testa, men fick för många andra husprojekt som prioriterades upp.

/Erik