Problem med att datorn fryser samt bluescreen

Permalänk
Medlem

Problem med att datorn fryser samt bluescreen

Hej,

Jag har köpt en dator av en kompis och har haft problem sedan jag köpte den för ett par veckor sedan. Problemet är att datorn plötsligt fryser både när jag spelar spel eller bara surfar. När den fryser måste jag slå av strömmen. Ibland så fryser den och ger ifrån sig ett oljud ur högtalarna, andra gånger kan det bli massa streck i olika färger längst upp på skärmen i samband med frysningen. Har även hänt att jag fått bluescreen.
Jag har också problem med att jag ibland bara kan använda mig utav 4 GB av totalt 8 GB minne. Efter varje gång jag startar om datorn så går jag alltid in i systeminformationen och kollar om jag kan använda mig utav 8 eller 4 GB minne (t.ex. 8,00 GB (4,00 GB går att använda)). Och det verkar som att de gånger jag kan använda mig utav alla 8 GB så fryser datorn inom ca 30 min. Går jag in i BIOS och överklockar så fryser den alltid.
Jag har provat default inställningar i BIOS och även testat att öka spänningen för DRAM, CPU/NB samt att ändra timingen för minnena till 8-8-8-24.
Jag har också testat att alla minnena var för sig och samtliga slots och det fungerar. Körde också MemOK! på alla kombinationer och fick "succeeds in system booting". Har provat att bocka i "Högsta mängd minne" i msconfig och satt 8192 MB samt att ha den urbockad för att Windows ska känna av automatiskt.
För övrigt är datorn dammsugen.

Är det någon som har någon idé om vad det kan vara? Kan det vara så att mina minnen inte är kompatibla med moderkortet när alla fyra används eller är jag ute och cyklar?

Jag är inte särskilt kunnig när det gäller datorbyggen så är tacksam för all hjälp jag kan få!

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate x64 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Phenom II X6 1090T 3,2 GHz
Processorkylare: Corsair Cooling Hydro H70
Moderkort: ASUS Crosshair IV Formula med senaste BIOS 3029
Minne: 4 x 2048 MB Corsair Dominator 1600 MHz CMP4GX3M2B1600C8 8-8-8-24 1,65 V
Grafikkort: XFX Radeon HD 5870 1 GB
Hårddisk: Corsair SSD Force Series 80 GB 2,5" + 2 TB HDD + 320 GB HDD
Nätaggregat: Fractal Design Newton R2, 650 W modulär
Övrig kylning: Utblås: 3 x 140 mm Fractal Design Silent Series Insug 2 x 140 mm Fractal Design Silent Series
Övriga komponenter: CD/DVD-brännare och Netgear A6100 WiFi Adapter
Temperaturer vid låg belastning: CPU 28C, GPU 34C, MB 33C, NB 40C, SB 38C. (Vet inte vad temperaturerna ligger på när problemet uppstår.)

Permalänk
Medlem

Har du kollat om det blir någon skillnad om du testar annat nätaggregat eller grafikkort?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Inaktiv

Temperaturer? Hwmonitor brukar funka rätt bra annars kan du nog använda CCC (amds kontrollpanel) då just Amd brukar visas fel i tredje parts program lite av och till.. Ähh kör på CCC direkt om den vill visa nått. Titta på detta under load då idle inte är mycket att hänga i julgranen.
Ladda ner Whocrashed eller annat program för att tyda blåskärmar och posta resultatet så får man väl lite bättre inblick i vart det går fel.
Tycker personligen att sträck över skärmen och mycket blåskärmar låter som att något är defekt, tippar på moderkort/nätaggregat om det blir värre av att klocka samt att minnena inte verkar användas ordentligt.. Har du tillgång till annat moderkort/nätagg kan du ju alltid prova med det men ja.. vissa defekter kan ju få lite annat att ryka, vanligaste är väl just dessa 2, skulle jag tro. Du kan ju prova med annat grafikkort som tidigare skrev då "artefakter" (sträck över skärmen eller liknande) i många fall är kopplat till det, men som jag tidigare skrev så låter det som att något annat spökar, enligt mig.
Dammsugning utav datorer är ju inte att rekommendera då det kan leda till en del skada. Jag har dock också gjort det i alla år men vissa har ju inte lika tur som mig så det är väl smart att undvika. Vill du ha mer info om detta så är det bara att läsa lite kring ESD eller statisk elektricitet, vet inte varför man hittar på ett nytt ord när man pratar om elektronik men så är det. Troligen för att förvirra folk :P.

För trött för att tänka ordentligt men detta är vad som ploppar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Har du kollat om det blir någon skillnad om du testar annat nätaggregat eller grafikkort?

Jag har tyvärr varken extra nätaggregat, grafikkort eller moderkort att testa med...

Skrivet av wille93:

Temperaturer? Hwmonitor brukar funka rätt bra annars kan du nog använda CCC (amds kontrollpanel) då just Amd brukar visas fel i tredje parts program lite av och till.. Ähh kör på CCC direkt om den vill visa nått. Titta på detta under load då idle inte är mycket att hänga i julgranen.
Ladda ner Whocrashed eller annat program för att tyda blåskärmar och posta resultatet så får man väl lite bättre inblick i vart det går fel.
Tycker personligen att sträck över skärmen och mycket blåskärmar låter som att något är defekt, tippar på moderkort/nätaggregat om det blir värre av att klocka samt att minnena inte verkar användas ordentligt.. Har du tillgång till annat moderkort/nätagg kan du ju alltid prova med det men ja.. vissa defekter kan ju få lite annat att ryka, vanligaste är väl just dessa 2, skulle jag tro. Du kan ju prova med annat grafikkort som tidigare skrev då "artefakter" (sträck över skärmen eller liknande) i många fall är kopplat till det, men som jag tidigare skrev så låter det som att något annat spökar, enligt mig.
Dammsugning utav datorer är ju inte att rekommendera då det kan leda till en del skada. Jag har dock också gjort det i alla år men vissa har ju inte lika tur som mig så det är väl smart att undvika. Vill du ha mer info om detta så är det bara att läsa lite kring ESD eller statisk elektricitet, vet inte varför man hittar på ett nytt ord när man pratar om elektronik men så är det. Troligen för att förvirra folk :P.

För trött för att tänka ordentligt men detta är vad som ploppar upp.

Jag har testat temperaturerna när jag spela Far Cry 4. AMD CCC hittade jag bara en temperatur och den låg på 67C. I HWMonitor låg maxtemperaturerna på följande CPU: 36C, Mainboard: 37C, SB: 44C, NB: 46C.

Jag har ju dammsugit datorn en gång, hade ju varit surt om det hände något då. Betalade 3500 kr för den här datorn, så tanken är väl att egentligen inte lägga ner så mycket pengar på den (4 år gammal).

Det är inte alls lika ofta jag får blåskärm som frysningar, men här är resultaten från WhoCrashed:

System Information (local)
--------------------------------------------------------------------------------

computer name: BLOOM
windows version: Windows 7 Service Pack 1, 6.1, build: 7601
windows dir: C:\Windows
Hardware: ASUSTeK Computer INC., Crosshair IV Formula
CPU: AuthenticAMD AMD Phenom(tm) II X6 1090T Processor AMD586, level: 16
6 logical processors, active mask: 63
RAM: 4292988928 total

--------------------------------------------------------------------------------
Crash Dump Analysis
--------------------------------------------------------------------------------

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Sat 2015-02-07 10:43:09 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\020715-14929-01.dmp
This was probably caused by the following module: Unknown (0xFFFFF8800550C6E4)
Bugcheck code: 0x19 (0x3, 0xFFFFFA800517E2C0, 0x460001, 0xFFFFF6FD4003E5C8)
Error: BAD_POOL_HEADER
Bug check description: This indicates that a pool header is corrupt.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error.
Google query: BAD_POOL_HEADER

On Thu 2015-02-05 15:58:07 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\020515-13790-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x76E80)
Bugcheck code: 0x1A (0x41287, 0x30, 0x0, 0x0)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Thu 2015-02-05 14:58:16 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\020515-15022-01.dmp
This was probably caused by the following module: Unknown (0xFFFFF880045906E4)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFF88003154CD0, 0x1, 0xFFFFF80002D916B3, 0x0)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error.
Google query: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

On Wed 2015-02-04 14:18:32 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\020415-15990-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntfs.sys (Ntfs+0xE9090)
Bugcheck code: 0xD1 (0xFFFFF880012EB090, 0x0, 0x8, 0xFFFFF880012EB090)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\drivers\ntfs.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: NTFS-drivrutin
Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

On Wed 2015-02-04 14:17:55 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\020415-14430-01.dmp
This was probably caused by the following module: Unknown ()
Bugcheck code: 0x0 (0x0, 0x0, 0x0, 0x0)
Error: CUSTOM_ERROR
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error.
Google query: CUSTOM_ERROR

On Wed 2015-02-04 14:15:43 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\020415-13260-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x76E80)
Bugcheck code: 0xD1 (0xF955000, 0x2, 0x1, 0x1EC3598)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Sun 2015-02-01 18:20:54 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\020115-15194-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x76E80)
Bugcheck code: 0x1E (0xFFFFFFFFC000001D, 0xFFFFF80002C82069, 0x0, 0x0)
Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a kernel-mode program generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Sun 2015-02-01 14:27:00 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\020115-14523-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x76E80)
Bugcheck code: 0xA (0x0, 0x2, 0x1, 0xFFFFF80002DC9D8A)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Thu 2015-01-29 15:27:47 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\012915-23400-01.dmp
This was probably caused by the following module: Unknown (0xFFFFF8800450C6E4)
Bugcheck code: 0xFC (0xFFFFF900C1F2ACE0, 0xBC30000111504863, 0xFFFFF8800654B440, 0x2)
Error: ATTEMPTED_EXECUTE_OF_NOEXECUTE_MEMORY
Bug check description: This indicates that an attempt was made to execute non-executable memory.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules. There is a possibility this problem was caused by a virus or other malware.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error.
Google query: ATTEMPTED_EXECUTE_OF_NOEXECUTE_MEMORY

On Thu 2015-01-29 14:51:22 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\012915-14508-01.dmp
This was probably caused by the following module: Unknown (0xFFFFF880041526E4)
Bugcheck code: 0x24 (0x1904FB, 0xFFFFF880095CAB18, 0xFFFFF880095CA370, 0xFFFFF80002CF3912)
Error: NTFS_FILE_SYSTEM
Bug check description: This indicates a problem occurred in the NTFS file system.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error.
Google query: NTFS_FILE_SYSTEM

Dold text
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bloom89:

Jag har tyvärr varken extra nätaggregat, grafikkort eller moderkort att testa med...

Jag har testat temperaturerna när jag spela Far Cry 4. AMD CCC hittade jag bara en temperatur och den låg på 67C. I HWMonitor låg maxtemperaturerna på följande CPU: 36C, Mainboard: 37C, SB: 44C, NB: 46C.

Jag har ju dammsugit datorn en gång, hade ju varit surt om det hände något då. Betalade 3500 kr för den här datorn, så tanken är väl att egentligen inte lägga ner så mycket pengar på den (4 år gammal).

Det är inte alls lika ofta jag får blåskärm som frysningar, men här är resultaten från WhoCrashed:

System Information (local)
--------------------------------------------------------------------------------

computer name: BLOOM
windows version: Windows 7 Service Pack 1, 6.1, build: 7601
windows dir: C:\Windows
Hardware: ASUSTeK Computer INC., Crosshair IV Formula
CPU: AuthenticAMD AMD Phenom(tm) II X6 1090T Processor AMD586, level: 16
6 logical processors, active mask: 63
RAM: 4292988928 total

--------------------------------------------------------------------------------
Crash Dump Analysis
--------------------------------------------------------------------------------

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Sat 2015-02-07 10:43:09 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\020715-14929-01.dmp
This was probably caused by the following module: Unknown (0xFFFFF8800550C6E4)
Bugcheck code: 0x19 (0x3, 0xFFFFFA800517E2C0, 0x460001, 0xFFFFF6FD4003E5C8)
Error: BAD_POOL_HEADER
Bug check description: This indicates that a pool header is corrupt.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error.
Google query: BAD_POOL_HEADER

On Thu 2015-02-05 15:58:07 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\020515-13790-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x76E80)
Bugcheck code: 0x1A (0x41287, 0x30, 0x0, 0x0)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Thu 2015-02-05 14:58:16 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\020515-15022-01.dmp
This was probably caused by the following module: Unknown (0xFFFFF880045906E4)
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFF88003154CD0, 0x1, 0xFFFFF80002D916B3, 0x0)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error.
Google query: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

On Wed 2015-02-04 14:18:32 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\020415-15990-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntfs.sys (Ntfs+0xE9090)
Bugcheck code: 0xD1 (0xFFFFF880012EB090, 0x0, 0x8, 0xFFFFF880012EB090)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\drivers\ntfs.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: NTFS-drivrutin
Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

On Wed 2015-02-04 14:17:55 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\020415-14430-01.dmp
This was probably caused by the following module: Unknown ()
Bugcheck code: 0x0 (0x0, 0x0, 0x0, 0x0)
Error: CUSTOM_ERROR
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error.
Google query: CUSTOM_ERROR

On Wed 2015-02-04 14:15:43 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\020415-13260-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x76E80)
Bugcheck code: 0xD1 (0xF955000, 0x2, 0x1, 0x1EC3598)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a kernel-mode driver attempted to access pageable memory at a process IRQL that was too high.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Sun 2015-02-01 18:20:54 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\020115-15194-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x76E80)
Bugcheck code: 0x1E (0xFFFFFFFFC000001D, 0xFFFFF80002C82069, 0x0, 0x0)
Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that a kernel-mode program generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Sun 2015-02-01 14:27:00 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\020115-14523-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x76E80)
Bugcheck code: 0xA (0x0, 0x2, 0x1, 0xFFFFF80002DC9D8A)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Thu 2015-01-29 15:27:47 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\012915-23400-01.dmp
This was probably caused by the following module: Unknown (0xFFFFF8800450C6E4)
Bugcheck code: 0xFC (0xFFFFF900C1F2ACE0, 0xBC30000111504863, 0xFFFFF8800654B440, 0x2)
Error: ATTEMPTED_EXECUTE_OF_NOEXECUTE_MEMORY
Bug check description: This indicates that an attempt was made to execute non-executable memory.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules. There is a possibility this problem was caused by a virus or other malware.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error.
Google query: ATTEMPTED_EXECUTE_OF_NOEXECUTE_MEMORY

On Thu 2015-01-29 14:51:22 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\012915-14508-01.dmp
This was probably caused by the following module: Unknown (0xFFFFF880041526E4)
Bugcheck code: 0x24 (0x1904FB, 0xFFFFF880095CAB18, 0xFFFFF880095CA370, 0xFFFFF80002CF3912)
Error: NTFS_FILE_SYSTEM
Bug check description: This indicates a problem occurred in the NTFS file system.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error.
Google query: NTFS_FILE_SYSTEM

Dold text

Hmm.. Temperaturerna ser ju bra ut, vet dock inte riktigt vad "SB: 44C, NB: 46C" skulle stå för.. Antar att 67 som du såg i CCC var grafikkortet vilket också är bra. Utifrån Whocrashed rapporten låter det lite bättre tycker jag då det för mig låter som drivare eller dylikt. Jag skulle nog tagit ner alla drivrutiner/bios uppdateringar och gjort om installationen från scratch. Är det en gammal installation/diskar? Kan ju vara värt att kolla igenom dem med något antivirus också. Tycker ju att du verkar ha hittat en jävla härlig polare om han sålde den i det skicket till dig.. Det priset var ju inte speciellt trevligt heller om du frågar mig :/
Du kan annars googla lite på Bugcheck koden själv hitta jag detta:
Cause
Bug check 0x50 usually occurs after the installation of faulty hardware or in the event of failure of installed hardware (usually related to defective RAM, be it main memory, L2 RAM cache, or video RAM). < Ram verkade ju funka så då kan du utesluta det i alla fall..
Another common cause is the installation of a faulty system service. < Detta är väl så irriterande det kan bli då det i princip betyder vilken mjukvara som helst kan vara problemet..
Antivirus software can also trigger this error, as can a corrupted NTFS volume. Skulle inte tro att det är Antivirus men du kan ju prova dig fram lite.
Jag skulle som sagt dratt in en ren installation istället då det troligen går betydligt fortare än att sitta och leta efter nålen i höstacken.. Det kanske blir lite mer info om du söker på alla "Bugcheck code" och försöker hitta något samband. Det är förvisso också bra då du lär dig lite mer under tiden så det finns väl plus och minus med båda alternativen.

Vänta dock lite på någon annans svar då det brukar vara folk som tittar in lite då och då som är betydligt bättre än mig på att läsa av dump loggarna (blåskärms logg). Jag spekulerar nämligen mest då jag aldrig själv vart med om detta problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Hmm.. Temperaturerna ser ju bra ut, vet dock inte riktigt vad "SB: 44C, NB: 46C" skulle stå för.. Antar att 67 som du såg i CCC var grafikkortet vilket också är bra. Utifrån Whocrashed rapporten låter det lite bättre tycker jag då det för mig låter som drivare eller dylikt. Jag skulle nog tagit ner alla drivrutiner/bios uppdateringar och gjort om installationen från scratch. Är det en gammal installation/diskar? Kan ju vara värt att kolla igenom dem med något antivirus också. Tycker ju att du verkar ha hittat en jävla härlig polare om han sålde den i det skicket till dig.. Det priset var ju inte speciellt trevligt heller om du frågar mig :/
Du kan annars googla lite på Bugcheck koden själv hitta jag detta:
Cause
Bug check 0x50 usually occurs after the installation of faulty hardware or in the event of failure of installed hardware (usually related to defective RAM, be it main memory, L2 RAM cache, or video RAM). < Ram verkade ju funka så då kan du utesluta det i alla fall..
Another common cause is the installation of a faulty system service. < Detta är väl så irriterande det kan bli då det i princip betyder vilken mjukvara som helst kan vara problemet..
Antivirus software can also trigger this error, as can a corrupted NTFS volume. Skulle inte tro att det är Antivirus men du kan ju prova dig fram lite.
Jag skulle som sagt dratt in en ren installation istället då det troligen går betydligt fortare än att sitta och leta efter nålen i höstacken.. Det kanske blir lite mer info om du söker på alla "Bugcheck code" och försöker hitta något samband. Det är förvisso också bra då du lär dig lite mer under tiden så det finns väl plus och minus med båda alternativen.

Vänta dock lite på någon annans svar då det brukar vara folk som tittar in lite då och då som är betydligt bättre än mig på att läsa av dump loggarna (blåskärms logg). Jag spekulerar nämligen mest då jag aldrig själv vart med om detta problemet.

SB står för southbridge och NB för northbridge. Den är nyinstallerad och det ska vara senaste drivrutinerna, men kanske värt att dubbelkolla. Så det bör heller inte vara virus som orsakar detta, har dessutom skannat med Avast! och Malwarebytes Anti-Malware.

Idag när jag startade datorn så fick jag först en svart skärm med gula vågräta streck lite här och där. För tillfället testar jag med bara två minnen i slot A1 och B1, när jag går in och kollar i systeminformationen så står det 4GB (2 GB går att använda).

Kanske hade varit värt att försöka få låna ett nätaggregat, grafikkort och några andra minnen så man åtminstone kan utesluta det...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bloom89:

SB står för southbridge och NB för northbridge. Den är nyinstallerad och det ska vara senaste drivrutinerna, men kanske värt att dubbelkolla. Så det bör heller inte vara virus som orsakar detta, har dessutom skannat med Avast! och Malwarebytes Anti-Malware.

Idag när jag startade datorn så fick jag först en svart skärm med gula vågräta streck lite här och där. För tillfället testar jag med bara två minnen i slot A1 och B1, när jag går in och kollar i systeminformationen så står det 4GB (2 GB går att använda).

Kanske hade varit värt att försöka få låna ett nätaggregat, grafikkort och några andra minnen så man åtminstone kan utesluta det...

Ahh visst ja.. temp sensorerna heter olika i princip hela tiden. Blir smått snurrig av att tänka på det.
Synd att det inte var intel.. Då hade du kunnat plocka ur grafikkort o kört på integrerad direkt bara :/
När du säger "nyaste" menar du beta eller senaste stabila? Beta drivrutiner kan ibland orsaka dessa problem.

Skumt problem du lyckats få.. Jag blir helt ställd just för att minnena håller på och bråkar.. Allt jag kan komma att tänka är kortslutning/defekt, försöker mest hitta andra möjliga orsaker för att du inte ska känna att det var värsta nerköpet.. Det ända jag kan komma på som du har kvar, om inte tidigare nämnt hjälper, är just att prova andra komponenter. Jag skulle nog kört på nätaggregat, moderkort, sedan resterande just för att det är dessa 2 som kan orsaka skador på resterande komponenter (de andra kan nog också detta men det är inte lika troligt).

http://www.overclockers.com/the-oven-trick-repairing-your-bro... ifall du inte vill köpa nytt och du provat allt annat.. (vet inte om detta är något att rekommendera men det är många som lyckats med detta.. själv ser jag det lite som ett skämt men prova du)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Ahh visst ja.. temp sensorerna heter olika i princip hela tiden. Blir smått snurrig av att tänka på det.
Synd att det inte var intel.. Då hade du kunnat plocka ur grafikkort o kört på integrerad direkt bara :/
När du säger "nyaste" menar du beta eller senaste stabila? Beta drivrutiner kan ibland orsaka dessa problem.

Skumt problem du lyckats få.. Jag blir helt ställd just för att minnena håller på och bråkar.. Allt jag kan komma att tänka är kortslutning/defekt, försöker mest hitta andra möjliga orsaker för att du inte ska känna att det var värsta nerköpet.. Det ända jag kan komma på som du har kvar, om inte tidigare nämnt hjälper, är just att prova andra komponenter. Jag skulle nog kört på nätaggregat, moderkort, sedan resterande just för att det är dessa 2 som kan orsaka skador på resterande komponenter (de andra kan nog också detta men det är inte lika troligt).

http://www.overclockers.com/the-oven-trick-repairing-your-bro... ifall du inte vill köpa nytt och du provat allt annat.. (vet inte om detta är något att rekommendera men det är många som lyckats med detta.. själv ser jag det lite som ett skämt men prova du)

Senaste stabila så vitt jag vet, det var dock polaren som installerade drivrutinerna.

Men nu verkar det faktiskt som att jag har löst det! Alla minnen sitter i och jag kan använda mig utav alla 8 GB utan att datorn krashar.
Det jag har gjort är att jag har manuellt ställt in timing för DRAM till 8-8-8-24 samt Command Rate till 2T, ställt in frekvensen på 1600 MHz, DRAM spänningen till 1,65 V samt ökat CPU/NB spänningen med 0,15 V. Jag har testat liknande förut, men det som jag tror fixade det är att jag ökade CPU/NB med mycket mer än vad jag testat tidigare.

Har spelat Far Cry 4 ett tag nu och det verkar stabilt än så länge, men jag återkommer igen när jag vet säkert! Nu är frågan om man ska våga överklocka skiten också

Tack för alla svar än så länge, det uppskattas!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bloom89:

Senaste stabila så vitt jag vet, det var dock polaren som installerade drivrutinerna.

Men nu verkar det faktiskt som att jag har löst det! Alla minnen sitter i och jag kan använda mig utav alla 8 GB utan att datorn krashar.
Det jag har gjort är att jag har manuellt ställt in timing för DRAM till 8-8-8-24 samt Command Rate till 2T, ställt in frekvensen på 1600 MHz, DRAM spänningen till 1,65 V samt ökat CPU/NB spänningen med 0,15 V. Jag har testat liknande förut, men det som jag tror fixade det är att jag ökade CPU/NB med mycket mer än vad jag testat tidigare.

Har spelat Far Cry 4 ett tag nu och det verkar stabilt än så länge, men jag återkommer igen när jag vet säkert! Nu är frågan om man ska våga överklocka skiten också

Tack för alla svar än så länge, det uppskattas!

Ahh vad skönt, tänkte inte på faktumet att de kan bli lite försämrade med åren (kräva lite extra volt). Dra en runda prime95 så ser du väl ungefär hur mycket du kan våga dig på att öka volten, är det allt för varmt så är det kanske inte så smart.. Kika även på max volten för den prollen, amd brukar väl generellt ha lite högre än intel så jag gissar på 1.4 - 1.5(max max max 1.5!). Temps brukar väl rekommenderas vara på max 50-55 för amd (tror de klockas ner vid typ 65 eller så).

Permalänk
Medlem

0,15V är en stor spänningsökning.

Har du testat att resetta BIOS? Inte orkat läsa allt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Ahh vad skönt, tänkte inte på faktumet att de kan bli lite försämrade med åren (kräva lite extra volt). Dra en runda prime95 så ser du väl ungefär hur mycket du kan våga dig på att öka volten, är det allt för varmt så är det kanske inte så smart.. Kika även på max volten för den prollen, amd brukar väl generellt ha lite högre än intel så jag gissar på 1.4 - 1.5(max max max 1.5!). Temps brukar väl rekommenderas vara på max 50-55 för amd (tror de klockas ner vid typ 65 eller så).

Ah ok, men det sket sig igen nu...
Ska testa Prime95 nu.

Skrivet av lorgix:

0,15V är en stor spänningsökning.

Har du testat att resetta BIOS? Inte orkat läsa allt..

Det har du nog väldigt rätt i. Om du menar att ställa in default-inställningar, så ja det har jag gjort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bloom89:

Ah ok, men det sket sig igen nu...
Ska testa Prime95 nu.

Amen för i helvete.. Jävla lömsk dator, ger dig lite hopp och sedan vägrar den när det känns som man kan lita på den igen..
Aja jag kan som sagt inte hjälpa så mycket mer än så här :/
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Amen för i helvete.. Jävla lömsk dator, ger dig lite hopp och sedan vägrar den när det känns som man kan lita på den igen..
Aja jag kan som sagt inte hjälpa så mycket mer än så här :/
Lycka till!

Ja den är lite väl jävlig mot mig nu känner jag... Men du ska ha stort tack för hjälpen iaf!

Permalänk
Medlem

Jag har (läs tror jag har) hittat vad det är som orsakat problemen, nämligen min Netgear A6100 WiFi Adapter... Det var drivrutinen till den som gjorde att allt gick åt helvete, inte hårdvaran i sig.

Köpte denna samtidigt som datorn och nu är adaptern tillbaka lämnad, åt helvete med Netgear!
Så medans jag hoppas på att datorn kommer att fortsätta fungera, någon som har ett tips på ett bra WiFi-kort?

Permalänk
Medlem

Och jag har fortfarande kvar problemet med att bara 4 av 8 GB RAM kan användas, någon som har nån idé?

Permalänk

Utan att tillföra något rakt av , men du har med andra ord aldrig reset:at Bios. Testa det iallafall, dvs antingen köra reset pins'en eller dra ut batteriet på moderkortet (Ser ut som ett mynt ungefär) och sedan vänta någon minut-ish innan du sätter i det igen.

Edit: Är inte säker om "Reset to default" // "Set factory default" etc i Bios är samma som att göra det manuellt/hårdvarumässigt, någon får isåfall hojta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bloom89:

Och jag har fortfarande kvar problemet med att bara 4 av 8 GB RAM kan användas, någon som har nån idé?

Med tanke på att alla slottarna fungerar, och det förhoppningsvis löst sig i övrigt, så måste jag fråga.. Är det 32 eller 64bitars operativsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xubunticious:

Utan att tillföra något rakt av , men du har med andra ord aldrig reset:at Bios. Testa det iallafall, dvs antingen köra reset pins'en eller dra ut batteriet på moderkortet (Ser ut som ett mynt ungefär) och sedan vänta någon minut-ish innan du sätter i det igen.

Edit: Är inte säker om "Reset to default" // "Set factory default" etc i Bios är samma som att göra det manuellt/hårdvarumässigt, någon får isåfall hojta.

Jag har testat detta, inte gjort någon skillnad. Datorn tappade tiden, så jag lyckades reseta helt. Och nej det är inte samma, iom att man inte tappar klockan när man kör defaults i BIOS.

Skrivet av wille93:

Med tanke på att alla slottarna fungerar, och det förhoppningsvis löst sig i övrigt, så måste jag fråga.. Är det 32 eller 64bitars operativsystem?

Som jag skrev i första posten så kör jag Microsoft Windows 7 Ultimate x64, alltså 64-bitars. Mitt problem verkar inte ha med operativsystemet att göra, eftersom BIOS inte alltid läser in alla 8 GB som användbara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bloom89:

Som jag skrev i första posten så kör jag Microsoft Windows 7 Ultimate x64, alltså 64-bitars. Mitt problem verkar inte ha med operativsystemet att göra, eftersom BIOS inte alltid läser in alla 8 GB som användbara.

Ahh, sorry tittar inte om första posten hela tiden..
Jag har tyvärr ingen aning men återigen, lycka till!

Permalänk
Skrivet av bloom89:

Hej,

Jag har köpt en dator av en kompis och har haft problem sedan jag köpte den för ett par veckor sedan. Problemet är att datorn plötsligt fryser både när jag spelar spel eller bara surfar. När den fryser måste jag slå av strömmen. Ibland så fryser den och ger ifrån sig ett oljud ur högtalarna, andra gånger kan det bli massa streck i olika färger längst upp på skärmen i samband med frysningen. Har även hänt att jag fått bluescreen.

Jag har samma problem som i det här stycket och har inte lyckats lösa det än. Har bytt moderkort, cpu, RAM och HDD sedan det hela började och det har inte löst sig. Bytte även till en äldre GPU och då funkade det några dagar sedan började de crasha igen. Har kört 2 rundor memtest utan error. Så om någon kan komma med tips vore det underbart.

Nätagg: Okänt märke på 400W
Moderkort: ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
CPU: AMD FX-8350 Black Edition (Standard klock)
GPU: Radeon HD 4670
Minne: 1st HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB
HDD: Samsung SSD 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Ahh, sorry tittar inte om första posten hela tiden..
Jag har tyvärr ingen aning men återigen, lycka till!

Tack för att du orkat engagera dig!

Skrivet av sp123ltd1:

Jag har samma problem som i det här stycket och har inte lyckats lösa det än. Har bytt moderkort, cpu, RAM och HDD sedan det hela började och det har inte löst sig. Bytte även till en äldre GPU och då funkade det några dagar sedan började de crasha igen. Har kört 2 rundor memtest utan error. Så om någon kan komma med tips vore det underbart.

Nätagg: Okänt märke på 400W
Moderkort: ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
CPU: AMD FX-8350 Black Edition (Standard klock)
GPU: Radeon HD 4670
Minne: 1st HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB
HDD: Samsung SSD 850 EVO 250GB

Jag börjar fundera på om mina minnen verkligen är kompatibla med moderkortet efter att ha kollat på de här listorna:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/socketAM3/Crosshair_IV_Formula/C4F_Memory_QVL20100726.pdf
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/socketAM3/Crosshair_IV_Formula/C4F_Memory_QVLwith6coreCPU.pdf

Jag vet inte om ett minne kan fungera mer eller mindre bra när det inte är kompatibelt, eller om det är antingen eller.
Är du säker på att ditt minne är kompatibelt?

Permalänk
Medlem

Jag tror du har svaret framför näsan, läs igenom den felloggen du bifogade.

Första meddelandet:

On Sat 2015-02-07 10:43:09 GMT your computer crashed crash dump file: C:\Windows\Minidump\020715-14929-01.dmp This was probably caused by the following module: Unknown (0xFFFFF8800550C6E4) Bugcheck code: 0x19 (0x3, 0xFFFFFA800517E2C0, 0x460001, 0xFFFFF6FD4003E5C8) Error: BAD_POOL_HEADER Bug check description: This indicates that a pool header is corrupt. This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules. A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. Google query: BAD_POOL_HEADER

Jag tror det är dina drivrutiner.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Jag tror du har svaret framför näsan, läs igenom den felloggen du bifogade.

Första meddelandet:

On Sat 2015-02-07 10:43:09 GMT your computer crashed crash dump file: C:\Windows\Minidump\020715-14929-01.dmp This was probably caused by the following module: Unknown (0xFFFFF8800550C6E4) Bugcheck code: 0x19 (0x3, 0xFFFFFA800517E2C0, 0x460001, 0xFFFFF6FD4003E5C8) Error: BAD_POOL_HEADER Bug check description: This indicates that a pool header is corrupt. This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules. A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. Google query: BAD_POOL_HEADER

Jag tror det är dina drivrutiner.

Tack för svar. Men det finns ju rätt många drivrutiner, dom flesta är svåra att leta efter uppdateringar på annat sätt än att låta Windows leta efter dom (och enligt Windows så har man ju fan jämt senaste...)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloom89:

Tack för svar. Men det finns ju rätt många drivrutiner, dom flesta är svåra att leta efter uppdateringar på annat sätt än att låta Windows leta efter dom (och enligt Windows så har man ju fan jämt senaste...)?

Skit i vad Windows update säger, det är värdelöst eftersom dem hämtar senaste som i ditt fall kan vara problemet. Gå in på tillverkarens sida och ladda ner antingen senaste med WHQL (om du inte har den) och om det är den du har problem med, ta den innan. Tillverkare brukar lägga upp flera versioner.

Det har skrivits en artikel om detta, med deras "svar" på att man kan köra !analyze för att hitta felet lite mer noggrant.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40