Seagate eller WD HDD

Permalänk
Medlem

Seagate eller WD HDD

Behöver tips på vilken hårddisk jag ska köpa. Vilken av dessa är bäst?

http://www.inet.se/produkt/4304004/1tb-seagate-desktop-hdd-72...
http://www.inet.se/produkt/4304280/1tb-wd-blue-7200rpm-64mb#/...

Är någon bättre än den andra på något sätt? Vilken är tystare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Behöver tips på vilken hårddisk jag ska köpa. Vilken av dessa är bäst?

http://www.inet.se/produkt/4304004/1tb-seagate-desktop-hdd-72...
http://www.inet.se/produkt/4304280/1tb-wd-blue-7200rpm-64mb#/...

Är någon bättre än den andra på något sätt? Vilken är tystare?

jag hade tagit WD

seagate hdd är kända för att dom har mycket problem

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

hårddiskar är inte tysta, dem är bara tysta när dem inte används. jag hade tagit WD eftersom deras hårddiskar dör inte lika ofta som Seagates.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

hårddiskar är inte tysta, dem är bara tysta när dem inte används. jag hade tagit WD eftersom deras hårddiskar dör inte lika ofta som Seagates.

så ifall jag spelar ett spel som sitter på t.ex. en ssd så hörs inte hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

så ifall jag spelar ett spel som sitter på t.ex. en ssd så hörs inte hårddisken?

har du haft en hdd nån gång?

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marre09:

har du haft en hdd nån gång?

har det säkert på familjedatorn, men jag vet inte hur en hdd fungerar därför frågar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

har det säkert på familjedatorn, men jag vet inte hur en hdd fungerar därför frågar jag.

nu vet jag inte hur känslig du är för ljud men jag hör aldrig min hdd även när jag spelar på den och min dator är rätt så tyst

Visa signatur

win8.1|amd fx 8320 4.2 ghz|gigabyte gtx 660 2gb oc|gigabyte 990fxa ud5|8gb ram|Fractal Design Integra R2 750W|Fractal Define S|CM 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

så ifall jag spelar ett spel som sitter på t.ex. en ssd så hörs inte hårddisken?

Hej!

SSD != HDD
En SSD innehåller inte några mekaniska delar, och är därför knäpptysy, så som svar på din fråga, nej, en SSD låter inte om du spelar.
En Hårddisk(HDD) däremot, låter då den har mekaniska delar..

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Skrivet av finally:

så ifall jag spelar ett spel som sitter på t.ex. en ssd så hörs inte hårddisken?

De är ungefär lika tysta/högljudda men WD har haft lite bättre track-record de senaste åren vad gäller kvalitet.

Spelar du spel på en ssd bör du inte höra hårddisken men om någon liten fil behöver läsas från den kan du ibland höra läsarmen (vilken gör ett klick-ljud när den förflyttar sig). Surrandet hör du bara när hårddisken läser intensivt.

Permalänk
Medlem

Gröna eller röda wd ska du ha! Skiljer det bara en liten slant hade jag tagit röda 1 års längre garanti

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Gröna eller röda wd ska du ha! Skiljer det bara en liten slant hade jag tagit röda 1 års längre garanti

Vad är skillnaden mellan grön, röd och blå?

Skrivet av Irrationell:

De är ungefär lika tysta/högljudda men WD har haft lite bättre track-record de senaste åren vad gäller kvalitet.

Spelar du spel på en ssd bör du inte höra hårddisken men om någon liten fil behöver läsas från den kan du ibland höra läsarmen (vilken gör ett klick-ljud när den förflyttar sig). Surrandet hör du bara när hårddisken läser intensivt.

Kommer ha den i ett Fractal design r4 chassi som är ljuddämpat så det kanske inte kommer höras något.

Permalänk
Skrivet av finally:

Vad är skillnaden mellan grön, röd och blå?

Kommer ha den i ett Fractal design r4 chassi som är ljuddämpat så det kanske inte kommer höras något.

Du slipper i princip allt surrande med det chassit men du kommer kunna höra läsarmen ibland. På gamla hårddiskar, (jag har t.ex. en extremt högljudd från 2001) hörs det mer men även om moderna har blivit bättre finns det fortfarande kvar.

Här är en kort video som visar ungefär hur det ser ut och vad som låter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Vad är skillnaden mellan grön, röd och blå?

Kommer ha den i ett Fractal design r4 chassi som är ljuddämpat så det kanske inte kommer höras något.

Jag har 4 st WD, 3 gröna och en svart i mitt FD-chassi. Kan inte direkt påstå att jag skulle bli störd på diskarna i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Du slipper i princip allt surrande med det chassit men du kommer kunna höra läsarmen ibland. På gamla hårddiskar, (jag har t.ex. en extremt högljudd från 2001) hörs det mer men även om moderna har blivit bättre finns det fortfarande kvar.

Här är en kort video som visar ungefär hur det ser ut och vad som låter. https://www.youtube.com/watch?v=PJTrZ8IYRL4

Haha det lät riktigt störande

Skrivet av 57josa:

Jag har 4 st WD, 3 gröna och en svart i mitt FD-chassi. Kan inte direkt påstå att jag skulle bli störd på diskarna i alla fall.

Gött att höra! Funderar på att köra på en WD-Blue eller Green. Är Blue bättre på något sätt eftersom den har högre rpm? Annars kör jag på Green eftersom den är tystare.

Permalänk
Medlem

WD har aldrig chrashat för mig, seagate... har 4st 2tb som är döda...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

blåa - mer enkel användning, typ kontrosdator.
Röd - när hårddisken ska ofta skriva och läsa och håller ofta längre än andra men är också dyrare, man använder dem i servrar som är på konstant och ofta.
Grön - använder sig av mindre ström eftersom dem snurrar i en lägre hastighet, bra att ha som en lagringsdisk.
sen finns det även RE hos WD och det är deras speciella Raid hårddiskar som är tänk att använda i större hårddisk och ska klara slitage som hade fått en vanlig hårddisk att dö.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har en sådan Seagate har fungerat bra... men är ju vissa Seagate diskar som fått en del skit på sista tiden men tror det var Barracuda modellerna. Men köpte den mest som impulsköp då den affären inte hade andra diskar på lager just då.

Skulle nog hellre lägga till lite och ta en WD Black istället... om man läser endel forum finns folk som avråder från både WD Green/Blue.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

WD har aldrig chrashat för mig, seagate... har 4st 2tb som är döda...

Har haft minst 2 WD som kraschat förut + har nu en 2.5" WD som krånglar. Kan ha haft någon enstaka Seagate som kraschat.
Tror knappast ett märke är speciellt mycket bättre än något annat, beror nog på vilken modell.. antar att du haft otur och kanske köpt Seagate 7200.11, har för mig det var en problem serie. WD hade ju någon version av WD Green som kraschade efter ett tag eftersom viloläget var felinställt så disken startade och stoppade aldeles för ofta.

Min filosofi numera är försök undvik att köpa dom billigaste diskarna, köp mellandiskarna eller dom dyrare.. altså isåfall undvik WD Green/Blue/Red.. och köp istället WD Black/Red Pro/Re4.. och likadant med Seagate.

Sedan så är ju en hårddisk en mekanisk pryl med rörliga delar.. som kan gå sönder, tyvärr.. så är det data man är rädd om är backup ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har haft minst 2 WD som kraschat förut + har nu en 2.5" WD som krånglar. Kan ha haft någon enstaka Seagate som kraschat.
Tror knappast ett märke är speciellt mycket bättre än något annat, beror nog på vilken modell.. antar att du haft otur och kanske köpt Seagate 7200.11, har för mig det var en problem serie. WD hade ju någon version av WD Green som kraschade efter ett tag eftersom viloläget var felinställt så disken startade och stoppade aldeles för ofta.

Min filosofi numera är försök undvik att köpa dom billigaste diskarna, köp mellandiskarna eller dom dyrare.. altså isåfall undvik WD Green/Blue/Red.. och köp istället WD Black/Red Pro/Re4.. och likadant med Seagate.

Sedan så är ju en hårddisk en mekanisk pryl med rörliga delar.. som kan gå sönder, tyvärr.. så är det data man är rädd om är backup ett måste.

Jag håller med dig delvis har kört olika märken 24/7 5 diskar just nu bara WD enda som gått är en re4 och den hade nog inte ens 10.000 timmar så var väll riktig otur nu byter jag inte diskar lika ofta så kör tills dem rasar helt.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alpha77:

Har haft minst 2 WD som kraschat förut + har nu en 2.5" WD som krånglar. Kan ha haft någon enstaka Seagate som kraschat.
Tror knappast ett märke är speciellt mycket bättre än något annat, beror nog på vilken modell.. antar att du haft otur och kanske köpt Seagate 7200.11, har för mig det var en problem serie. WD hade ju någon version av WD Green som kraschade efter ett tag eftersom viloläget var felinställt så disken startade och stoppade aldeles för ofta.

Min filosofi numera är försök undvik att köpa dom billigaste diskarna, köp mellandiskarna eller dom dyrare.. altså isåfall undvik WD Green/Blue/Red.. och köp istället WD Black/Red Pro/Re4.. och likadant med Seagate.

Sedan så är ju en hårddisk en mekanisk pryl med rörliga delar.. som kan gå sönder, tyvärr.. så är det data man är rädd om är backup ett måste.

Nej, det hade de inte. Det var vanliga forumiter/icke-ingenjörer som läste SMART-värden och blev darriga på manschetten eftersom load/unload-värdet steg snabbt om man körde vissa versioner av UNIX. Diskarna fungerade normalt trots det, men kan som alla diskar gå sönder ibland och normala värden är mellan 1-3%, allt över det är för mycket i mina ögon och Seagare har ju inte direkt rosat marknaden på senare år i det avseendet.

Jag har drygt 1% på alla de WD jag köpt genom åren (1990-talet och framåt, i alla priskategorier, dyrare diskar har inte hållit bättre än billigare, men eftersom vi talar om 5 diskar som gått sönder på alla år så är statistiken osäker, 1 "vanlig", 3 enterprisediskar 1 billig green. Green har hållit bäst av alla HD-typer jag ägt, köpt massor sedan 2007. WD håller bättre nu än tidigare).

Jämn temperatur <50C, ren och stabil strömförsörjning gärna med UPS och vibrations/stötfritt gör att välkonstruerade diskar kan hålla mycket länge.

Kom på en trasig disk till
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

har det säkert på familjedatorn, men jag vet inte hur en hdd fungerar därför frågar jag.

https://www.youtube.com/watch?v=rREkzeoJz1s

Den spinner (normalt) hela tiden, utom i energisparläge. När den läser/skriver så rör sig huvudet som ibland låter en del som "knaster".

Permalänk
Medlem

Jag köpte exakt den där seagaten för några dagar sen, trist att höra så många här säga att de är kända för dålig kvalitet, det var typ den populäraste HDD på webhallen för SATA3 för den storleken. Får väl se om nått år om den fortfarande tuffar på som den ska, låter mycket verkar den inte göra iaf (kör Define R5, aldrig haft en så tyst dator, helt fantastiskt).

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Säger som vanligt - det är skit samma.
Jag har haft MASSOR med disk över åren och skulle nog vilja påstå det igen - Det är skit samma (har för tillfället 26st i servern och lite annat överallt). Vi pratar om billig konsumentdisk som går sönder. Varesig det är grönt, rött, blått,svart, 7200, 5400, 5900, ES2, RE... billigt konsumentdisk (pratar vi en FC enterprisedisk för 7k är det inte samma som en slaskdisk för 1500, en jäkla skillnad i vad de tål och görs för att tåla).
För mig har det varit rätt dött lopp mellan diskarna. Det har dött gröna WD... det har dött ES2... etc etc... skit samma är min slutsats. Visst kan du ha tre diskar... och alla "är så bra" eller alla "var så kass" men jag menar tre? Om du haft tio av samma modell som lagt och tio av en annan som alla klarat sig, 10 av en annan som alla klarat sig... så kanske man kan bli lite misstänksam, men några få?

Billig konsumentdisk - räkna med det. Köp flera. Backup.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max