i7-4790k och GTX 780 Ti Gaming 3gb - Känns som att skiten underpresterar, Hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

Jag tycker du har lite låg score överlag även om du inte har klockat med tanke på vad man kan få med ett 770 och samma processor som är klockade.
http://www.3dmark.com/fs/3989036
Men jag vet inte hur Futurmark räknar ihop poängen..........

Det där resultatet är invalid och det ska vara klockat riktigt mycket (typ LN2) om du får nästan 15k i graphics score med ett GTX 770.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Det där resultatet är invalid och det ska vara klockat riktigt mycket (typ LN2) om du får nästan 15k i graphics score med ett GTX 770.

Du verkar kunna en hel del. Vad tyckte du om mitt senaste inlägg, något svar på det?

Permalänk

12.000+ är ju bra

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boyka91:

Du verkar kunna en hel del. Vad tyckte du om mitt senaste inlägg, något svar på det?

De resultat du får i 3DMark är precis det du borde få. Om du tittar på grafen för 3DMark i Sweclockers senaste grafikkortstest här så ser du det.

Vad gäller ditt upplevda problem så tycker jag verkligen inte att du ska jämföra med Battlefield Hardline pga det andra redan har sagt, men även för att det är ett spel som är i beta och det kan skilja sig rätt mycket mellan olika versioner och konfigurationer då spelet kanske inte är riktigt optimerat ännu. Jag vet inte huruvida Windows 8.1 som andra har rekommenderat dig att installera gör skillnad på prestandan i just Hardline men det skulle kunna vara en faktor.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boyka91:

Danke. Ska kolla på detta. Vad tyckte du om benchmark resultaten?

tycker det ser okej ut, men om du inte upplever bra flyt när du spelar så tycker jag verkligen bör testa 8.1 eller 10an.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

De resultat du får i 3DMark är precis det du borde få. Om du tittar på grafen för 3DMark i Sweclockers senaste grafikkortstest här så ser du det.

Vad gäller ditt upplevda problem så tycker jag verkligen inte att du ska jämföra med Battlefield Hardline pga det andra redan har sagt, men även för att det är ett spel som är i beta och det kan skilja sig rätt mycket mellan olika versioner och konfigurationer då spelet kanske inte är riktigt optimerat ännu. Jag vet inte huruvida Windows 8.1 som andra har rekommenderat dig att installera gör skillnad på prestandan i just Hardline men det skulle kunna vara en faktor.

Tackar för svaret! Skall ge windows 8.1 en spin och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

tycker det ser okej ut, men om du inte upplever bra flyt när du spelar så tycker jag verkligen bör testa 8.1 eller 10an.

Noterat. Tackar!

Permalänk
Medlem

Dina resultat ser bra ut tycker jag. Inga konstigheter.
Det här är får jag med cpu klockat till 4,2ghz och gpu klockat till ca 1232mhz. Kör Windows 8.1

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Dina resultat ser bra ut tycker jag. Inga konstigheter.
Det här är får jag med cpu klockat till 4,2ghz och gpu klockat till ca 1232mhz. Kör Windows 8.1

http://i57.tinypic.com/317fe5e.png

Ser ut som du har mycket högre än mig, ligger inte din processor lite bakom? Min är klockad till 4.6 atm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boyka91:

Alright. Jag tog mig tid att klocka mina komponenter för att se vilken skillnad vi faktiskt får.

Jag började med CPU och höjde i7-4790k till 4.6 ghz från 4.0ghz med 1.25v utan problem. Stresstesterna fungerade utmärkt och tempsen är faktiskt riktigt bra. Sen tog jag mig an MSi 780 gtx Ti 3gb graffekortet och klockade ungefär såhär.

Stock settings >
Boost clock 1046 > 1100 mhz
GPU Volt 1138 > 1170 mhz
Mem Clock 7000 > 7400 mhz
Power target 100% > 105%

Med dessa klockningar så nådde kortet enbart 78 temp i extreme load under 3dmark och andra benchmarks som jag utförde.

Kört flera benchmarks och fick ut detta resultatet av 3Dmark med overclock http://www.3dmark.com/3dm/5847719 - Som du ser så har vi nått en förbättring, men är det verkligen en rejäl increase? Känns lite putt med tanke på att vi knappt gått upp 200 poäng totalt.

Utan några klocks alls så hade vi en score på 10856, med overclock så har vi nu istället 11050. Som jag nämnde ovan, känns väldigt, väldigt lite. Men när vi ändå är inne på samma spår, utan overclock så hade vi en physics och graphics score på följande

Oklockat
Graphics Score 12675
Physics Score 11727
Combined Score 4964

Klockat
Graphics Score 12737
Physics Score 12993
Combined Score 4983

Är det något som inte stämmer eller ska det vara en sådan liten ökning? Säg gärna till vad ni tycker.

Dold text

Svårt att säga egentligen, det vore lättare om någon med samma CPU och GPU kunde köra 3DMark och jämföra. Samtidigt ligger du i rätt poängintervall för din hårdvara om man kollar 3DMarks poängstatistik.

På det stora hela tycker jag att överklockningen gav ett rätt så rimligt resultat. Totalpoängen i 3DMark är mest beroende av GPU-poängen, därför var det inte en jättestor poäng ökning där. Du fick 10% mer Physics Score med en överklockning på 15% av CPU:n, och det vet jag inte riktigt om det är bra eller dåligt. Samtidigt kan man nog inte förvänta sig en helt perfekt skalning mellan poäng och överklockning.

Kan testa hur mitt system presterar oklockat vs klockat, för att jämföra. Dock har jag inte samma komponenter eller OS som du, men kan göra det iaf bara för att.

Edit: Jämförelse 3DMark, standard vs min nuvarande överklocking: http://www.3dmark.com/compare/fs/4046806/fs/4046659

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Ser väl rätt bra ut?

Stängde av ena kortet och körde en bench i Firestrike. Allt Stock.

11499

Visserligen en 3930K på 4.6 men din GPU presterar ju bra

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ser väl rätt bra ut?

Stängde av ena kortet och körde en bench i Firestrike. Allt Stock.

11499

Visserligen en 3930K på 4.6 men din GPU presterar ju bra

Vad tycker du om fjuttiga poängen för i7-4790k då? Känns relativt låg om man jämför med andras resultat med tanke på att jag drog den från 4ghz till 4.6ghz, vad fick jag ut? Knappt någon förbättring alls. GPU'n förstår jag nu, men CPUn fattar jag ingeting av.

Permalänk

W8.1 eller 10 bör göra en märkbar skillnad!

Se till att dina minnen går på 1866mhz i bios också brukar inte göra det när man kör stock-bios. Gör dock minimal skillnad, men bf4 ska dra viss nytta av det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boyka91:

Tjena tjena.

Har uppgraderat datorn, följande komponenter är

Mobo Asus z-97 -A
Graffe MSI GTX 780 Ti Gaming 3gb
CPU i7-4790k
RAM 2x4gb Corsair Red Vengeance 1866mhz
Diskar SSD 120gb / Western 1TB
Nätagg Corsair CM 850, Guld Modulär 80+
Kylare till i7 Noctua 12-DH, monsterfläkt med andra ord.

Ethierway. Jag har alltid känt att.. datorn aldrig riktigt levererat ordentligt sen jag inskaffade mina komponenter. Värt att notera är att jag kör helt och hållet på stock inställningar - har alltså inte börjat klocka ännu. Dock var jag i kontakt med guru3D's admin och han bad mig köra lite tester i benchmarks och stresstesta hårdvaran dvs. Konstigt nog så kom testerna ut med helt fenomenala resultat.

Här har vi 3D mark resultatet -> http://www.3dmark.com/3dm/4431782
Vi landar alltså på följande, 10856p with NVIDIA GeForce GTX 780 Ti(1x) and Intel Core i7-4790K. Enligt honom är detta helt sinnesjuka poäng när allting är stock på komponenterna jag har. Han tyckte indirekt att jag inte borde oroa mig i huvudtaget för datorn, utan det är ofta dem som skapar spelen som inte riktigt optimerar allting till fullo. Sure, jag kunde väl tycka att han hade en sanning i det han sa, men det kändes ändå weird.

Jag tog kontakt med inet's expert och han bad mig dra några benchmarks också - dock enskilda, en för cpu, en för gpu. Likadär så tyckte han att 780'n var ett riktigt fredags exemplar, aka grymma scores för oklockat. Tempsen är också suveräna både CPU och GPU mässigt. Men jag känner fortfarande att jag inte får ut någon riktigt kräm ur grejjerna trots dessa lovande ord. Senaste checken jag gjorde var att kolla sweclockers egna diagnos på BF hardline där 780 GTX skulle kunna köra ultra utan att dippa för mycket med 1920x1080 res. Tyvärr kunde jag inte göra det utan att ligga runt 45 fps, inte alls dem nämnda 60+.

Det är dessa småsaker som får mig att fundera på om det verkligen står rätt till?

Saker jag redan testat att göra

*Swipat alla drivrutiner för graffekortet och kört om ordentligt
*Flashat BIOS till nyaste system kompabiliteten
*Formaterat Windows 7
*Cleanat reg's och annat skit på datorn
*Pillat i bios, av och på med hyper threading, massa skit. Resetat till default, same issue.

Saker jag inte prövat
*Klockat komponenterna

Står lite still här. Rekommenderar ni något? Har ni tips eller tricks? Benchmarks fortsätter ge suveräna resultat, men jag känner fortfarande att datorn inte levererar.. Är lite på dödens ände så säga.

Alla inputs är välkommna.

Mvh B

Tja! jag sitter på 16gb @ 2400 mhz, Core i7 4770k och Asus Geforce GTX 780 ti OC, min dator presterar inte alls som den ska iallafall, här har du benchmarks...står att dem körs i 667 men det är inställt XMP i bios så dem går i 1200 mhz.

Förstår inte riktigt varför det är såhär, skapligt frustrerande, har även hört att just 780 ti underpresterar och har problem ? any info ? http://www.3dmark.com/3dm/6005218