IOS 8.1.3 ipad mini första generationen Problem efter uppdatering

Permalänk
Medlem

IOS 8.1.3 ipad mini första generationen Problem efter uppdatering

Hej, installerade 8.1.3 på grabbens platta (6 år), ipad mini första gen. Och efter ett tag så slocknar den ofta i spel, man får starta om spelet och ibland funkar det ett tag. sen blir skärmen svart. Plattan startar inte om sig. Vad ska man göra ? Detta har aldrig hänt innan uppdateringen. Vänta på nästa uppdatering eller köpa en ny platta? Kan tillägga att jag aldrig ägt/äger någon annan apple produkt, kör annars bara Android eller windows. Så är inte så hemma på ios överlag. Men uppskattar någon form av svar från dom mer kunniga.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

har du startat om plattan själv? Ibland kan det hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Hej, installerade 8.1.3 på grabbens platta (6 år), ipad mini första gen. Och efter ett tag så slocknar den ofta i spel, man får starta om spelet och ibland funkar det ett tag. sen blir skärmen svart. Plattan startar inte om sig. Vad ska man göra ? Detta har aldrig hänt innan uppdateringen. Vänta på nästa uppdatering eller köpa en ny platta? Kan tillägga att jag aldrig ägt/äger någon annan apple produkt, kör annars bara Android eller windows. Så är inte så hemma på ios överlag. Men uppskattar någon form av svar från dom mer kunniga.
Tack på förhand.

Har du testat att återställa iPaden o se om det fortfarande håller på?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vad är det för spel? Låter som det är buggigt. Har du googlat spelet och undersökt om det är fler som har problem med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

har du startat om plattan själv? Ibland kan det hjälpa.

Ja en 3-4 ggr ivarjefall den senaste veckan.

Skrivet av jnsson:

Har du testat att återställa iPaden o se om det fortfarande håller på?

Jag visste inte att man kunde det. Vad försvinner vid en återställning? Blir det som en fabriksåterställning där allt är borta?

Skrivet av ozo64:

Vad är det för spel? Låter som det är buggigt. Har du googlat spelet och undersökt om det är fler som har problem med det?

Nej jag har inte googlat, jag vet inte riktigt hur många det är då det mest är han som spelar. Han tycker bara plattan blivit "dum" som slocknar. Men det som jag vet krånglar jättemycket är Angry birds transformers, ibland var 10 sekund - 3 minuter. Och även angry birds season, dock inte lika mycket. Då jag själv spelar dom lite med honom. Problemet fanns inte innan uppdateringen alls, men det kanske är spelen som inte hängt med i uppdateringen. Jag vet faktiskt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Jag visste inte att man kunde det. Vad försvinner vid en återställning? Blir det som en fabriksåterställning där allt är borta?

Så länge du har syncat plattan mot iTunes/iCloud så ska du kunna få tillbaka allt efter återställning.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag vet att det inte är synkat mot iTunes, mot iCloud vet jag inte. Men tror inte det, hur kollar jag det?

Permalänk
Skrivet av Neo1:

Hej.
Jag vet att det inte är synkat mot iTunes, mot iCloud vet jag inte. Men tror inte det, hur kollar jag det?

Gå in i inställningar sen iCloud

Antar att du lärt dig (genom den hårda vägen) att har man en Apple produkt så ska man inte uppdatera. Alltid varit problem vid uppdateringar.

Plus så blir exakt alla Apple enheter segare av varje ny uppdatering

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Ok, ska kolla. Det är min enda apple produkt jag ägt. Men har aldrig upplevt att den blivit segare efter uppdatering, och det är första gången jag fått problem. Vet dock att många telefoner har fått problem efter uppdatering med segheten. Men gillar inte apple alls och blir det en ny platta blir det inte apple, dock så älskar ju grabben plattan.
Så jag tror inte han vill att jag byter. Dock så gillar han ju även syrrans Android platta så.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att jag är synkad mot iCloud, hur gör man en återställning. Är inne i allmänt och valt nollställ, är det där?
Isåna fall tycker jag apple kunde uttryckt det bättre. Och vad välja: 1 Nollställ alla inställningar eller 2 radera allt innehåll och inställningar? Gissar på nr 2. Hade känts bättre om det stog fabriksåterställning som det gör på android.
Kan tillägga att den slocknar med youtube och det det verkar inte som det är ett buggigt spel det hänger på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Det verkar som att jag är synkad mot iCloud, hur gör man en återställning. Är inne i allmänt och valt nollställ, är det där?
Isåna fall tycker jag apple kunde uttryckt det bättre. Och vad välja: 1 Nollställ alla inställningar eller 2 radera allt innehåll och inställningar? Gissar på nr 2. Hade känts bättre om det stog fabriksåterställning som det gör på android.
Kan tillägga att den slocknar med youtube och det det verkar inte som det är ett buggigt spel det hänger på.

Nummer 2. Radera allt innehåll o inställningar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Efter lite googlande installerade jag iTunes på datorn så det skulle bli rätt, vilket jag vägrat i 5 år. Plattan blev fabriksåterställd och alla appar kom tillbaka. Och problemet kvarstår. Antar att plattan hamnar i papperskorgen eller något skåp.
Men funderar på en ny, kan nvidia shield var ett bra köp? Eller har ni något annat bra förslag mellan 2000-3000 kr med 2gb ram och någorlunda stock android? dvs EJ samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Efter lite googlande installerade jag iTunes på datorn så det skulle bli rätt, vilket jag vägrat i 5 år. Plattan blev fabriksåterställd och alla appar kom tillbaka. Och problemet kvarstår. Antar att plattan hamnar i papperskorgen eller något skåp.
Men funderar på en ny, kan nvidia shield var ett bra köp? Eller har ni något annat bra förslag mellan 2000-3000 kr med 2gb ram och någorlunda stock android? dvs EJ samsung.

i o med att du bor i stockholm, ett tips, poppa förbi apple egna Apple Store butik som ligger i Täby Centrum o kanske dom kan se något problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Neo1:

Efter lite googlande installerade jag iTunes på datorn så det skulle bli rätt, vilket jag vägrat i 5 år. Plattan blev fabriksåterställd och alla appar kom tillbaka. Och problemet kvarstår. Antar att plattan hamnar i papperskorgen eller något skåp.
Men funderar på en ny, kan nvidia shield var ett bra köp? Eller har ni något annat bra förslag mellan 2000-3000 kr med 2gb ram och någorlunda stock android? dvs EJ samsung.

Gör om återställningen genom itunes igen och sedan välj att STÄLLA IN DEN SOM NY, om det är någon spec. program vara från en backup som ställer till det får du ju fortfarande samma problem om du hämtar tillbaka allt...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

i o med att du bor i stockholm, ett tips, poppa förbi apple egna Apple Store butik som ligger i Täby Centrum o kanske dom kan se något problem

Ok, men plattan är ju 2-3 år gammal så garanti finns ju inte kvar. Och är inte så sugen på att åka dit om jag inte tror att dom kommer kunna lösa det. Tror du att dom har intresse av att försöka hjälpa mig om det inte finns någon garanti? Jag har personligen ingen erfarenhet av apples service i täby.

Skrivet av Kevlarheart:

Gör om återställningen genom itunes igen och sedan välj att STÄLLA IN DEN SOM NY, om det är någon spec. program vara från en backup som ställer till det får du ju fortfarande samma problem om du hämtar tillbaka allt...

Jag ska prova det du föreslog, jag köpte en ny platta igår så om allt töms i den gamla så spelar det ju ingen roll längre. Men vore kul om den fungerade igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Ok, men plattan är ju 2-3 år gammal så garanti finns ju inte kvar. Och är inte så sugen på att åka dit om jag inte tror att dom kommer kunna lösa det. Tror du att dom har intresse av att försöka hjälpa mig om det inte finns någon garanti? Jag har personligen ingen erfarenhet av apples service i täby.

Dom har hjälpt mig med 3 år gamla iPads. o tänk på att reklamationsrätten gäller i 3 år. Dom sa till mig att dom hjälper en i Genius Bar så länge du har produkten. Spelar ingen roll hur gammal den är, vad jag förstod

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Gå in i inställningar sen iCloud

Antar att du lärt dig (genom den hårda vägen) att har man en Apple produkt så ska man inte uppdatera. Alltid varit problem vid uppdateringar.

Plus så blir exakt alla Apple enheter segare av varje ny uppdatering

Aldrig ngnsin haft problem med en apple-uppdatering. Då har jag haft apple datorer, plattor och telefoner sen 2007.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Aldrig ngnsin haft problem med en apple-uppdatering. Då har jag haft apple datorer, plattor och telefoner sen 2007.

Tur du har då!
Såklart så drabbas inte alla, men det är bevisat att alla uppdateringar är segare än tidigare. T.ex iOS 6 är snabbare än iOS 7 och iOS 7 är snabbare än iOS 8.

Såg nu i förra inlägget jag skrev att det skulle stå "har man en Apple produkt som (funkar) så ska man inte uppdatera"

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Tur du har då!
Såklart så drabbas inte alla, men det är bevisat att alla uppdateringar är segare än tidigare. T.ex iOS 6 är snabbare än iOS 7 och iOS 7 är snabbare än iOS 8.

Såg nu i förra inlägget jag skrev att det skulle stå "har man en Apple produkt som (funkar) så ska man inte uppdatera"

Möjligtvis segare på äldre hårdvara. Varje IOS version har med sig nya funktioner som anpassar sig för nyare hårdvara som de är designade för. Att de låter äldre hårdvara uppdatera är på gott och ont. De ger kunden möjlighet till en säkrare miljö, och fler funktioner(inte alltid alla), men till priset att de kan bli segare (tyvärr). Många av deras konkurrenter släpper betydligt mindre och färre uppdateringar.

Av personlig erfarenhet, så är det värt att uppdatera två generationer IOS från det man fick till sin produkt. Dvs, min Iphone 4s som kom med IOS5 uppgraderade jag fram till 7:an. Den stödjer 8:an men jag tror den hade blivit för seg för mig.

Till OP: Ipad mini generation 1 är baserad på gamla Ipad 2, vilket är inte relativt svag plattform i jämförelse med dagens Ipads. Synd att den upplevs seg, men det är ganska förståeligt då som sagt, IOS 8 kräver mer kräm. Samtidigt siktar apputvecklare på de senaste Ipadsen när det gäller prestanda, så spelen blir mer krävande med.

Sen är den 2-3 år gammal? Tyvärr, men som all annan teknologi, det blir gammalt fort, sen om 2-3 år är kort eller lång tid är upp till var och en. Jag tycker det är ganska bra livslängd.

Lycka till!

Visa signatur

3900X | 2080 TI | 64GB RAM | 1TB NVME Pcie4 | C49RG90

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av juniorjesper:

Gå in i inställningar sen iCloud

Antar att du lärt dig (genom den hårda vägen) att har man en Apple produkt så ska man inte uppdatera. Alltid varit problem vid uppdateringar.

Plus så blir exakt alla Apple enheter segare av varje ny uppdatering

Det var det löjligaste jag har hört. Sluta föd stackars människor med din okunnighet, dom kan få för sig att du har rätt. Jag har tre iPad mini av första generationen, alla med 8.1.3, flyter på som en dröm på allihop. Båda barnen har sina sprängfyllda med skräp men det går hur fint som helst oavsett -skönheten med Apples produkter.

Till TS:
Installera iTunes på din Windows-dator och koppla in iPad till datorn. iTunes startas automatiskt och du kan med några knapptryck göra en fullständig (om du vill) backup på din iPad. Därefter kan du välja att återställa den och därefter återskapa från den backup du precis har gjort.

Tar gissningsvis 15-20 minuter, totalt. Hade du bott i krokarna av Helsingborg så hade jag gärna hjälpt dig och samtidigt visat hur du gör i fortsättningen.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, tyvärr följde jag inget svar då alla kändes fel. Idag hittade jag felet, känns korkat att jag inte provat det tidigare.
Är ju grabbens platta och det var skalet runt plattan som gav någon form av magnet grej som när locket stängs. Inte apple original skal.
Men den slocknar inte längre efter att jag tog av skalet.