Permalänk
Medlem

Noctua NH-L9i CPU-kylare

Hej hej! Jag letar efter en (liten) men ändå tystlåtande CPU fläkt och hittade denna, rekommenderas den?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Tack!

Permalänk
Medlem

Hittade en annan tråd om detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockre:

Hittade en annan tråd om detta!

Kan du så ska du ta en större kylare, den kylaren är till för extremt små chassin med strömsnåla processorer och presterar efter det. Jag har föregångaren till Noctua L12 och är väldigt nöjd med den.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Jag har chassit fratctal designs arc mini. Helt ärligt vet jag inte ens om denna kylare passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Kan du så ska du ta en större kylare, den kylaren är till för extremt små chassin med strömsnåla processorer och presterar efter det. Jag har föregångaren till Noctua L12 och är väldigt nöjd med den.

Jag har chassit fratctal designs arc mini. Helt ärligt vet jag inte ens om denna kylare passar.

Permalänk

I det chassit passar större kylare, det finns ingen anledning att ha en liten. Kolla vad på specifikationerna säger, jag misstänker att runt 150-160mm är max höjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

I det chassit passar större kylare, det finns ingen anledning att ha en liten. Kolla vad på specifikationerna säger, jag misstänker att runt 150-160mm är max höjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Gör det verkligen det? Kolla på bilden, det är ju blåa små grejer runt min nuvarande kylare och grafikkortet är ju jätte nära. http://puu.sh/fOLNB/cadd3d392f.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockre:

Gör det verkligen det? Kolla på bilden, det är ju blåa små grejer runt min nuvarande kylare och grafikkortet är ju jätte nära. http://puu.sh/fOLNB/cadd3d392f.jpg

Valfri 120mm tornkylare kommer att funka utan problem, vad kan du ge som max för ett kylare som du potentiellt inte kommer behöva byta på 10år?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Valfri 120mm tornkylare kommer att funka utan problem, vad kan du ge som max för ett kylare som du potentiellt inte kommer behöva byta på 10år?

Ehm, inte så mycket pengar just nu och har inte så stor koll på vad ''bra'' kylare kostar, men runt 300-400?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Valfri 120mm tornkylare kommer att funka utan problem, vad kan du ge som max för ett kylare som du potentiellt inte kommer behöva byta på 10år?

Denna lär väl inte fungera så bra eller? Bor väldigt nära kjell och kunde gå dit och köpa en nu nämligen.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Permalänk
Medlem

Processorn jag har är i7 2600k 3.40GHZ Sandy Bridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockre:

Denna lär väl inte fungera så bra eller? Bor väldigt nära kjell och kunde gå dit och köpa en nu nämligen.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Du råkar inte ha någon annan butik i området?
Kjell har väl inget direkt bra utbud på kylare som jag ser det.
Skulle inte rekommendera den kylaren du länkade, då du kommer ligga på gränsen vad den kylaren klarar av, vilket kommer att göra att du kommer ligga på max varv på den = inte tyst.

Denna är nog den mest rekommenderade kylaren om man vill ha det tyst kylning för ett vettigt pris.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748
något över 300 kr beställd hem i brevlådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockre:

Denna lär väl inte fungera så bra eller? Bor väldigt nära kjell och kunde gå dit och köpa en nu nämligen.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Den är inte mycket att ha, Kjell har länge haft Noctua som sitt premium alternativ men går jag in på sidan är toppmodellerna borda och vad de har överprisat.

Personligen skulle jag lagt 500-700 på en av Noctuas toppmodeller då de är en investering man inte ångrar.
I din budget skulle jag köra på den här, oslagbart med radiatoryta för pengarna(utan rea), snygg design och en tillverkare jag litar på. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2073949

En storleksjämförelse på den och kylaren du startade tråden för.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Den är inte mycket att ha, Kjell har länge haft Noctua som sitt premium alternativ men går jag in på sidan är toppmodellerna borda och vad de har överprisat.

Personligen skulle jag lagt 500-700 på en av Noctuas toppmodeller då de är en investering man inte ångrar.
I din budget skulle jag köra på den här, oslagbart med radiatoryta för pengarna(utan rea), snygg design och en tillverkare jag litar på. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2073949

En storleksjämförelse på den och kylaren du startade tråden för.
http://imagescdn.tweaktown.com/content/5/1/5135_26_noctua_nh_...

http://www.google.se/url?sa=i&source=images&cd=&ved=0CAUQjBw&...

Tack för hjälpen alla, en be quiet fläkt från inet skulle fungera bra också eller? Dem verkar bra

Permalänk
Medlem

Ditt chassi klarar kylare på 16,5cm på höjden.
"CPU coolers up to 165 mm tall"
http://www.fractal-design.com/home/product/cases/arc-series/a...

Ta vilken som helst. Om du inte skall klocka så kör på denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748

Kanske världens mest prisvärda kylare, alla kategorier.
Samt väger inte över 1kg.

Permalänk
Medlem

Det verkar dock vara 4pin på den kylaren? Om jag inte minns fel har jag 3pin1!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Noctaun du hitta stödjer som högst 65W TDP. Din processor har högre TDP, du ska liksom köra småla i3or och liknande på den noctuan. Inte i7or.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Noctaun du hitta stödjer som högst 65W TDP. Din processor har högre TDP, du ska liksom köra småla i3or och liknande på den noctuan. Inte i7or.

oo, det visste jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockre:

Det verkar dock vara 4pin på den kylaren? Om jag inte minns fel har jag 3pin1!

Inga problem, fungerar lika bra som en 3-pin fläkt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockre:

Det verkar dock vara 4pin på den kylaren? Om jag inte minns fel har jag 3pin1!

Tittar man på bilden av din dator, så har du ju en 4-pins kylare nu, så det är bara att plugga in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Tittar man på bilden av din dator, så har du ju en 4-pins kylare nu, så det är bara att plugga in.

Igen, tack för all hjälp. Fick ju dock råd om att inte köpa noctua fläkten eftersom den inte passade med min i7'a. Får kanske bli en coolermaster 212 evo istället. Det enda jag vill ha är en tyst dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockre:

Processorn jag har är i7 2600k 3.40GHZ Sandy Bridge.

jag har en NH-L9i i min "landator", nummer två i sign. Den är specad för max 65w så skulle inte rekommendera den till en I7.

funkar ypperligt ihop med i3 3220 som jag kör den med, helt tyst och kyler bättre än stock. chassit det sitter i begränsar också på höjden så för mig var valet relativt enkelt. Du borde dock satsa på en biffigare kylare då du både har plats i chassit och har en "törstigare" CPU.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockre:

Igen, tack för all hjälp. Fick ju dock råd om att inte köpa noctua fläkten eftersom den inte passade med min i7'a. Får kanske bli en coolermaster 212 evo istället. Det enda jag vill ha är en tyst dator!

coolermaster 212 evo är har inte den tystaste fläkten, det är inte ovanligt att folk som bryr sig om ljudnivån byter ut den mot något bättre och de har då lagt lika mycket pengar som om de köpt en bättre kylare från början.

Din processor klockar bra och en överklockning köper dig ett par extra år innan du behöver byta ut den. Coolermaster 212 evo har inte vad som krävs för ett hög överklockning med bibehållen låg ljudnivå.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

coolermaster 212 evo är har inte den tystaste fläkten, det är inte ovanligt att folk som bryr sig om ljudnivån byter ut den mot något bättre och de har då lagt lika mycket pengar som om de köpt en bättre kylare från början.

Din processor klockar bra och en överklockning köper dig ett par extra år innan du behöver byta ut den. Coolermaster 212 evo har inte vad som krävs för ett hög överklockning med bibehållen låg ljudnivå.

Finns det någon tyst billig fläkt du kan rekommendera då :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockre:

Finns det någon tyst billig fläkt du kan rekommendera då :)?

Be-Quiet Shadow Rock 2 ger som sagt väldigt mycket radiatoryta för pengarna, när processorn inte är tungt belastad kan du nästan köra den passivt och fläkten är specificerad till godkända 25db.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av jockre:

oo, det visste jag inte.

Nej, det är ett krav att man har bra luftflöde för 65TDP på den kylaren, och egentligen målgruppen är de med CPU:er på runt 45W. Står i broschyren till kylaren.

Skrivet av jockre:

Finns det någon tyst billig fläkt du kan rekommendera då :)?

"Billig" är så relativt men jag skulle rekommendera BeQuiet Silent Wings. Ta en runt 1000-1500RPM så är du relativt säker på att få en tyst och trevlig fläkt.
Kostar strax över hundralappen för en sådan fläkt. Fungerar bra med Hyper 212 Evo, Hyper 412s (325kr) och även Silverstones Argon AR01.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, det är ett krav att man har bra luftflöde för 65TDP på den kylaren, och egentligen målgruppen är de med CPU:er på runt 45W. Står i broschyren till kylaren.

Taget från Noctuas hemsida:

Intel Sandy Bridge 65W or less Yes
95W Yes Recommended with good case ventilation only.

Intel Ivy Bridge 65W or less Yes
77W YesRecommended with good case ventilation and Intel Turbo Mode disabled only.

Intel Haswell 65W or less Yes
84W Partly Recommended with good case ventilation, Intel Turbo Mode disabled and typical workloads only (not recommended for continuous 100% load on all CPU cores).

så i ett välventilerat chassi ska ju NH-L9i kunna kyla en 2500k även om jag själv kanske inte skulle välja den kylaren då.

Min i3-3220 kyler den utan några som helst problem i ett CM elite 130 med endast en 120mm fläkt i fronten.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av htbtoma:

Taget från Noctuas hemsida:

Intel Sandy Bridge 65W or less Yes
95W Yes Recommended with good case ventilation only.

Intel Ivy Bridge 65W or less Yes
77W YesRecommended with good case ventilation and Intel Turbo Mode disabled only.

Intel Haswell 65W or less Yes
84W Partly Recommended with good case ventilation, Intel Turbo Mode disabled and typical workloads only (not recommended for continuous 100% load on all CPU cores).

så i ett välventilerat chassi ska ju NH-L9i kunna kyla en 2500k även om jag själv kanske inte skulle välja den kylaren då.

Min i3-3220 kyler den utan några som helst problem i ett CM elite 130 med endast en 120mm fläkt i fronten.

Så var det ja, tar allt från huvudet nu förtiden utan att söka efter källorna. Lite lat, tack för klarifikationen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin