gtx 670 går varmt - fel pcie kontakt?

Permalänk
Medlem

gtx 670 går varmt - fel pcie kontakt?

Tjenare!
Har köpt ett begagnat Asus gtx 670 dcii nu i dagarna, och puttade i kortet i datorn igår.
Kortet jag hade innan var ett Sapphire hd7850 med en 6 pin pcie-kontakt, och vid maxload så låg kortet på 62-65 grader.
670'n jag köpte nu kräver 2st 6 pin pcie kontakter. Dock så hade jag bara en, och använde mig istället av en 8 pin till 6+2 pin som den andra kontakten.
Nu så avbryter jag afterburnern efter någon minut då kortet går upp emot 80 grader och fortsätter stiga, trots att det är oklockat. Det här kortet har ju fått rosade temperaturer? Kan det vara för att jag har 1st 6pin pcie, och en 8 pin till 6+2 pin? de där ''extra 2 pinsen'' hänger bara löst bredvid grafikkortet.
Kan det bli så att den får för mycket effekt nu av något slag iom att den får ström ifrån en 8 pin anslutning? Tittade lite snabbt på nätet och det verkar vara ont om 6 pin (fe) till 6 pin (fe)...

Mao, kan det bli sådär varmt iom strömmen? Ska det bli så varmt original?
Mvh Andreas

Permalänk
Medlem

Nej temperturen är inte alls beroende av hur du har kopplat strömen. Så du kör något benchmark och då blir temperaturen 80 grader och fortsätter stiga? Hur bra ventilerat är ditt chassi? 80 grader och lite till är inte för varmt för ett grafikkort. Dock kan det ju vara onormalt varmt för just din modell men inte för varmt. I så fall är det bara att försöka montera om kylaren med ny kylpasta.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror inte på 8pin kontakten i alla fall.
Har du kollat så att det inte sitter en massa damm i kylaren?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Jodå kortet är rent och fint. Chassiet kan mycket väl ha den sämsta existerande ventilationen, en 6 år gammal chassiefläkt på 1300rpm, och så står lådan på ett mycket ofördelaktigt ställe Men iom att sapphire kortet inte kom över 65 grader vid full load i några timmar, och ventilationen är densamma nu så känns 80 högt för ett såpass rosat kort... Men då vet jag att det inte beror på pcie'n iallafall! Ska försöka mig på att byta kylpastan. Tackar för infon!

Permalänk
Medlem

80 grader är som sagt inte för varmt för ett grafikkort. Om chassit är dåligt ventilerat och står på ett ofördelaktigt ställe så kanske 80 grader är helt normalt för ditt grafikkort. Ett 670 utvecklar mycket mer värme än ett 7850 och det kan påverka temperaturen rätt mycket om ventilationen inte är så bra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Okej! Hade ändå tänkt att införskaffa nytt chassie och försöka göra datorn tystare, så det blev just framskjutet
Tackar för er hjälp!

Permalänk
Medlem

Mitt 670 blir också cirka 80 när det pressas. Inget konstigt med det. Du tänker rätt när du satsar på chassit - ett svalt sådant med bra flöde är inte så svårt att få till nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Klarar den att dra runt kylaren då? Inte så att det är ett för underdimensionerat nätagg?

Strömkravet kommer ju från dels att det troligen är klockat från fabrik men även för att den större kylaren ska få tillräckligt med ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av subonez:

Klarar den att dra runt kylaren då? Inte så att det är ett för underdimensionerat nätagg?

Strömkravet kommer ju från dels att det troligen är klockat från fabrik men även för att den större kylaren ska få tillräckligt med ström.

Klart att effekten borde räcka till för fläktarna om det räcker till för grafikkortet. Om grafikkortet får för lite ström så stängs datorn av.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Klart att effekten borde räcka till för fläktarna om det räcker till för grafikkortet. Om grafikkortet får för lite ström så stängs datorn av.

Så var det inte med mitt 780ti, ibland blev det bsod och ibland crashade spelen ut till Windows, hade inget problem med tempen men fick andra problem under load.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ett 700w nätagg, så nog med kräm lär jag nog ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av subonez:

Så var det inte med mitt 780ti, ibland blev det bsod och ibland crashade spelen ut till Windows, hade inget problem med tempen men fick andra problem under load.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är fel som kan uppstå. Dvs drivrutiner beter sin instabilt och bsods. Men att fläktarna står stilla men kortet fungerar i övrigt har nog aldrig inträffat.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB