Permalänk
Medlem

AMD A10-6700 Abnormala temperaturer!

Hej,

Igår kollade jag för första gången vad för temps jag har på CPU + GPU då jag tycker att min dator låter lite väl mycket. Till min förvåning så märkte jag att CPU-temp låg på 86 grader celsius och under tiden höll jag på med lätt webbsurfande.

Öppnade upp chassit (DS Cube) och kollade att fläkten snurrade som den skulle och det gjorde den. Testade senare att köra olika syntetiska tester och speltester för att se vad för temperaturer jag fick. Resultatet var chockerande då maxtemperatur under AIDA64 var 114 grader celsius och när jag spelade CS:GO så låg den runt 100-105 grader.

Jag kör med AMDs stock-kylare och har två fläktar som skjuter luft rakt på cpukylaren.

Här är en bild på HW-monitor och som ni ser så är resterande komponenter svala. Dessa temperaturer är IDLE:

Att notera är att jag öppnade chassit under stresstestet när det var som varmast och kände inte att luften i chassit var särskilt varm.

Så vart ligger problemet? Känns som att även om jag skaffar en ny kylare så är det något fel på själva processorn eller BIOS som gör så att processorn går så varmt. Chassit är som sagt välventilerat. Har bara en SSD inkopplad och ett GTX650 som inte alstrar så mycket värme.

Om någon annan har erfarenhet av denna cpu med liknande problem, skriv gärna!

Permalänk

Lita aldrig på AMD's temperatursensorer, min htpc(med A4-3400 Llano) visar -13c i vila och 105c i load.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk

Kan vara temp-sensorerna som spelar ett spratt. Min FX-6300 med ett Gigabyte GA-970A-DS3P är tydligen 16 grader Celcius idle och 25 grader under full load.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar! Lär ju vara som ni säger då den inte throttlar.

Finns det någon lösning på mer exakta mätningar för CPU?

Permalänk
Medlem

Kylpasta mellan kylare och processor? Kolla om kylaren är varm.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quba:

Tack för snabba svar! Lär ju vara som ni säger då den inte throttlar.

Finns det någon lösning på mer exakta mätningar för CPU?

Prova ASUS utilities till ditt MB.

ASUS AI Suite II , PC Diagnostics Utility eller System Information.
(Vet inte exakt, har inte ASUS.)

Beträffande dina mätresultat, beror det mest troligt på att programmen inte (korrekt) stöder din HW.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av Quba:

Tack för snabba svar! Lär ju vara som ni säger då den inte throttlar.

Finns det någon lösning på mer exakta mätningar för CPU?

Rikta en sån här mot kylaren så får du en ungefärlig temperatur.

http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/termo...

Permalänk
Medlem

Är det du som monterat processorn och kylaren?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Är det du som monterat processorn och kylaren?

Yes, det är jag. Har byggt flera system tidigare så är ganska säker på att jag inte gjort något brutalt fel.

Permalänk
Medlem

på min amd 760k var det samma sak i HW, bäst läste speed fan och msi afterburner - även AMD overdrive var bra med sen är amds mättning typ kas på idel verkar som de bryr sig först i load

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”