Jag och Tvillingbrorsan har fått våra nya datorer! Problem mm..

Permalänk
Medlem

Jag och Tvillingbrorsan har fått våra nya datorer! Problem mm..

Hej!

Beställde en varsin dator från Inet för ett tag sedan och hämtade ut dom idag.
Tänkte dela med oss av en del problem som vi har med ena datorn och lite missar från Inets sida.

Beställning: (Vi har båda beställt precis likadant)

Moderkort: ASUS Z97-A ATX

HDD: 2TB WD Red 7200rpm 64MB
SSD: Samsung SSD PRO 850-Series 256GB

CPU: Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB

Kylning: Corsair Hydro H80i

GPU: Gigabyte GeForce GTX 980 4GB G1 Gaming
Gigabyte Raptor Force M63 Gaming Mouse

Minne: Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO

Ljudkort: ASUS Xonar DGX

PSU: EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold, Modulär

Chassi: Fractal Design Define R5, Titanium

DVD: Samsung DVD±RW 24X DL Svart, Retail

OS: Windows 8.1 64-bitars Licens för produktion

Extra: Montering och test av dator

Efter att vi packat upp våra datorer så märkte vi att jag fått mycket mer papper och kablar än brorsan så vi började fundera på om Inet missat en del saker till brorsan. Men det visade sig att min bror fått rätt och jag råkat få någon annans uppsättning med papper och kablar, så är det någon annan därute som kanske fått mina papper tro?

En bild:

Sedan var det dags för inkoppling och uppstart. Lite längre in så skulle vi aktivera Windows och då behöver man koden som finns fast klistrad på datorn.
Började med att skriva in koden på brorsans och koden fungerade inte, dubbelkollade flera gånger så vi inte slagit in fel men det ville inte fungera. Så då provade vi min kod och den fungerade direkt. Sen provade vi koden på brorsans på min och konstigt nog så fungerade det.

Vi börjar tro att Inet blandat ihop oss eller något liknande. Kanske för att vi är tvillingar vem vet!

Allt verkade vara ok tills vi märkte ett konstigt typ sprakande ljud från min dator. Öppnade upp sidopanelen och började söka efter ljudet.
Trodde först det kom från fläktarna på vattenkylningen men började sedan tro att det kommer från pumpen.
Har lagt datorn på sidan och ljudet låter betydligt mindre än när den står normalt. Tryckte lite på vattenledningen och märkte att hela kylningen satt löst.
Jämförde med brorsan och hans sitter iallafall fast. Kollade skruvarna (4st) och dom satt helt löst. Kanske hänt under frakten eller så har Inet missat att skruva fast den.

Trodde ljudet skulle försvinna efter att jag dragit åt skruvarna men ljudet finns fortfarande kvar.

Orolig att kylpastan är förstörd nu när kylaren har suttit löst.

Film på oljudet:

Vi har även märkt att brorsans dator låter betydligt högre än min, vet dock inte varför.
Min låter typ inget och brorsans låter som den går på högvarv hela tiden.

Har skrivit ett mail till Inet också.

Ni får gärna komma med förslag på vad felet kan vara. xD

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Bästa är väl att ta detta med inet så får dom väl helt enkelt lösa detta. Troligtvis så var det inte samma person som byggde ihop datorerna och den ena var lite slarvigare än den andra.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Hej!

Beställde en varsin dator från Inet för ett tag sedan och hämtade ut dom idag.
Tänkte dela med oss av en del problem som vi har med ena datorn och lite missar från Inets sida.

Beställning: (Vi har båda beställt precis likadant)

Moderkort: ASUS Z97-A ATX

HDD: 2TB WD Red 7200rpm 64MB
SSD: Samsung SSD PRO 850-Series 256GB

CPU: Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB

Kylning: Corsair Hydro H80i

GPU: Gigabyte GeForce GTX 980 4GB G1 Gaming
Gigabyte Raptor Force M63 Gaming Mouse

Minne: Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO

Ljudkort: ASUS Xonar DGX

PSU: EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold, Modulär

Chassi: Fractal Design Define R5, Titanium

DVD: Samsung DVD±RW 24X DL Svart, Retail

OS: Windows 8.1 64-bitars Licens för produktion

Extra: Montering och test av dator

Efter att vi packat upp våra datorer så märkte vi att jag fått mycket mer papper och kablar än brorsan så vi började fundera på om Inet missat en del saker till brorsan. Men det visade sig att min bror fått rätt och jag råkat få någon annans uppsättning med papper och kablar, så är det någon annan därute som kanske fått mina papper tro?

En bild:

http://www.segafreak.se/Inet/inet.jpg

Sedan var det dags för inkoppling och uppstart. Lite längre in så skulle vi aktivera Windows och då behöver man koden som finns fast klistrad på datorn.
Började med att skriva in koden på brorsans och koden fungerade inte, dubbelkollade flera gånger så vi inte slagit in fel men det ville inte fungera. Så då provade vi min kod och den fungerade direkt. Sen provade vi koden på brorsans på min och konstigt nog så fungerade det.

Vi börjar tro att Inet blandat ihop oss eller något liknande. Kanske för att vi är tvillingar vem vet!

Allt verkade vara ok tills vi märkte ett konstigt typ sprakande ljud från min dator. Öppnade upp sidopanelen och började söka efter ljudet.
Trodde först det kom från fläktarna på vattenkylningen men började sedan tro att det kommer från pumpen.
Har lagt datorn på sidan och ljudet låter betydligt mindre än när den står normalt. Tryckte lite på vattenledningen och märkte att hela kylningen satt löst.
Jämförde med brorsan och hans sitter iallafall fast. Kollade skruvarna (4st) och dom satt helt löst. Kanske hänt under frakten eller så har Inet missat att skruva fast den.

Trodde ljudet skulle försvinna efter att jag dragit åt skruvarna men ljudet finns fortfarande kvar.

Orolig att kylpastan är förstörd nu när kylaren har suttit löst.

Film på oljudet:
oQ2H8w2AnbI

Vi har även märkt att brorsans dator låter betydligt högre än min, vet dock inte varför.
Min låter typ inget och brorsans låter som den går på högvarv hela tiden.

Har skrivit ett mail till Inet också.

Ni får gärna komma med förslag på vad felet kan vara. xD

Dold text

Låter som en gammal båtmotor, inte dåligt!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Ett surrigt nybygge kan bero på kylare som inte sitter som dom skall.
Och vissa corsair kylare är dåligt gjorda så att dom skapar i princip obefintligt tryck mot processorn med taskig kylning som följd.
Utöver det så brukar man vara tvungen att "lufta" AIO kylare för att få tyst på dom.

Att ni fått olika mängder med attiraljer med till era system kan kanske bero på att dom byggt med returnerade/repade produkter (och den ursprungliga ägaren inte skickat med allt).
Såklart en risk om man beställer fördigbyggt =).

Ser även att både radiatorn och pumpen är monterade icke optimalt.
Pumpen bör ha slangarna "uppåt" och radiatorn bör ha slangarna på "undersidan".
Allt för att se till att eventuell luft hamnar överst i radiatorn istället för att åka med i cirkulationen.

Permalänk
Medlem

Att pumpen låter märkligt kan röra sig om att den är inkopplat på en 4pins moderkortsanslutning med powermanagement. PWM kan disablas i BIOS. Ett annat alternativ kan vara att hitta en fyrapinnsanslutning som inte är PWM, tex en chassifläktsslot. Pumpen behöver 100% hela tiden.

Visa signatur

"Love" is making a shot to the knees of a target 120 kilometers away using an Aratech sniper rifle with a tri-light scope.

~HK 47

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Bästa är väl att ta detta med inet så får dom väl helt enkelt lösa detta. Troligtvis så var det inte samma person som byggde ihop datorerna och den ena var lite slarvigare än den andra.

Hoppas dom svarar imorgon dom brukar vara snabba på det.

Skrivet av Jink:
Dold text

Låter som en gammal båtmotor, inte dåligt!

Hehe xD

Skrivet av Svensktiger:

Ett surrigt nybygge kan bero på kylare som inte sitter som dom skall.
Och vissa corsair kylare är dåligt gjorda så att dom skapar i princip obefintligt tryck mot processorn med taskig kylning som följd.
Utöver det så brukar man vara tvungen att "lufta" AIO kylare för att få tyst på dom.

Att ni fått olika mängder med attiraljer med till era system kan kanske bero på att dom byggt med returnerade/repade produkter (och den ursprungliga ägaren inte skickat med allt).
Såklart en risk om man beställer fördigbyggt =).

Ser även att både radiatorn och pumpen är monterade icke optimalt.
Pumpen bör ha slangarna "uppåt" och radiatorn bör ha slangarna på "undersidan".
Allt för att se till att eventuell luft hamnar överst i radiatorn istället för att åka med i cirkulationen.

Får verkligen hoppas att Inet inte är så oseriösa. Manualen som inte ens hör till mitt moderkort som jag fick med verkar vara lite knölig så skulle inte förvåna om den är från en kund som lämnat tillbaka!

Skrivet av isacken:

Att pumpen låter märkligt kan röra sig om att den är inkopplat på en 4pins moderkortsanslutning med powermanagement. PWM kan disablas i BIOS. Ett annat alternativ kan vara att hitta en fyrapinnsanslutning som inte är PWM, tex en chassifläktsslot. Pumpen behöver 100% hela tiden.

En bild:

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Avstängd

Haha, manual till gigabyte mobo men ni har asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Haha, manual till gigabyte mobo men ni har asus

Pinsamt gjort av Inet må jag säga.

Har själv varit med om liknande med min Wii U som jag skickade in till Bergsala och sen fick jag hem min nya konsol efter ett par veckor och Bergsala hade råkat packat i nån annans i samma box som min konsol, fick skicka tillbaka den till Webhallen och meddelade de om detta misstaget och tacksamheten fick man en belöning ett gratis spel.

OnT: Skriv till Inet eller ring, ett tips. Ni kan ju även skriva på deras officiella tråd här på Sweclockers också.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Jag har H100i, där orginal fläktarna låter så jävla mycket på Prestanda mode..
Det klickande ljudet låter som att en av fläktarna är i kontakt något?

Har du testat om du kan styra fläktarnas RPM i Corsair LINK med Hydro 80i? (VAFAN har du fått ett 100i manual för haha)

Bara o ringa dem och klaga. De brukar ha bra kund service.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av isacken:

Att pumpen låter märkligt kan röra sig om att den är inkopplat på en 4pins moderkortsanslutning med powermanagement. PWM kan disablas i BIOS. Ett annat alternativ kan vara att hitta en fyrapinnsanslutning som inte är PWM, tex en chassifläktsslot. Pumpen behöver 100% hela tiden.

H80i/H100i ska vara inkopplade på en PWM. Du har ingen kontroll över RPM på de pumparna.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Du har ju fått en manual till ett x99 moderkort från gigabyte, när du beställde z97-A Den kommer inte vara till mycket hjälp.

Kolla vad inet säger. De kommer säkert och hämtar datorerna och gör rätt för sig, men det kanske inte är så kul att skicka tillbaks dem med en gång. Fläktarna och ljudet har du fåt tips om redan, är det något annat som är knas?

Riktigt fina paket ni köpte förresten!

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Haha, manual till gigabyte mobo men ni har asus

Japp konstigt! xD

Skrivet av Vangen:

Pinsamt gjort av Inet må jag säga.

Har själv varit med om liknande med min Wii U som jag skickade in till Bergsala och sen fick jag hem min nya konsol efter ett par veckor och Bergsala hade råkat packat i nån annans i samma box som min konsol, fick skicka tillbaka den till Webhallen och meddelade de om detta misstaget och tacksamheten fick man en belöning ett gratis spel.

OnT: Skriv till Inet eller ring, ett tips. Ni kan ju även skriva på deras officiella tråd här på Sweclockers också.

Skrev ett mail igår men har inte fått något svar än. Får hoppas att dom hör av sig.

Skrivet av RedbullF1:

Jag har H100i, där orginal fläktarna låter så jävla mycket på Prestanda mode..
Det klickande ljudet låter som att en av fläktarna är i kontakt något?

Har du testat om du kan styra fläktarnas RPM i Corsair LINK med Hydro 80i? (VAFAN har du fått ett 100i manual för haha)

Bara o ringa dem och klaga. De brukar ha bra kund service.

Verkar som att ljudet kommer från pumpen om jag ska vara ärlig. Ska det stå H80i i Corsair Link eller? Hittar inget sånt tyvärr.
En bild:

Skrivet av Carlj:

H80i/H100i ska vara inkopplade på en PWM. Du har ingen kontroll över RPM på de pumparna.

Tog en bild högre upp verkar vara konstigt kopplat! eller?

Skrivet av ggwp:

Du har ju fått en manual till ett x99 moderkort från gigabyte, när du beställde z97-A Den kommer inte vara till mycket hjälp.

Kolla vad inet säger. De kommer säkert och hämtar datorerna och gör rätt för sig, men det kanske inte är så kul att skicka tillbaks dem med en gång. Fläktarna och ljudet har du fåt tips om redan, är det något annat som är knas?

Riktigt fina paket ni köpte förresten!

Japp får hoppas att dom hör av sig! Har provat spela och det verkar fungera bra.
Testat:

Dying Light Högsta inställningar, Flyter på bra.
Far Cry 4 Högsta inställningar, Flyter på bra.

-----------------------------------------------------------------------

La upp denna tråd för att vissa vad man kan råka utför om man har lite otur. Tycker inte man ska hålla tyst om såna här saker för det är bra att det kommer fram att även företag som är mycket populära även gör misstag. Våra gamla datorer var också köpta och byggda av Inet och vi hade inga problem den gången. Får verkligen hoppas att Inet hör av sig och hjälper oss med våra problem.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Har fått H80i att fungera nu i Corsair Link!

Brorsans pump går betydligt saktare än min och det verkar som att man inte kan fixa farten i Corsair Link!
Brorsan har startat en ny tråd om problemet.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1353430-h80i-pumpen-gar-bara-i-1000rpm/
----------------------------------------------------------

Bra guide för att få Corsair Link att hitta H80i eller annan modell i Windows 8.1 :

Starta REGEDIT och leta efter HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\USB\VID_1B1C&PID_0C04.

Dubbelklicka på den så dyker det upp något liknande det här 5&dc4a972&0&7 (Jag hade 2 olika så jag ändrade båda).

Dubbelklicka på den konstiga koden, öppna "Device Parameters" och ändra de 4 DWORD settings till 0 (AllowIdleIrpInD3, DeviceSelectiveSuspended, EnhancedPowerManagementEnabled, SelectiveSuspendEnabled). Starta om datorn.
----------------------------------------------------------

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

Fläktarna kan styras, ej pumpen tror jag. Nått verkar vara fel efter jag läst det nya inlägget

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem

jag blev nyfiken vad inet har att säga. uppdatera gärna när du fått svar

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Fläktarna kan styras, ej pumpen tror jag. Nått verkar vara fel efter jag läst det nya inlägget

Har testat ny SATA kabel som jag fick förslag på Corsairs forum att göra men det fungerar inte det heller.
Så hoppas nu att Inet hör av sig så man kan komma överens hur vi ska gå vidare.

Skrivet av Felek:

jag blev nyfiken vad inet har att säga. uppdatera gärna när du fått svar

Japp skriver här när jag fått svar! : )

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Var på NetOnNet idag och köpte en varsin H80i på deras rea för vi orkade inte vänta på att Inet ska höra av sig.

Har monterat i båda och för brorsans del så försvann pump problemet så allt fungerar bra för han nu.
För min del så försvann det konstiga knarrande ljudet så allt är toppen nu.

Så helt enkelt så var det fel på båda H80i som Inet kopplat in. Konstigt eller bara ren otur att man ska få ett varsitt dåligt exemplar.

Får hoppas att Inet accepterar att vi skickar tillbaks dom trasiga och ersätter oss med pengar eller byte till något annat man kanske vill koppla in i samma prisklass.

Återkommer när vi fått svar av Inet! : )

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Får hoppas att Inet accepterar att vi skickar tillbaks dom trasiga och ersätter oss med pengar eller byte till något annat man kanske vill koppla in i samma prisklass.

Det är inget ni behöver hoppas på, det är bara skicka tillbaka enl distanslagen.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Det är inget ni behöver hoppas på, det är bara skicka tillbaka enl distanslagen.

Uttryckte mig lite klent förlåt. Självklart så förstår jag att vi har rätten på vår sida.

Skönt att grejerna fungerar nu så det inte var något annat drygare problem som till exempel moderkortet.

Väntar nu bara på svar från Inet! Återkommer!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Skrivet av segafreaks:

Uttryckte mig lite klent förlåt. Självklart så förstår jag att vi har rätten på vår sida.

Skönt att grejerna fungerar nu så det inte var något annat drygare problem som till exempel moderkortet.

Väntar nu bara på svar från Inet! Återkommer!

gött att det funkar bra:) fina riggar ni har.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av segafreaks:

Uttryckte mig lite klent förlåt. Självklart så förstår jag att vi har rätten på vår sida.

Skönt att grejerna fungerar nu så det inte var något annat drygare problem som till exempel moderkortet.

Väntar nu bara på svar från Inet! Återkommer!

Var uppmärksam på att distansköplagen inte alltid gäller i dessa fall. Det här beror på att det är en beställningsvara med vad som brukar kallas för personlig prägel. Det vill säga att datorn är byggd efter ditt önskemål och då har du inte rätt att häva ditt köp om villkoren ifrån återförsäljaren ser ut på det sättet.

Inet brukar väl vara schyssta vad jag har förstått men worst case så är det nya kylare ifrån Inet och så får du eventuellt lämna tillbaks de nya som du har köpt till den andra återförsäljaren.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggs:

Var uppmärksam på att distansköplagen inte alltid gäller i dessa fall. Det här beror på att det är en beställningsvara med vad som brukar kallas för personlig prägel. Det vill säga att datorn är byggd efter ditt önskemål och då har du inte rätt att häva ditt köp om villkoren ifrån återförsäljaren ser ut på det sättet.

Inet brukar väl vara schyssta vad jag har förstått men worst case så är det nya kylare ifrån Inet och så får du eventuellt lämna tillbaks de nya som du har köpt till den andra återförsäljaren.

Lycka till

Detta är inte en "personlig prägel"? Montering och test av datorn beställdes ju separat? Dvs, TS köpte inte en färdigbyggd dator i form av "Inet edition elite v2" etc, utan separata delar.

Eller har jag fel?

Ren goodwill och ren goodwill vet jag inte, men i det här fallet med så många misstag så skulle jag bli ytterst förvånad om inte Inet godtar detta (om Inet ens KAN vägra). Två stycken dyra hela datorer dessutom (dvs dyr totalsumma). Jag hade, om jag varit ansvarig, varit ganska intresserad av människan som byggde den ena datorn. Stress och sånt, visst, men att skicka med och göra så många fel? Sömnbrist?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Om Inet lever upp till sitt namn så bör dom fixa detta snabbt. Kontakta deras support, dom har också en egen forumdel här på SweClockers!

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Om Inet lever upp till sitt namn så bör dom fixa detta snabbt. Kontakta deras support, dom har också en egen forumdel här på SweClockers!

Du verkar ha stenkoll på var du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Om Inet lever upp till sitt namn så bör dom fixa detta snabbt. Kontakta deras support, dom har också en egen forumdel här på SweClockers!

Öhm, det här är deras egna forumdel

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Flyttar den hit då den kan få fler bra svar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Det är inget ni behöver hoppas på, det är bara skicka tillbaka enl distanslagen.

Distanslagen ska inte användas till reklamation.

Permalänk
Medlem

För att windows ska hitta alla saker i corsair link finns det en guide hur du ska göra här

http://corey.degrandchamp.com/2014/11/09/guide-fix-corsair-h100i-not-detected-in-corsair-link-windows-8-1/

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Öhm, det här är deras egna forumdel

Nejdå

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Nu fick du rätt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X