280x vs 285 vs gtx 960? Lurad av återförsäljare?

Permalänk

280x vs 285 vs gtx 960? Lurad av återförsäljare?

UPPDATERING;

Komplett löste detta åt mig utmärkt när någon ifrån Komplett som hade bättre koll gällande grafikkort tog kontakt med mig. Jag välja ett nytt valfritt grafikkort och till min stora förvånad så bjöd dem på havla MELLANSKILLNADEN

Mitt söndriga 280x (sapphire, nypris 2500kr) förvandlades till ett 290 (tri-x, nypris 3295) för endast 395kr Notera att Komplett inte nämnde något om att bjuda på halva mellanskillnaden, förän EFTER att jag valt grafikkort. Alltså ville dem i slutändan inte lura mig.

Tips till er som hamnar i liknande situationer, vilken branch det än gäller; Det handlar helt och hållet på personen ni kommer fram till. Vissa personer kan ha med avsikt att hjälpa företaget medan andra har med avsikt att hjälpa ER.

Efter samtalet som löste hela ärendet så fick jag världens lyckokick och nu längtar jag bara efter att prova det nya kortet och se skillnaden på ett bra kort och ett BRA kort.

TLDR;

Jag hade tidigare ett 280x, som jag nu får byta hos återförsäljaren p.g.a fabriksfel. Jag har möjligheten att välja mellan ett 285/960. Jag har redan gett svar att jag vill ha ett 285 p.g.a personen jag pratade med sa att det var precis samma som ett 280x, inklusive att det var 3gb på det. Vad skulle ni gjort i denna situation? (har även spelat in samtalet)

Lång detaljerad version;

Hej, lämnade nyligen in ett 280x 3gb för reperation hos återförsäljaren X. Efter ett par dagar ringer dem och säger medger att dem upplever samma problem som jag hade med kortet och får därför välja ett nytt. Beslutet var inte det lättaste att ta via telefon, men jag valde ett r9 285 på grund utav informationen jag fick i telefonen.

Jag störde mig dock lite på att jag endå dubbelkollade med killen som ringde mig om 285an hade 3gb minne, precis som mitt gamla 280x, vilket han svarade "Ja" på. Men vid närmsta googling finner jag absolut ingenting om en 3gbs version av 285;an. För övrigt så var ju just detta kort på en massiv 20% prissänkning och tror därför att jag blev aningen lurad, även om prestandan faktiskt inte skiljer sig så värst mycket. Jag ser det som att 3gb är det jag har betalat för och VILL ha, av en anledning.

Borde man vara nöjd med ett 285 eller ska jag stå på mig och förhandla fram ett annat? Har absolut möjligheten att lägga in en slant och det kommer säkerligen fungera; i5 4690k, 650watt nätagg, 8gb ram osv.

Tack för svar!

Permalänk
Skrivet av KNEKT Lös:

TLDR;

Jag hade tidigare ett 280x, som jag nu får byta hos återförsäljaren p.g.a fabriksfel. Jag har möjligheten att välja mellan ett 285/970. Jag har redan gett svar att jag vill ha ett 285 p.g.a personen jag pratade med sa att det var precis samma som ett 280x, inklusive att det var 3gb på det. Vad skulle ni gjort i denna situation? (har även spelat in samtalet)

Lång detaljerad version;

Hej, lämnade nyligen in ett 280x 3gb för reperation hos återförsäljaren X. Efter ett par dagar ringer dem och säger medger att dem upplever samma problem som jag hade med kortet och får därför välja ett nytt. Beslutet var inte det lättaste att ta via telefon, men jag valde ett r9 285 på grund utav informationen jag fick i telefonen.

Jag störde mig dock lite på att jag endå dubbelkollade med killen som ringde mig om 285an hade 3gb minne, precis som mitt gamla 280x, vilket han svarade "Ja" på. Men vid närmsta googling finner jag absolut ingenting om en 3gbs version av 285;an. För övrigt så var ju just detta kort på en massiv 20% prissänkning och tror därför att jag blev aningen lurad, även om prestandan faktiskt inte skiljer sig så värst mycket. Jag ser det som att 3gb är det jag har betalat för och VILL ha, av en anledning.

Borde man vara nöjd med ett 285 eller ska jag stå på mig och förhandla fram ett annat? Har absolut möjligheten att lägga in en slant och det kommer säkerligen fungera; i5 4690k, 650watt nätagg, 8gb ram osv.

Tack för svar!

Har hört och läst att just 285 ska vara väldigt buggig. Den kommer inte prestera lika bra som ditt gamla 280x.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av warmerspy:

Har hört och läst att just 285 ska vara väldigt buggig. Den kommer inte prestera lika bra som ditt gamla 280x.

Tro mig, hade stora problem med mitt 280x också. Fick flasha mitt Vram och vart tvungen att underklocka grafikkortet. Sapphire själva som gav instruktioner på det hela. Det var ingen kanonstart för 280x alltså (köpte det när det var relativt nytt)

Permalänk
Medlem

285 är -inte- samma sak som ett 280x.
Till att börja med så är 280X betydligt snabbare än 285
Och utöver det 285 har en helt annan krets som tydligen även är väldigt buggig.

Permalänk
Medlem

Säg att du vill ha ett nytt 280x och skit i 285 och 960 som är kiss jämfört med ditt 280x.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Skulle hellre valt 970 även fast den har sitt lilla problem. Du kommer nog inte märka så mycket utav det om du inte t.ex. ska spela shadow of mordor på högsta settings eller om du ska köra på högre upplösningar än 1080p.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

285 är -inte- samma sak som ett 280x.
Till att börja med så är 280X betydligt snabbare än 285
Och utöver det 285 har en helt annan krets som tydligen även är väldigt buggig.
Jag ser 970 som lite av en no-brainer, det är helt enkelt bättre på allt jämfört med 280x/285.

Vet inte om du läste fel, men fick välja mellan ett 960 om jag valde Nvidia.

Eller menade du att jag borde skaffa ett sånt?

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Säg att du vill ha ett nytt 280x och skit i 285 och 960 som är kiss jämfört med ditt 280x.

Finns ej kvar i sortimentet, annars hade jag nöjt mig med det givetvis.

Permalänk
Skrivet av KNEKT Lös:

Vet inte om du läste fel, men fick välja mellan ett 960 om jag valde Nvidia.

Eller menade du att jag borde skaffa ett sånt?

Märkte precis att det står 960 i rubriken och 970 i beskrivningen. Du kanske borde ändra det

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Skrivet av warmerspy:

Skulle hellre valt 970 även fast den har sitt lilla problem. Du kommer nog inte märka så mycket utav det om du inte t.ex. ska spela shadow of mordor på högsta settings eller om du ska köra på högre upplösningar än 1080p.

4gb känns alldes för overkill för mig. Har alltid koll på temps, usage. Har sett migg kort nå 2.3gb, EN gång. Känns därför surt med 2gb, men kan ta den smällen om prestandan antingen är samma, eller givetvis bättre.

Permalänk
Skrivet av warmerspy:

Märkte precis att det står 960 i rubriken och 970 i beskrivningen. Du kanske borde ändra det

Whoops! ändrat

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

4gb känns alldes för overkill för mig. Har alltid koll på temps, usage. Har sett migg kort nå 2.3gb, EN gång. Känns därför surt med 2gb, men kan ta den smällen om prestandan antingen är samma, eller givetvis bättre.

Hade hellre tagit ett 960, även om det visst har mindre. Antar att du kör i 1080p?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

aeh Efter detta verkar ju 285;an väldigt dålig och 960 som det bästa valet... eller?

Permalänk

Men om du kan lägga till lite extra så skulle jag istället sikta på ett r9 290 eller om du har mer pengar så kanske ett gtx 970.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Skrivet av Flygman:

Hade hellre tagit ett 960, även om det visst har mindre. Antar att du kör i 1080p?

Japp japp! Dock 2 skärmar, skrivbord mm. på den andra.

Permalänk
Medlem

Reparation, pengar tillbaks, eller minst en likvärdig produkt tror jag du är berättigad till. Iom att 280x presterar bättre än de två alternativen tycker jag du har skäl att klaga. Kanske lägga en liten slant upp till r9 290?

Permalänk
Avstängd

Nej, 285 är absolut inte samma som 280x, den försäljaren ljuger så det står härliga till. Rent juridiskt vet jag inte vad som gäller när 280x inte finns kvar i deras sortiment. Men stå på dig, för du har fått ett betydligt sämre kort.

Permalänk
Skrivet av versions:

Måste tillägga att ljudnivån är förjävlig på 280x. 285;an verkar ju inte vara tystare heller. Temperaturerna var inte gudomliga dem heller, cirka 45-50 i idle.

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Reparation, pengar tillbaks, eller minst en likvärdig produkt tror jag du är berättigad till. Iom att 280x presterar bättre än de två alternativen tycker jag du har skäl att klaga.

Skrivet av atnek:

Nej, 285 är absolut inte samma som 280x, den försäljaren ljuger så det står härliga till. Rent juridiskt vet jag inte vad som gäller när 280x inte finns kvar i deras sortiment. Men stå på dig, för du har fått ett betydligt sämre kort.

Ja, det känns som det. Jag blir glad om jag kan byta ut 285;an mot ett 960 dock. Samtalet jag fick var runt 13-14 tiden, igår (12:e). Tror ni det har skickats redan eller kanske man kan övertala dem att byta? Provar att ringa imorgon minuten dem öppnar telefonslussarna.

Permalänk
Skrivet av KNEKT Lös:

Ja, det känns som det. Jag blir glad om jag kan byta ut 285;an mot ett 960 dock. Samtalet jag fick var runt 13-14 tiden, igår (12:e). Tror ni det har skickats redan eller kanske man kan övertala dem att byta? Provar att ringa imorgon minuten dem öppnar telefonslussarna.

Om du har otur så har de redan skickat kortet men då tror jag att du kan skicka tillbaka det och så skickar det de andra istället.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Skrivet av warmerspy:

Men om du kan lägga till lite extra så skulle jag istället sikta på ett r9 290 eller om du har mer pengar så kanske ett gtx 970.

Inte alls sugen på ett 290 tyvärr, även om jag "har" råd. Jag siktar efter låga temperaturer och låg ljudnivå framöver faktiskt... Har haft en dålia efrarenheter utav mitt 280x när det gäller ljudnivå å temps. Dessutom spränger 290 trummhinnan om man inte använder hörselskydd, har jag hört!

Permalänk
Skrivet av warmerspy:

Om du har otur så har de redan skickat kortet men då tror jag att du kan skicka tillbaka det och så skickar det de andra istället.

Tur att jag har ett substitutkort i burken just nu då. ett 9600gt som konstant håller samma fan speed konstant (gissar på 70-90%) och är känslig för minsta skrivbordsvibration (då slår fläkten imot någon yta). Kortet kräver inte ens extern ström utan körs direkt via PCI-sloten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Ja, det känns som det. Jag blir glad om jag kan byta ut 285;an mot ett 960 dock. Samtalet jag fick var runt 13-14 tiden, igår (12:e). Tror ni det har skickats redan eller kanske man kan övertala dem att byta? Provar att ringa imorgon minuten dem öppnar telefonslussarna.

Ska inte vara några problem, de har ju trots allt ljugit för dig om produkten, vare sig det var ett ärligt misstag av okunnig säljare (285 > 280 så borde vara bättre) eller inte.

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Ska inte vara några problem, de har ju trots allt ljugit för dig om produkten, vare sig det var ett ärligt misstag av okunnig säljare (285 > 280 så borde vara bättre) eller inte.

Har en inspelning på samtalet om det skulle vara så. Tänker tyvärr inte dela den på nätet även om det är frestande, men bra att ha för eget bruk vid tvist mm I guess

Spelar för övrigt in alla samtal då jag får viktiga samtal ibland i jobbsyfte. Inte för att jag är paranoid att bli blåst utav försäljare

Permalänk
Medlem

Hela problemet med ljudnivå och värme på 290/x korten handlar om kylaren och inte korten i sig. Eftersom referenskylaren var helt otroligt kass så fick korten rykten om att vara högljudda & varma redan från början när det endast egentligen handlar om dess kylare. Eftermarknadskylare är det inga problem med har jag hört.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av KNEKT Lös:

Dessutom spränger 290 trummhinnan om man inte använder hörselskydd, har jag hört!

Referenskylare =/= Eftermarknadskylare.
Skaffa ett kort med en vettig kylare, t.ex. Sapphire Tri-X så slipper du både värme och ljudnivå.

Sen blev du lurad av personen du pratade med. Ett R9 280X presterar bättre än både R9 285 och GTX 960. Du är berättigad till ett kort som är minst lika bra, och inte ett kort som är sämre.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit i din situation hade jag stått på mig och sett till att få minst ett likvärdigt kort som det du reklamerar. Är det fel på ditt kort och du ska få det utbytt känns det väldigt märkligt av dem att bara erbjuda kort som är dryga 10% långsammare enligt sweclockers prestandaindex.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

men gud du ska ju verkligen inte acceptera något av korten, 285 är buggig och 960 har så mycket långsammare minnes buss och mindre minne, varför skulle du byta ner dig??,

nu vet jag inte vilket 280x du hade, vad gav du för ditt 280x? för antingen ska de ge dig ett likvärdigt kort, vilket inget av dem är, eller reparera det vilket de inte kan, eller ge dig pengarna tillbaka:)

jag hade krävt pengarna tillbaka, eller ett likadant iaf,