GTX970 SLI = 76A!!? Vilken PSU!?

Permalänk
Medlem

GTX970 SLI = 76A!!? Vilken PSU!?

Har en ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC. Den kräver minst en PSU på 500W och 38A. Om jag då vill köra SLI med 2 st ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC så måste jag alltså ha 38A x 2 = 76A om jag förstår saken rätt. Detta ger mig endast 10 st PSU alternativ enligt mina sökningar.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s209037776

Ändå hittar jag massor med trådar över hela nätet där folk frågar något i stil med "räcker min blablabla 400-500W PSU för att köra gtx 970 SLI?" Och i nästan alla hittar jag svar som "Ja det räcker gott och väl!" När jag söker på PSU´n det talas om så visade det sig att den ger betydligt lägre ampere på 12v railen. Hur går detta ihop? Är dom som säger att det duger bara okunniga eller är det där med ampere inte så viktigt? Hittar också sidor där det står att folk hänger upp sig för mycket på hur många watt en PSU ger utan att titta närmare på andra viktiga saker. Är detta fallet i dessa fall?

Kan någon kunnig människa snälla klargöra för mig vad jag egentligen behöver för att att köra SLI ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC?
Behöver jag verkligen 76A eller är detta bara bullshit?

Om det verkligen krävs 76A så har jag kommit fram till dessa 3 alternativ:
Antec HCG M 850W
Antec HCG M 750W
Corsair RM1000
Vad tycker ni?

Ger snart upp mina tankar på SLI och köper en PSU som räcker för 1 kort om inte jag får ordning på oredan i mitt huvud snart...

Permalänk
Skrivet av Pinki:

Har en ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC. Den kräver minst en PSU på 500W och 38A. Om jag då vill köra SLI med 2 st ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC så måste jag alltså ha 38A x 2 = 76A om jag förstår saken rätt. Detta ger mig endast 10 st PSU alternativ enligt mina sökningar.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s209037776

Ändå hittar jag massor med trådar över hela nätet där folk frågar något i stil med "räcker min blablabla 400-500W PSU för att köra gtx 970 SLI?" Och i nästan alla hittar jag svar som "Ja det räcker gott och väl!" När jag söker på PSU´n det talas om så visade det sig att den ger betydligt lägre ampere på 12v railen. Hur går detta ihop? Är dom som säger att det duger bara okunniga eller är det där med ampere inte så viktigt? Hittar också sidor där det står att folk hänger upp sig för mycket på hur många watt en PSU ger utan att titta närmare på andra viktiga saker. Är detta fallet i dessa fall?

Kan någon kunnig människa snälla klargöra för mig vad jag egentligen behöver för att att köra SLI ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC?
Behöver jag verkligen 76A eller är detta bara bullshit?

Om det verkligen krävs 76A så har jag kommit fram till dessa 3 alternativ:
Antec HCG M 850W
Antec HCG M 750W
Corsair RM1000
Vad tycker ni?

Ger snart upp mina tankar på SLI och köper en PSU som räcker för 1 kort om inte jag får ordning på oredan i mitt huvud snart...

Du behöver inga 38A på 12v-linan. Möjligvis i GPU-kärnan, där spänningen är betydligt lägre.
Nu har jag inga specar framför mig, men har för mig att dom brukar kräva runt 12-15A på 12V

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Två oklockade 970 drar lite drygt 300W.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Har du idag en PSU på 600W+ och 80+ cert så klarar du dig utan problem.

/Hcz

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du behöver inga 38A på 12v-linan. Möjligvis i GPU-kärnan, där spänningen är betydligt lägre.
Nu har jag inga specar framför mig, men har för mig att dom brukar kräva runt 12-15A på 12V

Skickades från m.sweclockers.com

På ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC förpackningen så står det följande:

Recomended system requirements
Minimum 500W system power support (with a minimum 12V current rating of 38A)

Betyder inte det att jag behöver 38A?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Har du idag en PSU på 600W+ och 80+ cert så klarar du dig utan problem.

/Hcz

Har en skit PSU på 500W som följde med datorn jag köpte för ett par år sedan. Tänkte uppgradera den lite och köpa nån ny del varje månad och började med GPU men märkte snabbt att jag behöver en ny PSU för att driva den så jag behöver en ny PSU i vilket fall som helst. Frågan är bara om jag ska köpa en som är tillräcklig för att köra SLI i framtiden eller om jag ska nöja mig med en som klara 1 kort.

Permalänk
Skrivet av Pinki:

På ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC förpackningen så står det följande:

Recomended system requirements
Minimum 500W system power support (with a minimum 12V current rating of 38A)

Betyder inte det att jag behöver 38A?

För hela systemet rekommenderar dom ett 500W nätagg, inte bara för grafikkortet... för du kör väl inte bara ett grafikkort utan moderkort, cpu, minnen osv.?

Grafikkortet drar som max 310W
Effektmätningen
http://www.sweclockers.com/image/diagram/8022?k=1c8beb0d1f21d...

Testriggen de använder
http://www.sweclockers.com/recension/19332-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Två oklockade 970 drar lite drygt 300W.

Det här kortet är fabriks överklockat. Läste dock någonstans att det bara drar ca 145 watt. Därför blir jag så förvirrad när det står att det kräver 38A :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinki:

Har en skit PSU på 500W som följde med datorn jag köpte för ett par år sedan. Tänkte uppgradera den lite och köpa nån ny del varje månad och började med GPU men märkte snabbt att jag behöver en ny PSU för att driva den så jag behöver en ny PSU i vilket fall som helst. Frågan är bara om jag ska köpa en som är tillräcklig för att köra SLI i framtiden eller om jag ska nöja mig med en som klara 1 kort.

Titta inte så mycke på antar A på 12V-linan. Titta på vad det är för Watt och att den är 80+ certad. Om du tänkte köpa en ny skulle jag rekomendera...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603

Ett bra agg som många tycker om här på SweC. Det agget kommer klara utan problem att driva runt din dator med 2x 970.

//Hcz

Permalänk
Medlem

Låter märkligt det där. Jag har tidigare hur som helst kört Gigabyte GTX 780 2xSLI med ett BeQuiet! Dark Power Pro10, 1000W 80+ Gold. Och det var mer än tillräckligt, så lär definitivt klara 970 SLI på ett sådant (och även ett klenare).

Permalänk
Skrivet av Pinki:

Har en skit PSU på 500W som följde med datorn jag köpte för ett par år sedan. Tänkte uppgradera den lite och köpa nån ny del varje månad och började med GPU men märkte snabbt att jag behöver en ny PSU för att driva den så jag behöver en ny PSU i vilket fall som helst. Frågan är bara om jag ska köpa en som är tillräcklig för att köra SLI i framtiden eller om jag ska nöja mig med en som klara 1 kort.

http://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w-80-...

Köp detta nätagg bara så blir du nöjd, jag brukar alltid köpa ett nätagg som klarar av två grafikkort, för det första så jobbar inte fläkten under 50% belastning då det inte behövs samt att om jag vill sätta in ett till grafikkort så kan jag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinki:

Har en skit PSU på 500W som följde med datorn jag köpte för ett par år sedan. Tänkte uppgradera den lite och köpa nån ny del varje månad och började med GPU men märkte snabbt att jag behöver en ny PSU för att driva den så jag behöver en ny PSU i vilket fall som helst. Frågan är bara om jag ska köpa en som är tillräcklig för att köra SLI i framtiden eller om jag ska nöja mig med en som klara 1 kort.

Jag skulle köpt ett Corsair AX860.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gör oss inte besvikna nu.

Köp ett riktigt nätagg. Snåla inte, för det kommer bara bita dig själv i arslet, den dagen det brakar.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygarfisken:

För hela systemet rekommenderar dom ett 500W nätagg, inte bara för grafikkortet... för du kör väl inte bara ett grafikkort utan moderkort, cpu, minnen osv.?

Grafikkortet drar som max 310W
Effektmätningen
http://www.sweclockers.com/image/diagram/8022?k=1c8beb0d1f21d...

Testriggen de använder
http://www.sweclockers.com/recension/19332-nvidia-geforce-gtx...

Jag förstår det. Men det där med "(with a minimum 12V current rating of 38A)" då? Om jag ska köra SLI så behöver jag väl ändå en PSU som har ca 80A på 12voltaren? Och de flesta PSU jag kan hitta ligger på 70 eller lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Jag skulle köpt ett Corsair AX860.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade på den. Men det står "Total strömstyrka 12V - 71,6 A". Alltså är det mindre än 38A x 2 = 76A. Räcker det ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Gör oss inte besvikna nu.

Köp ett riktigt nätagg. Snåla inte, för det kommer bara bita dig själv i arslet, den dagen det brakar.

Hahaha har inga avsikter att snåla. Vill bara veta att jag köper en bra PSU som räcker för SLI som är gjort av bra tillverkare, utan coil whine och skit och som jag kan vara nöjd med. köper 1200W om det är det som krävs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pinki:

Jag förstår det. Men det där med "(with a minimum 12V current rating of 38A)" då? Om jag ska köra SLI så behöver jag väl ändå en PSU som har ca 80A på 12voltaren? Och de flesta PSU jag kan hitta ligger på 70 eller lägre.

De räknar med hela datorn när de säger 38A. De räknar dessutom med lite (läs jättemycket) marginal. Så de räknar på att du har en jättehäftig dator som drar säg 30A. Då kommer grafikkortet dra 8 och de borde alltså rekommendera ett nätagg på 46A för 2 st.

Läs ett riktigt test, av typ Sweclockers, där det står hur mycket en dator med 2 970 drar. Alltså en hel dator med ett 970 drar 310W. En dator med två drar alltså teoretisk absolut max 600W om man räknar med att grafikkortet drar 100% av effekten i datorn, vilket inte är sant. Det är alltså rimligt att anta att en dator med två 970 drar 400-500W.

Sen är det egentligen nice att ha en PSU om jobbar på runt 65% för hög effektivitet, tyst etc. Såvitt jag vet kommer detta vara bra: http://www.inet.se/produkt/6909730/fractal-design-tesla-r2-50... men du kan ju alltid läsa ett test här på SWEC och själv välja en nätdel som levererar 450 - 600W att köra datorn med

Permalänk
Skrivet av Pinki:

Har en ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC. Den kräver minst en PSU på 500W och 38A. Om jag då vill köra SLI med 2 st ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC så måste jag alltså ha 38A x 2 = 76A om jag förstår saken rätt. Detta ger mig endast 10 st PSU alternativ enligt mina sökningar.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s209037776

Ändå hittar jag massor med trådar över hela nätet där folk frågar något i stil med "räcker min blablabla 400-500W PSU för att köra gtx 970 SLI?" Och i nästan alla hittar jag svar som "Ja det räcker gott och väl!" När jag söker på PSU´n det talas om så visade det sig att den ger betydligt lägre ampere på 12v railen. Hur går detta ihop? Är dom som säger att det duger bara okunniga eller är det där med ampere inte så viktigt? Hittar också sidor där det står att folk hänger upp sig för mycket på hur många watt en PSU ger utan att titta närmare på andra viktiga saker. Är detta fallet i dessa fall?

Kan någon kunnig människa snälla klargöra för mig vad jag egentligen behöver för att att köra SLI ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC?
Behöver jag verkligen 76A eller är detta bara bullshit?

Om det verkligen krävs 76A så har jag kommit fram till dessa 3 alternativ:
Antec HCG M 850W
Antec HCG M 750W
Corsair RM1000
Vad tycker ni?

Ger snart upp mina tankar på SLI och köper en PSU som räcker för 1 kort om inte jag får ordning på oredan i mitt huvud snart...

Skulle låtit bli RM budget agg till premium pris. Finns bättre än antec aggen med. Evga g2 eller ax860 watt eller v700 från coolermaster.

Känns inte rätt dom där siffrorna när grafikkortet går under 200watt styck. Så ja en bra agg på 750 watt räcker långt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinki:

Kollade på den. Men det står "Total strömstyrka 12V - 71,6 A". Alltså är det mindre än 38A x 2 = 76A. Räcker det ändå?

Om du inte vill lyssna på svaren du får i tråden ska du inte fråga en massa frågor.

"(with a minimum 12V current rating of 38A)" kan inte stämma för då skulle kortat ta 456W vilket är helt fel.

Så än en gång TITTA inte dig blind på A hit och A dit.

//Hcz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutation:

Låter märkligt det där. Jag har tidigare hur som helst kört Gigabyte GTX 780 2xSLI med ett BeQuiet! Dark Power Pro10, 1000W 80+ Gold. Och det var mer än tillräckligt, så lär definitivt klara 970 SLI på ett sådant (och även ett klenare).

Den har ju ifs Total strömstyrka 12V - 83A. 12V3 och 4 = 45 så dom ska ju klara 1 kort var. Men de flesta agg jag har kollat på ligger långt under vad ditt klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinki:

Har en ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC. Den kräver minst en PSU på 500W och 38A. Om jag då vill köra SLI med 2 st ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC så måste jag alltså ha 38A x 2 = 76A om jag förstår saken rätt. Detta ger mig endast 10 st PSU alternativ enligt mina sökningar.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s209037776

Ändå hittar jag massor med trådar över hela nätet där folk frågar något i stil med "räcker min blablabla 400-500W PSU för att köra gtx 970 SLI?" Och i nästan alla hittar jag svar som "Ja det räcker gott och väl!" När jag söker på PSU´n det talas om så visade det sig att den ger betydligt lägre ampere på 12v railen. Hur går detta ihop? Är dom som säger att det duger bara okunniga eller är det där med ampere inte så viktigt? Hittar också sidor där det står att folk hänger upp sig för mycket på hur många watt en PSU ger utan att titta närmare på andra viktiga saker. Är detta fallet i dessa fall?

Kan någon kunnig människa snälla klargöra för mig vad jag egentligen behöver för att att köra SLI ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC?
Behöver jag verkligen 76A eller är detta bara bullshit?

Om det verkligen krävs 76A så har jag kommit fram till dessa 3 alternativ:
Antec HCG M 850W
Antec HCG M 750W
Corsair RM1000
Vad tycker ni?

Ger snart upp mina tankar på SLI och köper en PSU som räcker för 1 kort om inte jag får ordning på oredan i mitt huvud snart...

Nej du behöver inte ett nättagg med 78A

Det som står på förpackningen gäller hela datorns förbrukning.

>750W kommer räcka.

Jag säger som många andra, köp ett vettigt nätaggregat såsom Corsair RM850 eller ännu bättre:

Seasonic Platinum 860W (har ett sådant själv) - detta ger ca 950W, dvs långt över specifikationen och är dessutom ett av de nätagg med extremt bra mätvärden gällande rippel osv. Kostar dock runt 2000 kr men är lätt värt det.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

De räknar med hela datorn när de säger 38A. De räknar dessutom med lite (läs jättemycket) marginal. Så de räknar på att du har en jättehäftig dator som drar säg 30A. Då kommer grafikkortet dra 8 och de borde alltså rekommendera ett nätagg på 46A för 2 st.

Läs ett riktigt test, av typ Sweclockers, där det står hur mycket en dator med 2 970 drar. Alltså en hel dator med ett 970 drar 310W. En dator med två drar alltså teoretisk absolut max 600W om man räknar med att grafikkortet drar 100% av effekten i datorn, vilket inte är sant. Det är alltså rimligt att anta att en dator med två 970 drar 400-500W.

Sen är det egentligen nice att ha en PSU om jobbar på runt 65% för hög effektivitet, tyst etc. Såvitt jag vet kommer detta vara bra: http://www.inet.se/produkt/6909730/fractal-design-tesla-r2-50... men du kan ju alltid läsa ett test här på SWEC och själv välja en nätdel som levererar 450 - 600W att köra datorn med

Ok misstänkte nästan det. Kändes som det va överdrivet mycket om man jämför med vad de flesta agg ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Skulle låtit bli RM budget agg till premium pris. Finns bättre än antec aggen med. Evga g2 eller ax860 watt eller v700 från coolermaster.

Känns inte rätt dom där siffrorna när grafikkortet går under 200watt styck. Så ja en bra agg på 750 watt räcker långt.

Ok ska tänka på det. Visste egentligen ingenting om nättagg innan jag fixade det här kortet som tvingade mig att läsa en massa som gjorde mig ännu mer förvirrad. Men lite har jag iaf lärt mig hoppas jag :). Kollade faktiskt på v700 den ska ha en fin insida har jag läst. Eviga g2 recensionerna gjorde mig osäker eftersom många hade problem med coil whine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Om du inte vill lyssna på svaren du får i tråden ska du inte fråga en massa frågor.

"(with a minimum 12V current rating of 38A)" kan inte stämma för då skulle kortat ta 456W vilket är helt fel.

Så än en gång TITTA inte dig blind på A hit och A dit.

//Hcz

Jag vill lyssna. Men jag vill också förstå och för att förstå så måste jag fråga först. Men nu har jag förstått att det inte krävs så mycket som jag trodde. Ska strunta i allt som börjar på A och köpa ett agg som verkar bra bara.

Permalänk
Skrivet av Pinki:

Jag förstår det. Men det där med "(with a minimum 12V current rating of 38A)" då? Om jag ska köra SLI så behöver jag väl ändå en PSU som har ca 80A på 12voltaren? Och de flesta PSU jag kan hitta ligger på 70 eller lägre.

Vart har du hittat det någonstans? 38A är helt galet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

evga g2 750w räcker för dina behov finns för 1100kr på inet!

säker på att du ska köra GTX 970 SLI??? du vet att de korten fungerar otroligt dåligt i SLI när grafikminnet slår i taket va??

https://www.youtube.com/watch?v=xMA9xKn0DaE

om något år när spelen börjar kräva mer grafikminne är det detta du kommer uppleva, Asus tar emot reklamationer tills slutet av februari så om du ska agera får du göra det nu!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Nej du behöver inte ett nättagg med 78A

Det som står på förpackningen gäller hela datorns förbrukning.

>750W kommer räcka.

Jag säger som många andra, köp ett vettigt nätaggregat såsom Corsair RM850 eller ännu bättre:

Seasonic Platinum 860W (har ett sådant själv) - detta ger ca 950W, dvs långt över specifikationen och är dessutom ett av de nätagg med extremt bra mätvärden gällande rippel osv. Kostar dock runt 2000 kr men är lätt värt det.

Såg ingenstans att det står att det gäller hela datorns förbrukning men jag kan ha missat det. Det verkar ju iaf vara det enda vettiga. Va inne på Corsair RM850 ett tag men det va väl någon som skrev nyss att RM var budget agg och jag inte är helt lost i huvet? :S Har ingen aning men det verkade bra enligt det jag läste. Seasonic verkar ju vara storfavoriten så det kanske är något att titta på isf tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Det här börjar kännas som en trolltråd.

Permalänk
Medlem

Tack för all snabba svar och tips! Ni är guld allihopa

Så tipsen på agg än så länge är:

evga g2 750w - Läst om vissa problem med coil whine. Något att bry sig om?
Corsair RM850 - Inte bra enligt någon? Har hört att den ska vara ganska bra och väldigt tyst.
Seasonic Platinum 860W
Cooler master V700 - Kondensator av Seasonic

Nu är bara frågan vilken jag ska välja.

Är cooler master v750s någonting att titta på också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vart har du hittat det någonstans? 38A är helt galet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det står på kartongen som kortet ligger i.