Synpunkter på val av ny mobil

Permalänk
Inaktiv

Synpunkter på val av ny mobil

Hej!

Det är så att min Iphone 5 börjar sjunga på sista versen. Har kollat på Nexus 5 och Nexus 6. Men kan inte riktigt bestämma mig. Jag ser helst att mobilen jag köper nu ska hålla lika länge som Iphonen har gjort (cirka två år).

http://www.ebay.com/itm/NEW-LG-NEXUS-5-32GB-D821-D-821-4G-LTE...

http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/207081-motorola_nexus_6...

Permalänk
Medlem

Vänta lite med mobilköpet, det lär komma massa nya så som s6, z4 etc nu i mars. Lite tråkigt om du köper nu så kommer det nya modeller du absolut vill ha.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

Hej!

Det är så att min Iphone 5 börjar sjunga på sista versen. Har kollat på Nexus 5 och Nexus 6. Men kan inte riktigt bestämma mig. Jag ser helst att mobilen jag köper nu ska hålla lika länge som Iphonen har gjort (cirka två år).

http://www.ebay.com/itm/NEW-LG-NEXUS-5-32GB-D821-D-821-4G-LTE...

http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/207081-motorola_nexus_6...

Vad är viktigt för dig då? Bra kamera , batteritid, Skärmstorlek? Skriv så mycket som möjligt, så får du bättre tips. Men ska telefonen hålla länge med ny mjukvara är nexus det bästa när det kommer till android. Inte ägt någon själv men som jag förstått det på tester osv man läst kan nexus 5 ha lite kort batteritid och kameran är inte bland de bättre.
och som Spelaspel säger så borde du vänta om du inte måste köpa ny. För även om ingen av de nya tilltalar dig brukar de gamla kunna sjunka i pris.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spelaspel:

Vänta lite med mobilköpet, det lär komma massa nya så som s6, z4 etc nu i mars. Lite tråkigt om du köper nu så kommer det nya modeller du absolut vill ha.

Jag kan tyvärr inte vänta längre då min Iphone är helt opålitlig. Kan inte ladda den, utan måste sitta och tryck in laddnings sladden. Jag har gjort rent laddningns porten från smuts. Men det räcker inte.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är viktigt för dig då? Bra kamera , batteritid, Skärmstorlek? Skriv så mycket som möjligt, så får du bättre tips. Men ska telefonen hålla länge med ny mjukvara är nexus det bästa när det kommer till android. Inte ägt någon själv men som jag förstått det på tester osv man läst kan nexus 5 ha lite kort batteritid och kameran är inte bland de bättre.
och som Spelaspel säger så borde du vänta om du inte måste köpa ny. För även om ingen av de nya tilltalar dig brukar de gamla kunna sjunka i pris.

4G är det störst kravet. Annars de enda jag bryr mig om, är att mobilens prestanda ska inte degraderas över 1 år. Utan att den ska hålla samma i 2 år som Iphone har gjort. Då är jag nöjd.
Det är bara ett + i kanten om batteritiden är bra, samt kameran.
Anledning till att jag börjar kolla på Android är skärmstorleken. Jag vill gå upp i storlek. 5 eller 6 tum spelar inte så stor roll. Android har större utbud, samt att jag har tröttnat lite på Ios. Vill helt enkelt testa något annat ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

4G är det störst kravet. Annars de enda jag bryr mig om, är att mobilens prestanda ska inte degraderas över 1 år. Utan att den ska hålla samma i 2 år som Iphone har gjort. Då är jag nöjd.
Det är bara ett + i kanten om batteritiden är bra, samt kameran.
Anledning till att jag börjar kolla på Android är skärmstorleken. Jag vill gå upp i storlek. 5 eller 6 tum spelar inte så stor roll. Android har större utbud, samt att jag har tröttnat lite på Ios. Vill helt enkelt testa något annat ett tag.

4g har alla toppmodeller i sverige nu för tiden.
Kör på Nexus 6 känns som ett säkert val. Fått fina betyg på prisjakt. Annars är ju även iphones stora nu för tiden men antar du redan kikat på iphone 6+?
Du kan även kika på Lumia telefoner ex 1520 bra prestanda och 6" skärm. Dock får du läsa lite om WP8,1 innan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kör på Nexus 6 känns som ett säkert val. Fått fina betyg på prisjakt. Annars är ju även iphones stora nu för tiden men antar du redan kikat på iphone 6+?

Jo det har jag, har kompis som tagit ut en via jobbet. Han tycker att mottagningen på Iphone 6 har försämrats. Han kan tappa täckningen helt ibland. (Och det är Telia)

Permalänk

Note 4 och z3 skulle jag rekommendera, Nexus 6 verkar ha problem med burn-in på skämen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du köper en toppmodell kommer prestanda garanterat att räcka i två år. Z3 har bäst batteritid pga smarta strömsparfunktioner. Själv kör jag med LG G3 - ligger bra i handen och har grym skärm.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Galaxy s5 skärmen är helt underbar. O nu med lollipop rullar den på helt okej!

Visa signatur

Mobil: Samsung galaxy s5
Surfplatta: iPad 4
Dator: Acer Aspire E1

Permalänk
Medlem

Sjunger din iphone 5!? på sista versen? Jag har ju för fan en 3Gs som fungerar utan problem! En telefon ska ju hålla minst 5 år.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

Jag kan tyvärr inte vänta längre då min Iphone är helt opålitlig. Kan inte ladda den, utan måste sitta och tryck in laddnings sladden. Jag har gjort rent laddningns porten från smuts. Men det räcker inte.

4G är det störst kravet. Annars de enda jag bryr mig om, är att mobilens prestanda ska inte degraderas över 1 år. Utan att den ska hålla samma i 2 år som Iphone har gjort. Då är jag nöjd.
Det är bara ett + i kanten om batteritiden är bra, samt kameran.
Anledning till att jag börjar kolla på Android är skärmstorleken. Jag vill gå upp i storlek. 5 eller 6 tum spelar inte så stor roll. Android har större utbud, samt att jag har tröttnat lite på Ios. Vill helt enkelt testa något annat ett tag.

Nu vet jag inte hur batteritiden är på en iphone 5 jämfört med en 5s, borde väl kanske vara rätt lika?

Iaf, nexus 5 och iphone 5s har väl i princip lika dålig batteritid. Så är du nöjd med batteritiden på din iphone 5 så är nexus 5 ett bra val av mobil. Det är svårt att klaga med tanke på priset. Den andra nackdelen med nexus 5 är att externa högtalarvolymen inte är direkt hög.
Det går ju även relativt enkelt att byta batteri på en nexus 5 också vilket kan vara något att ha i baktanken längre fram. Detta gör man enkelt själv.

Köper du en nexus 5 eller nexus 6 så glöm inte att köpa en qi-laddare också, efter ett tag kommer du aldrig mer vilja stoppa in en sladd i mobilen.
QI-Laddare = trådlös laddare.

Köper du en samsung s5 eller note 4 kan du passa på att köpa ett annat bakstycke som har stöd för trådlös laddning och sedan köper du såklart en qi-laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

Jag kan tyvärr inte vänta längre då min Iphone är helt opålitlig. Kan inte ladda den, utan måste sitta och tryck in laddnings sladden. Jag har gjort rent laddningns porten från smuts. Men det räcker inte.

4G är det störst kravet. Annars de enda jag bryr mig om, är att mobilens prestanda ska inte degraderas över 1 år. Utan att den ska hålla samma i 2 år som Iphone har gjort. Då är jag nöjd.
Det är bara ett + i kanten om batteritiden är bra, samt kameran.
Anledning till att jag börjar kolla på Android är skärmstorleken. Jag vill gå upp i storlek. 5 eller 6 tum spelar inte så stor roll. Android har större utbud, samt att jag har tröttnat lite på Ios. Vill helt enkelt testa något annat ett tag.

Har du testat en annan laddare? Det låter som glapp på den sladden du har nu, händer ofta. Kanske inte ens är sönder.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB