Permalänk
Medlem

CPU 8 pin 6+2?

Hejsan har precis fått hem min nya dator,

Jag sket i att beställa nytt nätagg då jag redan har ett bra, men när jag får hem mitt nya moderkort så ser jag att det är 8 pin och min psu har bara 4 pin.

Men den har även en 6 pinnare och en 2:a vilket blir 8 kan jag använda det istället? Eller måste jag köpa en ny PSU?

//Mvh Kevin

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

Det går normalt bra att köra med 4 pinnaren i 8 pin hålet. Dock vet jag inte hur pass rekommenderat det är. Den som är 6+2 är till grafikkort och passar inte.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Det går normalt bra att köra med 4 pinnaren i 8 pin hålet. Dock vet jag inte hur pass rekommenderat det är. Den som är 6+2 är till grafikkort och passar inte.

Okej vad kan hända ifall jag bara kör med 4 pin?

Vad menas med att det inte passar?

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk

8 pin kabeln är uppdelad i två delar, alltså 2x4 pin, så du "bryter" isär kontakten så det blir en 4 pin som passar i ditt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeekySole9354:

8 pin kabeln är uppdelad i två delar, alltså 2x4 pin, så du "bryter" isär kontakten så det blir en 4 pin som passar i ditt moderkort.

Men jag ska ha 8 pin men har bara 4

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk

Jag har kört en 4pin kabel på ett moderkort med 8pin, dock var det ingen monsterdator.

Kräver din CPU och grafikkort mycket ström så är det givet att använda 2st 4pin (eller 1st 8pin). Med andra ord beror det lite på vad du har för komponenter.

Permalänk
Medlem

6+2 är till grafikkortet. Den passar INTE i moderkortet. Lyckas du ändå få in den med våld så går det åt skogen. 4+4 är den som ska till moderkortet.

Nätaggets märke, modell (serie), ålder och grafikkort som ska användas med den är viktigt att veta. Sen bör man se till att nätagget har de kablar/kontakter som grafikkort och moderkort behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozzfajor:

Jag har kört en 4pin kabel på ett moderkort med 8pin, dock var det ingen monsterdator.

Kräver din CPU och grafikkort mycket ström så är det givet att använda 2st 4pin (eller 1st 8pin). Med andra ord beror det lite på vad du har för komponenter.

Kommer använda ett graffikort som inte behöver någon extra ström

CPU: AMD FX-Series FX-6350

Tror du det räcker med 4pin?

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Skrivet av buskevin:

Men jag ska ha 8 pin men har bara 4

Jaha, läste tydligen inte tillräckligt.

Permalänk
Skrivet av buskevin:

Kommer använda ett graffikort som inte behöver någon extra ström

CPU: AMD FX-Series FX-6350

Tror du det räcker med 4pin?

Du kommer att klara dig fint med 4pin.

Det värsta som kan hända är att du inte kan starta datorn och behöver köpa en billig adapter. Men det kommer inte att hända

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crozzfajor:

Du kommer att klara dig fint med 4pin.

Det värsta som kan hända är att du inte kan starta datorn och behöver köpa en billig adapter. Men det kommer inte att hända

Okej tack du rädade min dag

Visa signatur

/////Mvh Kevin