Bästa Linux Dist för casual användare?

Permalänk
Medlem

Bästa Linux Dist för casual användare?

Fått i uppdrag att "fixa" min sambos vänninas laptop. Den ska rensas helt och hon gick med på att installera en Linux dist istället för windows kraven var bara att det skulle vara likt användar gränssnit, allt den ska användas till är surf och skriv arbeten.

Jag tänkte genast på Linux Mint om hon vill ha något windows liknande, men jag undrar om det finns något flashigare som liknar Windows out of the box? Jag googlade och hittade Zorin OS, som faktiskt ser rätt okej ut men aldrig något jag har hört talas om. Vore kanske bättre med en dist med LTS. Ubuntu är ju lite för tungdrivet kanske? Har dessvärre inga dator specs än.

Permalänk
Rekordmedlem

Mint är nog den vettigaste om man vill ha nått som bara funkar och är likt win, Ubuntus interface är idag nästan lika hemsk som win 8x.
Det skiljer inget speciellt i systemkraven mellan Mint och Ubuntu utan det beror på vilken version av dem du väljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Fått i uppdrag att "fixa" min sambos vänninas laptop. Den ska rensas helt och hon gick med på att installera en Linux dist istället för windows kraven var bara att det skulle vara likt användar gränssnit, allt den ska användas till är surf och skriv arbeten.

Jag tänkte genast på Linux Mint om hon vill ha något windows liknande, men jag undrar om det finns något flashigare som liknar Windows out of the box? Jag googlade och hittade Zorin OS, som faktiskt ser rätt okej ut men aldrig något jag har hört talas om. Vore kanske bättre med en dist med LTS. Ubuntu är ju lite för tungdrivet kanske? Har dessvärre inga dator specs än.

Elementary OS är lätt att använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

Jag röstar för Mint. Inte elementary OS om du inte väntar på Freya, Luna är väldigt utdaterat.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Det blev Mint Mate(använde XFCE i ett år innan och gillade det) och det blev hur bra som helst. Elementary har jag bara testat i några minuter, ganska kul men inget för mig.

Bokmärkt!

Permalänk
Medlem

Kör du själv Mint så är det väl all idé att köra in den på hennes dator med, förenklar supporthanteringen (även om mycket är "lika" mellan distarna)

Ta hem ett par "live-skivor" och låt henne testa och känna på ett par olika miljöer, t ex av Mint. Annars är väl Cinnamon det som är mest likt t ex W7 rakt upp och ner, har migrerat ett par bekanta som blev väldigt nöjda och jag har betydligt mindre support nu än när de körde med Windows XP/Windows 7

Det ända som har det saknas stöd för i Linux är BankID, det nya bankID-systemet utvecklas inte alls för Linux. Men har man bara mobilt BankID så fungerar det kalas oavsett plattform.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att Ubuntu får förtjäny mycket skäll för Unitymiljö. Att jämföra med Windows 8 är inte rättvisst då du enkelt kan installera Gnome, XFCE, LXDE, KDE mfl.
Personligen fördrar jag Ubunto med Gnome eller Mint med Gnome som blir nästan samma sak.

Permalänk
Medlem

Ursäkta ifall jag snubblar in och hijackar din tråd lite,

Men jag har en laptop som ligger, tyvärr rätt trött sådan från 2008. Jag har en SSD som ligger, men jag är rädd att det inte hjälper, eftersom den är väldigt trött. Tänkte kolla vad ni har för rekommendationer för en person som aldrig har suttit vid Linux förut? Är det Mint som gäller för mig med?

Hur är det med att hitta program åt just Mint? Tex VLC och kanske.. andra program som behövs för att använda VLC.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Carlj:

Ursäkta ifall jag snubblar in och hijackar din tråd lite,

Men jag har en laptop som ligger, tyvärr rätt trött sådan från 2008. Jag har en SSD som ligger, men jag är rädd att det inte hjälper, eftersom den är väldigt trött. Tänkte kolla vad ni har för rekommendationer för en person som aldrig har suttit vid Linux förut? Är det Mint som gäller för mig med?

Hur är det med att hitta program åt just Mint? Tex VLC och kanske.. andra program som behövs för att använda VLC.

Det många inte gillar är Ubuntus "Unity" det är ungefär som med win 8 "MUI" de som inte använt annat accepterar det, de som tidigare använt annat gillar det för det mesta inte eftersom hanteringen av allt skiljer så mycket mot det man är van vid och inte ger några direkta fördelar på en desktopdator utan mest komplicerar saker.

Mint är nog den mest lämpade distributionen att använda om du bara vill prova och komma igång, det mesta bara fungerar direkt och de flesta program som behövs ingår i installationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag hade helt klart sagt Elementary OS Freya, bästa jag någonsin använt och även min mormor skulle kunna använda det utan problem.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare, om det bara är casual så är Elementary ditt best bet. Har kört det ett tag, funkar över förväntan trots att det är beta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curudel:

Håller med föregående talare, om det bara är casual så är Elementary ditt best bet. Har kört det ett tag, funkar över förväntan trots att det är beta.

Elementary är enkelt och grafikst läckert "out-of-the-box" men skall man göra lite tweeks är det bökigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Hur är det med att hitta program åt just Mint? Tex VLC och kanske.. andra program som behövs för att använda VLC.

Det är väldigt lätt i Linux, det är ungefär som på en smartphone, du startar din pakethanterare och söker efter program där. Väljer dom du vill ha och trycker på installera. Sedan sköter sig uppdateringar automatiskt för alla dina program. Du ska inte leta program på nätet som man måste göra med Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Det är väldigt lätt i Linux, det är ungefär som på en smartphone, du startar din pakethanterare och söker efter program där. Väljer dom du vill ha och trycker på installera. Sedan sköter sig uppdateringar automatiskt för alla dina program. Du ska inte leta program på nätet som man måste göra med Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för informationen!

Tyvärr verkar det som att den trötta laptopen är lite för trött. Tex Mozilla hackar fram när man skrollar med Mint.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Tack för informationen!

Tyvärr verkar det som att den trötta laptopen är lite för trött. Tex Mozilla hackar fram när man skrollar med Mint.

Vad är det för hårdvara? Kan det vara aktuellt med uppgradering av RAM samt ny HDD/SSD?

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Mint!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Vad är det för hårdvara? Kan det vara aktuellt med uppgradering av RAM samt ny HDD/SSD?

2gb ram, 2.00GHz AMD någonting som jag inte kommer ihåg. Problemet är att jag har 2x4gb och 2x8SODIMM ram som ligger, men pga att det är en HP så sitter hacket på ett annat ställe så de passar inte.

SSD får jag nog köpa när jag är tillbaka i Sverige, de är rätt dyra här nere nu.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Det här kan bara gå dåligt tyvärr. Att låta folk som inte är datorintresserade köra linux i nån slags tro att livet kommer vara lika enkelt som med windows leder aldrig till en nöjd användare.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Träffar en del tanter på jobbet som kör Ubuntu (med Unity) på sina laptops (jobbar med IT-rådgivning bl.a.). De klagar faktiskt aldrig, men det kan bero på att de bara använder LibreOffice och Firefox.

Jag skulle dock tipsa om Mint med fönsterhanteraren Cinnamo. Det använder jag dagligen när jag utvecklar. Färgtemat känns lite "kallt", men det går ju att ändra som man vill.. Väldigt stabilt.

Rekommenderar att köra någon inarbetat dist för någon som inte är intresserad av att pilla med systemet, och då är Mint och Ubuntu de man brukar rekommendera. Går ju också att få Ubuntu med trevliga XFCE (Xubuntu), så man behöver ju inte vara låst till Unity om man inte gillar det. OpenSUSE går ju också bra, finns många paket till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Rekommenderar att köra någon inarbetat dist för någon som inte är intresserad av att pilla med systemet, och då är Mint och Ubuntu de man brukar rekommendera. Går ju också att få Ubuntu med trevliga XFCE (Xubuntu), så man behöver ju inte vara låst till Unity om man inte gillar det. OpenSUSE går ju också bra, finns många paket till det.

Xubuntu brukar jag installera, ingen har klagat men så är det åt folk som använder 2 eller 3 program max. Se bara till att byta fönsterramen till något med tjockare kanter, annars kommer de ha problem med att ändra storleken på fönstren.

Ett bra exempel som passar till standardtemat: http://xfce-look.org/content/show.php/Windows+8+Greybird+Xfwm...
Blir dessutom lite familjärt med "Windows-liknande" knappar.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Det här kan bara gå dåligt tyvärr. Att låta folk som inte är datorintresserade köra linux i nån slags tro att livet kommer vara lika enkelt som med windows leder aldrig till en nöjd användare.

Det där stämmer inte.
Mina föräldrar, 80+, och inte ett skvatt datorintresserade bytte för några år sedan ut sin XP-dator till en med Windows 7 och de hade stora problem med att hantera Windows 7 och jag fick hjälpa dem med väldigt mycket, allt från printerstrul, uppdateringar, och förklara bara var man klickar.
Jag lät dem då prova Linux Mint och efter lite instruktioner är deras supportbehov idag nästan inget, de hanterar till och med uppdateringar själva.
Eftersom Linux är stabilare än Windows så händer inget "oväntat", det bara rullar på. Visst min mamma lyckas gömma menyer i Firefox men det gjorde hon i Windows också.
Just nu håller jag på att lära min svärmor Windows 8 och det är etter värre, jag skallvisa Mint för henne också och se hur det går.

Att påstå att Linus är krångligt gör bara den somaldrig provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

2gb ram, 2.00GHz AMD någonting som jag inte kommer ihåg. Problemet är att jag har 2x4gb och 2x8SODIMM ram som ligger, men pga att det är en HP så sitter hacket på ett annat ställe så de passar inte.

SSD får jag nog köpa när jag är tillbaka i Sverige, de är rätt dyra här nere nu.

Det sitter antingen SoDIMM DDR eller SoDIMM DDR2 i den garanterat och det du har garanterat DDR3, så det har inget med att det är en HP att göra, de använder standardminnen, precis som alla andra.

Men med 2 GB RAM och en 2 GHz processor så bör vilken dist av Mint rulla på utan problem. Det var inte så att den inte hittade grafikdrivrutiner så den körde i mjukvaruemulering? Det går sjukt segt....

Har installerat Mint 17 med Cinnamon desktop på ett flertal äldre datorer med liknande spec och alla rullar på helt ok för normalt bruk. Är väl isåfall den äldsta som är en P4 2.5 GHz Nortwood från ca 2004 som inte är det snabbaste för att köra Play-kanaler och YT på, men det går i alla fall, det gick det inte med XP eller W7.

Är hårddisken lika gammal som datorn så är nog den bästa uppdateringen en ny hårddisk alternativt SSD, det är den bästa pacemakern man kan sätta in i äldre datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cool Runnings:

Det sitter antingen SoDIMM DDR eller SoDIMM DDR2 i den garanterat och det du har garanterat DDR3, så det har inget med att det är en HP att göra, de använder standardminnen, precis som alla andra.

Men med 2 GB RAM och en 2 GHz processor så bör vilken dist av Mint rulla på utan problem. Det var inte så att den inte hittade grafikdrivrutiner så den körde i mjukvaruemulering? Det går sjukt segt....

Har installerat Mint 17 med Cinnamon desktop på ett flertal äldre datorer med liknande spec och alla rullar på helt ok för normalt bruk. Är väl isåfall den äldsta som är en P4 2.5 GHz Nortwood från ca 2004 som inte är det snabbaste för att köra Play-kanaler och YT på, men det går i alla fall, det gick det inte med XP eller W7.

Är hårddisken lika gammal som datorn så är nog den bästa uppdateringen en ny hårddisk alternativt SSD, det är den bästa pacemakern man kan sätta in i äldre datorer.

Du har säkert rätt om SoDIMM:)

Ja enligt deras egna rekommendationer borde det flyta helt ok. Jag fick installera med mjukvaruemulering eftersom nvidia kan tydligen strula med installeringen, men sedan installerade jag 304 drivaren.

Ska pilla med det någon dag när jag orkar. Det var mer ett experiment för att börja vada i Linux miljöer

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Det där stämmer inte.
Mina föräldrar, 80+, och inte ett skvatt datorintresserade bytte för några år sedan ut sin XP-dator till en med Windows 7 och de hade stora problem med att hantera Windows 7 och jag fick hjälpa dem med väldigt mycket, allt från printerstrul, uppdateringar, och förklara bara var man klickar.
Jag lät dem då prova Linux Mint och efter lite instruktioner är deras supportbehov idag nästan inget, de hanterar till och med uppdateringar själva.
Eftersom Linux är stabilare än Windows så händer inget "oväntat", det bara rullar på. Visst min mamma lyckas gömma menyer i Firefox men det gjorde hon i Windows också.
Just nu håller jag på att lära min svärmor Windows 8 och det är etter värre, jag skallvisa Mint för henne också och se hur det går.

Att påstå att Linus är krångligt gör bara den somaldrig provat.

Visst, lev du i din lilla bubbla.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Rekordmedlem

Linux är betydligt mer problemfritt idag än win är.
Det är sällan några som helst problem och allt man behöver som normalanvändare installeras direkt vid installationen, Man kan inte köra samma prog som i win men måste man verkligen det ? Funktionerna finns ju även om det heter writer i stället för word och webbläsarna fungera ju likadant.

Min erfarenhet är att Linux fungerar bättre än win och dessutom är det lättare att lära sig om man inte kan något alls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av crumpets:

Visst, lev du i din lilla bubbla.

Kan du inte ge exempel på vart han har fel, istället för att bara komma med en snorkig kommentar?

Du gör dig ju inte särskilt trovärdig, om man säger så...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av crumpets:

Visst, lev du i din lilla bubbla.

Samma situation för min del:
Både mina föräldrar, och min bror sitter under Linux utan någon större datorvana. De trivs bättre än vad de gjorde under Windows.
Men vi får väl leva vidare i våra små bubblor, och du i din.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Konstigt att ingen har länkat till Ubuntu Mate 14.04.1 LTS?
http://www.omgubuntu.co.uk/2014/11/ubuntu-mate-14-04-download...
https://ubuntu-mate.org/trusty/index.html

Om man nu föredrar Mate som är baserat på Gnome 2

Men som några andra har sagt tidigare i tråden så är Linux Mint Cinnamon ett bra alternativ men även elementary OS Freya.

Visa signatur

Spelburken: https://valid.x86.fr/q4jhbt

Livet är inte de dagar som har gått utan de dagar man minns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mint är nog den mest lämpade distributionen att använda om du bara vill prova och komma igång, det mesta bara fungerar direkt och de flesta program som behövs ingår i installationen.

Men det går ochså alldeles utmärkt att fortsätta att köra Mint om man vill det.