Permalänk
Medlem

Fläktstyrning med mjukvara, frågor.

Hej!

Har ganska nyligen uppgraderat mitt chassi på datorn. Har lite frågor om fläktstyrning då jag inte tidigare styrt mina fläktar i förra chassit. Jag har ett Gigabyte GA-890GPA-UD3H som bara har 4pin på CPU_FAN och en på SYS_FAN1. Det finns även en PWR_FAN, men den är bara 3pin. Fungerar den att styra ens? Varför döper dom den till PWR_FAN om den inte går att styra då den inte har en fjärde pin? xD

De sura nu då är att min cpu-kylare är en Noctua NH-U9B SE2 som bara har 2 st 3pin-kontakter som jag kopplat ihop med en Y-kontakt som följde med till CPU_FAN. Men eftersom den bara är 3pin så snurrar den alltid i fyll styrka. Kan jag bara koppla en sånhär sladd från moderkortet till noctua-fläktarna för att kunna styra dessa eller måste jag köpa ny cpu-fläkt?? Sedan är bara fläktarna som följde med chassit (Corsair Obsidian 450D) 3pins fläktar vilket gör att även dessa snurrar i maxfart.

Provat med Speedfan men där hände inte ett skvatt då allt är 3 pin... Har kollat lite på NZXT GRID+ och den ser ut att vara riktigt nice på ett sätt då den faktiskt kan styra fläktarna med MJUKVARA <3 MEN. Då finns de ju självklart 2 gigantiska downsides vilket är att det är en fläkthubb som gör att alla fläktar styrs likadant och att i mjukvaran kan man bara dra ner fläktarna till minimum 40% hastighet. Finns det någon liknande fläktkontroller som har mjukvara men där man kan styra fläktarna individuellt och dra ner dom till 0% hastighet?

Eller måste jag helt enkelt köpa ett nytt moderbord och en ny processor och cpu-fläkt för att få min önskan uppfylld? Känns ganska dyrt då jag precis uppgraderat halva min dator liksom!

Finns det någon lösning på detta trassel?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B660-F | Intel Core i5 12600K | Noctua NH-D15 chromax | Kingston Fury Beast DDR5 4800MHz 32GB CL38 | MSI RTX 3070 Gaming Trio X | Corsair RM750X 750W | Corsair Obsidian 4000D Airflow

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort skall klara av att styra CPU-fläkten,
valbart i BIOS med antingen PWM eller spänningsreglering.

Kolla din manual sidan 57-

"CPU Smart FAN Control
CPU Smart FAN Mode
System Smart FAN Control"

EDIT: Gigabyte har även "utilityn" Easy Tune6, om du vill finjustera själv.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Så det fungerar alltså även om det bara är 3pins kontakt kopplad till CPU_FAN så att säga? Trodde det spelade all roll ^^

Ska kika på det imorgon då jag har tid!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B660-F | Intel Core i5 12600K | Noctua NH-D15 chromax | Kingston Fury Beast DDR5 4800MHz 32GB CL38 | MSI RTX 3070 Gaming Trio X | Corsair RM750X 750W | Corsair Obsidian 4000D Airflow