Windows 8-dator för batteridrift 9-15 volt.

Permalänk
Medlem

Windows 8-dator för batteridrift 9-15 volt.

Jag behöver en liten dator att montera i bilen för fjärrstyrning av diverse utrustning. Det hade varit enklare om inte en av apparaterna kräver windows som operativsystem. Själva programmet tar inte någon större kraft utan nöjer sig med samma som operativsystemet vill ha.

Länk till programmet: http://www.kenwood.com/i/products/info/amateur/ts_590/arcp590...

Ett annat användningsområde kan vara kamerainspelning på hårddisken när jag är ute och kör, en s.k. dash cam. Att kunna koppla in fyra kameror eller fler på något sätt.

Eftersom jag har tänkt att driva datorn på bilbatteriet så är det viktigt att den är så strömsnål det bara går. Nätaggregatet ska vara av typen DC-DC med en inspänning på 9-16 volt eller 9-30 volt.

Jag hade tänkt att montera in datorn i en fuktsäker låda med passiva kylflänsar.

Permalänk
Medlem

Kommande usb/hdmi-windows Stickan från intel kanske?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Lagom prislapp. Frågan är om man kan byta ut nätdelen i den så att den går att köra från ett bilbatteri. Vad jag har förstått så vill den ha 12 volt ganska exakt. inte 12-15 volt som är vanligt i en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _R8N:

Lagom prislapp. Frågan är om man kan byta ut nätdelen i den så att den går att köra från ett bilbatteri. Vad jag har förstått så vill den ha 12 volt ganska exakt. inte 12-15 volt som är vanligt i en bil.

Är nog enklare att fixa en adapter från bil (9-16v) till 12v

Annars finns det andra liknande datorer som går på 5v. Kanske enklare att hitta en adapter till en sån

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att en DC-DC-omvandlare från bilbatteri till 12 volt drar onödigt mycket ström. Min Asus EEE PC drar 3 ampere. Tillsammans med biladaptern drar den 5 ampere. Dvs det tar inte så lång stund för att dra ur batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _R8N:

Min erfarenhet är att en DC-DC-omvandlare från bilbatteri till 12 volt drar onödigt mycket ström. Min Asus EEE PC drar 3 ampere. Tillsammans med biladaptern drar den 5 ampere. Dvs det tar inte så lång stund för att dra ur batteriet.

Om bara adaptern drar 2A, 24W så borde den bli jättevarm. Byt genast till en som har bättre verkningsgrad

Permalänk
Medlem

Ja, det blir varm. Det är Asus original som följde med datorn. Tänkte inte använda den datorn till det här projektet utan målet är att köpa strömsnålaste möjliga dator som ändå klarar Windows 7 eller Windows 8.x.

Som bildskärm och tangentbord tänkte jag använda en Android-platta med en VNC-klient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _R8N:

Ja, det blir varm. Det är Asus original som följde med datorn. Tänkte inte använda den datorn till det här projektet utan målet är att köpa strömsnålaste möjliga dator som ändå klarar Windows 7 eller Windows 8.x.

Som bildskärm och tangentbord tänkte jag använda en Android-platta med en VNC-klient.

Köp en sån här så har du alltiett
http://www.banggood.com/PIPO-W2F-Baytrail-T-Z3735F-Quad-Core-...

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att ha datorn fast monterad dold i bilen. Då behöver jag inte någon inbyggd skärm. Jag kommer att använda VNC både lokalt i bilen och över WiFi när jag är nära hemmet och mobilt bredband i övriga fall. Skärmen/läsplattan kommer jag ta med mig när jag parkerar bilen för att den inte ska bli stulen.

Det jag hade tänkt mig är någon enklare Intel-dator med plats för com-portar, USB-portar och Ethernet-portar.

Permalänk
Medlem

Köpa en surfplatta med Windows och USB-portar kanske?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Jag vill ha många portar och möjlighet att bygga ut med mer portar. Datorn ska användas för olika experiment med radiokommunikation. En Windows-platta är onödigt dyr och alldeles för begränsad. Dessutom behöver jag ingen skärm eftersom det redan finns eller inte behövs.