Permalänk
Medlem

Ny bildskärm IPS/1440p/G-sync/27-tum?

Skrev tidigare en tråd där jag sa att jag sökte en bildskärm som ersättare för min 23'' Dell IPS. Kom aldrig fram till något då jag var kluven till upplösning, storlek och ultra-wide eller inte. Har funderat och läst en hel del ytterligare och tror mig ha kommit fram till vad jag vill ha.

4k - Nej. Onödigt tungdrivet och Philipsskärmen på 40 tum känns i största laget.
Ultra-wide - Nej. Även om det lär finnas en wow-faktor så har jag läst mycket om BLB och andra problem plus att jag inte tror jag har nytta av en så bred skärm. Mer cool än praktisk.
Asus Rog Swift - Nej. TN-panel vill jag verkligen inte ha. Däremot har jag blivit intresserad av G-sync.

Tror att dessa kriterier nedan är något jag vill ha.

- 27 tum i 1440p. Har funderat på 32 tum också men då bör väl upplösningen vara högre för att det inte ska kännas för stort? Och då är problemet igen om spel blir tungdrivna.
- IPS-panel. Har det i dagsläget och kommer aldrig gå tillbaka till TN. Har sneglat på VA och liknande men vill nog helst ha IPS då jag gillar korrekta färger och bra betraktningsvinkel. Som sagt så spelar jag i dagsläget kanske 10-20% av tiden bara, så jag klarar mig med en IPS. Är ingen elitegamer mao.
- G-sync verkar intressant.
- 144 Hz eller liknande? Mest för att jag läst hur folk säger att de inte kan gå tillbaka till 60 hz efter detta.

Om jag förstått det rätt så finns det inte en skärm ute just nu som kombinerar dessa kriterier, dock såg jag att Acer har en skärm på G med G-sync, 27 tum, IPS etc.

Ville mest skriva av mig lite och få lite feedback. Vet ni om fler skärmar är på gång som har detta jag eftersträvar? Är det rimliga krav eller kan jag skippa t.ex 144 hz eller G-sync?

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sture123:

Skrev tidigare en tråd där jag sa att jag sökte en bildskärm som ersättare för min 23'' Dell IPS. Kom aldrig fram till något då jag var kluven till upplösning, storlek och ultra-wide eller inte. Har funderat och läst en hel del ytterligare och tror mig ha kommit fram till vad jag vill ha.

4k - Nej. Onödigt tungdrivet och Philipsskärmen på 40 tum känns i största laget.
Ultra-wide - Nej. Även om det lär finnas en wow-faktor så har jag läst mycket om BLB och andra problem plus att jag inte tror jag har nytta av en så bred skärm. Mer cool än praktisk.
Asus Rog Swift - Nej. TN-panel vill jag verkligen inte ha. Däremot har jag blivit intresserad av G-sync.

Tror att dessa kriterier nedan är något jag vill ha.

- 27 tum i 1440p. Har funderat på 32 tum också men då bör väl upplösningen vara högre för att det inte ska kännas för stort? Och då är problemet igen om spel blir tungdrivna.
- IPS-panel. Har det i dagsläget och kommer aldrig gå tillbaka till TN. Har sneglat på VA och liknande men vill nog helst ha IPS då jag gillar korrekta färger och bra betraktningsvinkel. Som sagt så spelar jag i dagsläget kanske 10-20% av tiden bara, så jag klarar mig med en IPS. Är ingen elitegamer mao.
- G-sync verkar intressant.
- 144 Hz eller liknande? Mest för att jag läst hur folk säger att de inte kan gå tillbaka till 60 hz efter detta.

Om jag förstått det rätt så finns det inte en skärm ute just nu som kombinerar dessa kriterier, dock såg jag att Acer har en skärm på G med G-sync, 27 tum, IPS etc.

Ville mest skriva av mig lite och få lite feedback. Vet ni om fler skärmar är på gång som har detta jag eftersträvar? Är det rimliga krav eller kan jag skippa t.ex 144 hz eller G-sync?

Den första skärm som det snackas om som är på väg ut och har dessa specs är Acer XB270HU:
http://www.geforce.com/whats-new/articles/nvidia-g-sync-world...
http://www.tftcentral.co.uk/news_archive/32.htm#acer_xb270hu_...

Ska tydligen komma rätt snart.

(Dvs, nej, har inte sett fler. När panelen väl finns att tillgå kan man ju dock tänka sig att fler hoppar på.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

lite väl optimistiskt med 1440p 144hz med bara ett gtx 770. beror dock mycket på vad du ska spela men är det nya titlar med höga inställningar på menyn så får man nog rekommendera 2st kraftfulla grafikkort, förslagsvis 970 eller 980 sli (bunden till nvidia pga gsync).

Permalänk
Medlem

Då du bara spelar 10-20% av tiden har jag ett annat förslag. En 4K-skärm från Dell med IPS och 60 Hz: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2905076

Kör 150% skalning på den så blir allt lika stort som med 1440p, fast med 2,25 gånger så många pixlar, d.v.s. mycket skarpare. Detta blir perfekt 80-90% av tiden då du inte spelar. När du spelar äldre spel kan du köra i 4K, men i nyare titlar så kan du rendera i 1080p och skala upp. I.o.m. att skalningen är helt jämn blir det inga konstigheter. När du ändå inte spelar merparten av tiden så känns detta alternativet mycket intressant, tycker jag.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Om du spelar lika lite som jag... så är ju snarare frågan vad du gör den övriga tiden?
Exempelvis så jobbar jag ofta, kör ofta remote desktop eller liknande mot andra maskiner - och jag upplever att jag ofta vill ha dem i fullskärm, eller i alla fall nog stor arbetsyta per server. Då är snarare 2st 24" mycket trevligare, där ena "dedikeras" till remote servers... Den största nackdelen är förstås att inte så många spel stödjer - eller drar nytta av - dubbla skärmar. Jag överväger en stor 4k senare, men jag är inte helt säker på att jag kommer att uppskatta det. Fyra full-HD-ytor att jobba på låter bra, men jag föredrar nog fullskärm före fyra fönster parallellt. Så.. åter igen. Vad gör du de övriga 80-90% av tiden? Borde inte det ha en stor påverkan på vad du ska välja?

Permalänk
Medlem

Resten av tiden surfar jag, spotify, youtube m.m. Såna basic saker.

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem

Såg att det trillat in en recension: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_xb270hu.htm

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

lite väl optimistiskt med 1440p 144hz med bara ett gtx 770. beror dock mycket på vad du ska spela men är det nya titlar med höga inställningar på menyn så får man nog rekommendera 2st kraftfulla grafikkort, förslagsvis 970 eller 980 sli (bunden till nvidia pga gsync).

Om man vill köra ULMB kan man ändå inte ha g-sync på. För TS som spelar så lite kanske det inte spelar någon roll, men för en riktig gamer kan crossfire med denna skärm vara ett bra alternativ. Det torde inte bli så mycket tearing om man lyckas hålla bildfrekvensen kring 144 fps.

Men denna panel i en skärm utan fördyrande g-sync vore trevligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

väntar på Acern, mumms

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB