Canon EOS 5d mIII - prisutveckling?

Permalänk
Medlem

Canon EOS 5d mIII - prisutveckling?

Nu när canons nya monster står för dörren, vad kan vi förvänta oss för utveckling av priset på mark III? Är bra sugen på fullformat, men 25 lax känns lite saftigt. Kan vi hoppas på att den går ner mot 16' som mark II?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Den lär inte sjunka mycket då dom nya inte ersätter 5DmkIII utan är ett syskon. Skulle dock föredra MKIII före dom nya då man får större pixlar i MKIII och bättre bilder i svagt ljus.
Vill du ha fullformat för bra pengar så finns ju 6D annars

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Precis som föregående säger så har Mk III sin plats och inväntar avlösning av Mk IV.
Jag tror detta megapixelrace endast är för att Canon kände de hamnat efter Sony och Nikon
och behövde spänna musklerna lite.

Det finns fn. en systermodell till 6D som heter (om jag inte missminner mig) 6Dn som säljes utan Wifi och GPS till mycket lågt pris.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1006378765/canon-eos-...

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Sony A7 kostar typ 7000 begagnad och är bättre än 5d på vissa grejer och sämre på andra.
Men imo mest fullformat för pengarna.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag ska kolla närmre på 6D (N).
Jag sitter med ett rejält gäng objektiv (varav några L), så det är inte läge för mig att byta system i nuläget, annars har jag hört mycket gott om Sonyn.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tack för svaren. Jag ska kolla närmre på 6D (N).
Jag sitter med ett rejält gäng objektiv (varav några L), så det är inte läge för mig att byta system i nuläget, annars har jag hört mycket gott om Sonyn.

Du kan köra Canonobjektiv utan problem på Sony.

Du får rappa på med 6D N då den snart utgår (tillfällig)

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Du kan köra Canonobjektiv utan problem på Sony.

Nja, om man behöver snabb autofokus så kommer ju A7 + adapter inte att fungera med Canon-objektiv. Sen får man ju också ha i åtanke att Metabones EF-adapter kostar en bit över 3000 i dagsläget, så då är skillnaden i pris mellan en begagnad A7 + adapter och en ny 6D (N) inte särskilt stor. Kanske finns någon billigare adapter med full elektronisk koppling, men ingen jag hört talas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nja, om man behöver snabb autofokus så kommer ju A7 + adapter inte att fungera med Canon-objektiv. Sen får man ju också ha i åtanke att Metabones EF-adapter kostar en bit över 3000 i dagsläget, så då är skillnaden i pris mellan en begagnad A7 + adapter och en ny 6D (N) inte särskilt stor. Kanske finns någon billigare adapter med full elektronisk koppling, men ingen jag hört talas om.

Det kan vara så. Jag filmar mest så autofokus är inte överhuvudtaget intressant så jag använder peaking i den mån det finns.
Det har ju inget med elektronik att göra alls så jag kan spara en slant. Adaptrarna kostar då ett par hundra kronor.

Jag hade i så fall kollat på 6D N om du vill åt en nyare Canonkamera och måste ha snabb AF för stillbild.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Metabones adaptern kostar ca 1000kr beggad.
Sen är ju byta system egentligen inget problem. Du säljer ett objektiv för samma kostnad som du köper ett till det nya systemet.
Sen kan man ju köpa ett eller två för snabb AF och sedan behålla de andra.

Men men, orkar man inte så ska man inte. Även om Canikons kameror är lite gammaldags så duger de gott till att ta bra bilder.
Filma däremot är nästan kört om man har lite krav.

Permalänk
Medlem

Om man ska hålla sig undan från begagnatmarknaden finns ju alltid en liten förlust i att sälja och köpa objektiv. Jag har vårdat mina gluggar väl och är väl hyfsat inlåst (och inläst) på Canons system. Det filmande jag gör med min DSLR är i princip obefintligt. Inte sugen på att få långsammare autofokus, så jag kommer att kolla vidare på 6DN.

Stort tack för all input! Jag lärde mig mycket nytt av tråden!

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Kör hårt.
Visste inte 6D hade snabb AF, trodde den var som Canon brukar.
Men det är helt klart en trevlig kamera som de flesta skulle ha väldigt kul med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kör hårt.
Visste inte 6D hade snabb AF, trodde den var som Canon brukar.
Men det är helt klart en trevlig kamera som de flesta skulle ha väldigt kul med.

Från .28 meter till 2 meter 24-70 @ 70mm f/2.8 på uppskattat 0.2 sek är för mig snabbt nog.
24-70 f/2.8 L USM + 5D mk2.

Har inte så mycket att jämföra med då jag som bekant filmar mer och då manuellt.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jag var och klämde på 5d3 och 6d idag. Även om reglagen på 5d:an var bättre (har alltid haft styrspaken på mina kameror) så känns det inte som att det är värt 10' extra för mina behov.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag var och klämde på 5d3 och 6d idag. Även om reglagen på 5d:an var bättre (har alltid haft styrspaken på mina kameror) så känns det inte som att det är värt 10' extra för mina behov.

Det finns de som inte vill lägga 200k på en PhaseOne eller Hasselblad. Därför skalar man ned det till 10% av kostnaden. Där har du 5D3. Där är "toppen" inom detta segmentet. De finns de som vill ha ut absolut de sista ur sensorn och de som klarar sig strax innan detta. De som gör de köper 6D.

Ser inget fel i 6D alls. Framförallt inte 6D (n) som kostar hälften men ger bilder som är 80% av 5D3.

Kör hårt! Du blir nöjd oavsett.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM