Telenor: Böja sig fram och bita i kudden eller har jag en chans?

Permalänk
Medlem

Telenor: Böja sig fram och bita i kudden eller har jag en chans?

Har varit kund sedan hur 07. Är inte så aktiv så har haft ett abonnemang som kostade ett par hundra extra mot vad jag egentligen behövde. Har även varit utomlands bland annat sex månader i med blev inte av att jag frös abonnemanget. Inte heller plockat ut någon ny mobil sedan 2011 tror jag det var. Har helt enkelt varit en riktigt perfekt liten kassako som kunnat mjölkas år ut och år in.

Ringde och pratade med Telenor för att se om dom med bakgrund av detta kunde ge mig en juste deal med lite kortare bindningstid då jag ofta har otur och tar sönder telefonen. Men detta var omöjligt. Tråkigt sa jag, då får jag byta leverantör till Comviq.

Skickar ett mail och ber om att få avsluta abonnemanget. I det läget tänker jag att det kunde vara klädsamt att upplysa lite om avtalsvillkoren som jag skrivit under ca: 10 år tidigare. Som tex. att;
1: När jag byter kommer dom stänga mitt abonnemang direkt och inte efter tre månader som bindningstiden är.
2: Jag kommer då inte kunna använda det jag betalar för så som tex.fri surf.
3: Jag kommer däremot få betala fullpris.
4: Jag får INTE byta till ett billigare abonnemang som dom lovar så fint på reklamen.

När jag sedan ovetandes försöker byta till ett billigare abonnemang för att bara få betala 600:- i slutfaktura (vilket jag fortfarande inte förstått = du får betala för 3mån men får inget tillbaka) istället för 1500:- kommer vi överens om att jag skall skicka in mitt personnummer om jag vill avbryta avslutandet för att kunna byta abonnemangsform för att sedan kunna avsluta abonnemanget igen. Jag tror i att det är vad vi kommer överens om iallafall.

Jag skickar då in mitt personnummer och tror att det är löst.

Vid det här laget är jag både sur, trött, besviken och irriterad på telenor och dess "kundtjänst" så när dom några dagar senare skickar ett mejl för att "bekräfta" det vi tidigare bestämt och som jag trodde redan var klart. Då är jag dum och sur nog att svara skit i det. Vilket verkar kostat ca: 800:- som jag kunde lagt på studiemedel eller något annat trevligt.

Jag har under tiden också gnällt om det jag tidigare skrev om hur mycket jag betalt och hur lite jag fått igen. Och skrivit att dom får hjälpa mig och fixa detta som goodwill. Men så jobbar inte Telenor har jag nu förstått.

Så... Är det någon ide att bråka? Vad skall man i så fall trycka på. Kan jag lösa problemet på något annat vis? Vill inte gärna betala 1500:- för ingenting. Särskilt som jag studerar just nu.

Permalänk
Medlem

Hur kan de stänga abb:et innan bindningstiden gått ut? Har aldrig hört talas om nåt liknande och det är knappast lagligt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte riktigt vad du vill komma fram till men jag antar att du försöker fråga om det är någon idé att bråka om ersättning eller liknande. Och mitt svar på detta är väl nej då det inte är de som klantat sig tyvärr.. Det märks dock tydligt att du fortfarande är frustrerad över situationen då man knappt kan tyda vad det är du egentligen är arg över. Det jag rekommenderar är att lugna ner dig lite och diskutera med dem, i lugn och ro, om att antingen byta eller säga upp, som jag antar är vad du vill ha gjort. De kan antagligen erbjuda något bättre pris då du, som jag förstått det, knappt nyttjat det nuvarande. De kommer däremot inte ge dig mycket bättre attityd om du använder dig utav "skit i de" pratande..

Edit: Vid närmare eftertanke så börjar jag tro att det är dina villkor du vill förhandla med dem om. Detta tror jag blir knepigt om du nu skrivit på det avtalet.. Det är ju liksom därför man har avtal, för att ingen utav parterna ska kunna slingra sig.. :/
Jag har dock inte koll på vad man får ha för orimliga villkor i dessa så det får någon som är påläst kring ämnet ta itu med. Det brukar finnas lite skydd för orimliga avtal får jag för mig..

Skrivet av killawife:

Hur kan de stänga abb:et innan bindningstiden gått ut? Har aldrig hört talas om nåt liknande och det är knappast lagligt.

Sånt man kan ordna om man pratar med företagen istället för att bara beställa efter reklamerna. Liksom att du, i många fall, kan pruta fram bättre priser och abonnemang som inte finns med i vanliga listor, t ex vissa tv kanaler, inte deras färdiga paket alltså.
Förövrigt så undrar jag lite varför det skulle vara olagligt? Det är ett avtal han ingått med företaget som säljer abonnemanget med bindningstid.. (lite snurrig mening men du förstår nog)
Edit: För att klargöra utifall detta missförstås så menar jag inte att du kan säga upp det om du har det, det jag menar är att man kan förhandla sig till att man inte har bindningstid. Vilket är vad jag förstod TS avtals villkor som, eller rättare sagt vid byte. (verkar dock vara lite special i TS villkor då de låter sämre än standard..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Hur kan de stänga abb:et innan bindningstiden gått ut? Har aldrig hört talas om nåt liknande och det är knappast lagligt.

Jo man kan stänga ett abb precis när man vill, oavsett bindningstid. T ex tecknar du ett abb idag kan du stänga det om 2 dagar om man verkligen vill men man får ju betala för återstående bindningstid.

Vet inte vad du kan göra just nu. I och med att du vill byta "nu" och inte om 3 mån så tror jag nog du sitter där du sitter om ingen annan vet nåt jag inte vet.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Jag tror TS menar uppsägningstid, inte bindningstid vad gäller de tre månaderna.

Har du tecknat nytt abonnemang hos en annan operatör och då porterat ut ditt nummer, alltså behållt samma nummer som du hade hos Telenor? Isåfall blir konsekvensen att du får betala uppsägningstiden utan att få ett skvatt för den. Har du däremot sagt upp abonnemanget måste de rimligen antingen låta dig använda det under uppsägningstiden, alternativt stryka kostnaden om de gör abbet obrukbart.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inte heller tro att du med allvar under din uppsägningstid på 3 månader inte skulle skulle kunna använda ditt abbonemang? Är du verkligen säker att om du säger upp ditt abb. idag så får du betala för 3 månader (d v s uppsägningstid, inte bindingstid) men inte kunna använda ditt abb? Låter inte riktigt troligt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Självklart kan du använda ditt abonnemang under eventuell uppsägningstid, det är bara att vara klar med det när du säger upp det.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Du ber om att bli kopplad till safedesk om du ringer till dom igen. Där brukar dom ändra ton och bli lite mer smöriga.
Du har pratat med en ny person på telenorskundservice säkert bara ett par veckor in i tjänsten. Telenor har all möjlighet att kreditera den kostnaden. Jag jobbar EJ på telenor men jag har väldigt stor inblick i deras kundservice.

Pma mig ditt mobilnr som ärendet gäller.

Jag lovar inget men jag skall höra mig för hos lite kontakter.

Permalänk

btw vad e det för typ av abbonemang ? Är det med obegränsad surf eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag tror TS menar uppsägningstid, inte bindningstid vad gäller de tre månaderna.

Har du tecknat nytt abonnemang hos en annan operatör och då porterat ut ditt nummer, alltså behållt samma nummer som du hade hos Telenor? Isåfall blir konsekvensen att du får betala uppsägningstiden utan att få ett skvatt för den. Har du däremot sagt upp abonnemanget måste de rimligen antingen låta dig använda det under uppsägningstiden, alternativt stryka kostnaden om de gör abbet obrukbart.

Jo det är nog precis detta jag gjort men problemet är att jag inte fattat reglerna riktigt. Vilket i och för sig är mitt problem, förutsatt att det inte finns något lagstöd för folk som inte fattar alla detaljer. I min värld var det en självklarhet att jag dels skulle kunna byta till ett billigare abonnemang eftersom dom tydligt säger så. Och dels att jag skulle kunna använda det. Jag var dum nog att tro att man kunde ha SIM-korten vidarebefordrade så det blev samma nummer, alternativt att jag skulle få ett annat nummer under resterande bindningstid.

Kort sagt jag trodde jag skulle få tillbaka någonting för dom 1500kr. Men så verkar inte fallet vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

btw vad e det för typ av abbonemang ? Är det med obegränsad surf eller?

Japp. Det gamla goa.

Permalänk
Skrivet av Weedow:

Japp. Det gamla goa.

Skulle inte sagt upp det om jag var du .
eller var abbonemangskostnaden 800 kr månaden?

Permalänk
Medlem

Knappt 500:-/mån. Och endast 3G.