Telenor: Böja sig fram och bita i kudden eller har jag en chans?
Har varit kund sedan hur 07. Är inte så aktiv så har haft ett abonnemang som kostade ett par hundra extra mot vad jag egentligen behövde. Har även varit utomlands bland annat sex månader i med blev inte av att jag frös abonnemanget. Inte heller plockat ut någon ny mobil sedan 2011 tror jag det var. Har helt enkelt varit en riktigt perfekt liten kassako som kunnat mjölkas år ut och år in.
Ringde och pratade med Telenor för att se om dom med bakgrund av detta kunde ge mig en juste deal med lite kortare bindningstid då jag ofta har otur och tar sönder telefonen. Men detta var omöjligt. Tråkigt sa jag, då får jag byta leverantör till Comviq.
Skickar ett mail och ber om att få avsluta abonnemanget. I det läget tänker jag att det kunde vara klädsamt att upplysa lite om avtalsvillkoren som jag skrivit under ca: 10 år tidigare. Som tex. att;
1: När jag byter kommer dom stänga mitt abonnemang direkt och inte efter tre månader som bindningstiden är.
2: Jag kommer då inte kunna använda det jag betalar för så som tex.fri surf.
3: Jag kommer däremot få betala fullpris.
4: Jag får INTE byta till ett billigare abonnemang som dom lovar så fint på reklamen.
När jag sedan ovetandes försöker byta till ett billigare abonnemang för att bara få betala 600:- i slutfaktura (vilket jag fortfarande inte förstått = du får betala för 3mån men får inget tillbaka) istället för 1500:- kommer vi överens om att jag skall skicka in mitt personnummer om jag vill avbryta avslutandet för att kunna byta abonnemangsform för att sedan kunna avsluta abonnemanget igen. Jag tror i att det är vad vi kommer överens om iallafall.
Jag skickar då in mitt personnummer och tror att det är löst.
Vid det här laget är jag både sur, trött, besviken och irriterad på telenor och dess "kundtjänst" så när dom några dagar senare skickar ett mejl för att "bekräfta" det vi tidigare bestämt och som jag trodde redan var klart. Då är jag dum och sur nog att svara skit i det. Vilket verkar kostat ca: 800:- som jag kunde lagt på studiemedel eller något annat trevligt.
Jag har under tiden också gnällt om det jag tidigare skrev om hur mycket jag betalt och hur lite jag fått igen. Och skrivit att dom får hjälpa mig och fixa detta som goodwill. Men så jobbar inte Telenor har jag nu förstått.
Så... Är det någon ide att bråka? Vad skall man i så fall trycka på. Kan jag lösa problemet på något annat vis? Vill inte gärna betala 1500:- för ingenting. Särskilt som jag studerar just nu.