Permalänk
Medlem

Tips på keycap-leverantörer.

Hej!

Jag vill köpa nya keycaps till mitt CM Storm Quickfire TK men hittar ingen leverantör här i sverige längre...

Vet att det fanns på inet/maxfps och tror även netonnet hade.

Finns alltså inte längre vad jag kan hitta?

Jag skulle kunde tänka mig köpa ett keycap-set med andra tecken på så länge capsen passar.

I en perfekt värld skulle jag vilja ha tangenter där bokstäverna sitter på "undersidan" alltså inte där man trycker utan på nedre sidan av tangenten.

Anledningen varför jag vill byta är att färgen lossnar på mina tangenter och nu när jag tvättat dom så har mer lossnat och det är inte snyggt när man har bakrundsbelysning...

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Det enda du kan göra är nog att beställa utom Sverige,eller möjligtvis hitta något beggat. Brukar komma upp gruppköp på t.ex. Massdrop (för att minska tillverknings- och fraktkostnaden).

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Det enda du kan göra är nog att beställa utom Sverige,eller möjligtvis hitta något beggat. Brukar komma upp gruppköp på t.ex. Massdrop (för att minska tillverknings- och fraktkostnaden).

Problemet med massdrop är att alla keys inte passar...har kollat massdrop varje dag i flera veckor och allt är ju gjort för utländska tangentbord som inte har "stor" enterknapp osv.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

wasdkeyboards.com har allt, kort sagt. Vet inte om de specifikt har det du letar efter

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Problemet med massdrop är att alla keys inte passar...har kollat massdrop varje dag i flera veckor och allt är ju gjort för utländska tangentbord som inte har "stor" enterknapp osv.

Just det tänkte poängtera det men glömde. Det finns två stora layouter, ISO och ANSI, där ISO har stor enter. Sen är QF TK lite skumt på den nedersta raden, mellanslag är exempelvis lite större, har jag för mig. Sen vet jag inte exakt vilka set du har kollat på men de jag sett den senaste tiden har haft ISO-set som tillval. Men jo lite segt är det att ha skum enter...

Skrivet av Sidju:

wasdkeyboards.com har allt, kort sagt. Vet inte om de specifikt har det du letar efter

Har för mig att WASD bara har ABS-hattar, alltså sämre kvalité, men är inte säker. Annars kan man väl köpa egendesignade hattar därifrån?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Just det tänkte poängtera det men glömde. Det finns två stora layouter, ISO och ANSI, där ISO har stor enter. Sen är QF TK lite skumt på den nedersta raden, mellanslag är exempelvis lite större, har jag för mig. Sen vet jag inte exakt vilka set du har kollat på men de jag sett den senaste tiden har haft ISO-set som tillval. Men jo lite segt är det att ha skum enter...

Har för mig att WASD bara har ABS-hattar, alltså sämre kvalité, men är inte säker. Annars kan man väl köpa egendesignade hattar därifrån?

Jag har detta set: http://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_detai...

Köpt på Massdrop, setet är ett ANSI/ISO keycaps set, men det är engelska ISO keycaps.

Alltså finns inte "Å", "Ä" å "Ö" med i detta set.

Som sagt är alla ANSI keycaps sets som har ISO keycaps sets (i dom flesta fall) som tillval är utan "Å", "Ä" å "Ö", du får i regel "ISO Enter", "ISO vänstra Shift" + några till.

Detta är ISO keycapsen i det länkade ANSI/ISO setet, den orangea keycapen ingår inte i detta set.

Understa t-bordet visar keycapsen från det länkade ANSI/ISO setet på mitt Ducky Shine 3 ANSI/US t-bord.

Har även ett custom ISO 105 keycaps set från WASD, med "Å", "Ä" å "Ö".

"Esc", "F1-F12" + dom 4 sista till höger + "Uppil","Nerpil", "Vänsterpil" å "Högerpil" ingår inte i det länkade ANSI/ISO setet.

Dom är från detta keycaps set: http://www.maxfps.se/keycaps/qwerkeys/transparent-function-pa...

Edit: Här finns ett ISO set som tillval: https://www.massdrop.com/buy/galaxy-keycaps-set/talk#tab-desc...

Men inga "Å", "Ä" å "Ö" finns i detta set.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Har för mig att WASD bara har ABS-hattar, alltså sämre kvalité, men är inte säker.

Jag skulle tro att tangenter i solid ABS håller bättre än bakgundsbelysta tangenter som är målade.
Man får i praktikten ge upp idén med bakgrundsbelysning om man vill ha tangenter som håller bra. Det finns tangenter för bakgrundsbelysning i bättre typer av plast, men inte i svensk layout och inte för QF TK.

Layouten på Quickfire TK är lite speciell, då mellanslagstangenten är 6.5 tangenter bred och det är blandat med tangenter som är 1.25, 1 och 1.5 bredvid den.
De flesta tangenter frånb WASD Keyboards, Ducky m.fl. har en mellanslagstangent på 6.25 - som jag inte tror passar, och de andra tangenterna är ofta 1.25.
Sen behöver du fem st 1×1-tangenter på främre raden - för Windows-tangenterna, Fn-tangenten och för 0 och 00. Piltangenterna skulle passa, men de är bara fyra st.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Jag har detta set: http://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_detai...

Köpt på Massdrop, setet är ett ANSI/ISO keycaps set, men det är engelska ISO keycaps.

Alltså finns inte "Å", "Ä" å "Ö" med i detta set.

Som sagt är alla ANSI keycaps sets som har ISO keycaps sets är utan "Å", "Ä" å "Ö", du får i regel "ISO Enter", "ISO vänstra Shift" + några till.

Detta är ISO keycapsen i det länkade ANSI/ISO setet, den orangea keycapen ingår inte i detta set.
http://i.imgur.com/s3cZTTg.jpg

Understa t-bordet visar keycapsen från det länkade ANSI/ISO setet på mitt Ducky Shine 3 ANSI/US t-bord.
http://i.imgur.com/LtgonMe.jpg

Har även ett custom ISO 105 keycaps set från WASD, med "Å", "Ä" å "Ö".

"Esc", "F1-F12" + dom 4 sista till höger + "Uppil","Nerpil, "Vänsterpil" å "Högerpil" ingår inte i det länkade ANSI/ISO setet.
http://i.imgur.com/f1picoU.jpg

Dom är från detta keycaps set: http://www.maxfps.se/keycaps/qwerkeys/transparent-function-pa...

Dold text

Det ser bra ut tycker jag, förutom det faktum att det är ABS...? (Mer om det nedan.)

Skrivet av Findecanor:

Jag skulle tro att tangenter i solid ABS håller bättre än bakgundsbelysta tangenter som är målade.
Man får i praktikten ge upp idén med bakgrundsbelysning om man vill ha tangenter som håller bra. Det finns tangenter för bakgrundsbelysning i bättre typer av plast, men inte i svensk layout och inte för QF TK.

Layouten på Quickfire TK är lite speciell, då mellanslagstangenten är 6.5 tangenter bred och det är blandat med tangenter som är 1.25, 1 och 1.5 bredvid den.
De flesta tangenter frånb WASD Keyboards, Ducky m.fl. har en mellanslagstangent på 6.25 - som jag inte tror passar, och de andra tangenterna är ofta 1.25.
Sen behöver du fem st 1×1-tangenter på främre raden - för Windows-tangenterna, Fn-tangenten och för 0 och 00. Piltangenterna skulle passa, men de är bara fyra st.

Dold text

Jo, det är klart. Men om ljuset går igenom bokstäverna så är det väl inte målade bokstäver? Sen tänkte jag att eftersom att han ville ha bokstäverna på framsidan så spelar det egentligen ingen roll om bokstäverna är målade eller dye subbade eller laserinristade, för man kommer ändå inte åt bokstäverna. Tänkte att bakgrundsbelysta inte var prio 1.

Visa signatur

:)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Var lossnar färgen ser inget på fotot?

Det kan vara svårt att hitta set till det där bordet då som nämnt ovan så har nedre raden väldigt annorlunda storlek på de flesta tangenter. Vet inte ens om wasd har den storleken på space t.ex.

Vet inte hur gammalt ditt tangentbord är men om färgen börjat lossna så skulle jag höra av mig till CM först och främst och höra om de kan skicka ersättningstangenter.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Var lossnar färgen ser inget på fotot?

Det kan vara svårt att hitta set till det där bordet då som nämnt ovan så har nedre raden väldigt annorlunda storlek på de flesta tangenter. Vet inte ens om wasd har den storleken på space t.ex.

Vet inte hur gammalt ditt tangentbord är men om färgen börjat lossna så skulle jag höra av mig till CM först och främst och höra om de kan skicka ersättningstangenter.

Inte mitt tangentbord på bilden...

Jag har kontaktat dom och dom har skickat nya...

Men skulle vilja ha bättre kvalitet än detta....

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Var lossnar färgen ser inget på fotot?

Det kan vara svårt att hitta set till det där bordet då som nämnt ovan så har nedre raden väldigt annorlunda storlek på de flesta tangenter. Vet inte ens om wasd har den storleken på space t.ex.

Vet inte hur gammalt ditt tangentbord är men om färgen börjat lossna så skulle jag höra av mig till CM först och främst och höra om de kan skicka ersättningstangenter.

Enligt Max:s sida ska det set jag länka till, passa: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1...

Men som jag skrev tidigare, flnns inte "Ä", "Å" å "Ö" i detta set.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Om du är rik, vill ha ovanliga caps, och kan hålla dig ett par månader till; http://www.pimpmykeyboard.com/group-buys/
Du kan få ihop ett ISO-set av både Symbiosis, 1976 och Think Different, men det kommer gå över $100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Om du är rik, vill ha ovanliga caps, och kan hålla dig ett par månader till; http://www.pimpmykeyboard.com/group-buys/
Du kan få ihop ett ISO-set av både Symbiosis, 1976 och Think Different, men det kommer gå över $100.

Finns ett set med här, som jag "joinade" på Massdrop: http://www.pimpmykeyboard.com/deals/the-galaxy-class-keyset/

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Men om ljuset går igenom bokstäverna så är det väl inte målade bokstäver?

Nej, det är färg runt bokstäverna. Tangenterna är av halvgenomskinlig plast som sprejmålas svarta på ovansidan. Sedan bränns bokstäverna bort med laser.
När tangenterna slits så slits färgen bort, och det lyser mer igenom.

Skrivet av suzieq:

Om du är rik, vill ha ovanliga caps, och kan hålla dig ett par månader till; http://www.pimpmykeyboard.com/group-buys/

Jag har hört att de ska släppa blanka tangenter i contoured profil (DCS) och PBT-plast i slutet av månaden, men frågan är om de kommer i ISO.
De säljer redan andra slags tangenter, men inte i ISO.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av dulingen:

Inte mitt tangentbord på bilden...

Jag har kontaktat dom och dom har skickat nya...

Men skulle vilja ha bättre kvalitet än detta....

Jag har ett likadant tangentbord som är rätt gammalt och väderbitet då det står på lagret på jobbet men jag har inte märkt av något på det att färgen skulle ha lossnat på någon tangent än i alla fall.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Nej, det är färg runt bokstäverna. Tangenterna är av halvgenomskinlig plast som sprejmålas svarta på ovansidan. Sedan bränns bokstäverna bort med laser.
När tangenterna slits så slits färgen bort, och det lyser mer igenom.

Jag har hört att de ska släppa blanka tangenter i contoured profil (DCS) och PBT-plast i slutet av månaden, men frågan är om de kommer i ISO.
De säljer redan andra slags tangenter, men inte i ISO.

Skulle tro att det blir engelskt ISO isåfall.

Bara att vänta å se vad som sker.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.