Permalänk
Medlem

Fläkt på moderkortet

Hej. Sökte mig hit då min gamla stationära Acer har några år på nacken och har med jämna mellanrum börjat låta jättehögt och den går inte igång fullt. Ingen signal till skärmen och så.
Vid de tillfällena så har jag fått städa datorn och sen funkar den igen. Men nu har inte det hjälpt.

Jag felsökte och när jag kopplar bort den fläkten som låter rejält (på moderkortet) så går datorn igång som den ska. Men kommer jag kunna köra datorn utan att ha den fläkten eller kommer den överhettas snabbt? Hur kan jag kyla den på annat sätt? Jag har inte råd med nya delar eller dator men behöver ha den fungerande :/

Behöver ni veta specs o sånt så kan jag inte det i huvudet, men får kolla upp det i så fall. Men vet vad felet är i alla fall.

Tacksam för alla svar.

Permalänk
Medlem

Vilken fläkt är det som låter? Var sitter den? Var har den sladden inkopplad? Vad har den för modellnamn?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Är det en ganska stor fläkt som sitter mitt på moderkortet? Isf är det processorfläkten och den behöver du.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Ja den stora fläkten mitt på. Vart ser jag modell och sånt på den? Tänkte om jag kan ersätta den.

Permalänk

Ta ett kort på den och lägg upp så kanske vi kan hjälpa, eller om du har specifikationerna eller modellen på datorn.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Om det är en väldigt liten fläkt kan du ev. ersätta den med en lite större kylfläns. Små fläktar som t.ex. kyler nordbryggor och enklare grafikkort har en tendens att förstöras efter några år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag har många gånger fått igång fläktar genom att smörja dom med WD40. Pillra bort klisterlappen som sitter på baksidan så hittar Du kanske hål eller kan ta bort ett plastlock. Droppa sedan i rejält med olja. Återställ genom att rengöra utsidan från olja med något avfettningsmedel, lacknafta eller bensin. Ersätt klisterlappen med eltejp eller liknande.

Permalänk
Medlem

http://www.ladda-upp.se/bilder/ikrqvlwicbloab/

Sån är det. Vart jag hittar modellnummer o sånt vet jag inte.

Men nu när datorn varit igång utan fläkten en stund så la den såklart av. Jag kopplade in fläkten nu igen o datorn gick nu igång som den ska. Så är det fläkten eller nåt annat som gör att det blir så kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baeck:

http://www.ladda-upp.se/bilder/ikrqvlwicbloab/

Sån är det. Vart jag hittar modellnummer o sånt vet jag inte.

Men nu när datorn varit igång utan fläkten en stund så la den såklart av. Jag kopplade in fläkten nu igen o datorn gick nu igång som den ska. Så är det fläkten eller nåt annat som gör att det blir så kanske?

Fläkten bör du absolut inte ta bort, då datorn (processorn) antagligen överhettad ganska fort utan den. En ny fläkt är nog det enklaste, vet du vilken processor det är? Använd ett program som CPU-Z, eller kolla om det står på processorn nu när kylaren ändå är av. Något att tänka på sedan när du ska sätta tillbaka kylaren är det där kladdet - kylpasta. Du bör ta bort den ordentligt med t.ex. oljefri aceton eller isopropyl och lägga på ny pasta, hur man gör detta finns dock hur mycket som helst information om. Om det är så att du tagit av kylaren varje gång du dammat av den, och sedan inte bytt kylpasta, kan det vara därför datorn inte funkar ordentligt. Annars är det kanske bäst att fixa ny fläkt.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Alltså jag kopplade bara bort den lilla 4-pins kontakten när jag felsökte. Har inte skruvat bort hela fläkten nån gång. Datorn är typ 6 år gammal och aldrig bytt delar så det är inte konstigt om den börjar ge sig

Processorn är en Intel Core E7400 dual core 2.8. Räcker den infon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baeck:

Alltså jag kopplade bara bort den lilla 4-pins kontakten när jag felsökte. Har inte skruvat bort hela fläkten nån gång. Datorn är typ 6 år gammal och aldrig bytt delar så det är inte konstigt om den börjar ge sig

Processorn är en Intel Core E7400 dual core 2.8. Räcker den infon?

Jadå. Om det nu är fläkten som spökar är det lättaste att helt enkelt byta ut den mot en ny. Den här https://www.komplett.se/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kylar... passar och är en bra budgetkylare, men kanske ändå lite dyr, men så får man tänka att annars är det ju helt ny dator för x antal tusen kronor.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

troligen är det bara ett lagerras i fläktens nav, byt ut den till valfri eftermarknadslösning som passar din dators cpusocket, LGA775. tex denna: http://www.inet.se/produkt/5322073/cooler-master-tx3-evo

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Sjyst! Litar på att ni länkar till såna modeller som passar min dator då Är det komplicerat att byta? Gillar ju inte den fjärde bilden med massa små skruvar o sånt. Som sagt..aldrig bytt nåt i en dator förr. Förutom att sätta i mer ram..det gick bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baeck:

Sjyst! Litar på att ni länkar till såna modeller som passar min dator då Är det komplicerat att byta? Gillar ju inte den fjärde bilden med massa små skruvar o sånt. Som sagt..aldrig bytt nåt i en dator förr. Förutom att sätta i mer ram..det gick bra

Jag har iofs bara bytt (monterat) kylare en enda gång, och det var en Cooler Master Hyper 212. Det var lite knepigt, men egentligen inte så jättesvårt, glöm bara inte att byta kylpasta ordentligt. I princip är det enda du behöver göra att skruva loss den gamla och sätta på den nya. Sedan funkar alla kylare med socket LGA775, som ksw sa.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baeck:

Sjyst! Litar på att ni länkar till såna modeller som passar min dator då Är det komplicerat att byta? Gillar ju inte den fjärde bilden med massa små skruvar o sånt. Som sagt..aldrig bytt nåt i en dator förr. Förutom att sätta i mer ram..det gick bra

Beror helt och hållet på. en del kylare är stora och tunga och kräver att det sitter en bit plåt på baksidan av moderkortet för att de helt sonika är jävligt tunga och stora. de brukar å andra sidan vara tystast, då de har en större fläkt som kan snurra långsammare för en given kylförmåga.

Jag har aldrig sett det som krångligt att montera en processorkylare. förutom TT Golden orb kylarna, men tacka gudarna för att den eran har passerat *ryser vid tanken på Socket A kylarna från tidigt 2000-tal*

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.