Asus lanserar moderkort med USB 3.1 i slutet av februari

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar moderkort med USB 3.1 i slutet av februari

Moderkort med höghastighetsgränssnittet USB 3.1 väntas bli ett av årets stora säljargument. Nu framgår att Asus inom kort släpper modeller med standarden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Type C pls!

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Proffsmobbare

Skönt, snart tillbaka på klassiska Gigabyte-färgschemat när det gäller I/O då!

Permalänk
Medlem

Type-C eller bust. Jag vill sparka sönder min dator varje gång jag trycker in old school usb, speciellt om det är mörkt.

Permalänk
Medlem

Inte mkt till säljargument. Inte minst när det räknas som "årets".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Men varför ska de ha en Type-A, en Type-B (micro) och en Type-C? Räcker dt inte med A och C? Behöver vi verkligen en micro in i detta gränsnittet också? Precis som med mini USB och micro USB idag så ser jag inte riktigt meningen med det? Någon som kan upplysa en noob om det finns någon anledning till detta?

http://cdn.unwire.hk/wp-content/uploads/2014/12/usb-type-c-fi...

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Skönt, snart tillbaka på klassiska Gigabyte-färgschemat när det gäller I/O då!

http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/2551/741_m.jpg

MSI körde lite på samma tema dock med "skitcoola" chipsetkylare

Fast det är bra med tydliga färger det hjälper alltid någon och jag skiter i hur USB portar ser ut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

MSI körde lite på samma tema dock med "skitcoola" chipsetkylare http://www.pcper.com/images/reviews/653/msi04.jpg

Fast det är bra med tydliga färger det hjälper alltid någon och jag skiter i hur USB portar ser ut.

Jag tycker det ser coolt ut c: färga det svart så är du prima

Visa signatur

En dator

Permalänk

Type C kan inte komma snart nog. De gamla kontakterna glappar så mycket i USB3-läge att det nästan är oanvändbart.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd

Hoppas att Intel och AMD snart kommer med en systemkrets med USB 3.1 direkt på systemkretsen så man slipper tredjepartskomponenter.

Permalänk
Medlem

10 Gbps är väl snabbare än den interna SATA-anslutningen?

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

MSI körde lite på samma tema dock med "skitcoola" chipsetkylare http://www.pcper.com/images/reviews/653/msi04.jpg

Fast det är bra med tydliga färger det hjälper alltid någon och jag skiter i hur USB portar ser ut.

Msi borde få pris för bästa kylflänsdesign, såg den här på någon hemsida:

Rätt fränt faktiskt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Msi borde få pris för bästa kylflänsdesign, såg den här på någon hemsida:

http://i.imgur.com/T1uVLNM.jpg

Rätt fränt faktiskt.

Synd bara att det blir upponer när man monterar kortet.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Synd bara att det blir upponer när man monterar kortet.

Finns endel chassin där du monterar moderkortet upp och ner. Ex mitt gamla silverstone, då blir grafikkortskylaren åt rätt håll. Så inga problem att lösa om du nu verkligen vill ha det grafikkortet;)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Till moderkortstillverkarna: Vänligen sluta med PS2 anslutningarna på moderkorten när ni ändå håller på. Finns väl ingen människa idag som har ett PS2 tangentbord eller mus. Och har man det så kan man köpa nytt med USB för 50kr stycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Till moderkortstillverkarna: Vänligen sluta med PS2 anslutningarna på moderkorten när ni ändå håller på. Finns väl ingen människa idag som har ett PS2 tangentbord eller mus. Och har man det så kan man köpa nytt med USB för 50kr stycket.

Oohhhh.. thems are fighting words!

Dina ord skulle inte bli uppskattade i Tangentbord och Mus-forumet ...
Gamers som vill ha minsta möjliga fördröjning från tangenttryckning till att något händer på skärmen använder mekaniska tangentbord som kostar runt 1500 kr och PS/2-anslutning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Till moderkortstillverkarna: Vänligen sluta med PS2 anslutningarna på moderkorten när ni ändå håller på. Finns väl ingen människa idag som har ett PS2 tangentbord eller mus. Och har man det så kan man köpa nytt med USB för 50kr stycket.

Finns rätt många nya annars. Vanligt på mekaniska tangentbord till exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

mekaniska tangentbord

??
Finns det några andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Till moderkortstillverkarna: Vänligen sluta med PS2 anslutningarna på moderkorten när ni ändå håller på. Finns väl ingen människa idag som har ett PS2 tangentbord eller mus. Och har man det så kan man köpa nytt med USB för 50kr stycket.

PS2 > USB alla dagar i veckan.

Permalänk
Skrivet av Benny_k:

Men varför ska de ha en Type-A, en Type-B (micro) och en Type-C? Räcker dt inte med A och C? Behöver vi verkligen en micro in i detta gränsnittet också? Precis som med mini USB och micro USB idag så ser jag inte riktigt meningen med det? Någon som kan upplysa en noob om det finns någon anledning till detta?

http://cdn.unwire.hk/wp-content/uploads/2014/12/usb-type-c-fi...

Mini-USB är utfasat till förmån för micro såvitt jag vet.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

Till moderkortstillverkarna: Vänligen sluta med PS2 anslutningarna på moderkorten när ni ändå håller på. Finns väl ingen människa idag som har ett PS2 tangentbord eller mus. Och har man det så kan man köpa nytt med USB för 50kr stycket.

Ge mig ett tangentbord för 50kr som är lika bra som mitt modell M. När du kan ge mig det så håller jag med om att moderkorts tillverkarna kan sluta med PS2

Själv gillar jag att där sitter PS2 just för att jag inte hittat ett tangent bord som jag trivs med lika bra. (lita synd då jag haft model M i många år, skaffade nyligen ett nytt)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Ge mig ett tangentbord för 50kr som är lika bra som mitt modell M. När du kan ge mig det så håller jag med om att moderkorts tillverkarna kan sluta med PS2

Själv gillar jag att där sitter PS2 just för att jag inte hittat ett tangent bord som jag trivs med lika bra. (lita synd då jag haft model M i många år, skaffade nyligen ett nytt)

Är väl bara att använda en adapter? Men jo, det finns fortfarande en hel del kringutrustning som använder PS/2, särskilt eftersom att input kommer in snabbare och datorn behöver inte polla (eller har jag fel här?, vilket är något folk tydligen märker av.

Visa signatur

:)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jfqvist:

Till moderkortstillverkarna: Vänligen sluta med PS2 anslutningarna på moderkorten när ni ändå håller på. Finns väl ingen människa idag som har ett PS2 tangentbord eller mus. Och har man det så kan man köpa nytt med USB för 50kr stycket.

Ingen ps/2 = inget köp. Ser det som ett krav att kunna köra tangentbordet utan behov av aktiva adaptrar.

Stör det mycket att många moderkort fortfarande har serieporten kvar också?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av FilosofN:

Är väl bara att använda en adapter? Men jo, det finns fortfarande en hel del kringutrustning som använder PS/2, särskilt eftersom att input kommer in snabbare och datorn behöver inte polla (eller har jag fel här?, vilket är något folk tydligen märker av.

Vill inte pilla med att försöka få tag i en bluecube. Det skall bara finnas där utan klabb

Mitt gammla Blackwidow ville ha Synapse för att funka ordentligt vilket jag tyckte illa om.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Är väl bara att använda en adapter?

Det är lite problem med vissa adaptrar. Det finns de som inte funkar med vissa tangentbord, eller att man inte kan komma in i BIOS.
Sedan kan vissa äldre tangentbord (som Model M) och adapter tillsammans dra mer ström än vad USB egentligen är specificerat att leverera, så det är tekniskt inte en bra lösning även om det oftast fungerar.

Adaptern som kallas "Blue Cube" som är känd för att funka med Model M är dessutom lite fet så att den ofta blockerar andra portar bredvid den.

Skrivet av OSkar000:

Stör det mycket att många moderkort fortfarande har serieporten kvar också?

Det finns många moderkort som har serieporten på en header på moderkortet istället för bakpanelen.

Bakpanelens storlek är likadan för alla moderkort som stödjer ATX-standarden.
Så länge som chipsettet stödjer en typ av kontakt och kontakten inte stjäl plats från någon annan slags kontakt som man hellre skulle vilja ha så ser jag inte varför den inte kan få vara kvar.

Jag är mer förvånad över att många moderkort för gamer-marknaden (som just detta Asus Z97-A/USB 3.1 - kort i artikeln) har kontakter för både DVI, HDMI och VGA-kontakt för inbyggd grafik.

  • Alla kontakterna blir oanvändbara om man stoppar in ett grafikkort, vilket man ju gör om man vill använda datorn för spel. Då kan kontakterna lika gärna vara på en header på moderkortet så att de inte syns på baksidan av datorn när de inte kan användas. PS/2-kontakten å andra sidan kan användas även om du har ett USB-tangentbord inkopplat.

  • VGA och HDMI kan ersättas med en adapter-kabel till DVI:n, så de är egentligen överflödiga. Dessa kablar finns i fler datorbutiker än bra USB-adaptrar, drar inte mer ström och tar inte mer plats bakom datorn.

  • Var och en av VGA, HDMI och DVI tar var för sig mer plats på bakpanelen än en enstaka PS/2-kontakt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag är mer förvånad över att många moderkort för gamer-marknaden (som just detta Asus Z97-A/USB 3.1 - kort i artikeln) har kontakter för både DVI, HDMI och VGA-kontakt för inbyggd grafik.

  • Alla kontakterna blir oanvändbara om man stoppar in ett grafikkort, vilket man ju gör om man vill använda datorn för spel. Då kan kontakterna lika gärna vara på en header på moderkortet så att de inte syns på baksidan av datorn när de inte kan användas. PS/2-kontakten å andra sidan kan användas även om du har ett USB-tangentbord inkopplat.

  • VGA och HDMI kan ersättas med en adapter-kabel till DVI:n, så de är egentligen överflödiga. Dessa kablar finns i fler datorbutiker än bra USB-adaptrar, drar inte mer ström och tar inte mer plats bakom datorn.

  • Var och en av VGA, HDMI och DVI tar var för sig mer plats på bakpanelen än en enstaka PS/2-kontakt.

Håller med om att tre portar från IGP på ett system som ändå troligtvis kommer har ett dedikerat grafikkort, är lite overkill.

Men, inte tror jag att IGP-portarna blir oanvändbara bara för att man stoppat in ett grafikkort? Verkade det inte bli på mitt gamla Sandy Bridge system i alla fall. Kanske något som ändrats med nya plattformar?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Håller med om att tre portar från IGP på ett system som ändå troligtvis kommer har ett dedikerat grafikkort, är lite overkill.

Men, inte tror jag att IGP-portarna blir oanvändbara bara för att man stoppat in ett grafikkort? Verkade det inte bli på mitt gamla Sandy Bridge system i alla fall. Kanske något som ändrats med nya plattformar?

De flesta datorer på kontor används inte med ett dyrt gamergrafikkort utan med den inbyggda Intel-grafiken som räcker och blir över och många har 2-3 skärmar inkopplade.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv

Det är en bra nyhet, jag tyckte övergången till usb 3 var extrem trög och hoppas att usb 3.1 blir snabbare. Dessutom att det kommer hårdvara med usb 3.1 stöd, som usb minne, hårddiskar, skrivare/scanner, kameror, mobiltelefoner etc.

Skrivet av OSkar000:

Ingen ps/2 = inget köp. Ser det som ett krav att kunna köra tangentbordet utan behov av aktiva adaptrar.

Stör det mycket att många moderkort fortfarande har serieporten kvar också?

Hur många har ett tangentbord från slutet av 90talet? Har man ett tangentbord från början av 90talet så är det en Din 5 kontakt och nyare tangentbord har usb, där säkerligen standarden kommer gå emot USB C då kontakten är mindre.

Serieporten används dock av väldigt många idag, men den har försvunnit på billigare laptops för konsumenter.

Edit: Det fanns visst ps2 tangentbord att köpa än idag och det fanns lite fördelar som de som skriver/kodar extremt snabbt inte begränsas av usb minnes hastighet. https://www.youtube.com/watch?v=BDeRtIsYP1Q
Ett ps2 tangentbord med adapter är då troligen sämre än ett usb tangentbord direkt? Nå för den stora skaran gäller usb och om några år försvinner nog ps2kontakten. (sånt går alltid trögt)

Permalänk
Medlem

Hoppas att det kommer finnas USB stöd kvar ett tag eller att det kommer att smärtfritt gå att köra en adapter på existerande prylar som man har idag. Inte så sugen att köpa nya USB prylar bara för att en ny standard kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

De flesta datorer på kontor används inte med ett dyrt gamergrafikkort utan med den inbyggda Intel-grafiken som räcker och blir över och många har 2-3 skärmar inkopplade.

Datorer på kontor använder inte moderkorten i fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI