Permalänk

temperatur 4770k

vilken temperatur ska en 4770k ha med en noctua nh d-15 får mellan 39-47 idle med core temp oklockat. är detta rätt så att det inte är för högt installerade den igår så vill veta oså det inte är något fel! tacksam för svar om ni undrar har jag ett NZXT phantom 530 chassi

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hög idle det där. det är väldig variation vad gäller värmeavledning på den här processorn så det är inte nödvändigtvis något du har gjort fel men som sagt är det högt. är det liknande temperaturer på alla kärnorna? du har väl monterat den enligt instruktionerna, gjort rent tidigare kylpasta ordentligt och monterat ny på lämpligt sätt?

Permalänk

Min ligger på 28-31 i IDLE. - Har du fler fläktar i datorn?

Permalänk
Skrivet av versions:

hög idle det där. det är väldig variation vad gäller värmeavledning på den här processorn så det är inte nödvändigtvis något du har gjort fel men som sagt är det högt. är det liknande temperaturer på alla kärnorna? du har väl monterat den enligt instruktionerna, gjort rent tidigare kylpasta ordentligt och monterat ny på lämpligt sätt?

liknande på alla, gjorde rent och monterat enligt insruktion. hade lite problem med en fläkt som inte satt riktig men det funkar nu. har en 200 fram och en 120 bak. kan även tilläga att datorn står på golvet nära en hurts.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Mikeyland:

Min ligger på 28-31 i IDLE. - Har du fler fläktar i datorn?

aa en 200 front och en 120 bak

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haswell drar bara 2W med alla strömsparfunktioner på vid idle så min i3-4360 ligger bara på 26-31C nu med 23C i rummet men den sticker lätt upp i 88C efter lägre tid i intel linpack eller prime95 med NH-U12P dock utan CPU fläkt, bara chassifläkt som styrs av processorns temperatur.
Den når sällan över 70C load heller vid kompilering av kod som använder alla 4 trådar.

Så hög idle temperatur kan bero på att intel C-STATES inte är på i bios, brukar se till att det är på och C1E.
Kör med det på även vid överklockning, bör fungera på alla stabila moderkort.
Sedan kör man windows bör man nog undvika Performance profilen då det håller processorn aktiv hela tiden så kärnor som inte används kan inte stänga av sig vilket missgynnar strömförbrukning och temperaturer.

Permalänk
Medlem

Min idlar mellan 27-29C Custom loop 3x 120mm fläktar @ 600rpm

Permalänk

så det är alltså inget fel? det är ganska varmt i mitt rum också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testa load tempraturerna med nåt program. Prime95 eller intel linpack.

Kan testa Large FFT i prime95 det borde ge lite mer realistisk full load. Vill du stabilitetstesta så kör du small FFT då det stressar skiten ur processorn.

Permalänk

ska göra detta men spelat ett cs:go game och den ligger på ca 53 grader

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ganska meningslöst att diskutera vad idle temp är, Intel CPU är inte kalibrerade att visa speciellt riktiga temperaturer vid idle.
Så om den är 30, 40 eller 50 grader är inget att bry sig om ett dugg.

Vad som ÄR intressant är temp under högre belastning

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

gjorde såhär startade prime95 tittade på coretemp fick 76 på högsta

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ganska meningslöst att diskutera vad idle temp är, Intel CPU är inte kalibrerade att visa speciellt riktiga temperaturer vid idle.
Så om den är 30, 40 eller 50 grader är inget att bry sig om ett dugg.

Vad som ÄR intressant är temp under högre belastning

Deffenitivt sant MEN haswell är extremt strömsnål idle, ca 2W så det kan mycket väl vara så att han inte har intel C-STATES på i bios eller kör med Performance profile i windows och då får man högre idle tempraturer eftersom processorn inte lägre drar 2W utan mer 15-20W idle.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Deffenitivt sant MEN haswell är extremt strömsnål idle, ca 2W så det kan mycket väl vara så att han inte har intel C-STATES på i bios eller kör med Performance profile i windows och då får man högre idle tempraturer eftersom processorn inte lägre drar 2W utan mer 15-20W idle.

så det är inget fel då alltså?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vet inte om du har C-STATES på eller av, Eller vilken performance profile du har ställt in i windows. Jag kan bara spekulera. Du kanske skulle kolla efter istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Haswell drar bara 2W med alla strömsparfunktioner på vid idle så min i3-4360 ligger bara på 26-31C nu med 23C i rummet men den sticker lätt upp i 88C efter lägre tid i intel linpack eller prime95 med NH-U12P dock utan CPU fläkt, bara chassifläkt som styrs av processorns temperatur.
Den når sällan över 70C load heller vid kompilering av kod som använder alla 4 trådar.

Så hög idle temperatur kan bero på att intel C-STATES inte är på i bios, brukar se till att det är på och C1E.
Kör med det på även vid överklockning, bör fungera på alla stabila moderkort.
Sedan kör man windows bör man nog undvika Performance profilen då det håller processorn aktiv hela tiden så kärnor som inte används kan inte stänga av sig vilket missgynnar strömförbrukning och temperaturer.

Spelar ingen roll. Jag har stängt av alla strömsparsfunktioner i BIOS och min 4790k ligger på ca 26-29c i idle, både med min gamla H80i samt min nya h110iGT

Mer intressant är hur varmt det blir i spel.
Ta BF4 som ex..hur varmt blir kärnorna?

Permalänk
Skrivet av makn:

Spelar ingen roll. Jag har stängt av alla strömsparsfunktioner i BIOS och min 4790k ligger på ca 26-29c i idle, både med min gamla H80i samt min nya h110iGT

Mer intressant är hur varmt det blir i spel.
Ta BF4 som ex..hur varmt blir kärnorna?

får ca 56-57 i bf4 på ultra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Spelar ingen roll. Jag har stängt av alla strömsparsfunktioner i BIOS och min 4790k ligger på ca 26-29c i idle, både med min gamla H80i samt min nya h110iGT

Mer intressant är hur varmt det blir i spel.
Ta BF4 som ex..hur varmt blir kärnorna?

Det är helt ointressant vad din ligger på med annan kylning och andra förutsättningar som rumstemperatur då era resultat inte är jämförbara.

Aktivera C-STATES och köra balanced profile kommer sänka temperaturerna om han nu inte gör det både idle men även under last då alla kärnor sällan används hela tiden ens i tyngre laster. Om inte annat gynnar det ljudnivån om moderkortet får styra fläktarna.

Sedan hur varma dom blir i spel är väl intresant för kanske just dig som spelar. Det är igen absolut sanning då alla inte spelar.

Men man kan testa ett spel ja varför inte.

Det som är intresant för trådskaparen är om han kan göra nåt för att förbättra temperaturer, ljudnivå och få allt optimerat inte vad du anser man ska göra på datorn eller vad du har för temperaturer med din kylning.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Det är helt ointressant vad din ligger på med annan kylning och andra förutsättningar som rumstemperatur då era resultat inte är jämförbara.

Aktivera C-STATES och köra balanced profile kommer sänka temperaturerna om han nu inte gör det både idle men även under last då alla kärnor sällan används hela tiden ens i tyngre laster. Om inte annat gynnar det ljudnivån om moderkortet får styra fläktarna.

Sedan hur varma dom blir i spel är väl intresant för kanske just dig som spelar. Det är igen absolut sanning då alla inte spelar.

Men man kan testa ett spel ja varför inte.

Det som är intresant för trådskaparen är om han kan göra nåt för att förbättra temperaturer, ljudnivå och få allt optimerat inte vad du anser man ska göra på datorn eller vad du har för temperaturer med din kylning.

har du något tips för att sänlk tempsen

Visa signatur