Hackig filmuppspelning på sekundär skärm

Permalänk
Medlem

Hackig filmuppspelning på sekundär skärm

Morgon klockare.

Har inte använt min andra skärm på ett bra tag nu men kände för att koppla in den för att titta på lite serier medans jag gamear.

Sitter på 2x 1080p (1920x1080) tillsammans med ett GTX760 och en i7a. GPU Usage ligger på 15% och CPU på knappa 5% utanför spel och det hackar redan. Serierna spelas upp via VLC.

Någon som vet om det går att gör något åt det hela eller får jag bara stå ut?

Tack på förhand

(Skyller ev stavfel på mitt nya tangentbord)

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Lian Li Tu150 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ditt nya tangentbords fel.

Nä, men skämt åsido har du testat MPC-HC (Media Player Classic - Home Cinema)?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ominstallera VLC.

Om det inte funkar, testa en annan mjukvara, t.ex. MPC-HC som Jalle nämner.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oobah45:

Morgon klockare.

Har inte använt min andra skärm på ett bra tag nu men kände för att koppla in den för att titta på lite serier medans jag gamear.

Sitter på 2x 1080p (1920x1080) tillsammans med ett GTX760 och en i7a. GPU Usage ligger på 15% och CPU på knappa 5% utanför spel och det hackar redan. Serierna spelas upp via VLC.

Någon som vet om det går att gör något åt det hela eller får jag bara stå ut?

Tack på förhand

(Skyller ev stavfel på mitt nya tangentbord)

På vilket sätt hackar det? Rent att det inte går att titta på, eller småryck några gånger i sekunden?

Om det är det första så kan en ominstallation eller ett annat program kanske lösa problemet.

Om det är det senare så skulle jag gissa att det har att göra med 3:2 pulldown. Om inte din sekundära skärm klarar av andra uppdateringsfrekvenser än 50/60Hz så finns det inget enkelt sätt att lösa det på annat än att börja mixtra med MPC-HC tillsammans med MadVR Smooth Motion eller Smooth Video Project.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."