Permalänk
Medlem

Skönaste brytaren enligt dig!

Tjenare som rubriken lyder så undrar jag vilken mekanisk brytare ni tycker är mest om(finns omröstning). Ska själv köpa ett mekaniskt tangentbord i framtiden då mitt har varit halvtrasigt ganska länge nu (g11). Nu när jag väl är i farten så undrar jag vilket tangentbord ni rekommenderar? Går det köpa begagnat eller ska man köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Jag har inte provat alla men är nöjd med MX Brown. Skulle beskriva den som "lagom". Lagom motstånd, lagom taktil känsla och lagom med klickljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Cherry MX Blue samt Damped White Alps (även vanliga White Alps) är nog mina favoriter i det stora hela även om jag tycker om fler brytare.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

är SteelSeries 6Gv2 nåt att rekommendera?

Permalänk
Medlem

bruna cherry.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Medlem

Ska du ha med "Bruna cherry" två gånger i omröstningen?

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tippen:

Ska du ha med "Bruna cherry" två gånger i omröstningen?

inte sett det! tack för tipset, men vad ska in istället?
edit:gick inte att ändra

Permalänk
Medlem

Blåa cherry var skönare, men blev jobbiga på kvällen. Flickvän/kompisar tyckte inte så gott om dem heller.
Bruna är en bra mellanväg. Skulle dock vilja testa clear.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

bruna verkar dra iväg ordentligt!
vad är det som gör dem bättre jämfört med andra brytare?

Permalänk
Medlem

Jag har bara prova röda & blå så min röst landa på blå.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av 007onex:

bruna verkar dra iväg ordentligt!
vad är det som gör dem bättre jämfört med andra brytare?

De anses nog vara det perfekta mellantingen av många mellan röda och blåa MX då de har lite taktilitet men utan klick.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Blåa Cherry MX och Topre är mina favoriter.

Bruna förstår jag inte hur man kan gilla, känns som röda med grus i switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

är SteelSeries 6Gv2 nåt att rekommendera?

har kört med ett sådant i snart 2 år och det funkar perfekt. Det har svarta cherry MX brytare som jag personligen älskar känslan i men de låter ganska mycket dock

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Om man vill ha en brytare som är tyst, och har så lite motstånd som möjligt, vilken ska man välja då?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Om man vill ha en brytare som är tyst, och har så lite motstånd som möjligt, vilken ska man välja då?

Röda?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Om man vill ha en brytare som är tyst, och har så lite motstånd som möjligt, vilken ska man välja då?

Titta på Topre om du vill ha tysta switchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Röda?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Exiphi:

Titta på Topre om du vill ha tysta switchar.

Tack!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Förut föredrog jag bruna, eftersom att de var lätta och tysta, men efter att ha kört med blå i drygt ett halvår som mitt "vardagliga" tangentbord (kanske för att tkl är mycket skönare) förstår jag mig inte på bruna längre. Alldeles för lätta och skum känsla i bumpet. Jag älskar det rasslade klickljudet och att man verkligen känner taktiliteten som något bättre än grus.

Som någon annan skrev, skulle vara kul att testa clears, men allt har ju sitt pris...

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Har testat mekaniska tangentbord för ett tag sedan och de var mycket lättare att trycka ner, det var mycket skönare! Hehe medans mitt g11 brukar ge mig kramp i mina underarmar och speciellt space knappen då metallbiten är borta(jag gymmar och mina underarmar är inte klena)

Permalänk
Medlem

Wilco knapparna, men inget slog TAC 2 stickan.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle satsa på Topre som första bättre tangentbord.

Permalänk
Medlem

Av de tangentbord jag provat senaste åren så är det ändå Bruna MX som kännts bäst för mig, röda var sköna att spela på men totalt värdelösa för mig att skriva på. Dock så är det en väldigt subjektiv sak vad man föredrar!

Nu kör jag ett Logitech G710+ och känner att jag hittat rätt bord för mig, kunde inte varit nöjdare!

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Topre för mig, inget snack om saken. MX Blue är nog skönast av MX-brytarna, men de låter ju tyvärr för mycket. Mitt val av MX-brytare i praktiken är moddade linjära MX med motstånd mellan röda och svarta. Bruna hamnar på en klar sistaplats, de känns som Exiphi säger som röda med grus i

Permalänk
Medlem

Det sitter nog bruna cherry i mitt TT-tangentborg till Atarin. Det är rätt skönt att skriva på

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Cherry MX Red, Brown, Black.

Blue undviker jag. Har 2 t-bord med Cherry MX Blue.

Har inte testat Cherry MX Clear ännu.

Här finns ett t-bord (ANSI) med olika brytare på: http://www.mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_d...

Tror att det finns 1999 ex tillverkade av detta t-bord.

Lite tradigt av Ducky att ha sina standard svarta keycaps på detta bord.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd

Testat black och red och föredrar helt klart red.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Cherry MX clear ghetto för tillfället:
http://www.sweclockers.com/galleri/12917-custom-60-tangentbor...

Men blåa börjar växa in sig på mig. Sedan gillar jag också bucklings. Men tyvärr är de två sistnämnda för högljudda i mit boende. Väcker familjen....

Permalänk
Medlem

Gillar fler från listan men ännu bättre gillar jag:

IBM Capacitive buckling springs:
Den ultimata clicky-switchen. Glider mycket finare än MX Blue, man känner inte den där läskiga skavande känslan när man släpper upp brytaren långsamt, utan den glider helt perfekt. Dessutom ett underbart högfrekvent klick!

Topre Type-S:
Sjukt nice tock-ljud som knappt hörs, väldigt mjuk skön känsla som är svår att beskriva men helt underbar för fingrarna!

Alps Complicated Blue:
Liknar väl MX Blue en del men känns som att den är av högre kvalitet, återigen utan den där skavande känslan som MX Blue har. Trevligt klickljud som är lite annorlunda mot MX Blue.

Skulle även vilja prova IBMs beam spring-brytare men de är ju tyvärr väldigt svåra att hitta då de är så gamla.

Permalänk
Medlem

Röda, helt klart. Gillar lätta brytare när jag spelar.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara en besservisser så kan jag påpeka att det heter Alps och inte ALP. Det är varken en förkortning eller plural. Loggan är bara i stora bokstäver.

Skrivet av s0sdaf:

Alps Complicated Blue:
Liknar väl MX Blue en del men känns som att den är av högre kvalitet, återigen utan den där skavande känslan som MX Blue har. Trevligt klickljud som är lite annorlunda mot MX Blue.

Äldre MX Blue känns bättre än nya, för övrigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.