Cyberkriminella kommer över 8 miljarder kronor i "världens största bankrån"

Permalänk
Melding Plague

Cyberkriminella kommer över 8 miljarder kronor i "världens största bankrån"

I vad som beskrivs som ett bankrån utan motstycke kan cyberkriminella kommit över så mycket som en miljard dollar genom att plantera skadlig kod hos ett hundratal finansiella institutioner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Det var inte lite pengar..

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Ocean's Fourteen

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Najs eller NOT
Dags att hitta på något nytt sätt att hantera pengar?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Kommer garanterat att "hollywoodiseras" ..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Framtidens bankrån kommer bli brutala!

Permalänk
Medlem

Finns inget säkrare än att ha alla sina pengar undanstoppade i en madrass

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Lite coolt ändå!

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk

Äh. Bara att spamma Ctrl+z tills dom får tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem

Måste ändå säga att jag respekterar kriminella som har lite skicklighet och kunskap och inte bara är brutala kötthuvuden som misshandlar och hotar sig till pengar. Men med tanke på ingången så visas det än en gång att användarna är den svagaste länken i vilket datorsystem som helst.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Genialiskt genomfört får man ändå erkänna Bättre än att välta P-automater iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Finns inget säkrare än att ha alla sina pengar undanstoppade i en madrass

Vänta du bara... moderna sängen ska säkert ha Wifi den också

Permalänk
Inaktiv

Kanske dags att se över hur de anställda hanterar sin mail? Om man jobbar på en bank ska man verkligen kunna öppna filer hursomhelst och surfa runt på nätet? Speciellt då vi vet hur lätt det är fortfarande att få folk att öppna bifogade filer utan någon som helst koll. Dom har ju inte "hackat" sig in utan skickad helt enkelt ett paket med verktyg, som dom sedan öppnade och använde.

Man kan fundera på hur många myndigheter och annat som är infiltrerade på liknande sätt...förutom den vanliga övervakningen då såklart. Damn.

Kan ju tycka att "infrastruktursgrejer" inte borde vara ansluta till internets med alla oss andra? Eller är det kanske omöjligt?
8 saknade miljarder kanske ändrar lite på detta?

haxx:
http://youtu.be/iLw9OBV7HYA?t=1m58s

Permalänk
Medlem

Visste att Nordeas "Vardagspaket" som drogs från mitt konto varje måndag var något skumt.
REVOLT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vänta du bara... moderna sängen ska säkert ha Wifi den också

Dessvärre är detta bara en tidsfråga

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

När jag gick en kurs inom IT-säkerhet för säkert 10 år sen, så hade vi en föreläsare som sa redan då, att bankerna konstant blir bestulna på pengar av hackers, bara att vi som kunde aldrig får reda på det så att bankens anseende inte skadas. Skulle pengar försvinna från vårt konto så sätter banken tillbaka det innan vi märker av någonting. Det är hela tiden en balansgång mellan säkerhet och tillgänglighet, skulle de göra det sås säkert som det bara går, skulle det vara SJUKT osmidigt för oss att använda våra banktjänster. Så jag tror att i det stora hela så tjänar de mer pengar på att tillhandahålla smidiga banktjänster som majoriteten av kunderna är villiga att använda, och ta smällen med att systemet blir hackat emellanåt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

pengar finns...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Finns inget säkrare än att ha alla sina pengar undanstoppade i en madrass

Skrivet av Paddanx:

Vänta du bara... moderna sängen ska säkert ha Wifi den också

Skrivet av KTL:

Dessvärre är detta bara en tidsfråga

Finns visst redan:

http://gizmodo.com/a-kid-sized-wi-fi-smart-bed-lets-parents-k...

Så det är kört.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Dessvärre är detta bara en tidsfråga

The future is now:
http://gizmodo.com/a-kid-sized-wi-fi-smart-bed-lets-parents-know-when-they-1673610737

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

När jag gick en kurs inom IT-säkerhet för säkert 10 år sen, så hade vi en föreläsare som sa redan då, att bankerna konstant blir bestulna på pengar av hackers, bara att vi som kunde aldrig får reda på det så att bankens anseende inte skadas. Skulle pengar försvinna från vårt konto så sätter banken tillbaka det innan vi märker av någonting. Det är hela tiden en balansgång mellan säkerhet och tillgänglighet, skulle de göra det sås säkert som det bara går, skulle det vara SJUKT osmidigt för oss att använda våra banktjänster. Så jag tror att i det stora hela så tjänar de mer pengar på att tillhandahålla smidiga banktjänster som majoriteten av kunderna är villiga att använda, och ta smällen med att systemet blir hackat emellanåt.

Haft ett "skyddat belopp" på mitt konto på 8,38kr i snart en vecka nu. Verkar som att min bank glömt ersätta mig för att en hacker snott lite av mina pengar

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Kommer garanterat att "hollywoodiseras" ..

Tänker du på film så finns det väl gott om liknande i alla fall? Något som man kanske inte tänker på i vanliga fall är ju att många av dessa häftiga actionfilmer med spioner, högt uppsatt kriminella med gäng hackare som kan göra i princip vad som helst inte alls är så overkliga man kan tro. Nu kan man ju dock undra hur stor påverkan har denna stöld gjort? På vilken skala skadas bankerna osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Kan ju tycka att "infrastruktursgrejer" inte borde vara ansluta till internets med alla oss andra? Eller är det kanske omöjligt?
8 saknade miljarder kanske ändrar lite på detta?

Fast det är viktigt att bankanställda kan kan kolla sin hotmail på samma terminal som hanterar miljoner dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Finns inget säkrare än att ha alla sina pengar undanstoppade i en madrass

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv

Här är det ju egentligen inte systemet som felat, utan människan. Som anställd på en bank ska man nog vara jävligt försiktig med e-post, framför allt vad som kan finnas i dom. Hur man kan ha ett e-postsystem som tillåter användare att öppna e-post och bilagor hur som helst undgår sunt förnuft...

Permalänk

Trist att de kommit över så mycket pengar!

Svenska Hackers av P3 innehåller en hel del matnyttig information om någon vill lära sig lite mer av branschen.

Permalänk
Medlem

Jag säger grattis till dom! Bravo!

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Jag kan inte tycka synd om bankerna. Det går inte. Däremot kan man ju ifrågasätta vad i helvete de abställda håller på med som öppnar bilagor på måfå på jobbmailen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

I verkligheten så hade den godtrogne bankdirektören blivit kontaktad av en bekant på facebook. Vännen hade uppgett sig vara i nöd och behövde en miljard dollar för att komma ur en poker-skuld.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av gabinono:

Jag säger grattis till dom! Bravo!

Skrivet av Ozzed:

Jag kan inte tycka synd om bankerna. Det går inte. Däremot kan man ju ifrågasätta vad i helvete de abställda håller på med som öppnar bilagor på måfå på jobbmailen.

Tror ni på fullaste allvar att bankerna bara tar smällen och att ni inte drabbas? Sådana här saker drabbar alla kunder genom att bankerna kompenserar bortfallet genom att helt enkelt ta in mer pengar. Detta görs genom högre räntenetto (tar ut högre ränta när de lånar ut pengar), nya/höjda avgifter på kort/konton etc. De blir inte lidande i slutändan, de vet att ni antagligen inte byter bank iaf - bankväsendet har bland den lägsta customer churnen av alla branscher. När jag läste en grundkurs om bankväsendet för några år sedan så minns jag bland annat en forskningsrapport som visade att sannolikheten att en svensk skiljer sig är större än sannolikheten att han/hon byter bank.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag kan inte tycka synd om bankerna. Det går inte. Däremot kan man ju ifrågasätta vad i helvete de abställda håller på med som öppnar bilagor på måfå på jobbmailen.

Har tråkigt kanske. Det räcker ju att inte ens 1 på 1000 eller 10000 öppnar ett mail för att det skall vara kört.

OT: Då det tydligen är flera olika banker med flera olika system tycker jag det är extremt troligt att det är en organisation / nation som jobbat med detta. Det måste krävt flera år av heltidsarbete, undersöka hur arbetet fungerar på de olika bankerna och vetenskap om de datoriserade systemen som körs. Inget som 10, 20 eller ens 100 personer kan genomföra själva.