Datorn stänger ej av sig efter att jag skulle sätta in ett nytt kort i datorn

Permalänk
Medlem

Datorn stänger ej av sig efter att jag skulle sätta in ett nytt kort i datorn

Tja!

Det är så att jag för ett tag sedan skulle sätta in ett ljudkort i min dator. Men tydligen så hände något på vägen så att nu efteråt så fungerar datorn fast det går ej att stänga av den. Utan jag måste alltid hålla in "stänga av" knappen på datorn för att stänga av.

Jag undrar då, är det bäst o skicka in den på support till t.ex Inet? För det är där jag köpte datorn från början (dom monterade ihop den till mig).
Eller klarar en vanlig datorsupport det?

Jag vill också tillägga att jag det fanns lite ont om slots på moderkortet, men jag hittade en slot fast det blev så trångt mellan den och grafikkortsfläkten. Så jag satte en liten typ pappersbit emellan där eftersom att de låg nästan emot varandra (lät också lite konstigt då). Fast nu låter det bra efter men jag vet inte vad som har hänt i alla fall. Det hjälpte inte o ta bort pappersbiten så förmodligen har något hänt med moderkortet antar jag?

Men vad tycker ni jag ska göra?

Låt oss säga att man skickar in den till en Inet support; kan dom både fixa problemet samt typ byta ut moderkortet till ett annat där det finns fler slots på?

Permalänk
Medlem

Läst någonstans att nån fixat en liknande issue (som höll i sig efter en ominstallation) genom att resetta CMOS. Eftersom du tillfört ny hårdvara skulle det kunna vara troligt att det hjälper. Prova vettja?

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Ta ut ljudkortet igen och se om du fortfarande har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Läst någonstans att nån fixat en liknande issue (som höll i sig efter en ominstallation) genom att resetta CMOS. Eftersom du tillfört ny hårdvara skulle det kunna vara troligt att det hjälper. Prova vettja?

Ok ska prova

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ta ut ljudkortet igen och se om du fortfarande har problem.

Problemet återstår tyvärr. Provade detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Försök att resseta cmos. (Garanti ärenden brukar inte gälla när du har öppnat burken). Men om du kan stänga av datorn från knappen och inte direkt inne på windows så borde det vara någon software problem. Testa att ominstallera windows om inte det funkar med att resseta cmos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Försök att resseta cmos. (Garanti ärenden brukar inte gälla när du har öppnat burken). Men om du kan stänga av datorn från knappen och inte direkt inne på windows så borde det vara någon software problem. Testa att ominstallera windows om inte det funkar med att resseta cmos.

Ok. Men vad exakt händer när man resettar CMOS? Har aldrig gjort de förut. Förlorar jag allt på datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok. Men vad exakt händer när man resettar CMOS? Har aldrig gjort de förut. Förlorar jag allt på datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

All data som finns på hårddisken finns kvar, det du gör är att nollställa alla inställningar i BIOS till grundinställning. Du kan eventuellt behöva ändra boot-prioritets listan efter så att den startar från rätt disk om du har flera men troligtvis så är det bara att köra på!

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

All data som finns på hårddisken finns kvar, det du gör är att nollställa alla inställningar i BIOS till grundinställning. Du kan eventuellt behöva ändra boot-prioritets listan efter så att den startar från rätt disk om du har flera men troligtvis så är det bara att köra på!

Är det svårt o göra om man inte har så bra koll på CMOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Är det svårt o göra om man inte har så bra koll på CMOS?

Det är lätt om du gör självklara saker som tar det lugnt, läser, tänker efter några sekunder innan nu läser nästa, ställ in det du känner igen och sparar.

Nollställa bios (cmos) ska vara lika självklart som att trycka på power knappen för att starta datorn. Vågar du starta en datorn så ska du våga att nollställa bios. Det är något man alltid ska vara beredd att göra.

Finns flera sätt att nollställa bios. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan. Om det gick bra går du efteråt in i bios, ställ in det du känner igen och sparar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det är lätt om du gör självklara saker som tar det lugnt, läser, tänker efter några sekunder innan nu läser nästa, ställ in det du känner igen och sparar.

Nollställa bios (cmos) ska vara lika självklart som att trycka på power knappen för att starta datorn. Vågar du starta en datorn så ska du våga att nollställa bios. Det är något man alltid ska vara beredd att göra.

Finns flera sätt att nollställa bios. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan. Om det gick bra går du efteråt in i bios, ställ in det du känner igen och sparar.

Ok men ska googla mer fram lite hur man resettar CMOS då om det nu ska vara så lätt
Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Om du har ett integrerat ljudkort på moderkortet kan du ju prova att sätta det i disabled