Permalänk
Medlem

I7 4790k ovanligt fynd?

Hej kära medlemmar,
Efter att ha tittat noggrant på diverse saker har jag märkt att det verkar vara lite småovanligt med bra temperaturer samt en överklockning över 4.6 / 4.7ghz på en 4790k, (inte helt 100% på den) men vad jag märkt på min nuvarande 4790k samt vänners 4790k så verkar dom vara allmänt varma.

Idag när jag skulle testa en ny kylare utav asetek 120mm kylare så hade vi fått in en "defekt" 4790k, som jag tyckte var märkligt, men jag testade med den i varje fall. och hittills på 1.39v har jag fått upp den i 5.2ghz med en temperatur i prime på 78c. vilket jag missade få med. men iaf. här är lite bilder påvägen upp, dock vissa utan en temp under prime eller efter. var lite till mig under tiden jag såg detta.

~5ghz
https://i.imgur.com/2cyqaB6.jpg

~5.1ghz med prime95
http://imgur.com/Lvj2Ogp

~5.2ghz
https://i.imgur.com/8wvtwab.jpg

validering på ~5.2ghz
http://valid.canardpc.com/gy7by3

och tattarriggen så att säga
http://i.imgur.com/hCh0fR3.jpg?1

Om jag då skulle byta moderkort samt att köra min 2x 360mm kylare, tror ni att man kanske skulle uppnå runt 5.5ghz eller dylikt?

test med annan kylare, 360mm azetek kylare på 5.1ghz
http://imgur.com/09yCRgK

Validering på ~5.3ghz, ändrat LLC profil till high, samt volt 1.455v
http://valid.canardpc.com/ivzk3f

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

En del verkar ha problem med det men så löses problemet via uppdatering av moderkort, bios osv. Själv så känns det som min är varm ibland men inte för varm och håller sig ganska väl inom vad en Intel cpu brukar göra, fast då har jag inte överklockat någonting

Permalänk
Medlem

Är faktiskt lite avundsjuk, min strejkar över 5 ghz. Såg att ditt moderkort också kör 99.8 mhz buss, varför är den inte 100 mhz i auto-läge? Min är också 99.8 och mår inte bra av att köras i 100mhz, blir allmänt ostabil vid överklockning.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem

Hmm, har nog missat det där med bios uppdateringen totalt om det kan vara så att den ökar "prestandan" eller ökar "chansen" för att 4790k ska bli bättre på att överclockas. då min dåvarande vägrar gå över 4.6ghz och inte startar med mitt nuvarande moderkort. men ett liknande moderkort och en annan får top resultat. har dock inte kollat vilken bios version den har. men ska kolla upp det också.

kan hålla med om att det är lite störigt med 99.8mhz på bussen men ah det är lite strunt samma tycker jag it's close enough.

Visa signatur

:)

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

min 4690K klarar inte av att köras i prime95 när jag överklockar den. på 1.2v i prime med en H100i så går den lätt över 80 grader. gör OCCT för att den inte ska bli skit varm. dock blir den 83 grader på 4.8Ghz @ 1.333v.

verkar som om det är ett extremt bra exemplar du har där för att ligga på 5Ghz och 1.33v.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

En sak jag märkte med min nuvarande är att i "nya prime" så stiger cpun med 10c statiskt typ för varje steg, även på orginal. så min nuvarande når 90c efter någon/några minuter. men gamla prime ligger den på 55 / 60c på stock. dock har jag 2x 360mm/60mm kylare i den. Och kollade lite med bios, hade visst nyaste bioset på nuvarande moderkortet. men kan vara så att det skiljer sig imellan z87x-OC och z87x-d3h moderkortet som jag kör med på andra processorn. dock känns det som att processorn hittills verkar riktigt najs. ska köra lite valideringar imorgon så att man ser att det är "legit" och inte pajas också

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

min klarar iaf 5.0 ghz men min billiga kylare pallar inte med värmen då, så just nu funderar jag på om det är värt att invetstera 800 kr gör att få ut 200 mhz eller mer extraxD

Permalänk
Medlem

om man ska testa och se vad datorn går för så kan det väl vara bra om man vet att man inte maxar för något och kunna köra den dära extra lilla speeden är juh alltid najs

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Ser ju ok ut men vart är primebilderna volten var inget speciellt lågt iaf.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Den var inte lika villig idag när jag hållt på vid 5.2ghz, inte lyckats få prime att gå, inte vid 1.45v, men däremot vid 5.1ghz och 1.4v så verkar det fungera stabilt, här kommer bild på det.

efter en minuts körande med TT kylaren på 120mm 1 fläkt. ser dock att det är svalt här inne, cirka 20c.
http://imgur.com/Lvj2Ogp

ska testa att köra den en stund längre, sen köra på en azetek 360mm kylare och se om det fungerar bättre

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaBloKo:

Den var inte lika villig idag när jag hållt på vid 5.2ghz, inte lyckats få prime att gå, inte vid 1.45v, men däremot vid 5.1ghz och 1.4v så verkar det fungera stabilt, här kommer bild på det.

efter en minuts körande med TT kylaren på 120mm 1 fläkt. ser dock att det är svalt här inne, cirka 20c.
http://imgur.com/Lvj2Ogp

ska testa att köra den en stund längre, sen köra på en azetek 360mm kylare och se om det fungerar bättre

Hur länge kör du prime? 1 minut kan nog de flesta göra.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Just på 5.2 så tvärdog den efter 5 sekunder. kan säkerligen öka volten lite till. men vågar inte riktigt gå högre

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Vilken version av Prime95 kör du?

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Just nu kör jag v25,11 build 2.

När jag körde Prime95 hemma utav senaste versionen så hoppade den 10c varje steg tills den var på 90c och då vågade jag inte gå längre, dock med en annan 4790k men med custom loop. så kändes inte som att det var lika "ok" att köra med då.

kanske är lite feltänk dock. men iaf.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Man ska inte köra Prime95 med Haswell.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

om det är pga volten, så förstår jag lite det. Men några tips om vad jag ska köra isf?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

OCCT eller AID64 testar jag mina haswell cpu:s med.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Då ska jag börja köra med det! tack för tipset

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaBloKo:

Just på 5.2 så tvärdog den efter 5 sekunder. kan säkerligen öka volten lite till. men vågar inte riktigt gå högre

Då skulle jag säga att din är en i mängden även ifall du kan hålla rätt låga spänningar. Jag har själv kört 5,1 för olika benchruns med "acceptabla" temperaturer. jag tror min 4770k behövde 1,45 för att klara 3Dmark, cinebench och superpi men så fort tex Prime startades så dog den direkt.

Att du kan få igång den och ta en validering/printscreen är kul:)

Vad har du för moderkort, och inställningar? är det bara vcore du har skruvat upp?

Edit: såg just nu att vi har exakt samma resultat i 5GHz klubben haha!

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Då skulle jag säga att din är en i mängden. Jag har själv kört 5,2 och 5,1 för olika benchruns med "acceptabla" temperaturer. jag tror min 4770k behövde 1,45 för att klara 3Dmark, cinebench och superpi men så fort tex Prime startades så dog den direkt.

Att du kan få igång den och ta en validering/printscreen är kul:)

Vad har du för moderkort, och inställningar? är det bara vcore du har skruvat upp?

Just nu är det bara vcore jag pillat på, Jag har bara lite grundlig kompetens när det gäller överclockning. vet att man ska ändra om lite fler saker för att få den stabil, eller för att öka chansen att man kanske kan gå högre.

Moderkortet som cpun sitter på just nu är ett gigabyte ga-z87x-d3h, men om en stund kan den sitta på ett ga-z87x-OC istället.

stängt av C1E och Turbo i princip.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaBloKo:

Just nu är det bara vcore jag pillat på, Jag har bara lite grundlig kompetens när det gäller överclockning. vet att man ska ändra om lite fler saker för att få den stabil, eller för att öka chansen att man kanske kan gå högre.

Moderkortet som cpun sitter på just nu är ett gigabyte ga-z87x-d3h, men om en stund kan den sitta på ett ga-z87x-OC istället.

stängt av C1E och Turbo i princip.

Hur är det med VCCIN? Det skulle kunna hjälpa till att få det stabilare ifall du inte har rört den. Jag har ingen erfarenhet av det moderkortet så jag har tyvärr inga tips ut över det. Har du så du kan starta ett auto överklocks läge? När jag började så knäppte jag på det för att se vilka ändringar det gjorde och läste på vad det hade för effekt. Jag utgick från det läget fast ändrade vcore till manual. Sedan under tiden gick jag tillbaka och ändrade mer tills det blev mer stabilt.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Hur är det med VCCIN? Det skulle kunna hjälpa till att få det stabilare ifall du inte har rört den. Jag har ingen erfarenhet av det moderkortet så jag har tyvärr inga tips ut över det. Har du så du kan starta ett auto överklocks läge? När jag började så knäppte jag på det för att se vilka ändringar det gjorde och läste på vad det hade för effekt. Jag utgick från det läget fast ändrade vcore till manual. Sedan under tiden gick jag tillbaka och ändrade mer tills det blev mer stabilt.

Jo, VCCIN / Vrin? finns att ändra, i typ 6 eller 8 lägen, och det ska väl minska volt drops eller har jag fel på den biten?
Har inte testat det än i dagsläget. men kommer nog göra det framöver lutar emot att byta in denna i "rätt" dator så jag kan börja experimentera ordentligt.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaBloKo:

Jo, VCCIN / Vrin? finns att ändra, i typ 6 eller 8 lägen, och det ska väl minska volt drops eller har jag fel på den biten?
Har inte testat det än i dagsläget. men kommer nog göra det framöver lutar emot att byta in denna i "rätt" dator så jag kan börja experimentera ordentligt.

Jag är inte säker på vad det kallas på Gigabyte, men på mitt Asusär VCCIN spänningen in, och är oftast högre. Tex jag hade 1.950 VCCIN för en vcore på 1.45.

Stock har jag för mig att den låg på 1.7 något

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Avstängd

1.45v..ujuj...
tyckte 4.6GHz @ 1.3 var för mycket så har backat till 4.4@1.2 svalt och skönt utan att tappa prestanda i något jag sysslar med med min lilla 212..men visst du tycks ha dragit en vinstlott, grattis!

Permalänk
Medlem

Tackar! mjo, det är bara med vcore ändringar som jag fått upp den, inget finjusterande som kanske märks. hahaha

men det låter intressant med vccin, ska kolla upp det och se...kan det vara Load Line calibration LLC? på vissa moderkort kanske.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Hittade VRIN External override, ligger på 1.800v orginal, står just nu fördefinerat på auto. ska man våga köra den till 1.9??

efter att bara pilla på VRIN LLC till "High"

~5.3ghz
http://valid.canardpc.com/ivzk3f

ingen lycka på 5.4ghz, postar inte. även med 1.9v på VRIN. dock kan det vara något jag missat extra för att få den o posta.

Visa signatur

:)