AU Optronics på gång med IPS-liknande skärmpanel i 144 Hz

Permalänk
Medlem

Beräkning av önskvärd PPI

Vad beträffar samtliga svar angående vilken PPI-upplösning som är önskvärd för ett visst avstånd kan följande saker tas i beaktning: Strax över 50 PPD (~53) sägs vara vad en normal person med s.k. perfekt syn (20/20) klarar av att urskilja.
(Notera dock att detta är en grov förenkling).

Om vi utgår ifrån detta kan man med nedanstående formler räkna ut vilken upplösning som är tillräckligt för ett givet avstånd. Nedan följer några exempel:

Bildskärm 24”, 1920 x 1080px, 92 PPI, 84cm <- Synbar pixelering från detta avstånd, vid (20/20) syn.
Bildskärm 24”, 2560 x 1440px, 124 PPI, 62cm
Bildskärm 24”, 3840 x 2160px, 184 PPI, 42cm

Formel (avstånd där individuella pixlar går att urskilja):
tan(0,5°) * 2 * PPI = X
53/X = avstånd i tum, * 2,54 = avstånd i cm.

Formel (PPD): 2dr tan(0,5°)
d = distance
r = resolution (PPI)

Formel (PPI): ((w*w) + (h*h)) √ = X
X / b = PPI.
w = upplösningens bredd
h = upplösningens höjd
b = bildskärmens storlek

Kunde inte motstå att kommentera längre. Jag har ju följt sweclockers för många år passivt och älskat det mesta från nyheter till kommentarer och nu när ämnet kommer in på min domän kan jag inte längre motstå

Visa signatur

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Permalänk
Skrivet av awe m:

Vad beträffar samtliga svar angående vilken PPI-upplösning som är önskvärd för ett visst avstånd kan följande saker tas i beaktning: Strax över 50 PPD (~53) sägs vara vad en normal person med s.k. perfekt syn (20/20) klarar av att urskilja.
(Notera dock att detta är en grov förenkling).

Om vi utgår ifrån detta kan man med nedanstående formler räkna ut vilken upplösning som är tillräckligt för ett givet avstånd. Nedan följer några exempel:

Bildskärm 24”, 1920 x 1080px, 92 PPI, 84cm <- Synbar pixelering från detta avstånd, vid (20/20) syn.
Bildskärm 24”, 2560 x 1440px, 124 PPI, 62cm
Bildskärm 24”, 3840 x 2160px, 184 PPI, 42cm

Formel (avstånd där individuella pixlar går att urskilja):
tan(0,5°) * 2 * PPI = X
53/X = avstånd i tum, * 2,54 = avstånd i cm.

Formel (PPD): 2dr tan(0,5°)
d = distance
r = resolution (PPI)

Formel (PPI): ((w*w) + (h*h)) √ = X
X / b = PPI.
w = upplösningens bredd
h = upplösningens höjd
b = bildskärmens storlek

Kunde inte motstå att kommentera längre. Jag har ju följt sweclockers för många år passivt och älskat det mesta från nyheter till kommentarer och nu när ämnet kommer in på min domän kan jag inte längre motstå

Trevligt med lite matte som komplement till de vanliga kommentarerna! Dock bör man ha i åtanke att variablerna som representerar avstånd som en person upplever pixlar i en bild samt individens egen synskärpa knappast kan räknas som konstanter. Man kan se det hela som riktlinjer som grund för ett skärmköp.

Men det skrev du iofs själv

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danmyr:

Kan berätta att latensen i stort sett är densamma vid 120hz när det gäller QX/DP2710, det är min subjektiva och bestämda uppfattning.

Det är inte bara latenser utan artefakter och annat smått och gott som faktiskt börjar uppkomma på de flesta IPS skärmar (även koreaskärmar) när man når närmare 100Hz. Paneltypen är helt enkelt inte lämpad för att överklocka till 120Hz.

Skrivet av Mocka:

Plus att den saknar G-sync

Så 1500:- mer på det priset? Låter inte direkt.. Uppiggande.

Skrivet av awe m:

Vad beträffar samtliga svar angående vilken PPI-upplösning som är önskvärd för ett visst avstånd kan följande saker tas i beaktning: Strax över 50 PPD (~53) sägs vara vad en normal person med s.k. perfekt syn (20/20) klarar av att urskilja.
(Notera dock att detta är en grov förenkling).

Om vi utgår ifrån detta kan man med nedanstående formler räkna ut vilken upplösning som är tillräckligt för ett givet avstånd. Nedan följer några exempel:

Bildskärm 24”, 1920 x 1080px, 92 PPI, 84cm <- Synbar pixelering från detta avstånd, vid (20/20) syn.
Bildskärm 24”, 2560 x 1440px, 124 PPI, 62cm
Bildskärm 24”, 3840 x 2160px, 184 PPI, 42cm

Formel (avstånd där individuella pixlar går att urskilja):
tan(0,5°) * 2 * PPI = X
53/X = avstånd i tum, * 2,54 = avstånd i cm.

Formel (PPD): 2dr tan(0,5°)
d = distance
r = resolution (PPI)

Formel (PPI): ((w*w) + (h*h)) √ = X
X / b = PPI.
w = upplösningens bredd
h = upplösningens höjd
b = bildskärmens storlek

Kunde inte motstå att kommentera längre. Jag har ju följt sweclockers för många år passivt och älskat det mesta från nyheter till kommentarer och nu när ämnet kommer in på min domän kan jag inte längre motstå

Problemet är att inget öga är identiskt. Så din beräkning (även om den är imponerande) berättar inget än att det finns en teori.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Äntligen!

Det här med 144 Hz skärmar, eller skärmar med högre uppdateringsfrekvens än 60 Hz har tagit för lång tid...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Äntligen!

Det här med 144 Hz skärmar, eller skärmar med högre uppdateringsfrekvens än 60 Hz har tagit för lång tid...

absolut.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Vad finns det för hinder för att släppa en sån här med G-sync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det är inte bara latenser utan artefakter och annat smått och gott som faktiskt börjar uppkomma på de flesta IPS skärmar (även koreaskärmar) när man når närmare 100Hz. Paneltypen är helt enkelt inte lämpad för att överklocka till 120Hz[...]

Självfallet finns det en anledning till att det finns ytterst få IPS paneler som är kapabla att köra @120hz, inget snack om saken. Dock så har jag aldrig upplevt några "artifakter" eller dylikt under de drygt 1.5 åren jag ägt skärmarna. Det enda jag egentligen skulle kunna påpeka är att skärmen blir aningen mörkare vid 120hz i förhållande till 60hz, vilket enkelt kan korrigeras med färg/ljus profiler.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Problemet är att inget öga är identiskt. Så din beräkning (även om den är imponerande) berättar inget än att det finns en teori.

Det är förvisso sant att inget öga är det andra likt, men beräkningen grundas på ett värde som man kommit fram till genom att faktiskt testa på ett antal personer (med 20/20 syn) var deras upplevda gräns går, till skillnad från valfri annan uppskattning som mest baseras på någons egen fingret i luften uppskattning.
Dock bör nämnas att siffran på 53PPD kan diskuteras då det figurerar siffror så högt som 60-120PPD (beroende på hur testet utförts). En "Retina" skärm har 60PPD.
Jag misstänker att testet med 53PPD utfördes i en mer realistisk tillämpning, medan de andra med högre värden utförs under idealförhållanden med tester anpassade just för att man skall optimalt kunna urskilja skillnaden (dvs långt ifrån en speltillämpning med rörliga bilder och mängder med färger)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Det är förvisso sant att inget öga är det andra likt, men beräkningen grundas på ett värde som man kommit fram till genom att faktiskt testa på ett antal personer (med 20/20 syn) var deras upplevda gräns går, till skillnad från valfri annan uppskattning som mest baseras på någons egen fingret i luften uppskattning.
Dock bör nämnas att siffran på 53PPD kan diskuteras då det figurerar siffror så högt som 60-120PPD (beroende på hur testet utförts). En "Retina" skärm har 60PPD.
Jag misstänker att testet med 53PPD utfördes i en mer realistisk tillämpning, medan de andra med högre värden utförs under idealförhållanden med tester anpassade just för att man skall optimalt kunna urskilja skillnaden (dvs långt ifrån en speltillämpning med rörliga bilder och mängder med färger)

ca.60-120PPD stämmer bra. 120PPD gäller dock i de mest perfekta labbförhållanden medan 60PPD ska vara mer verklighetsförankrat. Problemet med 120PPD är att våra hjärnor hela tiden slänger bort mycket information, vilket innebär att vi kan se upp till 120PPD men enbart om vi koncentrerar oss / och har tillräckligt bra syn. I de mest normala fallen kan vi i vår vardag inte urskilja detaljer efter 60PPD. Ska man vara helt ordentlig klarar våra ögon upp åt 1800PPD men detta är alltså ingenting som våra hjärnor tar till sig.

Kul med alla svar och kommentarer föresten

Visa signatur

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Självfallet finns det en anledning till att det finns ytterst få IPS paneler som är kapabla att köra @120hz, inget snack om saken. Dock så har jag aldrig upplevt några "artifakter" eller dylikt under de drygt 1.5 åren jag ägt skärmarna. Det enda jag egentligen skulle kunna påpeka är att skärmen blir aningen mörkare vid 120hz i förhållande till 60hz, vilket enkelt kan korrigeras med färg/ljus profiler.

Blir inte färgåtergivningen kass när man överklockar en IPS panel?

Permalänk
Skrivet av krox:

Vad finns det för hinder för att släppa en sån här med G-sync?

För Adaptive Sync finns som man slipper punga ut 1,500kr extra för och låst till ett vist grafikkort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Inte en DAG för tidigt! Bara att se va den kostar nu....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

För Adaptive Sync finns som man slipper punga ut 1,500kr extra för och låst till ett vist grafikkort.

Tack men det var inte direkt svar på min fråga. Jag undrade om G-Sync, inte Adaptive Sync.

Citat:

Q: How is G-SYNC different than Adaptive V-SYNC?
A: Adaptive V-Sync is a solution to V-Sync’s issue of stuttering, but input lag issues still persist. NVIDIA G-SYNC solves both the stutter and input lag issue.

Permalänk
Skrivet av krox:

Tack men det var inte direkt svar på min fråga. Jag undrade om G-Sync, inte Adaptive Sync.

Okej

Vad fick du citatet ifrån?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

34", 21:9, 3440x1440, 144hz, välvd, drömmen... Det blir att avvakta tills motsvarande kommer innan det blir nytt skärmköp

Vet att jag är väääääldigt sent ute med denna quote men läste denna artikeln nyss:)

http://www.sweclockers.com/nyhet/19944-acer-predator-xr341ck-...