Köpa surfplatta, behöver råd!

Permalänk
Medlem

Köpa surfplatta, behöver råd!

Tjena SC. Hade tänkt köpa mig min första surfplatta, men vet inte vilken jag ska välja, då allt verkar ha plus och minus. Tar alla råd jag kan få.

Vill mest ha den för att kunna surfa, sociala medier och streama film. Spel är definitivt ingen prio.

Har några få "måsten":
*Helst Android OS, med stöd för 5.0.
*Snabb CPU. (Tänker quad, 1.8+)
*1080p upplösning. (1920x1200+ på plattor tror jag)

Budget = högst 3000!

(Kollade lite på "Nvidia Shield" plattan, som verkar bra, men är osäker då man inte kan testa den i affär...)

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Ska den användas bara hemma? I så fall ta så stor som möjligt har själv en på 10" men skulle gärna ha större, men använder den bara hemma hade jag tatt med den ut kanske en 8 eller 9" hade varit intressantare. Samsung har plattor på 12" tror jag men osäker hur de har det med android 5,0.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ska den användas bara hemma? I så fall ta så stor som möjligt har själv en på 10" men skulle gärna ha större, men använder den bara hemma hade jag tatt med den ut kanske en 8 eller 9" hade varit intressantare. Samsung har plattor på 12" tror jag men osäker hur de har det med android 5,0.

Mest hemma ja, men även på drift. Vill definitivt ha med den när jag reser till Sverige, vilket jag gör några gånger varje år. Storlek är inte jätte viktigt, men 12 låter jätte stort tycker jag! Vet att man kan hålla en 8 tum med en hand, och det låter som en bra storlek tycker jag. Men sedan har jag ingen erfarenhet heller. Ska dra in till stan imorgon för att kolla på några och se vad som känns bäst i storlek.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i en annan tråd, jag kan inte starkt nog avråda er från SHIELD plattan.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Samsung galaxy tab 4 10.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Som jag skrev i en annan tråd, jag kan inte starkt nog avråda er från SHIELD plattan.

Lust att utveckla lite grann?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Som jag skrev i en annan tråd, jag kan inte starkt nog avråda er från SHIELD plattan.

? Tycker den är ett mycket bra alternativ.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

nVidia SHIELD tablet lider av ett fabrikationsfel där plasten efter strax en månads användning kommer börja spricka av sig själv, alltså plasten i sidoramen. Detta skulle enligt nVidia själva ha varit åtgärdat på LTE versionerna men nu rapporterar fler och fler att så inte är fallet. Likaså Wifi versionen skulle ha fått en ny plastblandning men även här fortsätter plattor spricka.

I USA byts spruckna plattor rakt av, många användare är inne på sin femte platta. Här i EU är det dock inte lika glasklart, butiken jag handlade av tog på eget bevåg och ersatte mig efter mer än tre veckor utan svar från varken nVidia eller distributören. Sedan har vi alla andra hårdvaruproblem, överhettning, skärmglas som går an mot lcd panel vid minsta beröring (ger distorsion i panelen tillfälligt), plötslig lossning av baksidan (släpper då plastpiggarna spricker så som sidoplasten gör). Kass Wifi med besynnerlig hastighet och mottagning. Sedan ska vi inte ens prata om mjukvaran.

Kort och gott, köp ej...

Tråd hos nVidia angående sprickor
Feedback hos nVidia angående sprickor

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::