SweClockers besöker Tobii – ögonspårning i Assassin's Creed Rogue

Permalänk
Melding Plague

SweClockers besöker Tobii – ögonspårning i Assassin's Creed Rogue

Virtuell verklighet i all ära, många hoppas att ögonspårning blir nästa stora grej för gamers. Emil och Jonas hälsar på svenska Tobii för att provköra tekniken i kommande Assassin's Creed Rogue.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm intressant med behövs de?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Kan se en del intressant implementering av detta i simulatorer. Som t.ex Mechwarrior Online där man kan styra var mech-armana siktar med ögonen. Eller typ Elite, Star Citizen där man styr turret kanonerna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jobbigt om man skelar...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

inb4 eyetracking aimbot

Permalänk
Medlem

I min värld ser det svårt ut, speciellt med att styra en morot och sedan kasta iväg med blicken. ^^

Just för att jag inte har använt mig av sådant teknik.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Tuff teknik, men jag kommer nog alltid föredra handkontroll, mus o tangentbord vid spelande. Att spela med ögonen blir nog väldigt jobbigt i längden

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Overajda och interfera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Tuff teknik, men jag kommer nog alltid föredra handkontroll, mus o tangentbord vid spelande. Att spela med ögonen blir nog väldigt jobbigt i längden

Men det är väl just det som är poängen här, eller har jag missat något?

Tekniken lanserades som ett komplement till handkontroll eller mus/tangentbord, bland annat för att styra vissa händelser med ögonen.

Så handkontroll, mus o tangentbord funkar exakt som du vill, fast ögonspårning blir ett plus du själv väljer.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Jobbigt om man skelar...

Blir nog att prova. När släpps de, i butik?

§1.6/meme
Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Var där på studiebesök får någon månad sedan. Verkar vara ett riktigt trevligt ställe att jobba på.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig det här för att kunna välja vilket program jag ska styra med tangentbordet, att t.ex. bara blicka över till IRC för att skriva där och sedan blicka tillbaka till Firefox och genast styra det istället.

Visa signatur

Listen to the mission listen Miss as I do work

Asus Rampage IV Formula | i7-3820 | Asus R9 290-DC2OC | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 850 Pro 250GB | Steelseries Rival | Corsair K70 Cherry Red | ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Blir nog att prova. När släpps de, i butik?

Står längst ner i artikeln, tillsammans med länk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Permalänk
Medlem

Något man behöver? Nope
Riktigt coolt? Japp
Vill ha faktor är högre än 10 på en 10gradig skala? JAPP!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

För gamers med handikap kan jag dock se hur detta kan vara fantastiskt sätt att förenkla spelandet, men att försöka sälja det till massorna tror jag inte på. Om allt det kan göra att att byta ut höger styrspak till något som kräver mer koncentration än vanligt... så förstår iaf inte jag poängen.

Känns lite som leap motion - otroligt kul idé, men i praktiken trånar man efter en mus efter bara minuter av användning.

Permalänk
Medlem

Haha, fyfan. NSFL

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

testade denna på DreamHack, blev ganska trött i ögonen efter en stund men kan nog va riktigt ballt som komplement i spel om de lyckas göra det på ett snyggt sätt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Jobbigt om man skelar...

Permalänk
Medlem

Den största nyheten är väll ändå att Ubisoft gynnar PC hårdvarda?

Permalänk
Medlem

Det kanske kan användas till att göra spelen smartare och svårare genom att spelet kan se vart man tittar och genom det överlista spelaren

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Um? Såg inte det ut att vara ett Ass Creed som faktiskt flöt? På en laptop dessutom.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Um? Såg inte det ut att vara ett Ass Creed som faktiskt flöt? På en laptop dessutom.

It was only a dream my friend.

Permalänk
Medlem

Häftigt men jag blev åksjuk av att titta på när Jonas styrde spelet. Jag blir inte lätt åksjuk av spel och har en TrackIR själv. Men att använda ögonen för att styra kameran känns (för mig alltså) rätt så onaturligt.

Skrivet av TimMy2003:

inb4 eyetracking aimbot

Latenserna verkar inte vara låga nog för FPS lir.

Skrivet av ansik:

Jag skulle kunna tänka mig det här för att kunna välja vilket program jag ska styra med tangentbordet, att t.ex. bara blicka över till IRC för att skriva där och sedan blicka tillbaka till Firefox och genast styra det istället.

Där sa du nått, så skönt att slippa använda musen när man lutat sig tillbaka och skriver på tangentbordet bara. Perfa för programmerare skulle jag tro.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Känner inte spontant att det skulle vara något jag lär investera i. Känns inte som om jag personligen sitter med ett behov för någon form av sådan här styrning, vare sig det beträffar spel eller annan typ av användande. Å andra sidan, bör man möjligen inte klaga på att det görs tekniska framsteg då det kan komma att utveckla andra delar av branschen och föras vidare.

Permalänk
Medlem

Oculus Rift+Tobii måste göras

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat på användningsområdet för detta, men om det är riktigt snabbt skulle jag vilja ha det för att bestäma DOF i spelen så att kameran i spel betedde sig mer som en riktig. Tänk att det område du inte har fokus på blir lite ur fokus för mer filmlik effekt, speciellt i 3D/VR då valet av fokuseringsdjup påverkar upplevelsen väldigt mycket.
En annan grej att ha larm som blinkar med ny info som försvinner när man läst dem.
Så många saker det kan nyttjas till men inget som det går att motivera någon större kostnad för.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Om inte annat så vore det schysst att kunna styra filmuppspelning och liknande när man lutat sig tillbaka och inte orkar sträcka sig efter tangentbordet...

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Om inte annat så vore det schysst att kunna styra filmuppspelning och liknande när man lutat sig tillbaka och inte orkar sträcka sig efter tangentbordet...

Inte för 1600kr, men om det kommer inbyggt i framtida skärmar så

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk
Relik 📜

*diskussion utbruten*

Jag flyttade sidospåret om SweClockers videoutrustning till feedback.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S