Erfarenhet av Dustinhome och returer?

Permalänk
Medlem

Erfarenhet av Dustinhome och returer?

En polare beställde prylar från Dustin någon gång i december och fick en processor som var DOA. Han begärde retursedel vilket gick snabbt och smidigt men sen började krånglet ganska snart. De registrerade inte processorn som mottagen för ens den 26e januari (osäker på när polaren skickade) och fick iväg den till service först den 5e februari. Det har idag alltså gått tre veckor sen de mottog processorn men de har ingen information att ge och de vägrar en omleverans. Så jag kontaktade ARN för att se vad de sa om hur lång tid det får ta. Enligt personen jag pratade med så får det ta upp till tre veckor (praxis) då det är av sån väsentlig betydelse att alla komponenter i en dator fungerar. Dustin vill inte kännas vid denna praxis och vill inte ens prata om en "alternativ lösning", som de kallar den, för ens det gått MINST 30 dagar. Jag kan förstå att de har mycket att göra på service men det är Dustin själva som ansvarar för deras serviceavdelning och jag ser ingen direkt anledning till att de inte följer ARNs rekommendationer. Har tidigare beställt från Dustin och varit toknöjd alla gånger, men den här gången tycker jag nog inte att de riktigt skött sig. Har ni några tankar och idéer?

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Jag returernade ett trasigt moderkort till Dustin en gång. Det kom ett nytt efter cirka en vecka. Funkade väldigt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Om den är trasig vid leverans skulle han väl ändå ha fått en ny på en gång?

Sen förstår jag inte riktigt vad dom ska laga på en CPU, dom tittar på den, kanske testar den, och sen borde dom ganska snabbt se om den fungerar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Om den är trasig vid leverans skulle han väl ändå ha fått en ny på en gång?

Sen förstår jag inte riktigt vad dom ska laga på en CPU, dom tittar på den, kanske testar den, och sen borde dom ganska snabbt se om den fungerar eller inte.

Jag tycker det jag också, men de inte bara vägrar ge honom en ny CPU utan vägrar ge någon information om ärendet. De menar att det inte finns någon. Hur kan det inte finnas någon information om en CPU som legat på verkstaden i 11 dagar?

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syntheslizer:

Jag tycker det jag också, men de inte bara vägrar ge honom en ny CPU utan vägrar ge någon information om ärendet. De menar att det inte finns någon. Hur kan det inte finnas någon information om en CPU som legat på verkstaden i 11 dagar?

Kan tycka att det är ganska logiskt att de inte skickar ut en ny vara innan de har tittat på den trasiga och att de inte har någon ny information innan det skett. Däremot kan man ha synpunkter på behandlingstiden.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Syntheslizer:

En polare beställde prylar från Dustin någon gång i december och fick en processor som var DOA. Han begärde retursedel vilket gick snabbt och smidigt men sen började krånglet ganska snart. De registrerade inte processorn som mottagen för ens den 26e januari (osäker på när polaren skickade) och fick iväg den till service först den 5e februari. Det har idag alltså gått tre veckor sen de mottog processorn men de har ingen information att ge och de vägrar en omleverans. Så jag kontaktade ARN för att se vad de sa om hur lång tid det får ta. Enligt personen jag pratade med så får det ta upp till tre veckor (praxis) då det är av sån väsentlig betydelse att alla komponenter i en dator fungerar. Dustin vill inte kännas vid denna praxis och vill inte ens prata om en "alternativ lösning", som de kallar den, för ens det gått MINST 30 dagar. Jag kan förstå att de har mycket att göra på service men det är Dustin själva som ansvarar för deras serviceavdelning och jag ser ingen direkt anledning till att de inte följer ARNs rekommendationer. Har tidigare beställt från Dustin och varit toknöjd alla gånger, men den här gången tycker jag nog inte att de riktigt skött sig. Har ni några tankar och idéer?

Låter helt sjukt. Jag undviker dustin nu för tiden. Tycker man läser mer negativt än positivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har bara bra saker att säga om Dustin och deras kundtjänst.

Lämnade in en Zepto TV på reklamation efter 2½ år. Zepto hade konkat och eftersom det var tillverkningsfel (TV:ns bildskärm dog mitt i allt en dag, ljudet funkade) så gav de mig en ersättningsmodell (Samsung 42") utan något strul. RIKTIGT imponerande.

Var dock några år sedan detta utspelade sig.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Låter helt sjukt. Jag undviker dustin nu för tiden. Tycker man läser mer negativt än positivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Brukar vara så för det mesta, när folk inte är nöjda så blir det ett väldans liv och om folk är nöjda så säger man inte. Du har hör alltid det negativa först, för det mesta.

(jag räknas också som folk btw)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt beklagligt.

Jag har haft bra erfarenhet av Dustinhome. Jag hade en trasig router. Beskrev problemet för kundtjänst över telefon, han ordnade direkt en fraktsedel. Fick den någon dag senare (var strax innan helgen jag ringde in), skickade in, och några dagar därefter var det bekräftat och klart att jag ska få en ny router. Inte mer än så.

Jag misstänker att det kan vara så att de har olika behandlingsprocedurer beroende på tillverkare av produkten eller typ av produkt. Hur de gör med processorer vet jag tyvärr inte.

Permalänk
Medlem

Hade inga problem alls att skicka tillbaka en laptop så har positiv kritik. Talade med kundtjänst, fick förklarat hur jag skulle gå till väga.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Inaktiv

Fenomenalt bra.

Klagade på batteriet (och frågade om jag kunde köpa nytt)i min trådlösa mus då det blivit kasst och inte räckte så länge. De skickade glatt en helt ny (mus, batteri, hela kittet) direkt, hade den hemma en dag senare och fick dessutom behålla den gamla! Jättenöjd.

Har det gått besvärligt kan det ju skett något krångel på deras/leverantörens sida vilket är synd, men ibland blir det ju faktiskt problem. Sen vet man ju inte hur bra din polare är på att sköta kommunikation etc. Tror det gör stor skillnad på hur man behandlar folk och man själv förväntar sig att bli behandlad.

Permalänk
Föredetting

Jag köpte missfostret som var Iomega TV av Dustin senast, ångrade köpet då det sög så hårt. De skickade returfraktsedel och jag skickade in lådan med allt, trodde jag. Upptäckte någon dag senare att jag faktiskt missat att skicka med manual och skivor (och sådant som fanns till), men fick trots det kommentaren "manual + skivor saknas: återköp OK" av deras returavdelning och min faktura makulerad.

Mycket nöjd.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jag håller som sagt med er, har bara haft bra erfarenhet av Dustinhome både vad gäller priser, leveranstider och eventuella returer. Det gör det så mycket värre att de valt att tappa bollen så hårt den här gången. Försöker förstå vad som händer i huvudet på en representant från företaget när han säger att jag kan ringa tillbaka när det gått 30 dagar så att titta på "alternativa lösningar" istället för att be mig att vänta medan han ringer upp verkstaden och kollar hur det går då vi redan väntat i tre veckor. Svårt att förstå varför det ena alternativet valdes framför det andra.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Skrivet av Syntheslizer:

De registrerade inte processorn som mottagen för ens den 26e januari (osäker på när polaren skickade) och fick iväg den till service först den 5e februari. Det har idag alltså gått tre veckor sen de mottog processorn

Fast om du inte vet när polarn skickade iväg den, så vet du ju inte heller hur lång tid de haft på sig. De har tre veckor på sig från det att de mottagit prylen...

I vilket fall, så är Dustin rätt stela när de inte går helt enligt deras plan. Jag hade en tämligen osmidig affär med dem för ett år sedan, där de skickade ut en defekt (bland annat felmonterad) dator. Trots flera vändor hos service, och trots att jag visade dem hur felet uppstod, så kunde de inte lokalisera felet.
De påstod att de testkört datorn i dygn utan att felet uppstod, men samma fel hände efter någon timme när jag fått tillbaka datorn.

Det mest tröttsamma var att man aldrig får prata med samma person på kundtjänst, så ena dagen lovade person a något som person b inte kunde bekräfta eller hålla med om.. Å där satt jag mitt imellan...
Ärendet skickades senare vidare till deras konsumentombudsman, som vägrade att ringa upp mig under flera veckors tid, trots att jag påminnt via chatten, mail, växeln.. Det slutade med att jag fick kontakta marknadschefen för att ens få konsumentombudsmannen att ringa upp mig...
Man kan väl säga att jag var rätt less på Dustin vid det här laget.
Efter mycket om och men, och lite av en slump, så löste det sig iaf till slut med att de tog tillbaka datorn, och skickade en ny dator till mig. (som nu har fungerat). Men påpekas bör att det inte var Dustin som kom med lösningen, utan att det var jag själv som hittade en lösning till slut...

Permalänk
Medlem

Fick en kamera som dog efter 2 dagar, Canon vill jag minnas tyckte inte DOA så skickades in. Efter 3 veckor klagade jag att de inte ville ge mig någon status så ordnades kompensation för varje dag som gick. Slutade med en hyffsat trevlig summa som goodwiil eftersom Canon vägrade byta ut direkt, och att jag ändå fick ny kamera genom dustin. Hur de löste det med Canon vet jag ej, men de valde en nöjd kund före Canons dryghet

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Syntheslizer:

En polare beställde prylar från Dustin någon gång i december och fick en processor som var DOA. Han begärde retursedel vilket gick snabbt och smidigt men sen började krånglet ganska snart. De registrerade inte processorn som mottagen för ens den 26e januari (osäker på när polaren skickade) och fick iväg den till service först den 5e februari. Det har idag alltså gått tre veckor sen de mottog processorn men de har ingen information att ge och de vägrar en omleverans. Så jag kontaktade ARN för att se vad de sa om hur lång tid det får ta. Enligt personen jag pratade med så får det ta upp till tre veckor (praxis) då det är av sån väsentlig betydelse att alla komponenter i en dator fungerar. Dustin vill inte kännas vid denna praxis och vill inte ens prata om en "alternativ lösning", som de kallar den, för ens det gått MINST 30 dagar. Jag kan förstå att de har mycket att göra på service men det är Dustin själva som ansvarar för deras serviceavdelning och jag ser ingen direkt anledning till att de inte följer ARNs rekommendationer. Har tidigare beställt från Dustin och varit toknöjd alla gånger, men den här gången tycker jag nog inte att de riktigt skött sig. Har ni några tankar och idéer?

Om du vill att folk ska läsa ich svara på ditt inlägg bör du formatera det, så det inte är en textvägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ibland har Dustin varit riktigt imponerande, fick till och med ett helt nytt mITX moderkort en gång när jag själv strulat till det och råkat kapat en wifi-kabel på det första. Andra gånger som senast med Samsungs SSD-trassel så fick jag pusha på säkert 5 eposter innan det gick igenom. Verkar vara spridda skurar där...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Alla mina returer till Dustin har funkat perfekt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_thn:

Fast om du inte vet när polarn skickade iväg den, så vet du ju inte heller hur lång tid de haft på sig. De har tre veckor på sig från det att de mottagit prylen...

I vilket fall, så är Dustin rätt stela när de inte går helt enligt deras plan. Jag hade en tämligen osmidig affär med dem för ett år sedan, där de skickade ut en defekt (bland annat felmonterad) dator. Trots flera vändor hos service, och trots att jag visade dem hur felet uppstod, så kunde de inte lokalisera felet.
De påstod att de testkört datorn i dygn utan att felet uppstod, men samma fel hände efter någon timme när jag fått tillbaka datorn.

Det mest tröttsamma var att man aldrig får prata med samma person på kundtjänst, så ena dagen lovade person a något som person b inte kunde bekräfta eller hålla med om.. Å där satt jag mitt imellan...
Ärendet skickades senare vidare till deras konsumentombudsman, som vägrade att ringa upp mig under flera veckors tid, trots att jag påminnt via chatten, mail, växeln.. Det slutade med att jag fick kontakta marknadschefen för att ens få konsumentombudsmannen att ringa upp mig...
Man kan väl säga att jag var rätt less på Dustin vid det här laget.
Efter mycket om och men, och lite av en slump, så löste det sig iaf till slut med att de tog tillbaka datorn, och skickade en ny dator till mig. (som nu har fungerat). Men påpekas bör att det inte var Dustin som kom med lösningen, utan att det var jag själv som hittade en lösning till slut...

Jo, jag utelämnade all form av kritik mot att den registrerades hos dem först den 26e januari i och med att jag faktiskt inte vet när han skickade den. Problemet är att vi nu väntat över tre veckor och de hänvisar bara till deras konsumentombudsman som ännu inte har hört av sig. De spelar helt och hållet efter sina egna regler.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

Ett moderkort gick sönder och jag beskrev symptomen för Dustin. Två dagar senare hade jag ett nytt moderkort, utan kostnad för mig.

Permalänk
Skrivet av Syntheslizer:

Jo, jag utelämnade all form av kritik mot att den registrerades hos dem först den 26e januari i och med att jag faktiskt inte vet när han skickade den. Problemet är att vi nu väntat över tre veckor och de hänvisar bara till deras konsumentombudsman som ännu inte har hört av sig. De spelar helt och hållet efter sina egna regler.

Min erfarenhet är att det kommer ta tid innan de hör av sig.. De svarar inte heller när du ringer deras växel.
Och trots att du fyllt i formuläret att du vill att de ska ringa, så kommer de höra av sig via mail...

Till slut blev jag så trött på att aldrig få pratat med personen trots att jag gång på gång bett dem ringa mig... Så då kontaktade jag deras chef.. (som om jag inte minns fel var marknadschef på Dustin... Efter det ringde deras kundombudsman upp....).

Trots att det var Dustin som klantade sig gång på gång på gång, så hävdade de att de ville ha tre veckor varje gång...