Vattenskadad sony xperia z3 compact utomlands.

Permalänk
Medlem

Vattenskadad sony xperia z3 compact utomlands.

Min z3c dog precis efter ett ha badat i en pool. Vem ska jag vända mig till? Kan jag vända mig till någon? Kan jag laga den?

Telefonen är köpt i tele 2s web butik.
Jag är i Belgien på studentutbyte fram till juni så jag har väldigt svårt att besöka en fysisk Tele 2 butik och jag vill undvika långa timmar i telefonkö.

Just nu ligger telefonen i en plastpåse med salt.

Tack för alla tips

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av arry:

Min z3c dog precis efter ett ha badat i en pool. Vem ska jag vända mig till? Kan jag vända mig till någon? Kan jag laga den?

Telefonen är köpt i tele 2s web butik.
Jag är i Belgien på studentutbyte fram till juni så jag har väldigt svårt att besöka en fysisk Tele 2 butik och jag vill undvika långa timmar i telefonkö.

Just nu ligger telefonen i en plastpåse med salt.

Tack för alla tips

Salt är inget bra att använda på detta, saltjoner är ledande (just det som gör vanligt vatten farligt för elektronik).

Använd Ris istället för att dra ut fukt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Salt är inget bra att använda på detta, saltjoner är ledande (just det som gör vanligt vatten farligt för elektronik).

Använd Ris istället för att dra ut fukt.

Jag har inget ris hemma och alla affärer är stängda. Så länge som jag inte låter något salt komma in så borde det inte vara något problem eller?

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av arry:

Jag har inget ris hemma och alla affärer är stängda. Så länge som jag inte låter något salt komma in så borde det inte vara något problem eller?

Så länge det inte kommer in någonstans är det lugnt. Annars är gör du det värre. Tänk även på att det är korrosivt och kan förstöra även kontakter så som Hörlursuttag och Ladd-kontakter.

Vad är det som har pajat?
Tror vanliga 101 lösningen för vattenskadade elektronikprodukter är relevant för detta.

  1. Montera isär

  2. Skölj all elektronik med batterivatten eller att av alla andra synonyma varianter (avmineraliserade, avjoniserade, destilerat etc)

  3. Låt torka ordentligt (en vecka eller två åtminstone) utan att göra något mer.

  4. Montera ihop och test kör

  5. Win?

För att svara på din första fråga, endast din drulleförsäkring eller sakförsäkring kan tänkas täcka denna skada. Garanti och reklamationsrätt täcker aldrig självförvållade skador.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Så länge det inte kommer in någonstans är det lugnt. Annars är gör du det värre. Tänk även på att det är korrosivt och kan förstöra även kontakter så som Hörlursuttag och Ladd-kontakter.

Vad är det som har pajat?
Tror vanliga 101 lösningen för vattenskadade elektronikprodukter är relevant för detta.

  1. Montera isär

  2. Skölj all elektronik med batterivatten eller att av alla andra synonyma varianter (avmineraliserade, avjoniserade, destilerat etc)

  3. Låt torka ordentligt (en vecka eller två åtminstone) utan att göra något mer.

  4. Montera ihop och test kör

  5. Win?

För att svara på din första fråga, endast din drulleförsäkring eller sakförsäkring kan tänkas täcka denna skada. Garanti och reklamationsrätt täcker aldrig självförvållade skador.

Grejen är ju att den ska vara vattentät. Just nu så funkar inget. Den är död. Om du menar att garantin inte spelar någon roll trots att jag följt alla rekommendationer. Så kan jag kanske ta isär den mer just nu har jag bara öppnat luckorna. Den är byggd för att inte kunna gå att ta isär.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av arry:

Grejen är ju att den ska vara vattentät. Just nu så funkar inget. Den är död. Om du menar att garantin inte spelar någon roll trots att jag följt alla rekommendationer. Så kan jag kanske ta isär den mer just nu har jag bara öppnat luckorna. Den är byggd för att inte kunna gå att ta isär.

Den är vattentålig inte vattentät. Det är stor skillnad. Sen så får man ingen garanti om telefonen dör utav vattenskada så jag tycker Sony kör aningen fult spel där på ett sätt. De inger lite falsk trygghet.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Värt att notera att vattentåligheten endast "gäller" i sötvatten.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Min Iphone 4s klarade av att ligga i en spa pool i närmare 15minuter utan att ta det skada. Mikrofon och högtalare fick torka upp till dagen efter sedan var det bara att åka i något åt till Min 5s har legat i en blomkruka full med vatten i 5 minuter och det var samma sak med den. De skall för övrigt inte vara vattentåliga

Permalänk
Medlem

Sony skriver ju

* I enlighet med IP65 och IP68 är Xperia Z3 skyddad mot intrång av damm och vatten. Förutsatt att alla portar och höljen är ordentligt förslutna är mobilen (i) dammtät och (ii) skyddad mot vattenstrålar med lågt tryck från alla riktningar i enlighet med IP65 och/eller (iii) kan ligga på 1,5 meters djup i sötvatten i upp till 30 minuter i enlighet med IP68. Missbruk och felaktigt användande av enheten upphäver garantin.

De säger alltså att telefonen ska kunna ligga på upp till 1,5 meters djup i sötvatten upp till 30 minuter. Om de marknadsför telefonen så och du har haft alla luckor ordentligt stängda så skulle jag vilja påstå att telefonen bör bytas ut av garantin. Problemet är väl att bevisa att luckorna verkligen var stängda, Sony kan ju påstå att dessa var öppna?

Permalänk
Medlem

Kontakta Sony direkt, har inga vattenpunkter utlösts så får du det säkert fixat på garantin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Den är vattentålig inte vattentät. Det är stor skillnad. Sen så får man ingen garanti om telefonen dör utav vattenskada så jag tycker Sony kör aningen fult spel där på ett sätt. De inger lite falsk trygghet.

Den är vattentät ip68. vattentålig är ip67

"The equipment is suitable for continuous immersion in water under conditions which shall be specified by the manufacturer. However, with certain types of equipment, it can mean that water can enter but only in such a manner that it produces no harmful effects." -wiki

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Kontakta Sony direkt, har inga vattenpunkter utlösts så får du det säkert fixat på garantin.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av xervz:

Sony skriver ju

"..."
Problemet är väl att bevisa att luckorna verkligen var stängda, Sony kan ju påstå att dessa var öppna?

En av vattenpunkterna är utlöst. Men det känns inte som ett bevis på att jag inte stängt luckan utan kan vara ett bevis på att luckan är dålig.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

En av vattenpunkterna är utlöst. Men det känns inte som ett bevis på att jag inte stängt luckan utan kan vara ett bevis på att luckan är dålig.

Kör ett trycktest så vet du, finns i servicemenyn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Kör ett trycktest så vet du, finns i servicemenyn.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du? Om jag ska in i servicemenyn på telefonen så går inte det i och med att den just nu är brickad.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av arry:

Hur menar du? Om jag ska in i servicemenyn på telefonen så går inte det i och med att den just nu är brickad.

Den kanske har vaknat imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av arry:

Den är vattentät ip68. vattentålig är ip67

"The equipment is suitable for continuous immersion in water under conditions which shall be specified by the manufacturer. However, with certain types of equipment, it can mean that water can enter but only in such a manner that it produces no harmful effects." -wiki

Okey. Men uppenbarligen så var den inte det ändå och det är många andra som har Sonytelefoner som dött av vatten. Vad jag förstått så är det luckorna som är akilleshälen i de flesta fall. Tycker ändå det är fel att klassa dem som vattentäta, visa bilder på dem under vatten etc. men sen när den dör pga vattenskada så står man där helt ensam.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Kommer vattnet in via luckorna så går det ej på garanti, därför det finns fuktindikatorer. Tänk på att man måste använda Sonys docka för att ladda telefonen så man slipper öppna luckan hela tiden (=den slits ut i förtid).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Kommer vattnet in via luckorna så går det ej på garanti, därför det finns fuktindikatorer. Tänk på att man måste använda Sonys docka för att ladda telefonen så man slipper öppna luckan hela tiden (=den slits ut i förtid).

Japp. Jag tror tyvärr inte det hade spelat någon roll. Den utlösta indikatorn är vid den vid porten man aldrig öppnar. Jag har dessutom haft telefonen i ett gummiskal som hindrar denna lucka från att öppna sig. Det känns så fel att kalla den vattentät. Alla telefoner är vattentäta så länge inte vatten kommer in Att denna telefon är förseglad gör det bara svårare att laga den iom att jag varken kan rengöra den eller koppla ur batteriet.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Om du har de argumenten känns det som att det borde gå att få igenom ett garantianspråk.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Så vattentåliga är sonys mobiler..

Permalänk

Som sagts tidigare, det enda som täcker vattenskador är drulle och i vissa fall sakförsäkring, beror på vilket försäkringsbolag du har.
Montera isär mobilen, gör ren alla komponenter och låt torka långsamt. Använd inte hårblås eller dylikt.

Visa signatur

Vi jämför och listar Billiga Mobilabonnemang - > www.billigamobilabonnemang.se

Permalänk
Medlem

Jag lät min Z3 ligga med öppna flärpar uppåt i tre dagar. Då torkade den och hostade igång igen.
Den var också brickad.