Permalänk
Medlem

Cpu kylning för väldigt litet chassi.

Letar helt enkelt efter en så effektiv kylning (luft) som möjligt till ett väldigt litet atx chassi (http://www.inet.se/produkt/6904291/lian-li-pc-v650b-minitower...) Som ni ser så får cpu kylaren max vara 120mm hög. Har kollat runt lite och det finns ju några "liggande" skapelser med dubbla 120mm's fläktar Noctua hade en bland annat, dock så ställer jag mig lite frågande i hur pass mycket man sabbar luftflödet i burken när fläktarna blåser rakt ner mot moderkortet, tänker på turbulens och varm luft som virvlar runt istället för att direkt lämna chassit som den gör med en bra tower kylare. Å andra sidan kanske turbulens inte hinner bli något problem i ett sånt här trångt chassi med så pass många chassifläktar, min drömlösning skulle vara en väldigt lågprofils towerkylare som fortfarande skulle kunna hålla 120mm's fläktar, dock så inser jag att något sådant med största sannolikhet inte existerar. Men ett torn med mindre fläktar då? inbillar mig att det skulle vara mer optimalt att skicka ut luften direkt mot fläkten längst bak, men som jag tidigare nämnt kanske det är "skit samma" i ett sånt här litet chassi...
Tips, förslag och idéer på kylare och lösningar mottages med öppna armar, jag förstår ju att en bra lösning skulle vara vatten, men detta är helt obruten mark för mig och jag känner mig väldigt tveksam till att inviga en sån karriär på detta minimala utrymme. Tack på förhand!

Visa signatur

Lian Li PC-V650 | Corsair CX 750W-M | Asus p8z68-V PRO | Intel i5 2500K @4.2ghz | XFX radeon 7990 | Cooler Master Nepton 140XL | Corsair Vengeance LP 2x4GB @1600mhz | Bitfenix recon

Permalänk
Medlem

Du sabbar nog ingenting med fläktar som blåser någonstans alls. det är nog snarast positivt i det här fallet att få mer cirkulation runt kretskortsytan då det ser trångt ut runt grafikkortet.

personligen skulle jag googlt efter recensioner på chassit och sett vad de som recenserat monterade in för kylning och kopierat det, för har det passat en gång lär det göra det igen.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Jo, jag har kikat runt lite. Har en cooler master 212 som ligger där hemma... Funderar på att testa såga av 3 cm från toppen och komma ner så att fläktarna precis får plats... kanske dumt, vet inte

Visa signatur

Lian Li PC-V650 | Corsair CX 750W-M | Asus p8z68-V PRO | Intel i5 2500K @4.2ghz | XFX radeon 7990 | Cooler Master Nepton 140XL | Corsair Vengeance LP 2x4GB @1600mhz | Bitfenix recon

Permalänk
Medlem

sålänge du inte sågar av heatpipsen, de brukar vara fyllda med vatten under lågt tryck så att det ska koka vid låga temperaturer.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Ok, där sket det sig...

Visa signatur

Lian Li PC-V650 | Corsair CX 750W-M | Asus p8z68-V PRO | Intel i5 2500K @4.2ghz | XFX radeon 7990 | Cooler Master Nepton 140XL | Corsair Vengeance LP 2x4GB @1600mhz | Bitfenix recon