Mobil med riktiga knappar och QWERTY..Är jag en bakåtsträvande idiot?

Permalänk

Mobil med riktiga knappar och QWERTY..Är jag en bakåtsträvande idiot?

Touch i all ära men jag har under en väldigt lång tid förbannat tillverkarna av mobiler för att dom övergivit tangentbordet..

Jag har fumliga fingrar och fullständigt hatar att skriva sms på en pekskärm. Så jag tänkte se mig runt lite efter alternativ. Jag vet att nokia hade ett par modeller för något år sedan bland annat E6. Sedan finns det ju blackberry också.

Har ni några tips?

Jag har tidigare haft SE m600, P1i, tytn2 men dom är lite väl gamla i dagsläget.

Telefonen jag använder idag är en Galaxy s2..Och ja, jag har testat swiftkey å alla möjliga tangentbordsappar. Tycker ingen är bra!

Permalänk
Medlem

Blackberry kanske?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Tycker att skärmtangentbord är underbara, då man slipper flera millimeter med onödig metall för att få till ett tangentbord, men smaken är olika!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Hade en HTC Desire Z tills för en vecka sedan, Men blev tvungen att köpa en ny telefon då den började ge sig.
Blev en Lumia 900 och har vart helt nöjd. Bra on-screen tangetbord på den.
Tyvärr verkar det inte riktigt finnas mera mobiler med fullt tangentbord

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att tillverkningskostnaden sätter stopp. De modeller som släppts på senare tid har varit rätt mediokra. Men det är väl så, om priset inte skall rasa iväg för mycket måste de snåla på annat...
Om jag minns rätt var det nästan hundra olika tryckknappar på min E90:a, det blir en del delar att tillverka och montera.

Just Nokias E90:a känns som den sista "all in" telefonen som byggts. Hoppas någon vågar ta risken och bygga en riktigt bra tangentbordstelefon igen i framtiden.
Jag skulle i alla fall köpa den förutsätt att den får ett vettigt OS och en prislapp som åtminstone inte landar för långt över 10kkr.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem

Jag föredrar "riktiga" tangenter, hade en N900 och den var grym ur det perspektivet, tyvärr var OSet lite för udda för mig, väntade länge och väl på en ny Nokia med liknande design, helst med WP men verkar inte bli någon så slog till på en Lumia 920, även om jag fortfarande tycker fysiskt tangentbord är bäst så har jag vant mig och det är inget som hindrar mig idag, väldigt nöjd med min Lumia!

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att du köper en begagnad desire z ,de går för 800kr-1200kr och går att få jellybean på via custom rom oerhört bra mobil!

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Jag vill ha samma tangentbordslayout som tex blackberry eller Nokia E6, inget slide Jag använder telefonen i princip bara för att ringa och skicka sms. Så jag skulle nog klara mig utan alla appar och sånt. Med tanke på att jag har en nexus 7 som jag kan leka med.

Man kanske skulle leta upp en gamal nokia E6 och testa en sådan. På något vis så känns det smartare efterssom gamla androidmobiler tex Desire z känns på tok för slöa.

Kul med förslag och tips

Permalänk
Medlem

En av fördelarna med Desire Z är ju att den har tangenter för åäö

Men, visst - den börjar bli "gammal" nu.

Permalänk
Medlem

jag kör blackberry telefon och gillar det skarpt,, många som tycker dom är jobbiga, men vette tusan gillar inte android det är så segt system i menyer m,m

men har man aldrig kört blackberry så är det nog en liten inlärnings kruva som allt annat.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=884355

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

[IMG]...DesireZ...
Men, visst - den börjar bli "gammal" nu.

Den känndes rätt gammal redan när den lanserades.

Gällande ezco's fråga rörande en non-slider med tangentbord så tror jag du är rätt ute med någon av Nokias E-modeler eller eventuellt en Blackberry.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem

Nyhet hos Mobil.se idag:

http://www.mobil.se/nyheter/samsung-android-med-qwerty-tangen...

Kanske kan vara av intresse ?

Permalänk

ja varför inte! Bara att vänta på releasedatum då

Permalänk

Qwerty tangentbord mobil. Du är ej ensam!

Nej, du är inte ensam!
Håller med dig!
Har en Xeperia Pro, som jag älskar. Operativsystemet börjar dock bli gammalt.

Vill bara ha mobil med fysiskt tangentbord. Gillar inte toch-tangentbord på skärmen. Tar för mycket plats av skärmen. Är dumt att allt färre mobiltelefontillverkare tillverkar mobiler med fysiskt tangentbord!

Permalänk

Tack för tipsen om Qwerty-Mobiler!

Tack för tipsen!

Skrivet av iMatter:

Två av de bästa qwerty-androiderna just nu är:

http://www.gsmarena.com/motorola_photon_q_4g_lte-4885.php
http://www.gsmarena.com/motorola_droid_4_xt894-4418.php

Men ingen av dom har dykt upp i en Europeisk version, ännu tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

Touch i all ära men jag har under en väldigt lång tid förbannat tillverkarna av mobiler för att dom övergivit tangentbordet..

Jag har fumliga fingrar och fullständigt hatar att skriva sms på en pekskärm. Så jag tänkte se mig runt lite efter alternativ. Jag vet att nokia hade ett par modeller för något år sedan bland annat E6. Sedan finns det ju blackberry också.

Har ni några tips?

Jag har tidigare haft SE m600, P1i, tytn2 men dom är lite väl gamla i dagsläget.

Telefonen jag använder idag är en Galaxy s2..Och ja, jag har testat swiftkey å alla möjliga tangentbordsappar. Tycker ingen är bra!

Nej, du är inte bakåtsträvande!

Jag håller helt och fullt med dig, något så oergonomiskt som att dutta fingrarna mot en hård plast/glasskiva kan man inte acceptera! Tangentbord är inget ologiskt krav för en telefon, däremot så är det "populärt" med tunna tramslurar som knappt har en eller två riktiga knappar - bara för att vinsten skall gå upp hos företaget som producerar lurarna.

Knappsats erfordras, gärna med mekaniska brytare. För en lur helt utan går jag inte med på.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

BlackBerry

Det verkar inte finnas några qwerty mobiler längre i Sverige, har varit på jakt efter en BlackBerry Q10 Nordic men ingen säljer dom längre vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Skulle inte blackberry släppa en ny modell som skulle vara i samma storlek som ett pass?

Att blackberry saknar "landsbygds-4g" är en dealbreaker för mig då jag arbetar med datorn på språng och behöver uppkoppling hela tiden.

Att telefonerna saknar fysiska knappar ny för tiden gör att man drar sig för att skriva sms med fler än 100 tecken.

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Skulle inte blackberry släppa en ny modell som skulle vara i samma storlek som ett pass?

Att blackberry saknar "landsbygds-4g" är en dealbreaker för mig då jag arbetar med datorn på språng och behöver uppkoppling hela tiden.

Att telefonerna saknar fysiska knappar ny för tiden gör att man drar sig för att skriva sms med fler än 100 tecken.

Den här kanske: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2728047, Blackberry Passport.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en telefon i liknande design som sony ericsson aino, dvs att man skjuter upp ett tangetbord som på en vanlig slide-telefon men ändå har kvar touchskärm. Att ha fysiska knappar i landskapsläge har jag aldrig riktigt förstått, man får ju så lite utrymme på höjden när man vänder telefonen.

Permalänk
Medlem

Svenska

Om man köper en engelsk BlackBerry Q10, går det att få den med svenskt tangentbord om man byter mjukvaran ?

Permalänk
Medlem

Tänk på att en del telefoner inte fungerar i sverige om man köper de utomlands.
3G och 4G är inte en världsstandard.

Den telefon jag hittade som just nu är bäst mer tangentbord som fungerar här är LG F3Q
Hittade en på ebay för drygt en tusenlapp. 4G och bra med minne.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ustzeust:

Att telefonerna saknar fysiska knappar ny för tiden gör att man drar sig för att skriva sms med fler än 100 tecken.

Dags att komma in i matchen och anpassa sig till teknologin.
Det går mycket snabbare att skriva på touchskärm med t ex Swype än med fysiska miniknappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Dags att komma in i matchen och anpassa sig till teknologin.
Det går mycket snabbare att skriva på touchskärm med t ex Swype än med fysiska miniknappar.

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden är att man inte behöver titta på telefonen när man skriver med fysiska knappar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agonotheta:

Skillnaden är att man inte behöver titta på telefonen när man skriver med fysiska knappar

sämsta argumentet nånsin.
ofta man använder telefonen utan att titta på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

sämsta argumentet nånsin.
ofta man använder telefonen utan att titta på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja...
Det är ofta, helt rätt.

Kan man göra det så finns det ingen anledning att titta på mobilen medan man skriver ett mail/sms eller hela detta inlägget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agonotheta:

Ja...
Det är ofta, helt rätt.

Kan man göra det så finns det ingen anledning att titta på mobilen medan man skriver ett mail/sms eller hela detta inlägget.

Tillåt mig dö av skratt om ditt bästa argument för att offra fördelarna med en tangentbordslös telefon är att inte titta på telefonen medans du skriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Tillåt mig dö av skratt om ditt bästa argument för att offra fördelarna med en tangentbordslös telefon är att inte titta på telefonen medans du skriver.

Skickades från m.sweclockers.com

Väx upp!
Jag har inte sagt att det är det bästa argumentet.

Vad är det för fördelar tangentbordslösa har mot de med tangentbord?
Vanligtvis är det en kopia på en annan telefon med ett tangentbord, så hur skiljer det sig?