Permalänk
Medlem

Coilwhine? MSI GTX980

Hej.

Har precis börjat använda min nya dator och märkte att när jag starta Farcry 4 och den körde intro filmerna så hörde jag ett missljud som jag lokalisera till grafikkortet (öppnade sido panelen och satte örat till). Men när den väl var inne i menyerna så försvann det. Och min gissning är att när den kör intro filmerna så åker fps:en upp kraftigt och då hörs det, sedan i menyn är den på "normala" nivåer och det försvinner.

Tycker ni jag skall åka med datorn till Inet så de får titta på det och jag är utan dator igen 1-2 veckor (varit på service 2 gånger innan pågrund av problem med moderkortet, fick även grafikkortet uppgraderat sista vevan den var där pga 970 "pr missen")

Mvh
//Bumbi

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem som du har med mitt 7970 när jag köpte det nytt vid release. Hypad över nytt "monsterkort" och stor vilja att bara spela spel fick mig att "acceptera" missljudet som uppkom ibland, men när hypen lagt sig så blev jag bara mer och mer irriterad. 970 serien har grova problem med coilwhine, 980 är besparade i större utsträckning så du har haft otur med ditt, bit i det sura äpplet och försök få kortet utbytt. Du kommer tacka dig själv i slutänden.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Tack för input, jag kommer åka in med datorn igen till Inet. Vad är det man säger, tredje gången gillt :P.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Njae, alltså coilwhine vid mycket höga bildfrekvenser - som t.ex i menyer blir nog svårt att fixa helt. Om den inte tjuter när du spelar så kan jag tänka mig att de inte byter in det. Sätt på Vsync i nvidias kontrollpanel och se om det hjälper.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tyvärr hade du otrolig tur som inte fick ett kort med mer coilwhine. Det är otroligt vanligt på 900 serien.
Jag bytte mitt 970 2 gånger innan jag fick ett som lät lite mindre. Men det hörs fortfarande lite i hörlurarna när man spelar hög fps spel

Permalänk
Medlem

Ok, nä det kommer alltid vara lite coilwhine vid de bildfrekvenserna det förstår jag. Men det skall inte vara så pass så man hör det så pass tydligt kan jag tycka. Men jag är med på vad du menar. Jag skall ringa och prata med teknikern idag hade jag tänkt.

Nu har jag bara hunnit testa Farcry en längre tid, men det är bara vid intro filmerna som det hörs sedan försvann det. I blizzards spel har jag inte märkt det , högst troligen på att de begränsat biildfrekvensen i menyerna.

Vad innebär det att aktivera vsync? Den låser bildfrekvensen?

Permalänk

Jag fick hem ett GTX 970 förra veckan, utan något coil whine alls! Forskade dock först vilket som haft minst / mest problem med detta innan jag beställde.

Visa signatur

|Fractal design define R5 black | i5 4690k @4,3ghz + evo 212 hyper | MSI GTX 970 G4 Gaming | 16gb corsair DD3R | Fractal design define 650W PSU | Asus maximus ranger VII|

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Tyvärr hade du otrolig tur som inte fick ett kort med mer coilwhine. Det är otroligt vanligt på 900 serien.
Jag bytte mitt 970 2 gånger innan jag fick ett som lät lite mindre. Men det hörs fortfarande lite i hörlurarna när man spelar hög fps spel

Ok, det var inte roligt att höra :(.
Så det kan bli så att de anser att det inte är lönt att byta pga att jag bara märkt det vid intro filmerna, har inte märkt det när jag spelade.
Har dock inte hunnit spela särskilt mycket på den.

Permalänk
Skrivet av Bumbi85:

Ok, det var inte roligt att höra :(.
Så det kan bli så att de anser att det inte är lönt att byta pga att jag bara märkt det vid intro filmerna, har inte märkt det när jag spelade.
Har dock inte hunnit spela särskilt mycket på den.

Vilket gtx980 har du köpt? *edit* Nvm såg att de va msi, tråkigt. Jag hade inget problem alls med MSI.

Visa signatur

|Fractal design define R5 black | i5 4690k @4,3ghz + evo 212 hyper | MSI GTX 970 G4 Gaming | 16gb corsair DD3R | Fractal design define 650W PSU | Asus maximus ranger VII|

Permalänk
Medlem

MSI GeForce GTX 980 Gaming

Hade ett MSI GeForce GTX 970 Gaming innan och det lilla jag hann testa då så var där ingen coilwhine alls.

Skall prata med inet igen, sedan blir det antagligen att jag åker in med det igen så får vi se vad dem säger.

Permalänk
Medlem

Prata med Inet nyss, och de bad mig komma in med datorn så får göra det.
återstår om det kommer leda till något, eller tillverkaren anser det är inom "normalt", och i så fall blir det extra jobb för mig bara.

Permalänk
Skrivet av Bumbi85:

Prata med Inet nyss, och de bad mig komma in med datorn så får göra det.
återstår om det kommer leda till något, eller tillverkaren anser det är inom "normalt", och i så fall blir det extra jobb för mig bara.

Känns som detta med coilwhine är lite som döda pixlar och att vissa tillverkare tycker de är okej med 1-2 döda pixlar på en ny skärm, vilket i mitt tycker inte är alls ok...

Visa signatur

|Fractal design define R5 black | i5 4690k @4,3ghz + evo 212 hyper | MSI GTX 970 G4 Gaming | 16gb corsair DD3R | Fractal design define 650W PSU | Asus maximus ranger VII|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pressbyron:

Känns som detta med coilwhine är lite som döda pixlar och att vissa tillverkare tycker de är okej med 1-2 döda pixlar på en ny skärm, vilket i mitt tycker inte är alls ok...

Håller med dig, jag tycker inte det är ok i heller.
Men visste lite CW är det nog per default, men skall inte vara så man hör det och stör sig på det i mina ögon.

Permalänk
Skrivet av Bumbi85:

Håller med dig, jag tycker inte det är ok i heller.
Men visste lite CW är det nog per default, men skall inte vara så man hör det och stör sig på det i mina ögon.

Fast de är konstigt att jag kan få hem ett MSI gtx 970 utan något coilwhine alls, och andra får kort som låter som flygplan. Går liksom inte ihop.

Visa signatur

|Fractal design define R5 black | i5 4690k @4,3ghz + evo 212 hyper | MSI GTX 970 G4 Gaming | 16gb corsair DD3R | Fractal design define 650W PSU | Asus maximus ranger VII|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pressbyron:

Fast de är konstigt att jag kan få hem ett MSI gtx 970 utan något coilwhine alls, och andra får kort som låter som flygplan. Går liksom inte ihop.

Är väl inget konstigt med det.Jag köpte 2 st asus strix 970 samtidigt,Inget coilwhine.
Det ena gick sönder efter 2 månader,Fick ett nytt utan coilwhine.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pressbyron:

Känns som detta med coilwhine är lite som döda pixlar och att vissa tillverkare tycker de är okej med 1-2 döda pixlar på en ny skärm, vilket i mitt tycker inte är alls ok...

Fast coilwhine går ju faktiskt inte att göra något åt medans döda pixlar är direkta fel på produkten. Är nog svårt att hitta relativt snabba GPUer som inte har coilwhine i introfilerna till Farcry då man når flera tusen FPS.

Har man coilwhine som man hör medans man spelar spel får man ju klaga för det är slarv med produkten men har man 3000 FPS och hör ett svagt surrande tycker jag nog man kan tåla det med tanke på vad det beror på.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Avstängd

Coil whine i menyer med hundratals eller tusentals fps är vanligt, inget konstigt alls på högpresterande kort. Även jag har det och av någon anledning så märks det mest i just FC4. När spelet väl startar så nada cw, eller inget jag hör iaf om jag inte möjligtvis skulle få för mig att pressa örat mot kortet. Då har jag ett relativt tyst system i övrigt också så jag skulle uppmärksammat om det vore cw..

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Coil whine i menyer med hundratals eller tusentals fps är vanligt, inget konstigt alls på högpresterande kort. Även jag har det och av någon anledning så märks det mest i just FC4. När spelet väl startar så nada cw, eller inget jag hör iaf om jag inte möjligtvis skulle få för mig att pressa örat mot kortet. Då har jag ett relativt tyst system i övrigt också så jag skulle uppmärksammat om det vore cw..

Ok, så du upplever också cw i intro filmerna för fc4? Och sedan försvinner det?

För det är bara i intro filmerna jag märker det, sedan när väl menyn är där så försvinner det och i spelet har jag inte lagt märke till något cw iheller.
Och som sagt gällande blizzard spelen har jag inte hört något, men de gör väl det på ett annorlunda sätt. Har inte hunnit testa många andra spel då jag knappt fått använda datorn sedan jag köpte den 2 månader sen.
Visst chansen är att detta visar sig på andra spel i framtiden med såklart.

Risken är att Inet bara kommer säga det är normalt, och de gör inget gissar jag.

Permalänk
Skrivet av Bumbi85:

Risken är att Inet bara kommer säga det är normalt, och de gör inget gissar jag.

Kan faktiskt vara så att det är ditt Nätaggregat som gör så att du får CW.
Hade ett Fractal Design Integra R2 750W som gav ifrån sig massivt höga CWs, fick reda på detta först efter att jag stoppade i ett nytt nätagg för att klara Crossfire (blev ett Gold rate-ad nätagg då om det har någon skillnad). Efter det så halverades mitt CW
så prova om du har något extra nätagg liggandes

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bumbi85:

Ok, så du upplever också cw i intro filmerna för fc4? Och sedan försvinner det?

För det är bara i intro filmerna jag märker det, sedan när väl menyn är där så försvinner det och i spelet har jag inte lagt märke till något cw iheller.
Och som sagt gällande blizzard spelen har jag inte hört något, men de gör väl det på ett annorlunda sätt. Har inte hunnit testa många andra spel då jag knappt fått använda datorn sedan jag köpte den 2 månader sen.
Visst chansen är att detta visar sig på andra spel i framtiden med såklart.

Risken är att Inet bara kommer säga det är normalt, och de gör inget gissar jag.

Jepp, som sagt coilwhine i FC4 introt är extrem, inte upplevt något liknade i något annat spel med mitt kort ens i menyer eller introfilmer och absolut inte när man väl börjat spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

Kan faktiskt vara så att det är ditt Nätaggregat som gör så att du får CW.
Hade ett Fractal Design Integra R2 750W som gav ifrån sig massivt höga CWs, fick reda på detta först efter att jag stoppade i ett nytt nätagg för att klara Crossfire (blev ett Gold rate-ad nätagg då om det har någon skillnad). Efter det så halverades mitt CW
så prova om du har något extra nätagg liggandes

Har ett EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär , vilket skall vara en riktigt bra PSU efter alla Reviews jag läst.
Dock märker jag ett svag CW från det när datorn är avstängd, dock måste jag placera örat brevid datorn för att höra det. Är det normalt?

Jag har lyckats lokalisera att just det CW jag upplever när jag startar FC4 är från grafikkortet(tog bort sidplåten och lyssnade på kortet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Jepp, som sagt coilwhine i FC4 introt är extrem, inte upplevt något liknade i något annat spel med mitt kort ens i menyer eller introfilmer och absolut inte när man väl börjat spela.

Ok, bra att veta att mer än jag upplever samma sak. Som sagt bara hört det just där, har dock inte testat så många spel än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbi85:

Har ett EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär , vilket skall vara en riktigt bra PSU efter alla Reviews jag läst.
Dock märker jag ett svag CW från det när datorn är avstängd, dock måste jag placera örat brevid datorn för att höra det. Är det normalt?

Jag har lyckats lokalisera att just det CW jag upplever när jag startar FC4 är från grafikkortet(tog bort sidplåten och lyssnade på kortet)

Jag har samma uppsättning som du med nätagg samt ett STRIX 970 och jag märkte skillnad om man ändrade på "eco-läget" kan vara värt att testa?
Utöver det så har jag även också coilwhine i FC4 intro men inte i spelet.. så det verkar vara något man får räkna med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumbi85:

Ok, det var inte roligt att höra :(.
Så det kan bli så att de anser att det inte är lönt att byta pga att jag bara märkt det vid intro filmerna, har inte märkt det när jag spelade.
Har dock inte hunnit spela särskilt mycket på den.

Mjaa. Du kan alltid byta pga coilwhine om du är missnöjd. Det står ju inget om att det ska komma ett jobbigt jävla tjut från kortet när du köpte det eller hur.
Så det är nog mest upp till dig imo.

Tråkigt detta. Undrar när dom ska ta tag i det på riktigt och sätta i ordentliga spolar i korten.

Innan hade jag ett 6950. Bytte 4 gånger....
Bytte 3 olika psu och tjutet blev olika hela tiden men försvann aldrig helt. Till slut fick jag ge upp och stå ut.
Även fast målet med bygget var att få en så tyst burk som möjligt...

Edit: Bytte även Moderkort en gång och kan tillägga att även då blev tjutet annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johbl:

Jag har samma uppsättning som du med nätagg samt ett STRIX 970 och jag märkte skillnad om man ändrade på "eco-läget" kan vara värt att testa?
Utöver det så har jag även också coilwhine i FC4 intro men inte i spelet.. så det verkar vara något man får räkna med...

eco-läget? Hur ändrar jag det?
Är det en brytare på baksidan?
Vad innebär det om man stänger av det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bumbi85:

eco-läget? Hur ändrar jag det?
Är det en brytare på baksidan?

ja, sitter på baksidan - "eco on" så snurrar inte fläkten under en viss belastning. Vad var lösningen? Mindre med coilwhine med eco off eller? Kör nog med on i fortsättningen också då jag kan stå ut med några sekunders cw i någon meny istället för att få hela systemet att låta mer i de flesta andra situationer. /om det nu ens beror på det)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bumbi85:

Hej.

Har precis börjat använda min nya dator och märkte att när jag starta Farcry 4 och den körde intro filmerna så hörde jag ett missljud som jag lokalisera till grafikkortet (öppnade sido panelen och satte örat till). Men när den väl var inne i menyerna så försvann det. Och min gissning är att när den kör intro filmerna så åker fps:en upp kraftigt och då hörs det, sedan i menyn är den på "normala" nivåer och det försvinner.

Tycker ni jag skall åka med datorn till Inet så de får titta på det och jag är utan dator igen 1-2 veckor (varit på service 2 gånger innan pågrund av problem med moderkortet, fick även grafikkortet uppgraderat sista vevan den var där pga 970 "pr missen")

Mvh
//Bumbi

Nej..det där är väl ingenting I menyerna..om det låter JÄMT så skulle jag returnera..men inte över det där

Permalänk
Skrivet av Bumbi85:

Hej.

Har precis börjat använda min nya dator och märkte att när jag starta Farcry 4 och den körde intro filmerna så hörde jag ett missljud som jag lokalisera till grafikkortet (öppnade sido panelen och satte örat till). Men när den väl var inne i menyerna så försvann det. Och min gissning är att när den kör intro filmerna så åker fps:en upp kraftigt och då hörs det, sedan i menyn är den på "normala" nivåer och det försvinner.

Tycker ni jag skall åka med datorn till Inet så de får titta på det och jag är utan dator igen 1-2 veckor (varit på service 2 gånger innan pågrund av problem med moderkortet, fick även grafikkortet uppgraderat sista vevan den var där pga 970 "pr missen")

Mvh
//Bumbi

Mja alltså coilwhine vid 2-3000 FPS är svårt att komma undan, Är det endast där så tycker jag inte att det är något klaga på

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

ja, sitter på baksidan - "eco on" så snurrar inte fläkten under en viss belastning. Vad var lösningen? Mindre med coilwhine med eco off eller? Kör nog med on i fortsättningen också då jag kan stå ut med några sekunders cw i någon meny istället för att få hela systemet att låta mer i de flesta andra situationer. /om det nu ens beror på det)

Ok, tackar för infon.

Har ingen aning, mest någon skrev att det gjorde en förbättring eller ändring i ljudet.

Permalänk
Medlem

Stort tack för all input från er alla , i och med flera säger att de upplever samma sak så skall jag ta en funderare kring det.
Har bara märkt det under introt i FC4, annars inget.