Permalänk
Medlem

Ny musmatta! Många krav! Behöver råd :)

Tjo SweClockers!

Dags för ny mus och musmatta! Har redan bestämt mig för en Mad Catz R.A.T. 7, men har trots idogt letande inte hittat en schysst musmatta. Just nu har jag en av okänt märke som börjar bli sliten. Den består av ett lager hård plast undertill, sedan ett tunt lager skumgummi, och på det någon form av mycket slät tyg som ger bra glid. Den är 380x280mm, vilket är en precis lagom storlek, och jag är ute efter något liknande. Jag har köpt en SteelSeries QcK mini att ha till min laptop, men jag tycker den är alldeles för sträv och har lite för lite glid. Jag har alltså följande krav:

* Storlek på ca. 380x280mm, lite mer eller mindre gör inget
* Slät yta som inte känns sträv
* Rak fyrkantig eller kvadratisk, dvs. inga in- eller utbuktningar som en del mattor har
* Helst svart med så lite loggor, märken eller grafiska motiv som möjligt
* Ska, såklart, funka bra med Mad Catz R.A.T. 7
* Inga supervassa kanter
* Om den är hård eller mjuk kvittar egentligen, bara den uppfyller mina krav

Kan tillägga att jag spelar Dota 2, CS:GO, ArcheAge, och liknande.

Någon som har ngt bra tips? ^^

Mvh

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hazhax:

Tjo SweClockers!

Dags för ny mus och musmatta! Har redan bestämt mig för en Mad Catz R.A.T. 7, men har trots idogt letande inte hittat en schysst musmatta. Just nu har jag en av okänt märke som börjar bli sliten. Den består av ett lager hård plast undertill, sedan ett tunt lager skumgummi, och på det någon form av mycket slät tyg som ger bra glid. Den är 380x280mm, vilket är en precis lagom storlek, och jag är ute efter något liknande. Jag har köpt en SteelSeries QcK mini att ha till min laptop, men jag tycker den är alldeles för sträv och har lite för lite glid. Jag har alltså följande krav:

* Storlek på ca. 380x280mm, lite mer eller mindre gör inget
* Slät yta som inte känns sträv
* Rak fyrkantig eller kvadratisk, dvs. inga in- eller utbuktningar som en del mattor har
* Helst svart med så lite loggor, märken eller grafiska motiv som möjligt
* Ska, såklart, funka bra med Mad Catz R.A.T. 7
* Inga supervassa kanter
* Om den är hård eller mjuk kvittar egentligen, bara den uppfyller mina krav

Kan tillägga att jag spelar Dota 2, CS:GO, ArcheAge, och liknande.

Någon som har ngt bra tips? ^^

Mvh

Kolla om den här duger. Inte helt rak men jag stör mig inte på formen.

http://cdon.se/hemelektronik/func/func-func-surface-1030-large-r2-p25211475?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=fUnc+Func+Surface+1030+Large+R2&utm_content=25211475&utm_campaign=prisjakt_se_home-electronics_Mousepad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Corsair, bara att välja storlek själv:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Budget?

Artisan-JP gör fantastiska musmattor! Själv använder jag en Hayate Mid för tillfället, jag kan rekommendera den varmt. Shiden och Zero är också ganska trevliga.

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Tyvärr går den bort, just på grund av formen, stör mig något enormt på det av någon konstig anledning xD

Skrivet av SimpanDirr:

Lite för overkill för mig o ha en musmatta över hela bordet, tyvärr :/

Skrivet av Curemylife:

Corsair, bara att välja storlek själv:)

Har kollat in Corsairs mattor, men på closeups ser dom också väldigt sträva ut..

Skrivet av Fille625:

Budget?

Artisan-JP gör fantastiska musmattor! Själv använder jag en Hayate Mid för tillfället, jag kan rekommendera den varmt. Shiden och Zero är också ganska trevliga.

Ah, detta vart intressant! Kollat in lite reviews, verkar sjukt bra, det blir nog någon av dessa! Awesome, tack (budget ligger på ~400 lr något kanske)

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Budget?

Artisan-JP gör fantastiska musmattor! Själv använder jag en Hayate Mid för tillfället, jag kan rekommendera den varmt. Shiden och Zero är också ganska trevliga.

Kan intyga att detta verkligen är musmattevärldens ferraris.

Jag kör med musmattan shidenkai large med mid hardness. Ytan är len och fin.
Materialet existerar överhuvudtaget inte i någon musmatta från någon annan tillverkare. Musmattan är i grunden någon sorts böjbart tyg, men ytan är gjord av någon sorts glasfibrer. Det gör att friktionen är ungefär lika liten som på en plastmatta, men samtidigt känns det som att man har mer kontroll på rörelserna.
Dessutom verkar inte mattan slitas ut märkbart även efter lång intensiv användning. Friktionen är oförändrad.
Plastmattor börjar ofta subtilt slitas ut på vissa delar redan efter ett par veckor, vilket man klart märker om man är känslig för friktionsförändringar.

Shidenkai är den mattan som har lägst friktion av Artisans mattor. Föredrar man högre friktion har de många olika varianter med en skala av friktion från låg till hög.
Har tonvis med olika musmattor av alla tänkbara material (plast, tyg, glas, aluminium, gummi, glasfiber). Kan säga att de flesta är rätt snarlika och att Artisans matta är den enda som verkligen sticker ut.
En annan matta som är helt ok, om man gillar det, är Corsairs aluiminiummatta (Minns inte exakt namnet på den). Den verkar mycket hållbar, men känns annars mycket som en plastmatta. Det är min andra favorit. Ytan är dock inte lika slät som på shidenkai och kontrollen känns lite lägre.

Det enda jobbiga med Artisan är själva företaget. Man måste importera sin matta.
Sök på Artisan på Amazon och beställ därifrån.

Kontaktade MaxFPS och tipsade dem att ta in Artisan i sortimentet. De sa att de skulle göra ett försök, men att Artisan inte var det mest samarbetsvilliga företaget, så man får se..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Kan intyga att detta verkligen är musmattevärldens ferraris.

Jag kör med musmattan shidenkai large med mid hardness. Ytan är len och fin.
Materialet existerar överhuvudtaget inte i någon musmatta från någon annan tillverkare. Musmattan är i grunden någon sorts böjbart tyg, men ytan är gjord av någon sorts glasfibrer. Det gör att friktionen är ungefär lika liten som på en plastmatta, men samtidigt känns det som att man har mer kontroll på rörelserna.
Dessutom verkar inte mattan slitas ut märkbart även efter lång intensiv användning. Friktionen är oförändrad.
Plastmattor börjar ofta subtilt slitas ut på vissa delar redan efter ett par veckor, vilket man klart märker om man är känslig för friktionsförändringar.

Shidenkai är den mattan som har lägst friktion av Artisans mattor. Föredrar man högre friktion har de många olika varianter med en skala av friktion från låg till hög.
Har tonvis med olika musmattor av alla tänkbara material (plast, tyg, glas, aluminium, gummi, glasfiber). Kan säga att de flesta är rätt snarlika och att Artisans matta är den enda som verkligen sticker ut.
En annan matta som är helt ok, om man gillar det, är Corsairs aluiminiummatta (Minns inte exakt namnet på den). Den verkar mycket hållbar, men känns annars mycket som en plastmatta. Det är min andra favorit. Ytan är dock inte lika slät som på shidenkai och kontrollen känns lite lägre.

Det enda jobbiga med Artisan är själva företaget. Man måste importera sin matta.
Sök på Artisan på Amazon och beställ därifrån.

Kontaktade MaxFPS och tipsade dem att ta in Artisan i sortimentet. De sa att de skulle göra ett försök, men att Artisan inte var det mest samarbetsvilliga företaget, så man får se..

Känns det inte som att det är väldigt svårt att veta vilken friktion man vill ha innan man har testat?
Jag skulle ha väldigt svårt att köpa en musmatta utan att kunna testa den innan.
Förvisso kanske man har en kompis/bekant som redan har men ändå.

Själv kör jag på: QPAD Large 4 mm
Men skulle definitivt kunna tänka mig att byta :-).

Kan dock tänka mig att det är lite för mycket tryck etc för TS :-).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Känns det inte som att det är väldigt svårt att veta vilken friktion man vill ha innan man har testat?
Jag skulle ha väldigt svårt att köpa en musmatta utan att kunna testa den innan.
Förvisso kanske man har en kompis/bekant som redan har men ändå.

Själv kör jag på: QPAD Large 4 mm
Men skulle definitivt kunna tänka mig att byta :-).

Kan dock tänka mig att det är lite för mycket tryck etc för TS :-).

Så kan det naturligtvis vara. Har man inte testat att köra på olika underlag med olika friktion, så är det svårt att veta vad man vill ha.
Sådana insikter kommer efter att man varit med ett tag och provat runt. Ett första steg är att ta reda på om man föredrar hårda eller mjuka mattor.
Gillar man den hårda (typiskt plast) så gillar man låg friktion, gillar man den mjuka (typiskt tyg) så föredrar man lite högre friktion.

Hårda mattor gör det lättare att röra musen snabbt och göra små finsjusteringar av muspekaren/siktet. Däremot kan det vara svårare att stanna siktet där man vill pga den ökade rörelseförmåga. Mjuka mattor ger mer stabilitet, det är lättare att stanna tvärt. Däremot är små finjusteringar av siktet svårare i allmänhet då friktionen är högre.
Det jag gillar med min Shidenkai matta är att den kombinerar det bästa av båda världar här.

Angående friktion så är det också värt att nämna att material, storlek och form på musfötterna/skatesen påverkar hur det känns.
Musmattan är bara den ena delen av kontaktytan mellan mus och matta.

En annan sak som mycket påverkar vilken mus och matta man föredrar är ens grepp.
Jag kör alltid fingertip grip med en lätt mus (dvs håller och förflyttar enbart musen med fingrarna). Det ger absolut bäst precisionskontroll när man vant sig vid det skulle jag säga. Med detta grepp vill man gärna ha en mycket lätt mus med en matta med så låg friktion som möjligt.

Sedan finns clawgrip där man låter lite av handflatan gå emot musen. Många kör med detta och låter vristen röra sig för att styra musen.
Då kan en tygmatta med lite högre friktion duga bra.

Sedan finns palmgrip där man låter hela handen ligga på musen. Det är mest ett grepp för nybörjare (undantag finns) och kör man mad det så har man antagligen inte kommit så långt att man ens börja tänka på vilket underlag man kör med. Då duger väl det mesta i musmatteväg.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag använder en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=439034
Fick med en när jag köpte Titan och tyckte direkt om mattan.
Blev förvånad när jag skulle köpa en till för laptopen och märkte att den inte kostade så mycket

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

För mig är det solklara valet Steelseries Qck+. Har kört två stycken, de går jättebra att tvätta, finns i flera storlekar, helsvarta, en rak fyrkant med rundade hörn. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=229156

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozzor:

För mig är det solklara valet Steelseries Qck+. Har kört två stycken, de går jättebra att tvätta, finns i flera storlekar, helsvarta, en rak fyrkant med rundade hörn. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=229156

Tvättbarheten är ett stort plus. Minns första gången jag tvättade min. Det var... äckligt.
Tvättar oftare efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Så kan det naturligtvis vara. Har man inte testat att köra på olika underlag med olika friktion, så är det svårt att veta vad man vill ha.
Sådana insikter kommer efter att man varit med ett tag och provat runt. Ett första steg är att ta reda på om man föredrar hårda eller mjuka mattor.
Gillar man den hårda (typiskt plast) så gillar man låg friktion, gillar man den mjuka (typiskt tyg) så föredrar man lite högre friktion.

Hårda mattor gör det lättare att röra musen snabbt och göra små finsjusteringar av muspekaren/siktet. Däremot kan det vara svårare att stanna siktet där man vill pga den ökade rörelseförmåga. Mjuka mattor ger mer stabilitet, det är lättare att stanna tvärt. Däremot är små finjusteringar av siktet svårare i allmänhet då friktionen är högre.
Det jag gillar med min Shidenkai matta är att den kombinerar det bästa av båda världar här.

Angående friktion så är det också värt att nämna att material, storlek och form på musfötterna/skatesen påverkar hur det känns.
Musmattan är bara den ena delen av kontaktytan mellan mus och matta.

En annan sak som mycket påverkar vilken mus och matta man föredrar är ens grepp.
Jag kör alltid fingertip grip med en lätt mus (dvs håller och förflyttar enbart musen med fingrarna). Det ger absolut bäst precisionskontroll när man vant sig vid det skulle jag säga. Med detta grepp vill man gärna ha en mycket lätt mus med en matta med så låg friktion som möjligt.

Sedan finns clawgrip där man låter lite av handflatan gå emot musen. Många kör med detta och låter vristen röra sig för att styra musen.
Då kan en tygmatta med lite högre friktion duga bra.

Sedan finns palmgrip där man låter hela handen ligga på musen. Det är mest ett grepp för nybörjare (undantag finns) och kör man mad det så har man antagligen inte kommit så långt att man ens börja tänka på vilket underlag man kör med. Då duger väl det mesta i musmatteväg.

Väl skrivet! Skulle väl dock vilja lägga till att om man kör med palmgrip (vilket jag gör) så är det ändå rätt viktigt vilket underlag man kör med eftersom man lägger mer vikt på musen än med andra grepp. Att använda en matta med hög friktion tillsammans med palmgrip ger ungefär lika bra glid som att lägga musen på sandpapper!

Själv tycker jag att den optimala kombination för palmgrip är en musmatta med mellanlåg/låg friktion och en mus med mycket låg friktion. Ger ganska trevliga egenskaper som man förmodligen är ute efter om man "medvetet" kör palmgrip

Skrivet av MaxieTheHatter:

Jag använder en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=439034
Fick med en när jag köpte Titan och tyckte direkt om mattan.
Blev förvånad när jag skulle köpa en till för laptopen och märkte att den inte kostade så mycket

Hur tycker du att den håller? Jag använde en likadan matta kanske en månad, men redan då kunde jag känna att glidet hade försämrats på sina ställen. Tror det är den plastiga beläggningen som inte håller högsta klass...

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille625:

Hur tycker du att den håller? Jag använde en likadan matta kanske en månad, men redan då kunde jag känna att glidet hade försämrats på sina ställen. Tror det är den plastiga beläggningen som inte håller högsta klass...

Den blir ju sliten på sina ställen, förväntar mig inget annat av en billig matta.
Tycker dock inte att glidet försämrats nämnvärt, har haft den ena i 1½ år och den andra i ett halvår. Tycker att båda fortfarande fungerar bra.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Drar mig lite för o beställa från Japan eller Amazon, men jag tror jag hittat ett alternativ som jag överväger istället för en matta från Artisan-JP, nämligen Razer Manticor !

Jag har även listat ut vad jag har för matta nu, och det är en Steelseries 5L.

Sen så har jag även börjat tveka angående val av mus. Sitter för tillfället med en Razer Deathadder Respawn som jag haft i fyra-fem år. Den sitter som gjuten i handen och har funkat felfritt fram tills nu, men den börjar bli sliten o scrollen har börjat konstra.. en annan sak förutom det som jag stört mig lite på, jag når bara når ena knappen på sidan med tummen, så den är den enda extra knappen jag använt. Hade varit fint med en mus i samma stil, men med lite bättre placerade knappar, och gärna fler än två! Någon som har bra tips?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem

Det blev en Mad Catz R.A.T 7 och Razer Manticor, om någon nu är intresserad av o veta det xD .. är sjukt nöjd med båda! Musen glider som en dröm, och utan något ljud alls som vissa klagat på med en del möss. Vart även lite rädd för att kanterna skulle vara lite vassa, men det är dom inte. Har även läst att en del stör sig på att musmattan är kall, men det är inget jag märker av alls heller.

När det gäller musen, så är det nog den bästa jag haft hittills. Mkt skön att använda! Tog ett par dar o vänja sig, vart tvungen att byta grepp från det jag är van vid med min gamla. Jag har egentligen bara två saker att klaga på; precision aim-knappen sitter för långt bort, måste flytta på hela handen för att nå den, vilket innebär att jag förmodligen inte kommer använda den. Sedan så satt skruven på det utbytbara sidogreppet sjukt hårt från början, nötte ut det medförljande verktyget utan att lyckas få loss den, så nu får jag inget grepp alls med den. Verkar inte heller vara någon standardstorlek på skruvarna, ingen av mina nyckelskruvmejslar passade, letade som en galning efter vad som helst som funkade och hittade till slut en liten fil med triangulär topp i nån låda som jag till slut fick loss skruven med.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rozzor:

För mig är det solklara valet Steelseries Qck+. Har kört två stycken, de går jättebra att tvätta, finns i flera storlekar, helsvarta, en rak fyrkant med rundade hörn. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=229156

Håller med, har en själv och den är mycket bra

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Det blev en Mad Catz R.A.T 7 och Razer Manticor, om någon nu är intresserad av o veta det xD .. är sjukt nöjd med båda! Musen glider som en dröm, och utan något ljud alls som vissa klagat på med en del möss. Vart även lite rädd för att kanterna skulle vara lite vassa, men det är dom inte. Har även läst att en del stör sig på att musmattan är kall, men det är inget jag märker av alls heller.

När det gäller musen, så är det nog den bästa jag haft hittills. Mkt skön att använda! Tog ett par dar o vänja sig, vart tvungen att byta grepp från det jag är van vid med min gamla. Jag har egentligen bara två saker att klaga på; precision aim-knappen sitter för långt bort, måste flytta på hela handen för att nå den, vilket innebär att jag förmodligen inte kommer använda den. Sedan så satt skruven på det utbytbara sidogreppet sjukt hårt från början, nötte ut det medförljande verktyget utan att lyckas få loss den, så nu får jag inget grepp alls med den. Verkar inte heller vara någon standardstorlek på skruvarna, ingen av mina nyckelskruvmejslar passade, letade som en galning efter vad som helst som funkade och hittade till slut en liten fil med triangulär topp i nån låda som jag till slut fick loss skruven med.

Har kört i princip samma setup som du med en RAT7 och en Razer alu-matta (dock inte Manticor eftersom jag kör vitt tema på allt). Min erfarenhet, tyvärr, var att det där drömlika glidet du upplever snabbt försvann då RAT7:ans fötter är väldigt små och slits så in i h-e fort. Efter att glidet försvann (kan bero på friktionen mot alu-mattan) så började klistret släppa och när till slut en av dem föll av så blev det en Corsair M65 istället som har gigantiska fötter i jämförelse (tänk barnsko mot Shaquille O'Neal ). Bara ett varningens ord.

Permalänk
Medlem

Hm, det låter ju inge vidare .. Men, Mad Catz säljer ju extra fötter i deras shop, så om dom slits bort så köper jag nog hellre ett par uppsättningar nya sådana än en helt ny mus

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem

Steelseries QCK+ brukar fungera stabilt till det mesta, har själv en sådan och den fungerar utmärkt!

Visa signatur

CPU: Ryzen 1700x med be quiet! Pure Rock | GPU: 2x GTX 760 2GB i SLI | RAM: 16GB DDR4 | OS: Debian

Permalänk

Supernöjd med denna!
Bra och billig var den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Har kört i princip samma setup som du med en RAT7 och en Razer alu-matta (dock inte Manticor eftersom jag kör vitt tema på allt). Min erfarenhet, tyvärr, var att det där drömlika glidet du upplever snabbt försvann då RAT7:ans fötter är väldigt små och slits så in i h-e fort. Efter att glidet försvann (kan bero på friktionen mot alu-mattan) så började klistret släppa och när till slut en av dem föll av så blev det en Corsair M65 istället som har gigantiska fötter i jämförelse (tänk barnsko mot Shaquille O'Neal ). Bara ett varningens ord.

Förresten, hur lång tid tog det innan fötterna började lossna?

Skrivet av Toimi:

Steelseries QCK+ brukar fungera stabilt till det mesta, har själv en sådan och den fungerar utmärkt!

Ni som har Steelseries Qck+ och liknande, tycker ni inte det är irriterande när handleden skaver mot det sträva tyget?

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Förresten, hur lång tid tog det innan fötterna började lossna?

Ni som har Steelseries Qck+ och liknande, tycker ni inte det är irriterande när handleden skaver mot det sträva tyget?

Jag tycker inte att den skaver alls

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

QCK HEAVY

Förstår inte varför någon skulle vilja ha en annan musmatta.

Skrivet av Hazhax:

Ni som har Steelseries Qck+ och liknande, tycker ni inte det är irriterande när handleden skaver mot det sträva tyget?

Hmmm handleden skaver mot musmattan?
Då bör man nog se över sin sitt position tror jag
Kan omöjligt vara bekvämt o sitta så att handleden vilar mot kanten av bordet/musmattan?

Permalänk

Razers mattor?, använt Goliathus Large control en längre tid med en Razer deathadder 2013 och rekommenderar den starkt .

Tunn, bra och slitstark yta, samt så är den inte sådär superhal vilket jag iaf föredrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

Hmmm handleden skaver mot musmattan?
Då bör man nog se över sin sitt position tror jag
Kan omöjligt vara bekvämt o sitta så att handleden vilar mot kanten av bordet/musmattan?

Jodå, det är mkt bekvämt, blir aldrig trött i handen eller får ont, oavsett hur länge jag sitter

Håller handen exakt såhär:

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A ~ Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB ~ Noctua NH-D15 ~ Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance ~ ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC ~ Corsair RM750x 750W ~ Samsung 850-Series EVO 1TB ~ ASUS 27" ROG SWIFT PG278QR G-Sync 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazhax:

Jodå, det är mkt bekvämt, blir aldrig trött i handen eller får ont, oavsett hur länge jag sitter

Håller handen exakt såhär:

https://xtechbiz.files.wordpress.com/2010/11/palm.jpg

Jo men sitter du i rätt höjd så skaver ingenting.
Jag kör också palm grip på en g400s
400dpi