Problem med ACER-kundtjänsten (Erbjuder endast reparation - trots tre DOA-datorer på rad!)

Permalänk

Problem med ACER-kundtjänsten (Erbjuder endast reparation - trots tre DOA-datorer på rad!)

Hej,
Jag ber om ursäkt om det här inlägget inte passar i forumet. Jag tänker att köpråd även kan innebära att avråda från köp. Om admin inte håller med så backar jag och tar bort tråden.

Bakgrund:
Jag köpte en Acer Aspire V3-371-31BQ 13.3" på CDON.

Mer info om köpet i en tråd här

När jag fick datorn var den defekt. Touchpaden fungerade inte. Jag pratade med CDON som bad mig prata med ACER. Det gick inte att lösa problemet med nya drivrutiner osv, så de hämtade datorn och skickade den till Tyskland för reparation. Så länge var det okej.

Bara några dagar senare fick jag meddelande om att reparationen var färdig, och att datorn skulle skickas och vara framme inom tre dagar. Efter fem dagar hade den inte kommit, och jag ringde till kundtjänst igen. De sade att den ännu inte skickats, men kunde inte svara på varför. De lovade att kolla upp och återkomma, vilket de inte gjorde. När jag ringde igen några dagar senare hade den inte skickats, och de visste fortfarande inte varför. Enligt egen utsago hade de skickat ett mejl till verkstaden som de inte fått svar på. Jag bad dem då att ringa dit, men det kunde de inte göra. De lovade att kolla upp det hela under dagen och återkomma, vilket de inte gjorde.

Nu har jag ringt varje dag, och ständigt säger de att datorn inte skickats men att de inte vet varför. De väntar fortfarande på mejl, säger de. När jag påpekar att det måste finnas något annat sätt att lösa problemet (ringa, kontakta sin närmaste chef, skicka en ny dator eller en lånedator) säger de ständigt att de ska undersöka saken och återkomma under dagen. Jag har sagt att jag vill prata med deras chef, vilket de inte låter mig göra. Min bild är att de fått som instruktion att alltid svara ja när kunden frågar, och sedan strunta i det så fort de lagt på luren.

Jag har varit i kontakt med CDON och sagt att jag vill häva köpet, då det är orimligt att datorn är reparerad utan att skickas tillbaka (men ännu inte fått svar). Det har nu gått elva dagar sedan reparationen var färdig, och fortfarande ligger den på ett lager i Ruhr-området och samlar damm.
Det märkliga är som sagt att de dels säger att de ska undersöka och höra av sig utan att göra det, samt att de inte har någon vilja att lösa problemet, annat än att vänta på att verkstaden ska höra av sig. De kan lika gärna ha slarvat bort datorn utan att jag skulle känna till det.

Så, jag vill utfärda en fet varning för ACERs kundtjänst. Hoppas att ingen hamnar i samma bryderi som jag gjort.

Permalänk

Hej PilsnerNisse,

Det låter inte alls bra, om det är som du säger så är det helt klart skött fel från oss.
Kan du skriva ett privat meddelande till mig med dina kontaktuppgifter så ska jag få detta löst omgående, om datorn är fast på verkstaden av någon anledning så ser jag till att CDON skickar dig en ny dator, du skall inte behöva vänta längre.

Vi har väldigt snabba reparationstider & bra kundnöjdhet på vår support normalt sätt, så detta är jättetråkigt att höra.

Tack och beklagar!

Mvh
Acer

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Medlem

Kundservice har aldrig riktigt varit Acers starka sida, har själv haft liknande erfarenheter. Men å andra sidan bygger de väldigt mekvänliga datorer, så det är lättare att bara köpa delen och byta ur den än att behöva lattja runt med kundservice. Har faktiskt precis köpt två acerdatorer, en av de hade också problem med touchpaden, felmonterad flatkabel. Fixade det direkt när jag ändå var inne och bytte till en SSD.

Det är inte ens kundservice det är fel på igentligen, det är kommunikationen. Verkstad-Kundservice och Kundservice-Återförsäljare pratar inte med varandra, vilket oftast slutar såhär. Inte bara Acer som har det här problemet. Kan rada upp ett par andra märken som agerar rätt lika.

Kul att se att våran Acer representant är på hugget dock. Strax över två timmar, rekord?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Skrivet av AcerSverige:

Hej PilsnerNisse,

Det låter inte alls bra, om det är som du säger så är det helt klart skött fel från oss.
Kan du skriva ett privat meddelande till mig med dina kontaktuppgifter så ska jag få detta löst omgående, om datorn är fast på verkstaden av någon anledning så ser jag till att CDON skickar dig en ny dator, du skall inte behöva vänta längre.

Vi har väldigt snabba reparationstider & bra kundnöjdhet på vår support normalt sätt, så detta är jättetråkigt att höra.

Tack och beklagar!

Mvh
Acer

Tack för det snabba svaret (visste inte ens att ni fanns här). Har skickat PM.

Reparationstiden verkar ju har varit väldigt kort även i det här fallet, om man går efter mejlet jag fick som sade att reparationen var färdig. Herrarna på supporten har också varit trevliga i avseendet att de artigt lyssnat och sagt sig förstå min frustration. Det som gjort mig beklämd är dock att de/ni kontinuerligt lovat återkoppling med besked (oavsett utfall), utan att detta skett.

Permalänk
Skrivet av ares93:

Kundservice har aldrig riktigt varit Acers starka sida, har själv haft liknande erfarenheter. Men å andra sidan bygger de väldigt mekvänliga datorer, så det är lättare att bara köpa delen och byta ur den än att behöva lattja runt med kundservice. Har faktiskt precis köpt två acerdatorer, en av de hade också problem med touchpaden, felmonterad flatkabel. Fixade det direkt när jag ändå var inne och bytte till en SSD.

Det låter kul, men inget jag vågar ta till som en första lösning när datorn är trasig vid leverans

Citat:

Det är inte ens kundservice det är fel på igentligen, det är kommunikationen. Verkstad-Kundservice och Kundservice-Återförsäljare pratar inte med varandra, vilket oftast slutar såhär. Inte bara Acer som har det här problemet. Kan rada upp ett par andra märken som agerar rätt lika.

Nej, precis så verkar det vara. Kundservice verkar inte ha lättare att få tag på verkstaden än vad jag hade haft på egen hand.

Permalänk

Vi gör vad vi kan för att vara snabba, men hade vi inte strulat till det från början hade det varit mycket mer optimalt så klart

Nu löser vi detta, du har fått svar på ditt PM Nisse, återigen så beklagar vi att det blev fel här.

Trevlig kväll!

Mvh
Acer

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Avstängd

Ska inte en helt ny dator som är felaktig hanteras som DOA? Jag hade inte accepterat att behöva skicka en sprillans ny dator, som visat sig vara trasig i kartongen, på service.

Permalänk
Medlem

Köpa något av Acer från CDON, som bäddat för forumtråd med tillhörande popcornätning

Kundservicen när det är offentligt är som alla andra, snabb och effektiv märkligt det där

Permalänk
Medlem

Kan svära på att TS dator varit hos infocare, korta otrevliga svar och extremt sega svarstider och sen när de mailar själva till infocare så får de inte svar på flera dagar

Jobbat nära den jädra verkstaden och det jobbar ett par riktiga flummon där kan jag tala om som knappt vet hur man gör för att flagga ett mail i sin inbox för att de måste svaras på med hög prio

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcerSverige:

Hej PilsnerNisse,

Det låter inte alls bra, om det är som du säger så är det helt klart skött fel från oss.
Kan du skriva ett privat meddelande till mig med dina kontaktuppgifter så ska jag få detta löst omgående, om datorn är fast på verkstaden av någon anledning så ser jag till att CDON skickar dig en ny dator, du skall inte behöva vänta längre.

Vi har väldigt snabba reparationstider & bra kundnöjdhet på vår support normalt sätt, så detta är jättetråkigt att höra.

Tack och beklagar!

Mvh
Acer

CDON skulle ha skickat ut en ny dator direkt utan nån reparation. Han har köpt och betalt för en hel och fungerande dator och det är så den skall vara vid leverans. Är den trasig vid leverans så byts den ut. Eftersom CDON missat att informera att det är så det bör vara och istället lurat kunden att skicka den på service så anser jag även att kunden skall ha kompensation/prisavdrag då han nu får en lagad vara. Fullpris för en lagad vara är inte acceptabelt.

@Acer:
Se till att ge killen prisavdrag/kompensation för det dåliga mottagandet av i första hand CDON som är er återförsäljare och sedan er serviceverkstad.

Visa att ni är en tillverkare att räkna med även när problem som dessa uppstår.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

CDON skulle ha skickat ut en ny dator direkt utan nån reparation. Han har köpt och betalt för en hel och fungerande dator och det är så den skall vara vid leverans. Är den trasig vid leverans så byts den ut. Eftersom CDON missat att informera att det är så det bör vara och istället lurat kunden att skicka den på service så anser jag även att kunden skall ha kompensation/prisavdrag då han nu får en lagad vara. Fullpris för en lagad vara är inte acceptabelt.

@Acer:
Se till att ge killen prisavdrag/kompensation för det dåliga mottagandet av i första hand CDON som är er återförsäljare och sedan er serviceverkstad.

Visa att ni är en tillverkare att räkna med även när problem som dessa uppstår.

Finns inget som tvingar CDON att omedelbart byta ut datorn. De har en viss tid på sig att försöka åtgärda problemet innan byte ens blir aktuellt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tvingar nej, men jag har fått flera tv apparater utbytta direkt av en annan stor web butik utan lagning.
Hade inte accepterat att varan var trasig vid leverans, då hade jag informerat butiken och krävt utbyte direkt. Beställer en hel vara och får en trasig vara= fel leverans.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Skrivet av knoxz:

CDON skulle ha skickat ut en ny dator direkt utan nån reparation. Han har köpt och betalt för en hel och fungerande dator och det är så den skall vara vid leverans. Är den trasig vid leverans så byts den ut. Eftersom CDON missat att informera att det är så det bör vara och istället lurat kunden att skicka den på service så anser jag även att kunden skall ha kompensation/prisavdrag då han nu får en lagad vara. Fullpris för en lagad vara är inte acceptabelt.

@Acer:
Se till att ge killen prisavdrag/kompensation för det dåliga mottagandet av i första hand CDON som är er återförsäljare och sedan er serviceverkstad.

Visa att ni är en tillverkare att räkna med även när problem som dessa uppstår.

Finns inget i lagen som säger att man måste få en ny produkt om den är trasig i förpackningen, det är något som vissa företag eller märken kör med. Förutom att datorn av någon mystisk anledning är färdiglagad och kvar på verkstaden utan att någon kan få reda på varför så har inga fel begåtts i hanteringen.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Du skulle kört på öppet köp istället för reparation, då hade de inte haft något att sätta emot.
Får även påpeka att jag tycker att detta är CDONs fel, inte Acers. CDON kunde bytt ut datorn direkt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

D.O.A, Dead On Arri.....Leverans!!

Inte tusan skickar man den på service?

Ta hit en ny dator!!!

Permalänk
Medlem

är väl som det mesta att det gäller att rätt person sköter det. hade liknande problem fast sata kontakten från mobo till HDD glappade på min V5, ibland så kunde jag inte starta utan den sa att det inte fanns någon HDD. sen fungerade den i några dagar tills den stendog.

maskinen var bara några månader gammal. Eftersom jag då hade felsökt och hittat felet i kabeln att den glappade så bad jag dem skicka en ny kabel. Första personen på kundtjänst var som att prata med en vägg, det enda jag kunde få ur honom var "skicka in den på service", bad då att få prata med ansvaring men fick som svar att personen var i möte just nu.
- Fine, folk är i möte och bad att personen skulle ringa upp mig.

par dagar gick och ingen ringde. Offrade en lunch till i att sitta i kö tills någon svarade. Fick prata med en någorlunda okej person. verkade ha varit ny. Jag förklarade vad dom sags på förra samtalet att jag ville ha en ny kabel skickad. Personen på kundtjänst svarade att dem ej kan beställa reservdelar då dessa ligger i tyskland och skickas inte ut direkt till privatkunder. bad denna gången med att prata med ansvarig som då satt i möte, igen.
- Bad återigen att personen i möte skulle ringa, berättade även att förra personen skulle göra detta och jag fick inget samtal.Fick som svar att personen lovade att göra detta.

Ytterligare några dagar gick, något samtal fick jag ej.

Tröttnade igen och tänkte att jag kan väll slösa en lunch till i att sitta i kö till acers kundtjänst, denna gången gick jag in med inställningen irriterad kund. berättade hur trött jag var på detta bemötande och sedan drog jag min historia en gång till. Som svar fick jag:
- Tråkigt att höra! vad är din adress så skickar vi dig en kabel direkt!

2 dagar senare kom en UPS bil till jobbet och datorn har fungerat sen dess. tredje personen var en person som verkligen hade kundbemötandet vilket höjde Acer i mina ögon. Tyvärr räckte det inte hela vägen utan jag köpte en asus G551 för några månader sedan efter detta.

Acer har en hel del att göra inom kundbemötandet anser jag. verkar vara väldigt enkla att göra med när det handlar om hjälp på offentliga sidor. Men telefon och mail är en madröm.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

"Jag pratade med CDON som bad mig prata med ACER."
Smidigt att skicka kunden direkt till leverantören, för att slippa dras med reklamationer.
Starkt jobbat, CDON.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

"Jag pratade med CDON som bad mig prata med ACER."
Smidigt att skicka kunden direkt till leverantören, för att slippa dras med reklamationer.
Starkt jobbat, CDON.

Nästan löpsedel på den, CDON med taskig support? Nej nu har helvetet frusit till is! De har ju inte ens kontakt mellan sina avdelningar. Efter diverse strul med dels bristande kompetens hos medarbetaren och dels otroligt dåliga interna rutiner så använder jag inte CDON annat än i nödfall för saker som t ex TV-spel eller dylikt. Skulle aldrig falla mig in att handla hårdvara från dom igen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Från en annan tråd där CDON svarar på en fråga ang DOA.

Skrivet av Navelludd:

Hej!

jag ser ingen information på hemsidan ang DOA, hur går man tillväga? Vilken handläggningstid kan man förvänta sig på det? Hur snabbt kommer skickar ni ersättningsvara?

Det skulle vara fint att kunna få skickat en ny vara direkt, konstatera att det verkligen varr en DOA och skicka tillbaka den trasiga. Om det visar sig att det inte är en DOA så får kunden stå för frakt + en extra avgift...

Skrivet av CDON.COM:

Hej

Iochmed att DOA skiljer sig tillverkare emellan så vet jag att kundtjänst håller på och skriver vad som gäller för resp. tillverkare, de kommer att vara
klara med den nya sidan inom ett par veckor. Men generellt så tillämpar vi utbyte vid DOA.

Mvh Edin

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Går man in på CDON och trycker på Kundservice längst upp så får man upp en grön ruta där man bl.a kan läsa vanliga frågor och svar av CDON.

Där står det tex:

Jag har mottagit en defekt produkt.

CDON skriver:
Om du mottagit en defekt produkt, ber vi dig att fylla i formuläret nedan för att genomföra en reklamation. Låt oss veta om du önskar få en ny vara levererad och på så sätt vill genomföra ett byte, eller om du hellre önskar häva köpet och returnera den defekta varan till oss.

Detta bör ju då kundservice fråga kunden när han anmäler att varan var trasig vid leverans, Vad tror ni han hade valt mellan att Få en ny, Få pengarna tillbaks eller skicka på service som kan ta flera veckor...

CDON... Gör om gör rätt!

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

surt läge men det löser sig nog.

säger bara en sak SONY där kan vi snacka service, blev imponerad sistens.
ringde in fel, ups hämtade, tog med den och lagade den ca 3 dagar. och de ringde när den hade anländt och när den skeppades på väg hem igen...
och levererades fram till dörrn =).

Permalänk
Medlem

Otroligt dåligt av Acer att fortsätta saluföra en modell med utbredd/omfattande touchpad problematik. Se t.ex.:
http://community.acer.com/t5/Notebooks-Netbooks/Aspire-V3-371...
http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...
http://kundrecensioner.netonnet.se/7070-sv_se/205908/acer-ace...

Aspire V3-371 borde ha återkallats månader sedan. Att få hem en ny dator som är defekt vid leverans är uppenbarligen väldigt tråkigt för kunden och i slutändan även negativt för Acer såsom varumärke varpå man kan tycka att företaget borde agera i en situation som denna.

Trevligt dock med support från Acer här på forumet! (Även fast det självklart är synd att forumsupport över huvud taget ska behövas i ett ärende som detta.)

DOA är för övrigt, såsom någon i tråden nämnde, ingen lagstadgad rättighet utan ett frivilligt åtagande från återförsäljare och/eller tillverkare. Med det sagt undviker i alla fall jag hursomhelst elektronikåterförsäljare som inte erbjuder DOA av defekta varor. Lagstadgat eller ej, att få hem en trasig vara enbart för att direkt behöva skicka in den på lagning med allt vad det innebär är inte ok!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad, rubrik justerad*

Tråd flyttat till Konsumenträtt, rubriken justerat enligt §2 i sub-forumreglerna
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Går man in på CDON och trycker på Kundservice längst upp så får man upp en grön ruta där man bl.a kan läsa vanliga frågor och svar av CDON.

Där står det tex:

Jag har mottagit en defekt produkt.

CDON skriver:
Om du mottagit en defekt produkt, ber vi dig att fylla i formuläret nedan för att genomföra en reklamation. Låt oss veta om du önskar få en ny vara levererad och på så sätt vill genomföra ett byte, eller om du hellre önskar häva köpet och returnera den defekta varan till oss.

Detta bör ju då kundservice fråga kunden när han anmäler att varan var trasig vid leverans, Vad tror ni han hade valt mellan att Få en ny, Få pengarna tillbaks eller skicka på service som kan ta flera veckor...

CDON... Gör om gör rätt!

Behändigt att bara citera den del som passar in. Du glömde raden högst upp i stycket:

"Nedan information gäller alla produkter inom produktkategorierna film, böcker, spel."

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av Fastback:

Otroligt dåligt av Acer att fortsätta saluföra en modell med utbredd/omfattande touchpad problematik. Se t.ex.:
http://community.acer.com/t5/Notebooks-Netbooks/Aspire-V3-371...
http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/barbar-d...
http://kundrecensioner.netonnet.se/7070-sv_se/205908/acer-ace...

Aspire V3-371 borde ha återkallats månader sedan. Att få hem en ny dator som är defekt vid leverans är uppenbarligen väldigt tråkigt för kunden och i slutändan även negativt för Acer såsom varumärke varpå man kan tycka att företaget borde agera i en situation som denna.

Trevligt dock med support från Acer här på forumet! (Även fast det självklart är synd att forumsupport över huvud taget ska behövas i ett ärende som detta.)

DOA är för övrigt, såsom någon i tråden nämnde, ingen lagstadgad rättighet utan ett frivilligt åtagande från återförsäljare och/eller tillverkare. Med det sagt undviker i alla fall jag hursomhelst elektronikåterförsäljare som inte erbjuder DOA av defekta varor. Lagstadgat eller ej, att få hem en trasig vara enbart för att direkt behöva skicka in den på lagning med allt vad det innebär är inte ok!

Det håller jag verkligen med om! Enligt min nya kontakt på supporten ska de defekta datorerna redan ha dragits tillbaka. Ingen aning om det stämmer, dock.

Permalänk

En liten uppdatering, för den som är intresserad. Samt en fråga om hur jag bör agera.

Totalt sex veckor och fortfarande ingen fungerande dator

Det som hänt är följande (inkl recap.):
(Not. Jag har hela tiden skickat filmbevis på det som varit trasigt)

* Ny Acer Aspire från CDON hade en trasig touchpad vid leverans. Den togs in på reparation. Efter tio dagar hade datorn inte kommit tillbaka, och supporten visste inte vad som hänt. Då skrev jag här i forumet.

* Supportlinje 2 såg min tråd och kopplades in på fallet. De var trevliga och lösningsfokuserade. De räknade datorn som var på reparation som förlorad och skickade i stället en ny (av samma modell).

* Även denna dator hade samma problem med touchpaden. L2 lät mig slippa reparation den gången, och skickade några dagar senare (via CDON) en ny dator igen, en Aspire fast en bättre modell (25 % dyrare). Jag skulle skicka tillbaka den gamla datorn (tvåan) efter att jag fått den nya (trean).

* Även dator nummer tre var trasig. Den här gången var det tangentbordet.

* Kundtjänsten (L2) har aldrig varit med om något liknande, säger de. Deras lösningsförslag är att de hämtar datorn med UPS och skickar den på reparation till Tyskland (fast med prioriterad reparation). En process som kommer ta ytterligare en vecka. De är alltså inte villiga att skicka en ny och hämta in den gamla efteråt, som de kunde tänka sig att göra förra gången (när jag fick dator nr 3.)

* Jag har förklarat att det inte känns bra att få en reparerad dator i stället för en ny. Och verkligen inte sex (6) veckor efter att jag först gjorde min beställning och jag har gått igenom tre stycken datorer. Men mitt andra alternativ är helt enkelt att häva köpet och få tillbaks mina pengar och börja om från ruta ett. Det efter 6 veckor och tiotals timmar av krångel.

* Mitt motförslag har varit att att de skickar en ny dator på en gång och plockar in den gamla i samma veva. De har ju bevisligen möjlighet att boka upphämtning med UPS. Varför inte lösa det så smidigt som möjligt, har jag frågat. Det går tydligen inte.

* Så, rent praktiskt. Hur hade ni gjort?. Jag måste bestämma mig idag.
- Låta dem få chansen att reparera min "uppgraderade" dator (som alltså är värd 5000 kr). Detta kommer ta minst en vecka.
- Häva köpet, få tillbaka de 4000 jag betalat, och börja om från början med ett annat företag?

Tack på förhand

Permalänk

Nu tackade jag nej till att vänta en vecka till för en reparerad dator.

De kunde inte tänka sig att skicka en ny dator på en gång (nåja), utan ville ta in den på reparation. Trots att de hade lovat att lösa det hela smidigare om det blev fel andra gången.

Nu blev det fel BÅDE andra och tredje gången, och ändå hade de inga som helst alternativ till att skicka den helt nya datorn till Tyskland för reparation.

Under processen har jag alltså gått 6 veckor utan en fungerande dator, och ägnat oräkneliga timmar åt att krångla i supporten. Ändå kunde de alltså inte lösa det här på ett smidigare sätt.

Jag är sjukt besviken på ACER, och kan bara avråda alla från att handla av dem i framtiden. Alla företag kan leverera en defekt produkt. Ett fåtal företag kan leverera tre defekta datorer på rad. Men att leverera tre trasiga datorer, och ÄNDÅ inte erbjuda en smidig lösning på problemet, det är nog unikt.

Än så länge har dygt 1600 personer sett den här tråden, och jag hoppas att det blir fler.

Permalänk
Medlem

Man blir ju mörkrädd!

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk

Hur Acer har skött ärendet kan ju vara beklagligt, men det är ju faktiskt CDON som du har köpt av och således dom som har skyldigheter gentemot dig - häv köpet eller be dom skicka en ny genast. Du har all rätt i världen att häva köpet efter så här lång tid.

Permalänk
Medlem

Snart kommer det inte finnas några affärer att handla i för alla säger att alla affärer är dåliga och man kommer heller inte kunna köpa några varor för alla leverantörer/tillverkare är helt kassa och kan inte bygga grejjer som fungerar. Kanske ritblock och penna men då går väl den där förbannade udden sönder. "Jag hatar BIC" kommer det stå då.

Kan det vara en produkt av att allt nuförtiden ska gå så fort? Ny teknik snabbt snabbt snabbt, inte testa det hinns inte med, snabbt för snart kommer tillverkare X ut med SIN variant! SNAAAAAABBBT!!!! SKIT I Å TESTA! UUUT MED DET BARA!!!

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|